Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@22:21:22 GMT

مدرسه‌محوری به تایید شایستگی مدیران نیازمند است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۹۲۰۰

مدرسه‌محوری به تایید شایستگی مدیران نیازمند است

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبرز حمیدی با اشاره به ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی، گفت: از آنجایی که آموزش، بهسازی مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توجه به بالندگی آن‌ها از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی به شمار می‌آید که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهره‌وری و توسعه نیروی انسانی می‌شود ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس باهدف آموزش و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران عملیاتی، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مهم، در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موردتوجه قرارگرفته و وزارت آموزش و پرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یکپارچه سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی شده است.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری با اشاره به اینکه در این برنامه قرار است هر یک از مدیران مدارس به رهبر مدیریت آموزشی تبدیل شوند، گفت: تفویض اختیار و مدرسه‌محوری نیاز به تأیید شایستگی مدیران مدارس دارد تا آن‌ها بتوانند به‌عنوان رهبران آموزشی و تربیتی در مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: هرچند آئین‌نامه مدارس، سند تحول، شوراهای مدارس و مشارکت اولیا در اختیار مدیر مدرسه قرار دارد اما زمانی مدیر مدرسه می‌تواند به‌تنهایی برای اداره مدرسه تصمیم‌گیری کند که خود شایستگی‌های لازم را داشته باشد.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری گفت: برای اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران، ابتدا شایستگی‌ها تعریف و معیارهای لازم مشخص شد که شایستگی‌ها شامل مجموعه‌ای از نگرش‌ها، دانش، باورها و توانایی‌های یک مدیر است و به‌صورت رفتاری در نتایج عملکرد ممتاز یک زمینه شغلی مشخص می‌شود.

حمیدی ادامه داد: مدل شایستگی حرفه‌ای یک فرصت معتبر و قابل مشاهده و اندازه‌گیری است مبنی بر اینکه یک مدیر چه توانمندی‌ها و نگرش‌هایی باید داشته باشد که به‌صورت رفتاری، خروجی عملکرد مدیر را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه مدیران در دو بخش شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای موردسنجش قرار می‌گیرند، افزود: شایستگی‌های عمومی شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی، رغبت‌ها و باورهای ارزشی و شایستگی حرفه‌ای شامل مجموعه معرفت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها است که برای این منظور اصولی همچون جامعیت، انگیزش و فرآیندها تعیین‌شده است.

حمیدی گفت: نتیجه این توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری، تأکید بر استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی مدارس، ایجاد رقابت بین مدیران، ایجاد زمینه برای استانداردسازی مدیریت آموزشی و تضمین کیفیت مدارس خواهد بود.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری گفت: تمامی مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند و در پایان دوره به شرکت‌کنندگان گواهی صلاحیت و شایستگی مدیریت مدرسه ارائه می‌شود.

وی توجه همه‌جانبه به مجموعه شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مدیر مدرسه، به‌روزرسانی مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفت‌های علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکارهای انگیزشی لازم برای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقه‌مند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه و مشارکت در ارتقای صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای و اصلاح فرآیندها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ازجمله ویژگی‌های این برنامه برشمرد.

حمیدی در پایان گفت: اجرای این برنامه توانمندسازی مدیران مدارس برای مداخله و به‌سازی سازمان‌یافته فرآیندهای اداره مدرسه در چارچوب الگوی مدرسه محوری و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران و انجام اصلاحات لازم را محقق خواهد کرد.

کد خبر 4617948 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۹۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،حجت الاسلام عبدالرضا پور ذهبی نماینده ولی فقیه در دیدار با رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی نقش بسزایی در توانمندسازی دانش آموختگان و جویندگان کار ایفا می‌کند.
در این دیدار رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با تاکید بر ضرورت توجه به مهارت آموزی در کشور، آموزش‌های مهارتی را کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه دانست.
مهرداد عظیمی از وجود بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: در این مراکز بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی فعال هستند.
وی عنوان کرد:۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش از سوی مراکز خصوصی و خود مردم انجام می‌گیرد.
عظیمی با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبرد‌های کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: وجود ۴۰ هزار مربی توانمند در حوزه آموزش می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد
در این دیدار مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان هم گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از فردا شاهد برگزاری همایش و گردهمایی سراسری مدیران ستادی و مدیران فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در استان خواهیم بود.
به گفته سیدعلی علوی، بر اساس آمار سال گذشته بیش از ۱۵ هزار کردستانی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.
وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحقق این شعار بسیار تأثیرگذار خواهد بود..

دیگر خبرها

  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • تقدیر از ۲۷۸۰ معلم شاهرودی/ برنامه هفته معلم مدرسه محور است
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود
  • کماکان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه خیرین است