Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:21:02 GMT

سالیانه حدود 400 تن زعفران تولید می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۹۴۶۷

سالیانه حدود 400 تن زعفران تولید می‌کنیم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: صادرکنندگان ما افتخار می‌کنند که بتوانند ارز را وارد کشور کنند، اما نیاز به راهکار است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا میری امروز در کارگروه توسعه صادرات استان در دفتر استاندار، اظهار کرد: ما اولین تولیدکننده زعفران در دنیا هستیم و سالانه حدود 400 تن زعفران تولید می‌کنیم که از این مقدار 85 درصد صادر می‌شود و روز به روز نیز تولید آن رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اکنون محدودیت‌هایی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان وجود دارد، عنوان کرد: صادرکننده‌ای که در سال 96، 59 میلیون دلار صادرات داشته، در سال 97 صادرات او به دلیل استفاده از کارت‌های یک بار مصرف کاهش داشته است.

میری بیان کرد: صادرکنندگان ما افتخار می‌کنند که بتوانند ارز را وارد کشور کنند، اما نیاز به راهکار است. راه‌هایی را جلوی ما قرار دادند، یک راه این است که ارز را به سامانه نیما تحویل دهند و دوم اینکه واردات انجام دهیم. ما نمی‌توانیم واردات انجام دهیم، زیرا واردکننده نیستیم و پروسه واردات زمان‌بر است. ما سالانه 59 میلیون دلار صادرات داریم که باید این گردش مالی سریع انجام شود تا پول بیاید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خاطرنشان کرد: اکنون مرتب نامه‌هایی برای صادرکنندگان ارسال می‌کنند که اگر ارز را برنگردانید، کارت شما تعلیق می‌شود و به قوه قضاییه معرفی خواهید شد. ما آمادگی داریم که صادرات خود را با کارت واردکننده کالا انجام دهیم، ارز را در اختیارش می‌گذاریم تا با آن ارز کالا وارد کند و پول ما را بدهد.

وی با اشاره به اینکه مساله دیگر تفاوت نرخ پایه است، تصریح کرد: فردی که 59 میلیون دلار صادرات روی کاغذ دارد، در واقع 25 میلیون دلار است. نرخی که ما با آن صادر می‌کردیم، بین 500 تا 700 دلار بود، اما نرخ پایه 1600 دلار بوده است.

در بخش دیگری از جلسه محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، اظهار کرد: ما تنها استانی هستیم که سه اتاق مشترک کشوری در آن مستقر است و هیچ استانی چنین ظرفیتی را ندارد. اتاق مشترک ایران و افغانستان، ایران و تاجیکستان و ایران و ترکمنستان در خراسان قرار دارد.

وی با بیان اینکه مشکل در بحث راه‎آهن، ریشه‌ای و دعوای 20 ساله است، عنوان کرد: این مشکل به خراسان بر نمی‌گردد. اصلی‌ترین مشکل ما این است که واگن‌های ما حق سیر در کشورهای آسیای میانه را ندارند. دومین مشکل کاهش ترانزیت است. ما به وزرات راه پیشنهاد کردیم که مشوق‌های ترانزیتی ایجاد کنند که موجب انجام ترانزیت می‌شود.

روشنک بیان کرد: مرکزنشینان به ما اجازه دهند که واردات را از سمت ریلی انجام دهیم که این کار چند خاصیت دارد، اول اینکه تجارت استان را رونق می‌دهد و دوم اینکه کمبود ریل ما را از بین می‌برد. مشکل بعدی کندی سیر واگن‌ها و مشکل دیگر اضافه شدن سایر کالا به سبد صادرات است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: ما در گذشته این مقدار سیمان نداشتیم، اما اکنون یکی از صادرات اصلی ما سیمان بوده که نیاز اصلی آن واگن است. اگر راه‎آهن نباشد، صادرات سیمان نخواهیم داشت. بحث روند خصوصی‌سازی در کشورهای آسیای میانه نیز مشکل ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که باید در کلان کشور صادرات ما را از صادرات پتروشیمی و صنایع سنگین جدا کنند و اجازه دهند که اظهارنامه‌‎ها مانند سابق قابل معامله باشد و بتوانیم اظهارنامه صادراتی را بفروشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • استخراج سالیانه ۳۰ هزار تن ماده معدنی منیزیت در شهرستان سربیشه
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان