Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کبد چرب، بيماري در سلول‌هاي کبد انسان است که اخيرا به دليل افزايش آمار چاقي در جامعه ما بيشتر ديده مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان،کبد يکي از اعضاي مهم بدن است، سم‌زدايي از داروها، دفع محصولات زايد ناشي از تخريب و نوسازي گلبول‌هاي قرمز خون به صورت صفرا، توليد عوامل انعقادي خون، ذخيره قند به صورت گليکوژن و نيز تنظيم سوخت و ساز قند و چربي از مهمترين نقش‌هاي آن در بدن است؛ البته نقش کبد در جذب چربي و دفاع در مقابل ميکروب‌ها و سموم جذب شده از راه مواد غذايي را نيز نبايد ناديده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيماري کبد چرب، بيماري سلول‌هاي کبد انسان است که اخيرا به دليل افزايش ميزان چاقي در جامعه ما افزايش يافته است؛ اهميت اين بيماري به دليل تخريب سلول‌هاي کبدي است و در صورت عدم تشخيص زودرس و درمان مناسب مي‌تواند منجر به پيشرفت بيماري شود.
بيماري کبد چرب، «سيروز» قابل برگشت کبدي شامل طيفي از بيماري خفيف کبد به صورت تجمع چربي در سلول‌هاي کبدي است که در سير خود ممکن است در گروهي از بيماران التهاب سلول کبدي ايجاد و با تخريب سلول کبدي به بيماري مزمن و غير قابل برگشت به نام سيروز منتهي شود.
در اکثر موارد، بيماري کبد چرب بدون علامت است و با مشاهده بالا بودن آنزيم‌هاي کبدي در آزمايش خون که به منظور بررسي‌هاي دور‌ه‌اي سلامت انجام مي‌شود و يا در سونوگرافي شکم که به علل ديگر انجام مي‌شود، به صورت اتفاقي کشف مي‌شود.
راه درمان کبد چرب از منظر طب سنتي
جعفر غفارزاده درباره کبد چرب گفت: کبد چرب ناشي از تجمع موادي در کبد است که به عنوان چربي شناخته مي‌شود؛ از شايع‌ترين دليل ابتلا به کبد چرب مي‌توان به غلط بودن سبک زندگي اشاره کرد چرا که بسياري از افراد به دليل عادات بد غذايي در معرض ابتلا به اين بيماري قرار مي‌گيرند.
راه درمان کبد چرب چيست؟
وي بيان کرد: در مرحله اول اصلاح سبک زندگي و عادات غذا خوردن براي درمان کبد چرب موثر است؛ فرد بايد غذا را به خوبي بجود، زماني که غذا به خوبي جويده شود شيره بزاقي و گوارش با غذا مخلوط مي‌شود؛ توصيه مي‌شود افراد هر لقمه را 30 بار بجوند و اگر لقمه به خوبي جويده نشود جذب غذا به خوبي صورت نمي‌گيرد و در کبد رسوب مي‌کند و در نتيجه عارضه کبد چرب ايجاد خواهد شد.
ممنوعيت نوشيدن آب همراه غذا
غفارزاده با اشاره به اينکه همراه غذا نبايد مايعات ميل کرد، گفت: مصرف مايعات حين غذاخوردن باعث مي‌شود جذب غذا دچار اختلالاتي شود همچنين دوغ، ماست و ترشي موادي هستند که نبايد همراه غذا مصرف شوند چرا که اين مواد در کبد رسوب مي‌کند و منجر به بيماري کبد چرب مي‌شود.
اين متخصص طب سنتي ادامه داد: به تمام افراد توصيه مي‌کنيم در قدم اول با ورزش کبد چرب خود را درمان کنند، همچنين دور مصرف غذا‌هاي غليظ مانند فست‌فود‌ها، ماکاروني و پيتزا را خط بکشند چرا که اين مواد براي بدن بسيار مضر هستند و باعث به وجود آمدن کبد چرب مي‌شوند.
رفع کبد چرب با ورزش
وي يادآوري کرد: اغلب کبد چرب با گريد پايين با ورزش و تغيير عادات غذايي درمان مي‌شود، اما اگر کبد چرب گريد بالايي داشته باشد حتما بايد به پزشک متخصص مراجعه کنيم؛ معمولا در مرحله اول براي درمان اين عارضه به افراد مصرف عرق کاسني و شاه‌طره را توصيه مي‌کنيم که اين مواد در طب سنتي به عنوان دوست کبد شناخته مي‌شوند.
علل ايجاد کبد چرب
پرينوش آذر کيوان متخصص عمومي اظهار کرد: کبد چرب بيماري است که به علت ناشناخته‌اي فرد را مبتلا مي‌کند، اما دليل اصلي آن ديابت، چربي خون و وزن زياد است ، اين بيماري‌ها باعث مي‌شود کبد سوخت و ساز را به درستي انجام ندهد.
وي بيان کرد: زماني که غذا از دهان وارد بدن مي‌شود بعد از گذر از مري، عضله اسفنکتر باز مي‌شود تا غذا بتواند وارد معده شود، غذا از اسيد معده و فشار عضلات آن به مولکول‌هاي کوچکتر تبديل مي‌شود؛ بعد از معده وارد کبد مي‌شود که در آنجا جذب وسيعي از چربي اتفاق مي‌افتد و در نهايت اين مواد پس از گذشت از کبد در سلول‌هاي بدن ذخيره مي‌شود؛ اگر کبد نتواند کار خود را به درستي انجام دهد چرب مي‌شود و منجر به نارسايي کبدي خواهد شد.
آنزيم بالا نشانه دهنده کبد چرب
آذرکيوان ادامه داد: با آزمايش مي‌توان کبد چرب را شناسايي کرد و اگر در آزمايش آنزيم بالا باشد نشان دهنده کبد چرب است، همچنين سونوگرافي راهي براي تشخيص کبد چرب است.
اين متخصص عمومي با اشاره به اينکه کبد چرب علائمي ندارد، گفت: کبد چرب را با آزمايش مي‌توان تشخيص داد،کبد چرب بيماري بدون علامتي است و اگر فرد به آن رسيدگي نکند دچار سيروز کبدي خواهد شد.
وي تشريح کرد: براي پيشگيري از ابتلا به کبد چرب بايد ديابت را کنترل کنيم، همچنين بايد مراقب باشيم دچار چربي خون نشويم علاوه بر اين رژيم غذايي و ورزش بسيار در درمان کبد چرب موثر است، برخي افراد از فست‌فودها، چيپس، پفک و غذا‌هاي سرخ کردني استفاده مي‌کنند، بايد گفت اين مواد چربي سنگيني دارند و نبايد مصرف شوند يا حداقل بايد به صورت تفريحي و حداقل ماهي يکبار مصرف شوند؛ اين مواد تمام سيستم بدن را درگير مي‌کند.
آذر کيوان يادآوري کرد: تغذيه نقش بسيار مهمي در درمان کبد چرب دارد؛ اگر کسي مبتلا به کبد چرب با گريد بالا است بايد حتما به پزشک متخصص مراجعه کند زيرا گريد يک با ورزش و تغذيه درست درمان مي‌شود؛ اگر به کبد چرب رسيدگي نشود مي‌تواند بيماري کشنده‌اي باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۲۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای درمانی رایگان با اسنپ

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد.   به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای تسهیل رفت‌و‌آمد کودکان مبتلا به بیماری‌های سخت و همراهانشان در نظر گرفته شده بود که از مناطق کم‌برخوردار برای درمان به تهران سفر می‌کنند. اسنپ هم‌مسیر با کودکان تحت درمان جامعه هدفِ این طرحِ همسو با ماهیت کسب‌وکار شرکت اسنپ کودکانی هستند که برای درمان از محل سکونت خود به شهر تهران سفر می‌کنند.   این کودکان و خانواده‌هایشان اغلب از مناطق کم‌برخوردار هستند و در منطقه‌ محل سکونت خود به مراکز درمانی مجهز یا کادر پزشکی متخصص دسترسی ندارند. اجرای این طرح گامی کوچک برای تسهیل رفت‌وآمد این گروه به مراکز درمانی است.   طرح تخفیف‌ ویژه‌ ۲۰ درصدی به موسسات نیکوکاری از جمله طرح‌های مشابهی است که در تمام طول سال برای تسهیل رفت‌آمد و کاهش هزینه‌های موسسات نیکوکاری اجرا می‌شود. معرفی خیریه‌ پزشکی نوین ماموریت این خیریه پوشش هزینه‌ها و منابع لازم برای درمان کودکان زیر ۱۸ سال و زنان سرپرست خانوار ساکن مناطق کم‌برخوردار است. در راستای این هدف نیز بستر مناسبی را برای همکاری با نیروهای متخصص پزشكى، پرستارى و مددکارى برای تشخیص، درمان، مشاوره و راهنمایى تخصصى رایگان فراهم کرده است.   این خیریه کودکان کم‌برخورداری را که برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی نیاز است به تهران سفر کنند از ابتدای سفرشان تا زمان بهبودی کامل همراهی و حمایت می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است