Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@03:09:04 GMT

مردود شدن در امتحان‌های دیگران

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۵۱۷۴

مردود شدن در امتحان‌های دیگران

دنیا بودنِ دنیا به این است که آدم را از کار اصلی‌اش باز دارد. ما مأمور به خودمانیم و موظفیم این «خود» را مراقبت کنیم تا رشد کند و بشود آنچه باید بشود. ولی دنیا هزار و یک مسئله و مشغله پیش می‌آورد تا آدم از خودش غافل شود.


علی‌محمد مودب/

دنیا بودنِ دنیا به این است که آدم را از کار اصلی‌اش باز دارد. ما مأمور به خودمانیم و موظفیم این «خود» را مراقبت کنیم تا رشد کند و بشود آنچه باید بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی دنیا هزار و یک مسئله و مشغله پیش می‌آورد تا آدم از خودش غافل شود.

بخشی از ماجرا این است که آدم گرفتار امتحان‌های بیهوده می‌شود. امتحان بیهوده این است که درگیر چیزهایی می‌شویم که ربطی به ما ندارد. یادم است در سال اول ازدواجمان که ساعت‌ها گرفتار اضطراب امتحان بودم و هی غصه می‌خوردم که درسم را خوانده‌ام یا نخوانده‌ام و خلاصه اینکه تجربه بسیار بدی بود، به یکباره بیدار شدم ودیدم که خواب می‌دیده‌ام و من امتحان ندارم، همسرم امتحان دارد و اضطراب ایشان در عالم خواب به صورت اضطراب خودم درآمده است.

آن خوشحالی خیلی به من چسبید! واقعیت این است که خیلی از درگیری‌های ما از همین سنخ است. ما گرفتار اضطراب امتحان‌های دیگران می‌شویم. اینکه کسی نسبت به ما مثلاً حسودی می‌کند، امتحان اوست که بدبختانه ما را هم درگیر اضطراب می‌کند و گاهی این امتحان که هیچ ربطی هم به ما ندارد موجب می‌شود در عالم حقیقت ما هم مردود بشویم. شرّ «وسواس الخناس» از این چیزها هم دارد. شگفت‌آور به نظر می‌رسد اما واقعاً می‌شود که ما در امتحان دیگران بازنده شویم!

اگر ما مراقب خودمان باشیم می‌توانیم به حسود هم کمک کنیم که از امتحان خودش سربلند بیرون بیاید ولی اگر یادمان برود و غفلت کنیم امتحان او امتحان ما هم می‌شود و ما خودمان را در این امتحان می‌بازیم. مدام سعی می‌کنیم از خودمان دفاع کنیم و در بازی حسد او می‌افتیم و به این ترتیب بسادگی دچار مشکلی پیچیده و طنز می‌شویم. وقتی از کسی رفتاری  بیهوده و بیخود دیدیم بهترین کار این است که با کرامت برخورد کنیم. برخورد باکرامت ضمن کمک به اصلاح طرف مقابل، ما را از این بازی غریب حفظ می‌کند تا در امتحان دیگران بازنده نشویم.

داشتن یک نصیحت‌کننده دلسوز، خیلی به آدم کمک می‌کند که در این وضعیت قرار نگیرد. ناصح مشفق کسی است که ما را از خواب غفلت بیدار می‌کند و به ما خبر می‌دهد که این امتحان ما نیست. بلکه امتحان رفیق یا دشمن ماست.

واقعیت این است که اگر آدم مراقب خودش باشد بیشتر حوادث زندگی از این سنخ‌اند. آدم می‌تواند به جای اینکه خودش را گرفتار کند همیشه در حال کمک به گرفتاران باشد. بزرگ‌ترین کمک به گرفتاران هم این است که وجود ما درگیر وضعیت آن‌ها نشود، خودمان را نیک نگه داریم و بعد در این اوضاع است که می‌توانیم با رعایت فاصله ایمنی به آن‌ها کمک کنیم. دنیا دریای آشفته‌ای است و نخستین وظیفه هر نجات غریقی این است که خودش غرق نشود آن وقت است که می‌تواند به دیگران کمک کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی محمد مودب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۵۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایری/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت

سرپرست آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز برگزاری امتحان نهایی متوسطه در سه آموزشگاه استان اخذ شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علی رحیم، امروز _یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت_ در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: چهار درصد جمعیت دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد یعنی سه هزار و ۷۱۱ دانش‌آموز را، دانش‌آموزان عشایری تشکیل می‌دهند.

وی افزود: مناطق عشایری گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۵۳۰ نفر نیروی آموزشی و اداری کار آموزش سه هزار و ۷۱۱ دانش‌آموز عشایری را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برعهده دارند.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته امتحانات نهایی پایه متوسطه سال‌جاری برای نخستین‌بار در مدارس عشایری دخترانه سرآبتاوه، شهید اندرخورپوله و سیدالشهدای چهارتخته برگزار می‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: پیش از این امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع متوسطه در مدارس امام «محمد باقر موشمی، امام هادی برد پهن، نخبگان گنجه‌ای و امام علی پهون» برگزار می‌شد.

وی افزود: دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم کهگیلویه و بویراحمد در صورت اخذ نشدن این مجوز باید کیلومترها راه سخت گذر را با خودرو یا موتور سیکلت برای شرکت در این آزمون پیمایش می‌کردند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲۰ دانش‌آموز در این چهار حوزه امتحانی مذکور افزون بر خطرات جاده‌ای هزینه‌های زیادی را برای طی کردن در مسیرهای سخت گذر می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: آزمون نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای دانش‌آموزان استان در هفت حوزه برگزار می‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی عشایر به‌صورت ثابت، نیمه‌ثابت و سیار زیر پوشش آموزش‌های تحصیلی این اداره کل قرار گرفته‌اند.

کد خبر 750721

دیگر خبرها

  • استقلال سر داوری شوخی ندارد! (عکس)
  • آغاز ثبت‌نام پشت‌کنکوری‌های متقاضی «ترمیم نمره» + جزئیات و هزینه
  • برای کاهش وزن در خواب این نوشیدنی‌ها را امتحان کنید
  • بهانه ژاوی مردود است: بارسا اصلا بی‌تجربه نیست!‏
  • گل مردود استقلال به ذوب آهن؛ هم آفساید؟ هم هند؟
  • چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران می‌دوند؟
  • آلفایی‌ها هنوز به دنیا نیامده، پیج اینستاگرام دارند
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایر/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایری/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟