Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@17:15:52 GMT

6 نکته مهم درباره دريافت کنندگان ارز

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۵۸۵۱

6 نکته مهم درباره دريافت کنندگان ارز

خبرگزاري آريا- انتشار فهرست دريافت کنندگان ارز، نقض اصل رازداري بانکي محسوب نمي‌شود و بانک مرکزي موظف به انتشار مداوم اين فهرست است.
به گزارش آريا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، انتشار فهرست دريافت کنندگان ارز، موجب ايجاد سوالات و ابهاماتي در اذهان عمومي شده است و از اين رو بانک مرکزي توضيحاتي را به منظور شفافيت براي آگاهي عموم ارايه مي‎کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين توضيحات به شرح زير است:
1- اقدام بانک مرکزي بنا به تکليف دولت در راستاي ايجاد شفافيت به عنوان يک اصل اساسي در مبارزه و پيشگيري از فساد است و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
2- فرآيند قانوني واردات کالا به کشور به اين طريق است که واردکننده در آغاز با ثبت سفارش نزد وزارت صمت که قاعدتا با ارزيابي اهليت وارد کننده از تمام جوانب و نيز ضرورت و ارزيابي ظرفيت و نياز کشور به کالاي وارداتي مجوز‌هاي لازم را اخذ مي‌کند. در مرحله دوم به بانک عامل مراجعه کرده، وثايق و اعتبار سنجي لازم توسط بانک صورت مي‌گيرد، سپس بانک عامل به نيابت از واردکننده به بانک مرکزي براي اخذ تخصيص ارز و تامين ارز مراجعه مي‌کند؛ بنابراين در اين فرآيند بانک مرکزي، تنها تخصيص و تامين ارز را بر عهده دارد.
3- باتوجه به سياست‌هاي اقتصادي و ارزي جاري کشور، تخصيص ارز توسط بانک مرکزي و شبکه بانکي به واردکنندگان کالا‌ها و خدمات، امتيازي است که صرفاً به شرط وارد کردن کالا‌ها و خدمات به اشخاص اعطا مي‌شود و تمام افراد و شرکت‌هايي که از بانک مرکزي و نظام بانکي ارز دريافت مي‌کنند، براساس مقررات موجود و قرارداد‌هاي منعقده با بانک‌ها، متعهد مي‌شوند که به ميزان ارز دريافتي، اقدام به وارد کردن کالا‌ها و خدمات به کشور کنند. از اين رو، دريافت ارز از سيستم بانکي يک حق نيست، بلکه امتيازي است که در مقابل تکليف مشخصي به واردکنندگان کالا‌ها و خدمات اعطا مي‌شود و واردکنندگان مکلف به رعايت دقيق تکليف مزبور هستند؛ بنابراين انتشار اسامي دريافت کنندگان ارز، نقض اصل محرمانگي و رازداري بانکي محسوب نمي‌شود و دولت نيز برهمين اساس، بانک مرکزي را موظف به انتشار مداوم فهرست مورد اشاره کرده است.
4- فهرست‌هاي انتشار يافته از سوي بانک مرکزي، صرفاً بيانگر مشخصات کساني هستند که اقدام به دريافت ارز براي موارد واردات کالا، واردات خدمت يا بازپرداخت اقساط و بدهاي‌هاي ارزي کرده‌اند و اطلاعات مربوط به اينکه آيا واردکنندگان نسبت به انجام دقيق تکاليف قانوني خود (وارد کردن کالا‌ها و خدمات يا استرداد عين ارز) اقدام کرده اند يا خير، در اين فهرست‌ها قابل مشاهده نيست؛ لذا صرف وجود نام شخص يا شرکتي در فهرست انتشار يافته از سوي اين بانک بيانگر انتساب هيچ تخلفي به آن‌ها نيست.
5- ذکر اين نکته ضروري است که فروش ارز به واردکنندگان، پس از اخذ تعهد ارزي از آن‌ها توسط بانک‌ها و با رعايت تمام مقررات و بررسي‌ها اعم از شناسايي مشتري، اخذ وثايق، حصول اطمينان از رعايت مقررات صادرات و واردات و ساير الزامات و مقررات جاري کشور انجام مي‌گيرد و بانک‌ها مکلف هستند که در صورت عدم ايفاي تعهد توسط واردکنندگان، نسبت به پيگيري حقوقي موضوع تا حصول اطمينان از ايفاي تعهدات اقدام کنند.
6- بانک مرکزي در راستاي انجام وظايف قانوني خود اقدام به ايجاد سامانه‌هاي تخصصي براي رصد ايفاي تعهدات ارزي واردکنندگان کرده است و آمار ايفاي تعهدات مزبور به طور منظم و مستمر تحت نظارت و پايش قرار دارد. در مواردي که واردکنندگان، به تعهدات ارزي خود عمل نکنند، بانک مرکزي و بانک‌ها مکلفند با معرفي واردکننده به مراجع ذي‌صلاح قضايي، از تمام اهرم‌هاي قانوني موجود براي الزام واردکنندگان به انجام تکليف خود استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: 6 نکته مهم دريافت کنندگان ارز بانک مرکزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی

امتداد - کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اقبال شاکری؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ عملکرد خوب خوبی از خود به نمایش گذاشت که یک نمونه آن آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در سایه دیپلماسی فعال ارزی در کشور‌های مختلف بود.

وی افزود: اگرچه ما در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت ارز را داشتیم، اما این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه نبود و به بیان بهتر ما حداقل افزایش قیمت ارز را در سال ۱۴۰۲ داشتیم که ناشی از بحران های سیاسی در منطقه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن طور که گفتم یکی از اقدامات بانک مرکزی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان نزد کشور‌های مختلف بود که این اقدام باعث افزایش ذخایر ارزی کشور و در نتیجه آن تعادل هرچه بیشتر و بهتر عرضه و تقاضا در بازار بود.

شاکری تصریح کرد: کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز برای بخش‌های مختلف اعم از ارز مسافری، ارز دانشجویی و … و همینطور تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم که تامین ارز مورد نیاز این بخش‌ها نشان دهنده بهبود وضعیت منابع ارزی و همچنین مدیریت قوی بانک مرکزی بر بازار ارز است.

وی افزود: این عملکرد مثبت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ نوید دهنده آینده روشن همراه با ثبات اقتصادی بیشتر در سال جاری خواهد بود. البته نمی‌توان از بحران های سیاسی-امنیتی در منطقه چشم پوشید و ممکن است تاثیرات خود را بر بازار بگذارد که البته هیجانی و موقت خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در سایه این قبیل اقدامات مثبت بانک مرکزی و آمارهای مثبت متغیرهای پولی اعم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و تورم، ما شاهد ثبات هرچه بیشتر اقتصادی و بازار‌های مختلف باشیم و مردم نتیجه آن را بیش از گذشته در زندگی روزمره خود حس کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • حدادی: به واگذاری پرسپولیس به ۶ بانک خوش‌بین هستم
  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها