Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@21:57:24 GMT

فعال سازي و استاندارد سازي معادن استان پيگيري شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۷۰۶۰

فعال سازي و استاندارد سازي معادن استان پيگيري شود

خبرگزاري آريا - قم- ايرنا- استاندار قم، با بيان اينکه راهبردهاي رونق توليد با برش موضوعي معادن بايد با جديت عملياتي شود، گفت: فرهنگ سازي واستانداردسازي معادن استان بايد در دستور کار قرار گيرد.

به گزارش ايرنا،بهرام سرمست روز پنجشنبه درهفتمين جلسه شوراي معادن استان در سالن امام جواد(ع) استانداري قم، با بيان اينکه قيمت گذاري شن و ماسه در حيطه وظايف تنظيم بازار نيست،افزود:قيمت شن و ماسه در استان بايد بر اساس اقتضائات فعلي و آناليز قيمتي در قالب کميته نظارت تعيين تکليف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به مجوز برداشت شن و ماسه به معدن منگنز در سال هاي گذشته و ضرورت مطالعه مجدد در اين زمينه ادامه داد: طرح مطالعاتي پتانسيل يابي محدوده شن و ماسه درقم به عنوان يک اولويت بايد در دستور کار باشد.
وي گفت: فعال سازي، فراوري و استفاده از ظرفيت معادن درقالب چهار راهبرد تعيين شده براي معادن استان در قالب طرح راهبردي رونق توليد مورد توجه جدي قرار گيرد.
استاندار قم با بيان اينکه چهار برنامه راهبردي براي توسعه پايدار معاون و فراوري مواد معدني استان برنامه ريزي شده است گفت: توسعه و تکميل اکتشافات عناصر طلا، مس و آهن؛ فراوري مواد معدني به ويژه گچ، آهک و منگنز و همچنين فعال سازي معادن راکد از جمله راهبردهاي استان در حوزه معدن است.
**مديرعامل شرکت آب منطقه اي قم نيز در اين جلسه، با بيان اينکه بارش هاي فروردين ماه امسال، بعد از 26 سال باعث جاري شدن روان آب در برخي نقاط استان شد، اظهار داشت:در دو دهه گذشته به دليل خشکسالي شديد استان، با برداشتن زياد مصالح از بستر خشک رودخانه مواجه بوديم.
احمد حاجي حسيني مسگر با بيان اينکه در برخي مناطق استان، بستر رودخانه ها به دليل برداشت هاي متعدد، تا 2 متر پايين رفته است ادامه داد: گودال هايي در بستر رودخانه ها ايجاد شده که نياز است تا طرح ساماندي براي برگشتن اين بستر به وضعيت قبل انجام شود.
وي ادامه داد: فشار زيادي به دليل برداشت مصالح زياد به رودخانه ها وارد شده است که در اين شرايط بايد از ظرفيت معادن استان استفاده شود.
** نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي نيز دراين جلسه ، با انتقاد از حضور مسئولان در جلسات تخصصي بدون مطالعه و داشتن اطلاعات کافي گفت: مسئولان بايد با اطلاع کامل در جلسات حضور يابند.
احمد اميرآبادي فراهاني، با اشاره به طرح ابلاغي دولت براي استفاده از مصالح آورد سيل براي ساماندهي به بستر رودخانه ها افزود: بايد مطالعات لازم در اين زمينه صورت گيرد تا از اين فرصت براي ساماندهي رودخانه ها به منظور جلوگيري از طغيان مجدد آنها استفاده شود.
** معاون امور عمراني استانداري قم نيز در اين جلسه، با بيان اينکه نرخ شن و ماسه موجود در استان کم است و حجم آن نيز کاهش يافته است، گفت: از سال گذشته مجوز برداشت شن و ماسه در استان متوقف شده است
محسن بهشتي، با بيان اينکه به 27 کيلومتر جاده قديم قم- تهران، 600 ميليارد ريال اعتبار ملي تخصيص داده شده است، گفت: وزارت راه که اين قراردادهاي ملي را به امضا مي رساند، تعهد داده است که شرکت سازنده، حق برداشت مصالح را از مسير جاده دارد، که اين هزينه متاسفانه در قراردادها تعيين نشده است و بايد اين موضوع در سطح ملي پيگيري شود.
** مهرداد غضنفري، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري قم نيز در اين جلسه با تاکيد بر ضرورت بازنگري در قيمت شن و ماسه در استان گفت: قيمت شن و ماسه استان پايين است و بايد بر اساس ساز و کار مناسب و استفاده از ظرفيت کارشناسي نسبت به اصلاح اين موضوع تجديد نظر شود.
** سيد محمدتقي سجادي، مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري قم نيز در اين جلسه با تاکيد بر ضرورت اجراي مطالعاتي برداشت شن و ماسه در استان گفت: برداشت از معادن شن و ماسه استان اگر بر اساس مطالعه باشد، مي تواند يکي از عامل کنترل کننده سيل باشد ولي در غير اين صورت، اين برداشت ها نه تنها موجب تخريب منابع طبيعي شده بلکه موجب تشديد خسارت هاي ناشي از سيل مي شود.
از 68 نوع ماده معدني موجود در کشور، حدود 30 نوع آن در قم بوده و در اين ميان معدن منگز ونارچ، بزرگترين معدن منگنز خاورميانه است.
برآورد ميزان نياز استان به شن و ماسه، انجام طرح مطالعاتي پتانسيل يابي شن و ماسه استان، مطالعه و اعلام ذخاير رودخانه اي قابل واگذاري، واگذاري معادن شن و ماسه غير فعال از طريق مزايده و نيز ممنوعيت محدوده جديد شن وماسه استان در مناطق آبرفتي و تپه ماهورها تا اطلاع ثانويه از جمله پيشنهادهاي کميته کارشناسي ساماندهي معادن شن و ماسه استان بود که در اين جلسه به تصويب رسيدند.
7404/ 6133/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۷۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  باقر مهرعلیلو گفت: در این پایش وضعیت زیست محیطی واحدها از جمله نحوه مدیریت پساب تولیدی واحد، استفاده از سیستم آبپاش در فرایند تولید، میزان فضای سبز و  میزان ذرات محیطی واحدها مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند.

وی افزود: ۷ واحد شن  و ماسه در شهرستان چایپاره فعال هستند و بر اساس ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، در صورت عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی مشمول یک درصد عوارض سبز می شوند.
 

دیگر خبرها

  • وجود ۲۰۰ معدن فعال در کردستان
  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • نظر مجلس درباره اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبه افزایش حقوق؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خرداد
  • ورود دوباره مجلس به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری
  • استانداردسازی آدرس‌های اماکن از طریق سامانه ملی جی نف
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان