سفیر افغانستان گفت: فردوسی صدای هویت تمدن بزرگ ایران تاریخی است که پهنه ۱۴ کشور را دربر می‌گیرد و اگر این هویت را ساماندهی نکنیم حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالغفور آرزو، در نشست بزرگداشت فردوسی که شب گذشته (پنجشنبه) در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به یکپارچگی تاریخی تمدن‌ها در گذشته، اظهار کرد: وقتی که از شاهنامه سخن می‌گوییم شاهنامه جغرافیای بزرگ فرهنگ و تمدنی است که متأسفانه به ۱۴ تمدن کوچک تقسیم شده است.

وی ادامه داد: روزگاری هویت فرهنگی همه یکسان بود؛ فردوسی صدای چنین هویتی است و بدون شک این هویت تمدن بزرگ ایران تاریخی است که پهنه ۱۴ کشور را در بر می‌گیرد و اگر این هویت را ساماندهی نکنیم حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و این تمدن، تمدن تک زبانی نیست.

سفیر افغانستان در خصوص شرایط منطقه‌ای خاورمیانه گفت: امیدوارم منطقه ما به ثبات و امنیت دست پیدا کند و تمدن باشکوه ما به نحوی ساماندهی شود که روح فردوسی در عرش برین شاد شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانشگاه فردوسی روز بزرگداشت فردوسی سفير افغانستان

روایت ظریف از دلایل عدم انهدام مرکز "فردو" از سوی آمریکا| چه دلیلی دارد که با منطق نظامی با دنیا رو به رو شویم؟

نماینده کهنوج: هر کس ترامپ را بکشد، به نیابت از مردم کرمان ۳ میلیون دلار جایزه می‌گیرد/باید موشک‌هایی با بُرد زیاد و حمل کلاهک‌های نامتعارف بسازیم

موج ردصلاحيت‌ها و آینده یک انتخابات مهم| مهره‌چینی اصولگرایانه برای مجلس

مداح مشهور: انتقام سخت شامل داخل کشور هم بشود

تعطیلی مدارس تبریز در شیفت صبح شنبه 5 بهمن

منبع این خبر، وبسایت www.imna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۷۳۵۰ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

خبر بعدی:

اسناد بالا دستی ساختار نظام مردم‌سالاری دینی را ترسیم کرده است

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اسناد بالا دستی نظام جمهوری اسلامی از جمله قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله، ساختار نظام مردم‌سالاری دینی را ترسیم کرده است.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی،حجت الاسلام مهدی امیدی، عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، درهفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی که صبح امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه در مشهد مقدس برگزار شد، به  ارائه مقاله خود با عنوان «تحلیل مناسبات ساختاری مردم‌سالاری دینی و نظام‌سازی تمدنی بر اساس نظریه وحدت در عین کثرت» پرداخت و گفت: وحدت و کثرت از مقولات هستی شناختی فلسفی و از مباحث حکمت نظری است که هر یک نیز شامل دو محور حقیقی و اعتباری است. وحدت و کثرت اعتباری در حکمت عملی و بسیاری از دانش‌های اسلامی کاربرد دارد.

* نظام مردم سالاری دینی منافع فردی را با مصالح جمعی نزدیک می کند

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی در حوزه مناسبات داخلی، علاوه بر تمرکز قدرت به توزیع مناصب قدرت نیز می‌پردازد، ابرازکرد: نظام مردم سالاری دینی منافع فردی را با مصالح جمعی نزدیک کرده، به آزادی در کنار الزامات قانونی اهمیت داده، مدارای سیاسی را در چارچوب قانون رعایت می‌کند، به مشارکت فعال شهروندان در تعیین سرنوشت خود احترام می‌گذارد و بسترهای لازم را برای ایجاد رقابت سالم و افزایش مشارکت مدنی فراهم می‌سازد.

* نظام بر «حکمت، عزت و مصلحت» بنا شده است

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، تأکید کرد: این نظام در قلمرو روابط خارجی، بر «حکمت، عزت و مصلحت» بنا شده است و علاوه بر حفظ استقلال و حاکمیت ملی بر روابط و تعامل حسنه با ملت‌ها و دولت‌ها به ویژه ائتلاف با ملت‌های مسلمان تأکید دارد.

* قانون اساسی ناظر به نیازمندی های متکثر ملی و مسائل سرزمینی است

 وی ادامه داد: اسناد بالا دستی نظام جمهوری اسلامی از جمله قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله، ساختار نظام مردم‌سالاری دینی را به گونه ای ترسیم کرده است که علاوه بر اینکه معطوف به «وحدت امت» و شکل گیری «اتحادیه امت اسلامی» است، ناظر به نیازمندی های متکثر ملی و مسائل سرزمینی است. جمهوری اسلامی در صحنه عمل نیز به این دو رویکرد ملتزم بوده است و از این رو با وجود برخی کاستی ها، از انعطاف ساختاری لازم برای ایجاد تمدن نوین اسلامی برخوردار است.

*  مردمسالاری دینی ساختاری برای تبلور کثرت در عین وحدت است

وی با بیان اینکه مردمسالاری دینی ساختاری مناسب برای تبلور کثرت در عین وحدت است، گفت: جایگاه تمدنی آن مقتضی ترسیم اعطای فرصت مناسب برای ظهور و بروز کثرات زبانی، قومی، مذهبی، نژادی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بر مدار مشترکات وحدت بخش و متفاهم علیه است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا تجربه مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌‌ساز تسهیل و تسریع حرکت تمدنی جمهوری اسلامی بوده است؟

* قانون اساسی بسترتمدن نوین اسلامی را فراهم ساخته است

وی ادامه داد: با مروری به مقدمه و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی نکاتی دقیق در شناخت و تعیین جهات وحدت و کثرت در این نظام نوپای اسلامی به دست خواهد آمد که نمایانگر وجود ظرفیت های لازم برای جهش تاریخی و تمدنی است. قانون اساسی که ساختار و محتوای نظام مردم‌سالاری اسلامی را تبلور بخشید، با پیوند برقرار کردن میان منافع ملی و مصالح امت اسلامی، بسترهای لازم را برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی بر پایه امت واحده اسلامی فراهم ساخته است.

* مردم‌سالاری دینی نوعی نظام سیاسی مبتنی برشریعت و معارف دین اسلام است

حجت الاسلام امیدی با اشاره به مفهوم مردم‌سالاری دینی، گفت:مردم‌سالاری دینی نوعی نظام سیاسی مبتنی بر قواعد شریعت و معارف دین اسلام است که در آن مشارکت عمومی مردم در بخش‌های مختلف اجتماعی و سیاسی به رسمیت شناخته می شود.

* تمدن؛ برترین سطح هویت و نظم اجتماعی

وی تمدن را مجموعه دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با قلمرو مدنی خاص یک جامعه یا چند جامعه دانست که در راستای اهدافی معین و مشترک به کار گرفته می‌شود و همچنین تمدن را برترین سطح هویت و نظم اجتماعی، بالاترین عرصه تبلور مناسبات اجتماعی، بهترین معرف نوع کمال و زمینه ساز ظهور استعدادهای فردی و اجتماعی برشمرد.

*  رسمیت شناختن هویت‌های متکثر قومی، زبانی، فرهنگی و ملی

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، در ادامه خاطر نشان کرد: الگوی مردم‌سالاری اسلامی، نظامی شکل یافته بر محور وحدت در عین کثرت است. دعوت به وحدت امت اسلامی بر پایه وجوه مشترک اسلام و مقابله با دشمنان آن از یکسو و به رسمیت شناختن هویت‌های متکثر قومی، زبانی، فرهنگی و ملی از سوی دیگر ظرفیت مناسبی را برای طرح تمدن نوین اسلامی از سوی این نظام فراهم ساخته است.

* انقلاب اسلامی نقش مردم را در عرصه‌های مختلف سیاسی تحکیم بخشید

وی با بیان این نکته که انقلاب اسلامی بر اساس رویکردی که به اسلام ناب داشت، توانست نظام اسلامی و هویت دینی را ایجاد کند، نقش مردم را در عرصه‌های مختلف سیاسی تحکیم بخشد والگوی مردم سالاری را در جوامع اسلامی ارائه دهد، گفت: انقلاب اسلامی به سمتی رفته است که ساختارهای کهن را تغییر داده و موجب بسط نگرش منفی بر استقرارسلطنت و اشاعه نگرش مثبت بر مردم سالاری دینی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مواجهه با تمدن غرب بزرگترین مسأله جهان اسلام است
  • حرکت تاریخی ملت ایران در مسیر تکاملی خود به تمدن نوین منتهی می‌شود
  • چگونگی مواجهه با تمدن غرب، بزرگترین مسئله جهان اسلام است
  • جلالی: نمادهای فرهنگی ایران پایدار و جاویدان هستند
  • حرکت تاریخی ملت ایران در مسیر تکاملی به تمدن نوین منتهی می‌شود
  • تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی
  • درباره داریوش شایگان
  • «جامعه شناسی تمدن، مسائل تاریخی و سنت‌های نظری» نویسنده: یوهان پی. آرناسون؛ ترجمه سالار کاشانی؛ نشر ترجمان علوم انسان تمدن، مهم‌ترین مسیر اندیشیدن برای تمامی ملت‌ها
  • هویت فرهنگی دارالعباده حفظ شود/ انتظار می‌رود تا پایان سال پرونده معوقه در یزد نداشته باشیم
  • بهره‌مندی از میراث تمدن اسلامی و شیعی موجب تعامل با تمدن غرب می‌شوند
  • لازمه تحقق «نهاد علم تمدن‌ساز»، تحول فرهنگ و زیرساخت‌های علمی است
  • لازمه تحقق «علم تمدن‌ساز»، تحول فرهنگ، فلسفه و زیرساخت‌های علمی است
  • با دو میراث تمدنی اسلامی و شیعی می‌توانیم با تمدن غرب تعامل کنیم
  • نجفی: با دو میراث تمدن اسلامی ایرانی و تمدن شیعی ایرانی می توانیم با تمدن غرب تعامل کنیم
  • فارس میزبان سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی
  • فرهنگ و تمدن ایرانی راهگشا برای مسائل اقتصادی است
  • لزوم حفظ هویت فرهنگی در هیاهوی زندگی ماشینی
  • یک جغرافیای سیاسی جدید برای خاورمیانه
  • عادل فردوسی‌پور و سانحه دردناک پلاسکو / ببینید