Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@05:01:02 GMT

کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه دامسک ادامه یابد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۸۰۴۱

کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه دامسک ادامه یابد

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار تربت حیدریه بر ادامه مطالعات و کاوش های باستان شناسی دامسک تربت حیدریه برای آشکار شدن پیشینه تاریخی این منطقه تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت، محمدابراهیم داودیان صبح امروز در حاشیه بازدید از سایت باستان‌شناسی دامسک، اظهار داشت: یافته‌های باستان‌شناسی دامسک افتخاری برای تاریخ منطقه تربت‌حیدریه و باعث روشن شدن هویت و پیشینه تاریخی منطقه شده است

وی بیان کرد: تاریخ هر منطقه، هویت آن منطقه است و کاوش‌های باستان‌شناسی باعث می‌شود تا این هویت ناشناخته آشکار و شناخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوودیان ضمن اعلام آمادگی جهت هرگونه همکاری در جهت ادامه کاوش‌ها، افزود: اهداف و تلاش‌های باستان شناسان در معرفی یافته‌ها و گنجینه‌های تاریخی بسیار ارزشمند است، چراکه پیشینه هر منطقه را نمایان می‌کند و تاریخ گمشده منطقه را می‌توان در لابه‌لای همین یافته‌های باستان‌شناسی پیدا کرد، به‌ویژه که این منطقه در نوع خود خاص و جدید است و برای اکثر پژوهشگران و باستان شناسان ناشناخته است.

اولین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه تاریخی دامسک در خردادماه سال گذشته با مشارکت اداره میراث فرهنگی و گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربت‌حیدریه به مدت دو ماه انجام شد که طی این بررسی‌ها و کاوش‌ها تعداد بالغ‌بر ۳۰ خمره سفالی آذوقه مربوط به دوران پیش از اسلام کشف شد که طرز چیدمان و تعدد آن‌ها در کشور بی‌نظیر است.

بهمن‌ماه 96 دهیار روستای دامسک خبر اولیه بقایای شهر تاریخی در یک زمین زراعی واقع در این روستا را، به اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه اعلام کرد.

کار بررسی و کاوش بعد از اخذ مجوزهای لازم از خردادماه جاری با مشارکت اداره میراث فرهنگی و گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربت‌حیدریه آغازشده و طبق اعلام اولیه کارشناسان، قدمت این شهر تاریخی احتمالاً به دوران ساسانیان باز می‌شود.

تاکنون از بقایای بجای مانده یک شهر تاریخی در روستای دامسک از توابع بخش مرکزی تربت‌حیدریه، 30 خمره سفالی کشف‌شده است.

از دیرباز و در فرهنگ ایرانیان عهد باستان از خمره برای نگهداری آذوقه و مایعات استفاده می‌شده است.

مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: حدس اولیه ما بر اساس فرم لبه، طرح داخلی و جنس خمره‌ها حاکی از آن است که مربوط به دوران ساسانیان بوده و مشابه آن در منطقه مرو نیز پیداشده است.

مهدی فلاح همچنین اظهار داشت: درعین‌حال تا زمان بیرون کشیدن خمره‌ها از دل خاک، انتقال آن‌ها به آزمایشگاه و انجام کارهای مطالعاتی و بررسی‌های علمی، نمی‌توان به‌طورقطع نظری ارائه کرد.

تاکنون از مجموع ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی‌شده در منطقه تربت‌حیدریه، 47 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن عصر دیروز (سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

فرزند صالح و برومند ایران

اولین سخنران این مراسم ژاله آموزگار پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی بود. وی گفت: دلیل قبول حضور من در این نشست بخاطر یک زیربنای عاطفی است و وقتی برای این نشست دعوت شدم با خودم فکر کردم اگر دعوت میزبان را قبول نکنم فرزندانم را رنجانده‌م.

وی افزود: آشنایی من با حکمت‌الله ملاصالحی به سال‌های دور برمی‌گردد زمانی‌که ایشان دانشجوی من بود و از آنجایی که من همیشه سعی داشتم معلم خوبی باشم، ایشان را مادرانه دوست داشتم. ملاصالحی دانشجوی جوان، با استعداد و با انگیزه بود و با اشتیاق تمام واحدها را می‌گذراند. او آنچه را آموخته بود به بقیه یاد داد و هیچ گاه از آموختن بازنایستاد.

متخصص فرهنگ و زبان‌های باستانی ادامه داد: مجد و بزرگی این سرزمین کعبه آمال ملاصالحی است و او همواره سعی می‌کند اندیشه‌ای عمیق فرهنگ ایران را در آثارش بیاورد. ملاصالحی فرزند برومند و صالح این سرزمین است و سوالی که من دارم این است که آیا شما استادان هم مثل ایشان نسل چنین فرزندانی را به این سرزمین تحویل خواهید داد؟

درد و دل صدوقی سها با ملاصالحی

منوچهر صدوقی سها محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان سخنران بعدی این مراسم گفت: به عقیده من روزی که پدر و مادر آقای ملاصالحی این اسم و فامیل را برای ایشان گذاشتند بی وجه نبوده است و اینکه فامیلی ایشان ملاصالحی است به نوعی نشان دهنده این هم هست که ایشان واقعاً یک ملای صالح هستند.

وی افزود: درست است که ایشان باستان شناسی خوانده اما به نوعی مؤسس فلسفه باستان شناسی هستند. آقای دکتر صالحی در یونان درس خواندند و فلسفه اسلامی هم کمال ارتباط با فلسفه یونان را دارد.

این عرفان پژوه ادامه داد: یک مورخ فلسفه در آلمان که او را پدر تاریخ فلسفه در هیأت جدید می‌دانند سه ادعا درباره فلسفه اسلامی دارد که هر سه واهی هستند. این سه مدعا عبارتند از:

۱- فلسفه اسلامی همان فلسفه یونانی است و فرقش این است به جای اینکه از چپ به راست نوشته شود از راست به چپ نوشته می‌شود.
۲- اگر چیزی به عنوان فلسفه اسلامی وجود داشته باشد، کلام است نه فلسفه اسلامی.
۳- فلسفه اسلامی با مرگ ابن رشد تمام و جنازه اش هم با جنازه ابن رشد تشییع شد.
این سه مدعا هیچ تطابقی با واقعیت ندارد و درست است که فلسفه یونانی یک قدمت تاریخی دارد اما انتقال فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی در دوران مامون یعنی قرن سوم صورت گرفته است. در حالی که در قرآن مجید به مباحث اصلی فلسفه اسلامی اشاره شده است. پس فلسفه اسلامی از قبل از فلسفه یونان وجود داشته است.

صدوقی سها ادامه داد: من در کتاب «تاریخ فلسفه اسلامی» هم اسناد و متونی آوردم که نشان دادم متون بنیادین فلسفه اسلامی متأثر از فلسفه یونان است اما عین آن نیست.
خلاصه که من فقط خواستم در این جلسه در حضور اساتید این درد و دل که در همه جا هم بیان می‌کنم بگویم. امیدوارم که افاضات جناب آقای ملاصالحی برقرار باشد.

پاسدار باستان شناسی ایران

کامیار عبدی، انسان‌شناس ایرانی و عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی دیگر سخنران این مراسم گفت: اگر نگاهی به جامعه شناسی باستانی شناسی بکنیم می‌بینیم که سه دسته افراد وجود دارند. دسته اول افراد سیاهی لشکر هستند که بود و نبودشان فرقی ندارد. دسته دوم افرادی هستند که فکر می‌کنند مهم هستند اما نیستند. دسته سوم هم باستان شناسانی که واقعاً مهم و تأثیرگذار هستند و هر روز نسل و تعدادشان کاهش می‌یابد.

وی افزود: افرادی مثل عزت الله نگهبان، یوسف مجیدزاده و آقای ملاصالحی که تعدادشان هم انگشت شمار است جزو دسته سوم هستند و گل سرسبد این دسته هم آقای ملاصالحی است. به خاطر اینکه ایشان علاوه بر باستان شناسی، شعر، ادبیات، فلسفه و فقه هم می‌دانند.

عبدی ادامه داد: به قول خود ایشان باستان شناسی مادی ترین رشته علوم انسانی است اما با این حال ایشان توجه دارند که باستان شناسی فقط توصیف مواد نیست و باید وارد حوزه‌های دیگر هم شد. بنابراین آقای ملاصالحی استاد بزرگی هستند که اندیشه‌های مهمی را در نسل جوان و دانشجو به وجود آوردند. بزرگترین خدمتشان هم پاسداری از باستان شناسی ایران بوده است. باستان شناسی تاکنون بارها تا لب پرتگاه رفته اما ایشان اجازه سقوط آن را ندادند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: در این کشور خیلی‌ها باستان شناس هستند اما کیان باستان شناسی ندارند. آقای ملاصالحی این دغدغه و این افق بلند را در نگاه خودشان دارند.

کد خبر 6087472 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • ۳۹ سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه