Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: فشار خون بالا قاتل خاموش است و شایعترین علل مرگ و میر در دنیا فشار خون بالاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان دکتر محمدرضا میرزا بیگی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان امروز( ۲۶ اردیبهشت) در نشست خبریِ طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بیان کرد: شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا فشار خون بالا است همچنین در ایران نیز شایع ترین مرگ ها بر اثر فشار خون بالا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

وی تصریح کرد: فشار خون بالا قاتل خاموش است و سالانه در دنیا بیش از 10 میلیون نفر  بر اثر این علت و نیز عوارض آن جان خود را از دست می دهند، عوارض فشار خون بالا را می توان بیماری های قلبی و عروقی، نارسایی های کلیوی، مشکلات شریالن ها و آنالیز آئورت، بیماری های مغزی و ... عنوان کرد.

 

 

میرزا بیگی افزود: کنترل فشار خون موجب می شود فرد دچار بیماری های دیگر نشود در نتیجه جلوی خیلی از هزینه های درمان نیز گرفته می شود همچنین کنترل فشار خون خیلی از بیماری های درگیر را درمان می کند به طوری که ما هر سال تعداد بسیاری از بیماران کلیوی در قسمت های پیوند کلیه و دیالیز داریم که اگر فشار خون را کنترل می کردند این تعداد رو به کاهش می رفت.

 

 

 

وی تصریح کرد: با تشخیص زودرس می توان فشار خون را کنترل کرد بیماری فشار خون به راحتی با تغذیه سالم و پرهیز از مصرف نمک و چربی، دخانیات و انجام ورزش قابل درمان است.

 

 

 

دکتر احمد جمالی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در این نشست به 27 اردیبهشت روز جهانی فشار خون اشاره کرد و گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با  2 هدفِ افزایش شناسایی مبتلایان به فشار خون بالا و درمان بیماری آنها و نیز افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به این بیماری و آگاه سازی جامعه نسبت به پیامد های کنترل فشار خون بالا اجرا خواهد شد.

 وی افزود: ابتدا باید کلیه افراد بالای 30 سال متولیدن ( 29 / 12 / 1368) شناسایی و فشار خون انها کنترل شود و قبل از اینکه دچار بیماری فشار خون شوند توصیه های بهداشتی و تغذیه ای به انها ارائه شود، سپس مراقبت فشار خون در افرادی که فشار بالا دارند شروع می شود به این شکل که اطلاعات فرد در سامانه الکترونیک ثبت می شود و مرکز بهداشتی مراقبت را انجام می دهد تا هم درمان و هم کنترل شود.

 

 

 

جمالی زاده بیان کرد: به افراد بالای 30 سال باید از نظر علل خطرساز فشارخون که عواملی از جمله مصرف نمک و چربی، دخانیات، الکل و کم تحرکی هستند آگاه سازی شوند، زنان و مادران باردار هم از لحاظ فشار خون چکاپ می شوند، اندازه گیری فشارخون افرادی که نارسایی کلیوی دارند نیز در دستور کار است ضمن اینکه شناسایی افراد بالای 30 سال که سابقه سکته مغزی، سابقه بیماری های قلبی و عروقی، سابقه بیماری دیابت دارند در دستور کار است تا مراقبت و درمان انها انجام شود.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: افردا می توانند به مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری مراجعه کنند و فشار خون خود را به صورت رایگان کنترل کنند و یا می توانند در منزل خودشان با دستگاه تست فشارخون خود را اندازه گیری کنند و درسامانه الکترونیکی مرکز بهداشتی ثبت کنند که از طریق پیامک تلفنی نتیجه ابتلا و یا عدم ابتلا به پرفشاری خون به دست آنها می رسد ضمن اینکه اگر به فشار خون بالا مبتلا باشند توصیه های پزشکی دارویی و غیردارویی نیز از طریق پیامک دریافت می کنند.

 

 

 

جمالی زاده از مردم خواست که به سلامتی خود اهمیت دهند و اگر همکاری نکنند جامعه سلامتی و نشاط نخواهد داشت و روز به روز بر آمار بیماری ها و هزینه های درمان آنها افزوده خواهد شد.

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان حضرت خدیجه س خبرگزاری شبستان قرآن روزنامه آمریکا قرآن کریم سبک زندگی اسلامی روزنامه ها قاتل خاموش فشارخون سلامتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۸۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر

سوار شدن آسانسور برای راحتی فوق‌العاده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ کمکی به طول عمر شما نمی‌کند بلکه در عوض، محققان دریافته‌اند که انتخاب پله‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید، به طور خاص، بالا رفتن از چند پله در روز، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ ر

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دکتر سوفی پادوک (Sophie Paddock)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آنگلیا شرقی و بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ می‌گوید: اگر هر دو گزینه پله‌ها یا آسانسور را دارید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند یک هدف دست یافتنی برای فعالیت‌های روزانه باشد.

به نقل از اس‌اف، اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند، اما محققان می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند. متأسفانه، مطالعه جدیدی که در مجله ESC Preventive Cardiology ۲۰۲۴ ارائه شده است، خاطرنشان می‌کند که از هر چهار فرد بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر از سطوح توصیه شده فعالیت بدنی برخوردار نیست.

در ایالات متحده بزرگسالان باید هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند. این حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز برای مدت پنج روز است. همچنین اضافه کردن دو روز فعالیت‌های تقویت عضلانی توصیه می‌شود که در آن همه گروه‌های عضلانی اصلی از جمله پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها درگیر شوند.

دکتر پادوک خاطرنشان می‌کند که بالا رفتن از پله‌ها شکلی آسان و قابل دسترس از ورزش است که افراد می‌توانند در هر مکانی انجام دهند از ساختمان آپارتمانی خود گرفته تا پارک‌های شهری. با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه جدید به بررسی تأثیر بالا رفتن از پله بر طول عمر و سلامت قلب پرداخت.

این گروه ۹ مطالعه قبلی را در مورد بالا رفتن از پله‌ها با بیش از ۴۸۰ هزار شرکت‌کننده جمع‌آوری کردند. این مطالعات مجموعه وسیعی از شرایط را مورد بررسی قرار داد و درمورد تعداد پله‌هایی که شرکت‌کنندگان از آن بالا رفتند یا سرعتی که از آن پله‌ها بالا رفتند، تفاوتی قائل نشد. این ۹ گزارش شامل افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی یا سابقه حملات قلبی بود. شرکت کنندگان از ۳۵ تا ۸۴ سال سن داشتند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش ۲۴ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. شرکت کنندگان همچنین ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند. علاوه بر این، بالا رفتن از پله‌ها به این شرکت‌کنندگان کمک کرد تا از برخی از عوارض عمده بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته جلوگیری کنند.

بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هرچه فردی از پله‌ها بیشتر بالا برود، مزایای بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جای دیگر، از پله‌ها استفاده کنید.

کد خبر 748596

دیگر خبرها

  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است