کانون های مساجد علاوه بر فعالیت های قرآنی، به معارف اهل بیت (ع) هم توجه کنند
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۰۱۰۵
جوروند، اهل بیت (ع) را بهترین مفسران قرآن دانست چرا که فهم آنها از قرآن کامل است و گفت: کانون های مساجد و مؤسسات قرآنی علاوه بر فعالیت در حوزه قرآن، در حوزه معارف اهل بیت (ع) هم کار کنند.
«محمد جوروند»، در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، اظهار کرد: هستی و آفرینش دارای مراتب وجودی است و این مرتبه ای که ما در آن قرار داریم پایین ترین مرتبه هستی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با بیان اینکه بعد از این مرتبه ناسوتی و عالم زمینی مرتبه ای نداریم، تصریح کرد: انسان بعد از مرگ به مراتب بالاتر رجعت پیدا کرده و مراتب بالاتر را تجربه می کند.
وی با اشاره به اینکه قرآن متعلق به مرتبه ای بسیار بالا و از آان خداوند است، افزود: در مورد قرآن بسیاری معتقدند که قرآن قدیم است و یک وجود حادث نیست و پیش از خلقت عالم ماده هم بوده اما با توجه به شرایط پیامبر (ص) به مناسبت های مختلف نازل شده است.
وی با بیان اینکه هر چیزی که متعلق به خداوند باشد قدیم است پس قرآن هم که کلام خداوند است، قدیم می باشد، اضافه کرد: چون ما انسان های زمینی و ناسوتی هستیم قرآن به اندازه فهم و درایت ما از عالمی متعلق به عالم معنا نزول پیدا کرده و هر چقدر از این مرتب بالاتر رویم فهم ما از قران بیشتر می شود.
جوروند، عنوان کرد: تمام تر و خشک عالم هستی در قرآن است ولی چون ما زمینی هستیم نمی توانیم آنها را درک کنیم، هر چقدر بتوانیم روج و جان خود را صیقل دهیم، فهم ما از قرآن کامل تر خواهد شد، به همین دلیل است که اهل بیت (ع) فهمشان از قرآن بسیار بالاست.
وی اهل بیت (ع) را بهترین مفسران قرآن دانست چرا که فهم آنها از قرآن کامل است، اذعان داشت: امام صادق (ع) می فرماید اگر همه آفرینش نابود شود و هیچ چیز در هستی نباشد و من فقط قرآن را داشته باشم وحشت نمی کنم؛ این نشان می دهد که ایشان متوجه معانی حقیقی قرآن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ادامه داد: با این تفاسیر نتیجه می گیریم فهم اهل بیت (ع) از قرآن کامل است و هر چقدر که ما به اهل بیت (ع) نزدیک تر شویم معانی و کلام قرآن را بهتر درک می کنیم هر چه به قرآن نزدیک شویم به اهل بیت (ع) نزدیک تر خواهیم شد و حدیث ثقلین در اینجا معنا پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه با رجوع به اهل بیت (ع)، فقها و مراجع تقلید می توانیم فهم خود را از قرآن بالا ببریم، تاکید کرد: به قرآن نباید ساده نگاه کرد بلکه نگاه ما باید عمیق باشد از این رو کسانی حقیقت قرآن را می فهمند که در قرآن راسخ باشند به همین دلیل عرفا، اهل باطن و اهل حقیقت هر موقع قرآن را تفسیر کردند، تفسیر عمیق و شگفت انگیزی بوده است.
وی فعالیت های کانون های مساجد و مؤسسات قرآنی را خدمت کوچکی به حوزه قرآن دانست و ابراز کرد: کانون های مساجد در حال حاضر گام های خوبی را در حوزه قرآن برداشته اند ولی باید در کنار فعالیت های قرآنی نسبت به فهم نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و نهج الفصاحه هم اهتمام داشته باشند.
جوروند، با بیان اینکه اگر نتوانیم فهم خود را نسبت به کتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بالا ببریم نمی توانیم گامی در حوزه قرآن برداریم چرا که این ها تکمیل کننده هم هستند به همین دلیل پیشنهاد می شود کانون های مساجد و مؤسسات قرآنی در حوزه معارف اهل بیت (ع) هم کار کنند.
پایان پیام/72
منبع: شبستان
کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان حضرت خدیجه س خبرگزاری شبستان قرآن روزنامه آمریکا قرآن کریم سبک زندگی اسلامی روزنامه ها نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051