Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@07:36:52 GMT

زباله های مازندران به سمنان رسید

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۲۶۰۹

زباله های مازندران به سمنان رسید

سمنان-دفن غیراصولی زباله‌ها در استان‌های شمالی کشور و تعلل درراه اندازی کارخانه‌های بازیافت و یا زباله‌سوز دامن بسیاری از جنگل‌ها و مناطق بکر را گرفته است.

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه حجم زباله‌ها در استان‌های شمالی به‌قدری است که این مشکل به دامنه برخی استان‌ها ازجمله سمنان نیز کشیده است و مناطقی ازجمله مهدی‌شهر را با خود درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فولاد محله» و «اگره» نام روستاهایی در شمال مهدی‌شهر است که حالا به دلیل انباشت بیش‌ازحد زباله‌های استان مازندران داد اهالی را درآورده و موجب آلودگی بسیاری از منابع شده است.

فولاد محله یکی از روستاهای مهدی‌شهر  و در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز استان سمنان  جمعیتی بالغ‌بر سه هزار نفر را در خود جای‌داده است.

دفن نامناسب زباله در مناطق شمالی استان سمنان حال موجب شده تا نه‌تنها رد پای زباله چهره ناپسندی را از خود در برابر دید گردشگران بروز دهد بلکه شیرابه‌های رهاشده در محیط مراتع و چشمه‌های آب ازجمله چشمه « باداب سورت» را تهدید به آلودگی کند.

تهدید بهداشتی

علی حیاتی یک از کارشناسان بهداشت در این رابطه به ما می‌گوید: روزانه ده‌ها کامیون زباله از مرکز استان مازندران در حوالی روستاهای مرزی شهرستان مهدی‌شهر انباشت می‌شود که این امر باعث نارضایتی شدید روستاییان ساکن این مناطق شده است.

روزانه ده‌ها کامیون زباله از مرکز استان مازندران در حوالی روستاهای مرزی شهرستان مهدی‌شهر انباشت می‌شود که این امر باعث نارضایتی شدید روستاییان این مناطق شده استوی با اشاره به این موضوع که در چند سال گذشته نامه‌نگاری‌های قابل‌توجهی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران و سمنان برای رفع این چالش انجام‌شده اما تاکنون برای رفع این چالش اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

وی  ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه شغل بیشتر ساکنان این مناطق کشاورزی و دامداری است، شیرابه‌های حاصل از انباشت زباله در میان‌مدت به سفره‌های آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده و باعث آلوده شدن محصولات کشاورزی و شیوع بیماری‌های واگیردار بین دام و انسان می‌شود. 

وی هشدار می‌دهد: اگر برای دفن مناسب پسماند در این منطقه اقدامی نشود در آینده‌ای نزدیک آب آشامیدنی در روستاهای «فولاد محله» «اگره» و «سرخ گریه» از توابع شهرستان مهدی‌شهر آلوده می‌شود و تهدیدی برجان و سلامت این مردم خواهد بود.
وی تأکید می‌کند: در حال حاضر بوی بسیار بد زباله در روستاهای بالادستی باعث گلایه مردم این مناطق شده است.

تلاش‌های بیهوده

مردم که در این راستا بارها با راه‌اندازی پویش‌های متعدد خواستار جلوگیری انباشت غیراصولی زباله شدند اما ظاهر تلاش آن تاکنون  بی‌نتیجه مانده است.

مسئولان این استان و هم‌چنین استان مازندران که از تبعات دفن غیراصولی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری در این راستا باخبر بودند در سال ۱۳۸۹ تصویب کردند تا احداث نیروگاه زباله‌سوز در مرکز استان مازندران برای جلوگیری از انتقال زباله از ساری به مناطق بکر مهدی‌شهر در شمال استان سمنان در دستور کار قرار بگیرد اما به دلایل نامشخص بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز این طرح مهم منطقه‌ای به بهره‌برداری نرسیده و مشکل هم چنان لاینحل مانده است.

البته مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان سمنان که در روزهای پایانی سال گذشته سکان هدایت و حراست از محیط‌زیست را بر دست گرفته است در این رابطه می‌گوید: در این راستا به‌شدت پیگیر توقف انتقال زباله از استان مازندران به‌منظور دفن در فولاد محله هستیم و اعتقادداریم که باید این مهم با یک برنامه‌ریزی صحیح و در اسرع وقت به سرانجام برد.

حل مشکل

 امیر عبدوس اظهار می‌کند: جمع‌آوری ، حمل و انباشت غیراصولی زباله از استان مازندران به نقاط مرزی و شمال استان سمنان بر اساس معیارهای روز دفن زباله انجام نمی‌شود و تاکنون برنامه‌های متعددی به مسئولان بالادستی به‌منظور عبور از این بحران پیشنهادشده است. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح  می‌کند:  شیرابه‌های زباله در کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی مؤثر است و اگر برای رفع این بحران اقدامی نشود این زباله‌ها چهره زشتی به اراضی ملی استان می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: عملیات ساخت نیروگاه زباله‌سوز در شهرهای ساری و نوشهر به‌زودی اجرا می‌شود که با اجرای این طرح در مرکز استان مازندران، انتقال زباله از ساری به فولاد محله متوقف خواهد شد.

عبدوس با اشاره به طرح‌هایی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز در مرکز استان مازندران بیان می‌کند: با تکمیل آن برنامه انتقال زباله از ساری به مناطق بکر شمال مهدی‌شهر بعد از سال‌ها به پایان می‌رسد. 

وی می‌گوید: با ساخت این نیروگاه روزانه ۴۵۰ تُن زباله در مرکز استان مازندران فرآوری می‌شود و مردم اهالی شمال مهدی‌شهر از گزند بسیاری از بیماری‌ها و تخریب محیط‌زیست به‌واسطه انباشت زباله در امان خواهند ماند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان می‌افزاید: طرح احداث نیروگاه زباله‌سوز در ساری با شرکتی که برای ساخت این نیروگاه در تهران فعالیت می‌کرد خواهد بود. 

وی اطمینان خاطر می‌دهد: برنامه انتقال زباله از مرکز استان مازندران به فولاد محله با برنامه‌ریزی اصولی متوقف شود و این اداره کل پیگیر این موضوع است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات

استاندار مازندران با اشاره به صدور منطقه آزاد ویژه اقتصادی در بنادر مازندران تاکید بر تبدیل این بنادر از مناطق واردات صرف به مناطق ایجاد دانش فنی و صادرات کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، یوسف نوری، عصر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در بازدید از بندر نوشهر در جمع خبرنگاران این بندر را در جایگاه ویژه استان با برخورداری از ظرفیت بالا عنوان و اظهار کرد: با تلاش صورت گرفته در سال گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار شد.

وی با نگاه بر گسترش دریا بر اقتصادمحور افزود: در این راستا پیشنهاداتی ارائه شد که دولت دارد مصوبه می‌دهد؛ باتوجه به ظرفیت و وجود بنادر موجود در استان قرار شد بسته‌ای کامل داشته باشیم.

استاندار مازندران عنوان کرد: براساس برنامه اقتصاد دریاپایه دانشگاه نوشیروانی بابل در این مطالعه‌ای انجام داده که باید بر سیاست‌های ۹گانه مقام معظم رهبری بروز شود تا بتوانیم از این امکان به بهترین نحو استفاده کنیم.

نوری با اشاره به تعیین تکلیف پرونده منطقه آزاد مناطق ویژه اقتصادی در استان مازندران از صدور مصوبه دولت سیزدهم عنوان و مطرح کرد: هم‌اکنون درحال انجام کارها برای این مجوز بوده که البته این مهم ملاحظاتی دارد و باید این مناطق را از مناطق واردات صرف به مناطق ایجاد دانش فنی و صادرات تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: مذاکرات انجام شده که در این زمینه نیازمند طرح جامع برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی استان مازندران هستیم.

استاندار مازندران با اشاره به مشکل لایروبی بنادر این استان بیان کرد: بحث لایروبی به‌دلیل پس‌رفت آب خزر مشکلی برای تمام بنادر سطح استان مازندران ایجاد کرد که لازم است در امر لایروبی بنادر سطح استان سیاست‌های کوتاه‌مدت با جدیت اعمال شده و با جدیت پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم باتوجه به مطالعات و پیش‌بینی‌ها دوره برگشت دهه ۷۰ را داشته باشیم تا بتوانیم با برگشت سمت آب به سوی سواحل پسروی به سمت دریا را کمتر شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحث پسروی آب خزر باید در مراکز تحقیقاتی چاره‌اندیشی کنیم تا بندر به فعالیت خود با جدیت ادامه دهد.

کد خبر 749482

دیگر خبرها

  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • دور برگشت لیگ یک گلبال کشور در بابلسر
  • معرفی ۳۰ معلم نمونه ادارات شهرستان و مناطق سمنان
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • اسامی نفرات دعوت شده اردوی هفتم تیم کشتی آزاد جوانان