Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرنگار آمریکایی برنده جایزه پولیتزر گفت که انحراف رسانه های آمریکا منجر به گسستگی و اختلافات اجتماعی و در نتیجه تفرقه های منتج به آشوب مدنی که اکنون در اینجا (آمریکا) مشهود است، می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ به گفته مؤسسه پژوهشی آمریکایی رَند (RAND) طی چندین دهه گذشته، رسانه های خبری آمریکا به سمت درخواست های طرفدارانه و احساسی تغییر جهت داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"کریس هِجز"، خبرنگار آمریکایی برنده جایزه پولیتزر گفت: "این ناهماهنگی شلخته در جامعه آمریکا وجود دارد."

مطالعه منتشر شده توسط رَند در اوایل هفته جاری با بررسی دقیق سال های 1987 تا 2017 نشان می دهد که محتوای اخبار از گزارش رویدادی و مبتنی بر متن به پوشش اخبار شخصی و متکی بر بحث، طرفداری و درخواست های احساسی بیشتر تغییر یافته است.

مادامی که ساعات پر بازدید اخبار رادیو و تلویزیون (شبکه های کابلی) و روزنامه نگاری آنلاین این تغییر را نشان می دهد، روزنامه نگاری چاپی که از سوی اتاق فکر دولت تأمین مالی می شود نیز این روش را مورد توجه قرار می دهد. این همکاری که رَند آن را "تباهی حقیقت" می نامد در انظار عموم، حقایق و تحلیل ها را تغییر می دهد.

هِجز گفت: "شبکه های کابلی اخبار مانند؛ سی.ان.ان، MSNBC و فاکس روزنامه نگاری را رها کرده اند. آنها روزنامه نگاری را جایگزین برنامه های خبری شوی زنده با محوریت دونالد ترامپ، توئیت های وی و رابطه او با روسیه کرده اند. دوری از روزنامه نگاری مشهود است."

هِجز، خبرنگار بین المللی چندین روزنامه بزرگ و برنده جایزه پولیتزر طی مصاحبه ای از زوال رسانه های آمریکایی خبر داد و اظهار داشت که میزان این تنزل بسیار بیشتر از گزارش رَند است.

وی ادامه داد که ساختار تجاری که رسانه های قدیمی را ایجاد کرده به دلیل عدم پایداری از بین رفته و روزنامه نگاری داخل آمریکا را از تو خالی است. ما با سقوط تبلیغات طبقه بندی شده که 40 درصد از درآمد روزنامه ها را در برمی گرفت، شاهد این جریان بودیم. این دیگر به لحاظ اقتصادی قابل تحمل نیست.

این امر منجر به نابودی روزنامه ها، صفحات گسترده محلی و قوای محرکه بزرگی چون روزنامه فیلادلفیا انکوایرر شده است.

وی با توضیح اینکه با توسعه رسانه های اینترنتی و یک فضای آزاد برای همه، مردم آنچه که باور داشته باشند را می پذیرند، گفت: "وقتی روزنامه نگاری دیگر بر مبنای حقیقت و راستی نیست، شناسایی درست از غلط تقریبا غیر ممکن می شود و اسکیزوفرنی فرهنگی را ایجاد می کند."

هجز اذعان داشت که این انحراف رسانه ای منجر به گسستگی و اختلافات اجتماعی و در نتیجه تفرقه های منتج به آشوب مدنی که اکنون در اینجا (آمریکا) مشهود است، می شود.

معصومه میرحسینی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل‌وپنجمین سالگرد روزنامه تهران تایمز عصر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی رحمتی مدیر گروه رسانه‌ای مهر، خانواده‌های مرحوم رضا مقدسی، زنده یاد عرفان پرویز و جمعی از مدیران دوره‌های گذشته این روزنامه در این مراسم حضور داشتند.

محمد صرفی سردبیر روزنامه تهران تایمز در ابتدای این مراسم گفت: سخت‌ترین کار برای اهالی قلم سخنرانی است. در ابتدای سخن یاد و خاطره تمام کسانی که در تهران تایمز زحمت کشیدند؛ مرحوم عرفان پرویز و رضا مقدسی را گرامی می‌دارم امیدوارم خداوند روح این عزیزان را شاد کند.

وی افزود: بسیار خوشحالم که در سالگرد انتشار روزنامه تهران تایمز و ورود آن به ۴۶ سالگی هستیم. دوستان و همکاران تحریریه اگرچه کوچک اما پر از همت در این سال‌ها تلاش‌های زیادی کردند و اگر تهران تایمز امروز افتخاراتی دارد مرقون زحمات گذشتگان است.

صرفی گفت: همه می‌دانند که انتشار یک روزنامه در طول ۴۵ سال در هرجای دنیا سخت است و اگر این روزنامه انگلیسی باشد سختی کار مضاعف می‌شود. اگر امروز تهران تایمز صدای انقلاب و جمهوری اسلامی است مدیون این زحمت است. برای همه آرزوی موفقیت دارم امیدوارم تهران تایمز بهتر از این باشد.

وی در پایان افزود: در این چندسال حجت‌الاسلام قمی و سازمان تبلیغات اسلامی حمایت‌های معنوی و مادی زیادی از ما داشتند که امیدوارم مستدام باشد و با کمک این خانواده و تحریریه کوچک اما چابک به وظایف خود عمل کنیم.

فعالیت در زمینه گام دوم توقع ما از تهران تایمز است

حجت‌الاسلام محمد قمی در ادامه این مراسم با تبریک سالروز تولد تهران تایمز تبریک گفت: تهران تایمز فریاد رسای مستضعفان است آنگونه که شهید بهشتی توصیف کرده بود. توقعات گام دوم انقلاب بابت خیز مجدد تهران تایمز توقع ناروایی نیست، بنابراین انتظار جهش و خیزشی مضاعف از جنس سال گذشته متناسب با تحولات و درخشش در سطح جهانی داریم و منتظر گام بعدی این روزنامه هستیم البته ما هم به عنوان خدمت گذار در کنار سایر دوستان حضور داریم.

سلطانی فر مدیر اسبق تهران تایمز نیز در این جلسه گفت: از روزهای اول سال ۶۵ که روزنامه در خیابان ایرانشهر بود، موشکی در کنارش اصابت کرد و تمام شیشه‌ها شکست و چند نفر از بچه‌ها زخمی شدند؛ در این زمان روزنامه چهار صفحه بود. بعد از این اتفاق در حال بازسازی بودیم اما ساختمان را از ما تحویل گرفتند. رفتیم پیش آقای رفیقدوست و گفتیم ساختمانی لازم داریم و توافق کردیم ساختمان را از دم قسط گرفتیم ساختمان تبیان هم در ابتدای این سال‌ها در اختیار روزنامه بود. در زمام تحویل نیز روزنامه جایگاهی پیدا کرده بود و به تعبیری به عنوان منبع موثق از ان یاد می‌شد.

وی افزود: همانطورر که می‌دانید روزنامه‌های انگلیسی در حوزه دیپلماسی جایگاه ویژه ای دارند.

در این بخش تندیس یادبودی از طرف همکاران تهران تایمز به سلطانی فر تقدیم شد.

تأثیر تهران‌تایمز بر نگاه بیرونی بسیار زیاد است

در ادامه سلیمی نمین یکی دیگر از مدیران ادوار گذشته تهران تایمز گفت: من تلاش زیادی در زمان مدیریت خودم کردم که بین روزنامه انگلیسی مان با داخل پیوند بزنم با این نگاه که می‌تواند بسیاری از آفات جامعه را برطرف کنند، خب برخی نگاه بیرونی و برخی دیگر نگاه درونی دارند که این سبب ایجاد آفاتی می‌شود.

وی افزود: عوامل مختلفی موجب شد از کار رسانه کناره گیری کرده و به پژوه بپردازم. در گذشته تهران تایمز بین سازمان فرهنگ و ارتباطات و روزنامه تهران تایمز دست به دست می‌شد اما امروز زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و خوشحالم که این روزنامه و خبرگزاری مهر به قدرت رسانه‌ای تبدیل شدند.

سلیمی گفت: تاثیری که تهران تایمز می‌تواند بر روی نگاه بیرونی داشته باشد و آن را تقویت کند بسیار زیاد است، امیدوارم بتوانیم با پیوندی که بین ابزار بیرونی و داخلی می زنیم بیش از پیش تاثیر گذار باشیم چراکه غیر از این نمی‌توانیم خود را یک فرد رسانه‌ای موفق بپنداریم.

در این بخش نیز تندیس یادبودی از طرف همکاران تهران تایمز به سلیمی تقدیم شد.

حفظ و فریاد حقانیت جمهوری اسلامی

پرویز اسماعیلی موسس خبرگزاری مهر در ادامه این مراسم گفت: اولین مدیر تهران تایمز شهید بهشتی است که پاکی خاصی برای ما دارد. این روزنامه تقریباً همزاد انقلاب است. شهید بهشتی انتظاری که داشتند حفظ و فریاد حقانیت جمهوری اسلامی توسط این روزنامه بود.

وی افزود: انعکاس این حقانیت نیازمند ابزاری است که در دوراندیشی این فقیه مبارز، فیلسوف ارزنده در علوم کلاسیک و روحیه ارتباطی بالای او از نظر تشکیلاتی مشخص می‌شود.

اسماعیلی گفت: تهران تایمز فراز و فرودهایی داشته و روزی پر مراجعه ترین رسانه و مرجع ترین رسانه بوده است.

تهران تایمز باتوجه به اینکه فضای فناورانه تغییر کرده و ابزار رسانه‌ای متعدد شدند با شناخت این تحولایت باید تغییر کند و هدف گذاری جدیدی داشته باشد تا جایگاهش تثبیت شود.

خبرگزاری مهر هم در سایه تهران تایمز و سپهر رسانه‌ای تشکیل شد و درخشید.

در این بخش نیز تندیس یادبودی به اسماعیلی داده شد.

در بخش دیگر این مراسم ویژه نامه اپلیکیشن انگلیسی_فارسی تهران تایمز با ۳ هزار کلمه لغات تخصصی در حوزه رسانه‌ای و حاکمیتی رونمایی شد.

اولین نشریه بعد از انقلاب اسلامی

در بخش بعدی حجت الاسلام صاحب فصول گفت: باید از پدر روزنامه نگاری انگلیسی عرفان پرویز یاد کنیم برای اینکه سختکوشی را یادآوری کنیم خوب است توشه‌ای از دوران فعالیت این بزگورار داشته باشیم.

وی افزود: تهران تایمز اولین نشریه بود که بعد از انقلاب اجازه نشر گرفت و به توصیه شهید بهشتی به رهنمودهای ایشان راهی پیدا کرد. مرحوم عرفان پرویز به اتفاق نادر طالب زاده حرفه، دانش و ارتباطات را زمینه پا گرفتن این روزنامه کردند و این روزنامه در ابتدای انقلاب با توصیه‌های شهید بهشتی نجات پیدا کرد و فریاد مستضعفان شد.

فصولی گفت: تهران تایمز در یک روز هم در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعطیل نشده بود و اینها برگ افتخار عرفان پرویز بود. امیدواریم با این کانون گرم و صمیمی تهران تایمز و خبرگزاری مهر فریاد رسای مستضعفان بمانند.

در بخش دیگر این مراسم حسن لاسجردی با بیان خاطره‌ای از روزهای حضور خود به عنوان سردبیر روزنامه تهران تایمز گفت: روزنامه نگاری کار بسیار سختی است و مدیرانی که آرامش درون در ارتباط با نیروهای خود دارند موفق می‌شوند.

حفظ میراث تهران‌تایمز

ابوالفضل عمویی یکی دیگر از مدیران ادوار گذشته روزنامه تهران تایمز گفت: حضور و تعلق به مجموعه‌ای با ۴۵ سال سابقه اصالت بخش است و این سبب می‌شود تهران تایمز چارچوب داشته باشد.

وی افزود: سال ۸۹ تا ۹۲ به دعوت رضا مقدسی به تهران تایمز آمدم در دوره ما چند موضوع پیش آمد و به نظرم تهران تایمز جای مهمی است و امیدوارم میراث آن را حفظ بفرمائید.

مراد عنادی از دیگر مدیران سابق تهران تایمز نیز گفت: توصیه می‌کنم دوستان رسانه‌ای خود را از استرس دور کنند.

وی افزود: تهران تایمز از تریبون‌های اصلی سیاست خارجی است و به عنوان یک رسانه مکتوب باید معرف ایران هم باشد چراکه قدرت تیتر و محتوای تهران تایمز برای معرفی ایران مهم است.

محمد قادری در بخش دیگر این مراسم با اشاره به اینکه از شهریور ۹۶ تا ۹۹ در روزنامه در روزنامه تهران تایمز حضور داشته است گفت: مهمترین مسئله در فضای رسانه در کنار همه اتفاقات مهم این حوزه مدارا و دوستی بین همه اهالی رسانه است، این اتفاق اگر ادامه پیدا کند این سال‌ها بیشتر می‌شود. در دوره حضورم در این روزنامه چند اتفاق مهم از جمله ترور سردار سلیمانی و شهادت شهید محسن حججی و وقایع آبان ۹۸ رخ داد که مشخصاً اثرگذاری روزنامه را در ابعاد بین‌المللی حس کردم و این بازخوردها برایم دلگرم کننده بود.

هویت بخش جدی کار و زندگی را تشکیل می‌دهد

محمد مهدی رحمتی مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر در پایان این مراسم گفت: ما همه در جنبه‌های مختلف با سوال ما چه کسی هستیم مواجهیم امروز پاسخ‌های زیبایی به این سوال داده شد. امروز با بحران هویت مواجهیم در حالی که هویت بخش جدی کاری و زندگی افراد را تشکیل می‌دهد، این هویت با مرور تقویت می‌شود.

وی افزود: برخی از مسائل ظرفیت بزرگی دارند و نشان می‌دهند که یک جریان برای آینده‌اند، از اینکه نشان دادید عضو این خانواده‌اید تشکر می‌کنم.

کد خبر 6098668 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است
  • واکنش معاون فرهنگی وزارت ارشاد به تحریف شخصیت حسن صباح در «حشاشین» + فیلم
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • نامه نگاری های ارتقای آبسرد به بخش انجام شده است
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • مرگ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی