Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@20:50:04 GMT

اعلام‌کنندگان فساد تشویق می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۷۳۶۱

اعلام‌کنندگان فساد تشویق می‌شوند

نشست صمیمانه با دانشجویان با دیدگاه‎های مختلف سیاسی اما با وجه مشترک دغدغه‎مندی نسبت به اصلاح امور»، در سومین ماه از حضور سید ابراهیم رئیسی در مسند ریاست قوه قضائیه محقق شد. هدفی که او در ابتدای آغاز به کارش در دستگاه قضایی به‌دنبال آن بود در جلسه‌ای 3 ساعته، دانشجویان تشکل‎های مختلف از اصلاح‌طلب و اصولگرا را دور هم جمع کرد تا انتقادات و نقطه نظرات خود را مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه سیاسی/ «نشست صمیمانه با دانشجویان با دیدگاه‎های مختلف سیاسی اما با وجه مشترک دغدغه‎مندی نسبت به اصلاح امور»، در سومین ماه از حضور سید ابراهیم رئیسی در مسند ریاست قوه قضائیه محقق شد. هدفی که او در ابتدای آغاز به کارش در دستگاه قضایی به‌دنبال آن بود در جلسه‌ای 3 ساعته، دانشجویان تشکل‎های مختلف از اصلاح‌طلب و اصولگرا را دور هم جمع کرد تا انتقادات و نقطه نظرات خود را مطرح کنند. یکی از وجود 15میلیون پرونده در قوه قضائیه شکایت داشت و آن را شایسته جامعه شیعی ندانست، دیگری از فضای مجازی و آسیب‏‌های اخلاقی آن گلایه کرد، دانشجویی معترض چسبندگی زیاد این قوه به نهاد حاکمیت بود و نماینده تشکلی هم از مقابله با فساد گفت و لازمه نتیجه بخش بودن آن را مبارزه با این مقوله در دستگاه قضایی دانست.
چهارشنبه 25 اردیبهشت، روز دانشجو نبود تا هرکس به بهانه بزرگداشت این روز هم که شده، دانشجویان را دور خود جمع کند و نمایی از همبستگی این قشر با نهاد تحت ریاست خود نشان دهد. گویا ابراهیم رئیسی سنگ بنای این کار را گذاشته تا در ادامه نیز همچنان دانشجویان را طرف مشورت خود قرار دهد. آنگونه که خود می‌گوید: «این جلسه باید آغاز ارتباط‎ها باشد. شما نماینده دانشجویان هستید و البته ارتباط ما علاوه بر نمایندگان دانشجویان، باید با کل بدنه دانشجویی هم برقرار باشد.»
 دانشجویان همواره از جمله قشرهایی هستند که پیگیر پرونده‌های فساد هستند و نسبت به نحوه مواجهه با این پرونده‌ها معولاً انتقادهایی هم داشته‌اند. از جمله این انتقادها که البته منحصر به دانشجویان هم نبوده، ابهام قانون درباره افشا‌کنندگان فساد است. موضوعی که گاهی باعث شده افراد یا رسانه‌های مطرح‌کننده فساد خود نیز گرفتار رفت و آمدهای قضایی هم بشوند. حال آنکه به اذعان کارشناسان رسانه‌های آزاد سهم بسزایی در مبارزه و البته پیشگیری از وقوع فساد دارند. اصولی که رئیس قوه قضائیه در دیدار خود با دانشجویان بر آنها صحه گذاشته و البته حاوی خبر خوشی هم بود. او خبر داد که از این پس اعلام‌کنندگان فساد نه تنها تحت فشار قرار نخواهند گرفت بلکه تشویق هم می‌شوند.
خبردهندگان از فساد را نباید تحت فشار قرار داد
رئیسی با اشاره به اینکه مردم بهترین ناظران علیه فساد هستند، گفت: هرجا به مردم اعتماد کردیم و مردم را به میدان آوردیم، آنجا حوزه موفقیت ما بوده است؛ لذا از گزارشات مردمی پیرامون فساد حمایت می‌کنیم و کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهیم. ما این موضوع را به‌صورت قانونمند دنبال می‌کنیم تا سازوکار آن فراهم شود و افراد مخبر و خبردهنده از فساد تحت فشار قرار نگیرند و تشویق شوند. البته نه اینکه یک مسئولی مدتی در جایی مشغول بوده و حالا بیرون آمده و اعلام کند در آن مجموعه فساد وجود دارد؛ این قابل پیگرد است که چرا این فرد تاکنون از این فساد در آن مجموعه خبر نداده است.
تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد ندارد، افزود: در این بخش نیز از ظرفیت‌ها و نظارت‌های مردمی استفاده خواهیم کرد.رئیس قوه ‎قضائیه در ادامه با تأکید بر ضرورت بهره‎مندی دستگاه قضایی از نقش مردم و سازمان‏‌های مردم نهاد بویژه در حوزه پیشگیری از جرایم و کاهش آسیب‎های اجتماعی تصریح کرد: هر چه نهادهای فرهنگی و رسانه‏‌ها فعال‏تر باشند، شاهد کاهش جرایم خواهیم بود. باید از انگیزه‌ها و اندیشه‏‌های جرم جلوگیری کرد و سپس با تشدید نظارت‎ها کاری کرد که اساساً امکان و ساز و کار ارتکاب جرم وجود نداشته باشد.
فضای مجازی باید فضایی برای استفاده مردم باشد، نه سوءاستفاده
آیت‎الله رئیسی در پاسخ به نگرانی یکی از دانشجویان در خصوص فضای مجازی عنوان کرد: امروز کسی تردید ندارد که باید از فضای مجازی برای تسهیل امور و دسترسی مردم و انتقال اطلاعات استفاده شود؛ اما این فضا باید مدیریت شود؛ یعنی این بستر مجازی نباید برای مجرمان و قانون‌گریزان یک بستر جرم فراهم کند و بستری برای ورود به حریم خصوصی مردم باشد. فضای مجازی باید فضایی برای استفاده مردم باشد؛ نه فضایی برای سوء‌استفاده جهت ضربه زدن به حقوق مردم، آزادی، آبرو و حیثیت مردم و اخلاق جامعه و بسیاری دیگر از حقوق جامعه.
لزوم تقنین هرچه بیشتر قوانین حمایتی از بانوان
رئیس قوه قضائیه در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان در مورد ضرورت ارتقای فعالیت زنان در قوه قضائیه، به حضور زنان در بخش‏‌های مختلف دستگاه قضایی تا سطح دیوان عالی کشور اشاره و البته بر بهره‌مندی بیشتر از بانوان در سطوح گوناگون قوه قضائیه تأکید کرد. آیت‏‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم تقنین هرچه بیشتر قوانین حمایتی از بانوان، به نقش زنان در حوزه‎های تربیتی و پیشگیری از جرایم اشاره کرد.
تعریف رئیس دستگاه قضا از دانشجوی سیاسی
آیت‎الله رئیسی در ابتدای این نشست و پیش از پاسخ به سؤالات نمایندگان تشکل‎های دانشجویی در تعریف دانشجوی سیاسی عنوان کرد: دانشجوی سیاسی، لزوماً دانشجویی نیست که عضو یک حزب یا جریان سیاسی باشد بلکه دانشجوی سیاسی، دانشجویی است که جامعه خود را بخوبی بشناسد، نیازهای جامعه را بدرستی درک کند و متناسب با این شناخت به ایفای نقش بپردازد. از این جهت، سیاسی‎ترین چهره‌ها و روشنفکران واقعی جامعه ما شهدا هستند که مسئولیت اجتماعی، سیاسی و دینی خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کردند.
 به‌گزارش فارس، رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اهمیت بهره‌مندی از دیدگاه‎های مسئولان، قضات، حقوقدانان، صاحبنظران و عموم مردم خصوصاً دانشجویان دردآشنا، عدالتخواه، حق‏جو و دغدغه‌مند، تصریح کرد: دانشجویان با نگرش‎های مختلف سیاسی، یک وجه مشترک دارند و آن دغدغه نسبت به مسائل جامعه و آسیب‌‏های اجتماعی است. بی‌‏تردید خواسته غایی همه ما داشتن جامعه‎ای مبتنی بر ارزش‎های الهی است و همگی در این مسیر تلاش می‎کنیم.
پرونده بورسیهها را با جدیت پیگیری میکنیم
رئیس قوه قضائیه درباره ورود دستگاه قضایی به موضوع بورسیه‎ها نیز که سؤال یکی دیگر از نمایندگان دانشجویان بود، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب چند بار در این خصوص تأکید کرده‌اند. پیگیری‏‌های لازم در این زمینه وجود داشته اما کافی نبوده است. ما مصمم هستیم که این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم و تلاشمان این است که حقی از کسی در این راستا ضایع نشود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشتم مهرماه ۱۴۰۱ انتظار ما از قوه قضائیه است و با گذشت یک سال و هشت ماه همچنان منتظریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفوی‌نیا در طول دوران خدمت در سیستان و بلوچستان و آرزوی موفقیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین موحدی‌راد در مسئولیت جدید عنوان کرد: دستگاه قضا باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و خیال مردم راحت باشد که اگر در جایی مورد تعرض قرار گرفتند وقتی به دستگاه قضا مراجعه کنند احقاق حق می‌شود و طبعاً برای اینکه دستگاه قضا به چنین جایگاهی برسد باید تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد.

امام جمعه زاهدان افزود: سیستان و بلوچستان استان پهناور و پر ماجرایی است و برای اینکه دستگاه قضا جایگاه شایسته خود را بازیابد و خدمت شایسته‌ای به مردم نجیب، شریف و صبور استان ارائه کند نیازمند تلاشهای مضاعفی هستیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های مختلف از جمله تنوع قومی و مذهبی بوده و نیازمند حاکمیت عقلانیت و اعتدال و عقل و انصاف هستیم و اگر عقل بر مملکت وجودی ما حاکم باشد از افراط و تفریط پرهیز کرده و اهل میانه‌روی خواهیم بود و امام علی(ع) نیز بیان کرده‌اند: "اَلَیمینُ وَ الشَّمالُ مَضَلَّة، وَ الطَّریقُ الْوُسْطى هِىَ الْجادَّةُ" راست و چپ گمراهی است و مسیر وسط، معتدل و میانه، جاده اصلی است.

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: نتیجه عقلانیت و اعتدال حاکمیت قانون است تا حق به حق‌دار برسد و لازمه آن رعایت عدالت و انصاف است و یکی از مصادیق آن توصیه امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) است که بیان کرده‌اند:" اجْعَلْ نَفْسَكَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَكَ وَ بَیْنَ الناس" اگر انصاف می‌خواهی خود را در رابطه با مردم معیار قرار بده و هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: ما در استان خود پرونده‌‌های مختلفی داریم و گاهی برخی اتفاقات ویژه‌ای در استان رخ می‌دهد که نگاه همه را در داخل و خارج کشور به خود جلب می‌کند و در این شرایط است که  عملکرد ما حساس‌‌تر می‌شود و نیازمند دقت و تدبیر بیشتر است و در اینجا عقلانیت و اعتدال بیشتر به کار می‌آید و عدل و انصاف باید روشن‌تر خود را نشان دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با اشاره به واقعه هشت مهرماه 1401 عنوان کرد: بر اساس توصیه امام علی(ع) مبنی بر رعایت انصاف حال اگر کسی از اعضای خانواده ما در این حادثه آسیب می‌دید از دستگاه قضا چه انتظاری داشتیم؟ همه اعضای جامعه از اعضای خانواده ما هستند و (چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار) و طبعاً انتظار سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی را داشتیم و با گذشت قریب به دو سال همچنان منتظریم.

وی ادامه داد: هشت مهرماه 1401 واقعه‌ای بود که دشمن به دنبال سوء استفاده از آن بوده و هست و مقام معظم رهبری شخصا ورود کردند و در این جهت توصیه‌هایی داشتند و در هنگام سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح  به استان این موضوع را پیگیری کردم که ایشان در پاسخ مطرح کردند: "حکم خدا، حق مردم و تاکید مقام معظم رهبری است" و وعده‌هایی هم دادند اما رفتند و خبری نشد و بعد از ایشان به صورت تلفنی پیگیری کردم که عنوان کردند:" پیگیری‌هایی صورت گرفته و گزارش این پرونده را خدمت مقام معظم رهبری هم ارائه دادیم" و حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود پیگیری‌های مقام معظم رهبری و حساسیت‌های موجود نتیجه این پرونده چه شد؟ و در چنین شرایطی احساس ما نسبت به سایر پرونده‌ها چگونه خواهد بود؟ و بنده این نکات را خدمت مقام معظم رهبری، مکاتبه کردم و با رئیس محترم قوه قضائیه نیز گفتگو داشته‌ام و انتظار داریم حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در جایگاه رئیس دیوان عالی کشور نیز این موضوع را منتقل و پیگیری بفرمایند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر این موضوع همچنان مورد رسیدگی قرار نگیرد تبدیل به یک زخم کهنه خواهد شد و مشکل مضاعف دیگر این است که اگر ما غفلت و تعلل داشته باشیم دشمن غفلت نخواهد کرد و از این فرصت برای ایجاد التهاب، تندگویی و افراط گری از ناحیه شیعه و سنی در جامعه سوء استفاده می‌کند.

آیت‌الله محامی بیان داشت: در جلسه‌ای مطرح کردند که برخی تندروی‌ها در میان شیعیان به حساب شما نوشته می‌شود و بنده در پاسخ مطرح کردم که مبنای من مشخص است و همواره بر عقلانیت، اعتدال و پرهیز از تندروی، توهین، افراط و تفریط تاکید دارم و نکته مهم این است که دشمن هیچگاه دست از دشمنی خود بر نمی‌دارد و به دنبال سوءاستفاده است و ما نباید بهانه‌ای دست دشمن بدهیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: مردم شریف سیستان و بلوچستان شایسته ارائه خدمات بیشتر و بهتر در ابعاد مختلف هستند و خوشبختانه مسئولان در دستگاه‌های مختلف در این جهت تلاش می‌کنند و برای آن‌ها آرزوی توفیق داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: قضاوت در پرونده هشت مهر باید با اقناع عمومی صورت بگیرد تا مردم اطمینان حاصل نمایند که دستگاه قضا فارغ از هر قومیت و مذهبی برای احقاق حق تلاش کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تاکید بر رسیدگی به پرونده هشت مهر به علت اهمیت این پرونده است و به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های دستگاه قضا نیست چرا که اگر این همه خدمات و زحمات وجود نداشت شاهد این آرامش و امنیت در استان نبودیم و این نتیجه زحمات دستگاه‌های مختلف قضایی، اجرائی، نظامی، انتظامی و ... است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟
  • یک شوی نمایشگاهی در اصفهان با فاجعه اشتباه گرفته شد
  • حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان + ویدئو | همه انفرادی در منزلشان برمی‌خیزند و فلسطین‌ها را تشویق می‌کنند
  • تشویق ایستاده فعالان فلسطینی جهانی به احترام مقاومت دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا، ییل و... (فیلم)
  • دانشجویان دانشگاه براون در آمریکا نیز به جمع تظاهرات کنندگان علیه رژیم صهیونیستی پیوستند (فیلم)
  • سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم
  • برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است