Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،با نگاهی بر تقویم جهان متوجه می‌شویم که روز ۱۸ می‌مصادف با ۲۸ اردیبهشت ماه هر سال با نام روز جهانی موزه شناخته می‌شود. این روز به نام موزه‌ها ثبت شد تا موزه جایگاه خود را به عنوان یک نهاد غیر خصوصی و دائمی برای عموم مردم به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ما در این گزارش به بهانه نزدیکی به روز جهانی موزه به سراغ مدیرکل موزه‌های کشور رفتیم و از وی پرسیدیم که موزه‌ها چه نقشی در توسعه کشور‌های جهان دارند؟


محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور در گفتگو با خبرنگارحوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،اهمیت وجود موزه‌ها را این گونه تشریح کرد:موزه‌ها عامل و محصول توسعه هستند یعنی با یک نگاه متوجه می‌شویم جوامع به هر اندازه که در زمره کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته قرار بگیرند، تعداد موزه‌ها و کیفیت و کمیتشان افزایش پیدا می‌کند مثلا در کشور‌هایی که هنوز درگیر گرسنگی، جنگ و مسائل این چنینی هستند اصلا موضوع موزه طرح نمی‌شود و دغدغه وجود موزه را ندارند، اما جوامع توسعه یافته دغدغه موزه را دارند، زیرا موزه گفتمانی راجع به یک موضوع را شکل می‌دهد یعنی افراد با ورود به محوطه موزه، گفتمان‌های زیادی در خصوص موضوع آن دارند و می‌توانند به صورت آزاد از این گفتمان‌ها برداشتی داشته باشند که با موضوع اصلی انطباق خیلی خوبی دارد.

وی افزود:موزه تنها نهاد فرهنگی و آموزشی است که بدون آنکه فرد یا گروهی بخواهند برداشت‌هایشان را به مخاطب منتقل کنند، افراد با برخورد با آثار مادی که به یادگار مانده است، به کشف و شهودی می‌رسند که مختص خودشان است و آن چه که انسان در موزه دریافت می‌کند، دریافتی باورپذیر است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور اظهار کرد:به هر حال اگر تصور کنیم که حافظه یک انسان برخلاف سایر اعضا و جوارحش از کار افتاده است، متوجه می‌شویم که هیچ کدام از اعضا و جوارحش نمی‌توانند برای او کاری بکنند یعنی یک حیات جسمانی به او می‌دهند و این در صورتی است که فرد هیچ تأثیری در جامعه‌اش ندارد و حتی نمی‌تواند تصمیمی برای خودش بگیرد از این رو اگر همه امور یک جامعه کار کند و به درستی عمل کند، اما حافظه تاریخی‌اش را از دست بدهد و اصطلاحا دچار آلزایمر شود، نمی‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد یعنی در واقع اگر انسان‌ها از گذشته خود و آنچه بر پدرانشان گذشته، اطلاعی نداشته باشند، هر چه بشنوند را می‌پذیرند و هر جایگاهی که به آن‌ها داده می‌شود را می‌پذیرند و در این زمان با الگو‌هایی مواجه می‌شوند که برای جامعه‌ آنها ساخته نشده‌ است بنابراین دچار افسردگی‌های  شدید می‌شوند.


وی افزود:یکی از مباحث مرتبط با موزه‌ها بحث آموزشی است و بخشی از موزه‌های ما، موزه‌های دانشگاهی هستند و اصلا امکان ندارد که بتوانیم بدون موزه به توسعه علمی برسیم. امروزه همه علوم برپایه بازمانده‌هایی که در موزه‌ها از آن‌ها نگهداری می‌شود، شکل گرفته‌اند لذا مطمئن باشید اگر امروز بشر در جایگاه فعلی خود در عرصه علم، تکنولوژی و اگاهی قرار دارد، همه دستاوردهایش را مدیون خدماتی است که موزه‌ها ارائه کرده‌اند. بخش مهمی از کتاب‌هایی که با موضوع علوم در دسترس قرار گرفته‌اند، محصول کار انتشاراتی موزه‌ها است.

کارگر گفت:یکی از اشکالات موجود در موزه‌داری ما این است که آنچنان که باید و شاید به مشکلات و موضوعات اجتماعی نمی‌پردازد و این در حالی است که موزه‌ها رسالت دارند با توجه به نیاز جامعه، تمام تلاششان را به کار بگیرند که جامعه بتواند به نیازهایش پاسخ بدهد. اگر روزی ما به تقویت هویت، وحدت ملی، امید، افزایش فعالیت‌های اقتصادی و خلاقیت و نوآوری بیشتر نیاز داشته باشیم، موزه‌ها می‌توانند همه مسائل را حل کنند مثلا یک موزه ترافیک می‌تواند به حل مشکل ترافیک کمک کند. یک موزه پزشکی هم می‌تواند به حل مسائل پزشکی کمک کند.

هم‌اکنون بیش از ۶۸۰ موزه فعال در سطح کشور داریم

وی تصریح کرد:امروز دولت‌ها همیشه موزه‌ها را در کنار خود می‌بینند، زیرا مشکلات جامعه به وسیله موزه‌ها خیلی راحت‌تر حل می‌شود. البته ما فرصت‌های کمی به موزه‌ها دادیم و موزه‌ها نیز کمتر به نقش خود در حل مشکلات جامعه پرداخته‌اند. قطعا موزه‌ها در سطح جهان در دیپلماسی فرهنگی بسیار موفق هستند و اینکه کشور‌های مختلف تصور می‌کنند که بدون تعامل با ایران نمی‌توانند به زندگی خود ادامه بدهند، نتیجه کار موزه‌ها است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور ادامه داد:هم‌اکنون آمار دقیقی از تعداد آثار متعلق به کشورمان که در کشور‌های دیگر هستند، نداریم و به دست آوردن آمار دقیق از این آثار نیازمند انجام یک پژوهش بسیار جدی با اعتبار قابل توجهی است، اما به هر حال می‌دانیم که تعداد قابل توجهی از آثار متعلق به کشور ما در موزه‌های جهان است.

کارگر اظهار کرد:بعد از انقلاب اسلامی هیچ شی‌ء به صورت قانونی از کشور خارج نشده و اگر هم که خارج شده باشد، به صورت قاچاق انجام شده است. ما مصمم هستیم هر شی‌ء را که مطمئن شویم به صورت قاچاق از کشور خارج شده است را از طریق حقوقی برگردانیم و تا به امروز هم مجموعه‌های زیادی را به کشور برگرداندیم. امروزه بالغ بر ۳ میلیون شیء موزه‌ای متعلق به سازمان میراث فرهنگی داریم، اما مجموعه بسیار عظیمی از اشیای موزه‌ای در اختیار سایر نهاد‌ها، سازمان‌ها و افراد حقیقی است و بخشی از موزه‌ها نیز توسط مجموعه‌داران ایجاد می‌شوند.

وی گفت:هم‌اکنون بیش از ۶۸۰ موزه فعال در سطح کشور داریم و حالا آرزو داریم که در ۲ سال آینده بتوانیم افتتاح هزارمین موزه‌ را جشن بگیریم البته این جشن یک جشن ملی است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه عده‌ای از صاحبنظران موزه شهر آکسفورد را به عنوان اولین موزه جهان قلمداد می‌کنند، اظهار کرد:البته مجموعه‌داری همیشه بوده است.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۸۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: استان ایلام از پیشینه غنی بالایی در حوزه فرهنگ برخوردار است، لذا سرانه پایین مطالعه در استان به هیچ وجه شایسته این پیشینه قوی فرهنگی نخواهد بود و باید تدبیری اساسی برای آن اندیشید.

ایلام از پیشینه تاریخی و فرهنگی کهنی برخوردار است، به گونه‌ای که ایلامیان در گذشته اهمیت به سزایی برای کتاب و آثار مکتوب و همچنین حفظ و نگهداری آنان قائل بوده‌اند. وجود شاعران و نویسندگان نامدار ایلامی همچون غلام رضا خان ارکوازی شاعر و عارف کرد ایلامی که به خاطر سرودن مناجات نامه و اشعار دیگر در بین مردم ایران شهرت دارد، خود گواهی بر این موضوع است.

با این حال امروزه پایین بودن سرانه مطالعه در استان ایلام یکی از مشکلاتی است که مدت‌ها است دامن گیر استان ایلام شده، به نحوی که کارشناسان معتقدند سرانه پایین مطالعه در ایلام و فقر فرهنگی به هیچ وجه شایسته پیشینه غنی فرهنگی ما نیست.

همه میدانیم با توجه با سابقه استان در حوزه فرهنگ و عنوان اولین‌ها در بخش‌های مختلف بخصوص در حوزه چاپ و نشر، پایین بودن سرانه مطالعه اتفاق خوبی نیست و یقیناً پیامدها و معضلات بسیاری قبیل عدم توسعه فرهنگی، وابستگی بیش از حد به فضای مجازی و افزایش آسیب‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت.

اهمیت مطالعه از نظر کارشناسان

منصوره فتحی کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب یکی از ارزشمندترین میراث‌های انسان به شمار می‌رود که نقش مهمی را در بیداری آحاد جامعه دارد و نقش بی‌بدیلی در انتقال دانش‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: اهمیت کتاب و کتابخوانی و لزوم اهمیت دادن به مطالعه بر هیچکس پوشیده نیست و هر انسانی خواسته یا ناخواسته در زندگی خود با این بخش از فرهنگ جامعه، سر و کار دارد.

فتحی با بیان اینکه امروزه، بسیاری از انسان‌ها به دلیل زندگی ماشینی و دغدغه‌های فکری و اقتصادی از این قطار فرهنگی باز مانده‌اند، تصریح کرد: کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی که نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای فرهنگ عمومی دارد، متأسفانه مدت‌هاست در سبد خانوارهای ایلامی جای چندان مطلوبی ندارد.

راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در استان

این کارشناس تصریح کرد: برای ارتقای سطح کمی و کیفی و افزایش سرانه مطالعه در استان لازم است تحقیق و پژوهش در کتابخانه ها از دوره ابتدایی به دانش آموزان آموخته شود، زیرا این فرهنگ را باید از دوران خردسالی به کودکان آموخت.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه رسانه‌های ملی بویژه صدا و سیما تأثیر بسیاری بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند، باید از طریق این رسانه کتاب‌های جدید را به مردم و علاقه مندان معرفی و یا آنها را نقد و بررسی کرد.

مرضیه فتحی در ادامه بیان کرد: اهدای کتاب به اقشار مختلف جامعه، بروزرسانی کتابخانه ها، کنترل قیمت کتاب، افزایش محتوای کمی و کیفی کتب از دیگر اقدامات لازم جهت توسعه آمار مطالعه در استان محسوب می‌شود.

نقش کتاب در جامعه

سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود، در واقع کتاب زبان گویای تمدن بشری با بازگو کردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به نیاز خود به دانستن و فهمیدن پاسخ دهیم باید روزانه ساعت مشخصی را به مطالعه و کتابخوانی اختصاص دهیم و مطالعه باید بخش مهمی از برنامه زندگی ما تشکیل دهد.

توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان

حیدری ادامه داد: ۳۴ باب کتابخانه در سطح شهر و ۱۵ باب کتابخانه در سطح روستاها در حال فعالیت هستند که کودکان و نوجوانان فعال و علاقه‌مند با توجه به شرایط اجتماعی محیط در این کتابخانه‌ها مشغول مطالعه و دریافت خدمات فرهنگی هستند.

این مسئول اضافه کرد: در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان اقداماتی نظیر راه اندازی کتابخانه سیار، رفع مشکلات ساختاری کتابخانه‌ها و مسائل اقتصادی و معیشتی کتابداران در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام در پایان گفت: با هدف توسعه و ترویج کتابخوانی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی به منظور بسترسازی ارتقا سطح مطالعه مفید، تفاهم‌نامه همکاری میان ادارات کتابخانه‌های عمومی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام انعقاد گردیده است.

گسترش فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه امری ضروری است و باید نهادهای فرهنگی برای توسعه آن در شهرستان تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

کد خبر 6087149

دیگر خبرها

  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد