Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@06:34:58 GMT

رونق معاملات اوراق بدهي در فرابورس ايران

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۰۰۲۰

رونق معاملات اوراق بدهي در فرابورس ايران

خبرگزاري آريا- فرابورس ايران شاهد آغاز دوره بازارگرداني در سه سهم بازار دومي و پذيره‌نويسي سهام يک شرکت در شرف تاسيس بود.
به گزارش آريا و به نقل از فرابورس ايران، هفته قبل در شرايطي که در تابلو «ج» بازار پايه نماد معاملاتي شرکت سخت آژند «ثاژن» به عنوان دويست‌ و سي و نهمين نماد در گروه «انبوه‌سازي، املاک و مستغلات» درج شد، در بازار دوم فرابورس نيز از يکشنبه 22 ارديبهشت‌ ماه عمليات بازارگرداني در سه نماد معاملاتي مربوط به شرکت‌هاي بيمه معلم، سرمايه‌گذاري مس سرچشمه و مجتمع توليد گوشت مرغ ماهان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نماد «ومعلم» دوره بازگرداني سه ماهه و حداقل معاملات روزانه بازارگردان 600 هزار سهم است. در دو نماد «زماهان» و «سرچشمه» نيز دوره زماني بازارگرداني يک‌ساله و داراي قابليت بازنگري پارامتر‌ها در مقاطع سه ماهه بوده، ضمن آنکه حداقل معاملات روزانه در اين دو نماد به ترتيب 400 هزار و يک ميليون سهم تعيين شده است.
از ديگر رخداد‌هاي هفته‌اي که گذشت همچنين مي‌توان به آغاز پذيره‌نويسي سهام در دست انتشار شرکت بيمه زندگي باران (سهامي عام در شرف تاسيس) به تعداد 720 ميليون سهم در بازار سوم فرابورس اشاره کرد. اين پذيره‌نويسي از تاريخ 24 ارديبهشت‌ماه و به مدت 15 روز آغاز شده و طي دو روز ابتدايي آن 103 ميليون و 630 هزار سهم اين شرکت به فروش رسيده است.
 »»   رخداد‌هاي پيش‌رو در بازار‌هاي فرابورسي
يکم و چهارم خردادماه به ترتيب بازار دوم و تابلو ب بازار پايه فرابورس ميزبان عرضه عمده سهام غيرمديريتي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري مس سرچشمه و بانک سامان است.
بر اين اساس شرکت صنايع مس افق کرمان تعداد 118 ميليون و 815 هزار و 47 سهم معادل 3.49 درصد از مجموع سهام شرکت سرمايه‌گذاري مس سرچشمه را در نماد معاملاتي «سرچشمه4» به طور عمده و شرايطي با قيمت پايه هر سهم 7 هزار ريال به فروش مي‌رساند. کارگزار عرضه‌کننده اين عرضه عمده، کارگزاري بانک سامان و سپرده حضور در رقابت بيش از 83 ميليارد و 170 ميليون ريال است.
در عرضه يکجاي سهام غيرمديريتي بانک سامان نيز شرکت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات تعداد 323 ميليون و 686 هزار و 501 سهم معادل 4.05 درصد از سهام اين شرکت را به طور يکجا و نقد با قيمت پايه هر سهم 2 هزار ريال روي ميز فروش مي‌گذارد. تاريخ اين عرضه شنبه 4 خردادماه و کارگزار عرضه‌کننده نيز شرکت کارگزاري حافظ است.
بازار فرابورس ايران مبادلات هفته گذشته را در حالي با تغيير مالکيت 7 هزار و 843 ميليون ورقه به ارزش 34 هزار و 300 ميليارد ريال پشت سر گذاشت که در مقايسه با هفته پيش از آن متغير‌هاي معاملاتي حجم و ارزش معاملات کاهش 29 و 11 درصدي را تجربه کردند.
در هفته کاري منتهي به 25 ارديبهشت‌ماه 98 شاخص کل فرابورس نيز با يک درصد افت در آخرين روز معاملاتي هفته در بالاتر از سطح 2 هزار و 583 واحدي قرار گرفت تا اين نماگر بازدهي 4 درصدي را از ابتداي ماه جاري و 14 درصدي را از آغاز سال 98 به ثبت برساند.
در هفته‌اي که گذشت بازار ابزار‌هاي نوين مالي به استقبال معامله 194 ميليون ورقه به ارزش 11 هزار و 162 ميليارد ريال رفت که در مقايسه با هفته پيش از آن افت 3 درصدي حجم را در برابر رشد 31 درصدي ارزش معاملات تجربه کرد.
بهترين عملکرد هفتگي را در اين بازار اوراق بدهي داشت به طوري که حجم و ارزش معاملات اين اوراق 28 و 38 درصد در بازار ابزار‌هاي نوين مالي در مقايسه با هفته پيش از آن افزايش يافت. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و اوراق تسهيلات مسکن نيز رشد بيست و يک درصدي ارزش دادوستد‌ها را در برابر کاهش پنج و يک درصدي حجم معاملات خود تجربه کردند.
در پايان هفته کاري ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازار‌هاي اول، دوم، پايه، مشتقه و SME به رقم 22 هزار و 319 ميليارد ريال رسيد که از اين ميزان دو گروه فلزات اساسي و محصولات شيميايي سهم 21 درصدي را در مجموع به خود اختصاص دادند و به ترتيب در جايگاه نخستين و دومين صنعت فرابورسي که بيشترين ارزش معاملات سهام را داشتند، ايستادند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: معاملات اوراق بدهي فرابورس ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (شنبه ۸ اردیبهشت) با یک هزار و ۲۲ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۹ واحد ایستاد.

به گزارش مشرق، شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با یک هزار و ۳۹۵ واحد افزایش به ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد و شاخص قیمت با ۷۸۱ واحد افزایش به ۴۲۸ هزار و ۲۲۷ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش تقریبی ۴۹ هزار میلیارد ریال با انجام بیش از ۳۵۰ هزار معامله، دادوستد کردند.

نماد «فملی» بیشترین اثر مثبت و نمادهای شپنا، شستا، وبملت، شتران، وغدیر و وتجارت بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

شاخص فرابورس ایران در معاملات امروز با ۸۰ واحد کاهش، به ۲۵ هزار و ۵۲۵ واحد رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران با انجام بیش از ۲۱۴ هزار معامله، افزون بر ۴ میلیارد و ۴۰۰ سهم و اوراق مالی را دادوستد مالکیت کردند.

نمادهای «تجلی، حسینا و فجهان» بیشترین اثر مثبت و نمادهای آریا، شگویا، خاور و سپیدار بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

دیگر خبرها

  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • بورس در سکوت
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید