Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:13:37 GMT

دیپلماسی آسیایی ظریف

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۰۲۷۰

دیپلماسی آسیایی ظریف

تهران- ایرنا- «جامعه جهانی باید برجام را نجات دهد». این هشداری است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خلال سفرهای فشرده چند روز گذشته‌اش به گوش مسکو، دهلی نو، توکیو و پکن رسانده است. هشداری که در واقع تحت تأثیر مواضع اجتناب‌ناپذیر ایران پیرامون برجام و عمیق‌تر شدن تنش دیپلماتیک تهران و واشنگتن مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «دیپلماسی آسیایی ظریف، دور باطل بازار خودرو، سفره افطار احمدی‌نژاد در محمودیه، تصمیم گیری احزاب به جای افراد، ناکارآمدی‌ها را کاهش می‌دهد، آسمان ادبیات هرگز از ستاره خالی نمی‌شود، آهن‌ربای ارز صادراتی، اکنون چه باید کرد، باز شـدن پای کنگره به بازی و در مسیر رونق» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**دیپلماسی آسیایی ظریف
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «دیپلماسی آسیایی ظریف» می نویسد: جامعه جهانی باید همانند ایران برای حفظ برجام اقدام عملی انجام دهد - همزمان با نخستین اقدام ایران در چارچوب برجام که با متوقف کردن بخشی از تعهداتش در قالب این توافق همراه بود، ظریف راهی روسیه، هند، ژاپن و چین شد. «جامعه جهانی باید برجام را نجات دهد». این هشداری است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خلال سفرهای فشرده چند روز گذشته‌اش به گوش مسکو، دهلی نو، توکیو و پکن رسانده است. هشداری که در واقع تحت تأثیر مواضع اجتناب‌ناپذیر ایران پیرامون برجام و عمیق‌تر شدن تنش دیپلماتیک تهران و واشنگتن مطرح شده است.

وزارت خارجه ایران در شرایطی که بیشترین نیرو و سرمایه‌اش را در مواجهه با سیاست ضد ایرانی امریکا و حفظ برجام گذاشته است، ترجیح می‌دهد از زمان و نیروی باقیمانده در استراتژیک‌ترین موقعیت‌ها بهره بگیرد. چه منطقه آسیای مرکزی، جنوبی، میانه و قفقاز بواسطه ارتباط ارگانیک طیف زیادی از بازیگران بزرگ و کوچک جامعه بین‌الملل را شامل می‌شوند و ایران خاصه در سال‌های پس از برجام با اغلب این کشورها در مناسبات تنگاتنگ اقتصادی به سر برده است. با این تجربه در شرایطی که سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران به‌عنوان یکی از شرکای اصلی کشورهای یاد شده از جمله هند، چین و ژاپن دور تسلسلی مخربی را فراهم آورده است، سفر اخیر ظریف را باید راهکاری برای برون رفت از وضعیتی دانست که بواسطه هدف امریکا در رابطه با ایران شکل گرفته و بستری برای ترک تازی برخی بازیگران منطقه‌ای فراهم کرده است. در چنین فضایی ظریف جدیدترین مقاصد سفر کاری اش را نه در راستای آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای و نه برای ترمیم ارتباط با قدرت‌های فرامنطقه‌ای که با هدف حفظ برجام و متعهد کردن کشورهای طرف تجاری ایران به اجرای تعهداتشان برگزید. او همزمان با نخستین اقدام ایران در چارچوب برجام که با متوقف کردن بخشی از تعهداتش در قالب این توافق همراه بود راهی روسیه، هند، ژاپن و چین شد.

**دور باطل بازار خودرو
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «دور باطل بازار خودرو» نوشت: «واردات خودروهای دست‌دوم خارجی، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد؟»؛ چند وقتی می‌شود که این سوال ذهن بسیاری از مردم و حتی دست‌اندرکاران اقتصادی را مشغول کرده است. قصه از جایی آغاز شد که مدت‌ها بعد از گرانی‌های عجیب و غریب خودرو و رسیدن پراید به بالاتر از 60 میلیون تومان، یک پست اینستاگرامی از راه رسید و روز به روز حاشیه‌های بیشتری را در این بازار ایجاد کرد تا شاید ترمز گرانی خودرو را کشیده باشد. اواسط اردیبهشت‌ماه همین امسال بود که حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «سال‌هاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده‌اند.»

مدتی بعد از این پست اینستاگرامی بود که وزیر صنعت گفت: «پیشنهاد واردات خودروی دست دوم به‌دلیل مشکل منابع ارزی، درست نیست، با کدام منابع ارزی باید واردات خودو صورت گیرد؟» روزها گذشت و پای این پیشنهاد به بهارستان نیز باز شد؛ 5 روز پیش بود که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن به ایسنا گفت: «در شرایطی که قیمت ارز بالاست برای تجار و واردکنندگانی که در پی واردات خودرو یا هر کالای ارزان قیمت دیگری هستند، واردات خودرو توجیه‌پذیر نیست.» این در حالی است که محمد رضا منصوری، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن در این‌باره به رسانه‌ها گفت: «واردات خودروهای دست‌دوم به عزمی جدی نیاز است که البته دست‌های پشت‌پرده از اجرای چنین طرحی به دلیل حفظ منافع خود جلوگیری خواهند کرد.» هر چه که بود، در میان حاشیه‌های ناتمام بازار خودرو، پیشنهاد اتفاق مهمی به گوش ‌رسید که از نگاه بسیاری از آگاهان اقتصادی این راهکار برای کاهش قیمت‌ها چندان مناسب نیست و گویی به جای حل مسائل این بازار به طور ریشه‌ای صورت مساله پاک شده است.

**سفره افطار احمدی‌نژاد در محمودیه
روزنامه «آرمان» در مطلبی با درج عنوان «سفره افطار احمدی‌نژاد در محمودیه» آورد: روزی لباس ورزشی بر تن می‌کند و در زمین چمن عکس می‌اندازد؛ روز دیگر در جایگاه دیگری حاضر می‌شود چون 8 سال رئیس دولت‌های نهم و دهم بود، اما پس از آن دو یار نزدیکش که می‌توان آنها را بال پروازش نامید راهی زندان شدند. اکنون جوانفکر و داوری جانشین آنها هستند که البته عملکرد و مواضع آنها قابل قیاس با مشایی و بقایی نیست. محمود احمدی‌نژاد هم مجبور شده در غیاب دو یار اصلی‌اش بیش از همیشه در عرصه «من هم هستم» خودنمایی کند. روزی در مراسم ترحیم پدر ثمره هاشمی حضور پررنگی پیدا می‌کند یا در مراسم ترحیم مرحوم حاج علی الهام برادر دکتر غلامحسین الهام در مسجد امام جعفر صادق(ع) حاضر می‌شود و روز دیگر جمعی افراد که آنها را هنرمندان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه خواندند در محمودیه تهران و به مناسبت ماه مبارک رمضان با احمدی‌نژاد دیدار می‌کنند که رضا رویگری و ابوالفضل پورعرب به همراه همسران دراین مراسم افطاری احمدی‌نژاد حاضر بودند. اما ظاهرا هدف تیم احمدی‌نژاد با افراد مشهوری که دعوت او را پذیرفتند اشتراکاتی دارد.

احمدی‌نژاد و تیم او از استقبال خوبی درکشور به‌ویژه تهران برخوردار نیستند و مدت‌هاست در حال برنامه‌ریزی برای جلب توجه هستند. برخی هنرمندان هم چنین وضیعتی دارند و چندان مورد توجه برنامه‌سازان و کارگردان‌های برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی قرار نمی‌گیرند، بنابراین شرایط مشترک سبب نزدیکی احمدی‌نژادی‌ها و هنرمندان فراموش شده می‌شود.

**تصمیم گیری احزاب به جای افراد، ناکارآمدی‌ها را کاهش می‌دهد
روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان «تصمیم گیری احزاب به جای افراد، ناکارآمدی‌ها را کاهش می‌دهد» در گفت وگو با احمد توکلی فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس نوشت: در یک نظام مردم‌سالار، عموم تصمیمات با رجوع به آراء مردم اخذ می‌شود. از طرفی اگر آرای اتخاذ شده به صورت منسجم، تاثیرگذاری نداشته باشند، کارآیی سیستم کاهش می‌یابد. به عنوان مثال در مورد انتخابات مجلس اگر شاهد تحزب باشیم، از آن جهت که عمر حزب بیشتر از افراد و اشخاص است و سابقه‌ اجرایی معین و مشخصی دارد، تاثیر ملموس‌تری از خود بر جای خواهد گذاشت. به واسطه همین سابقه‌ اجرایی احزاب، مردم می‌توانند شناخت مناسبی از نامزدهای انتخاباتی داشته باشند و دست به انتخاب مناسب بزنند. اما اگر به جای حزب، فردی خودش را نامزد انتخابات مجلس کند، چونکه افراد به اندازه احزاب سابقه ندارند، لذا در خصوص اهداف و شعارهای آنها، امکان فریب مردم وجود دارد.

اگر حزب بر سر کار باشد، برخی ناکارآمدی‌های مخرب فعلی کم خواهد شد. اما وقتی افراد به جای احزاب حضور داشته باشند، ضمن وعده‌هایی می‌توانند به وعده خود عمل نکنند؛ وعده‌هایی را ممکن است بر زبان آورند که از انجامش عاجز باشند. مجلس در چنین شرایطی، ناکارآمد می‌شود. این حداقل تاثیر حزب در نوع اداره یک کشور است.

**آسمان ادبیات هرگز از ستاره خالی نمی‌شود
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «آسمان ادبیات هرگز از ستاره خالی نمی‌شود» در گفت وگو با امین فقیری از پیشکسوتان ادبیات داستانی کشور می نویسد: خواندن و نوشتن شده است کار اصلی من. اگر کتاب‌هایم توانسته جایی در میان مردم باز کند برمی‌گردد به پشتوانه فرهنگی که از خانواده فرهنگی‌ام شروع شد. من از هشت سالگی به صورت پیوسته کتاب خوانده‌ام تا هم‌اکنون. خوب این اثرش را در کتاب‌هایم به جا می‌گذارد و کمک می‌کند درست بیندیشم و سالم بنویسم. پیشتر توضیح دادم که روی هم رفته من به ادبیات داستانی این مرز و بوم امیدوارم. گاه آثاری می‌خوانم که مرا حیرت‌زده می‌کند. به خودم می‌گویم آسمان ادبیات هیچگاه از ستاره خالی نمی‌شود. بله، امیدوارم.

وقتی آدم می‌بیند در جامعه اصل هنر مقبولیت چندانی ندارد و زعمای قوم نسبت به گرانی کاغذ و مسائل مربوط به امر چاپ بسیار خونسردند، گرفتن جایزه به آدم این دلگرمی را می‌دهد که هنوز کسانی هستند که قدر می‌دانند و آدم به بهتر نوشتن و با وسواس کار کردن توجه بیشتری نشان می‌دهد.

**آهن‌ربای ارز صادراتی
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «آهن‌ربای ارز صادراتی» آورد: سرانجام پس از مدت‌ها اعلام آمارهای مختلف و در برخی موارد ناهمسو، رئیس‌کل بانک مرکزی رقم دقیق بازگشت ارز حاصل از صادرات را 18.7 میلیارد دلار اعلام کرد. با توجه به اعلام عملکرد 60 درصدی در تحقق هدف بانک مرکزی، هنوز سرنوشت 12 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات مشخص نشده است. رئیس‌کل بانک مرکزی به صادرکنندگان هشدار داد که اگر از 5 راه مشخص‌شده ارز حاصل را بازنگردانند، با اقدامات تنبیهی و حتی انتظامی روبه‌رو خواهند شد. در همین روز، سرپرست سازمان توسعه تجارت با هشدار نسبت به اقدامات تضعیف‌کننده انگیزه صادرکنندگان، خواستار بهبود رویکرد در مواجهه با صادرکنندگان شد. به نظر می‌رسد در درون دولت علاوه بر آمار بازگشت ارز در نحوه مواجهه با صادرکنندگان نیز اختلاف نظر وجود دارد. تجارب نشان می‌دهد، تعیین دقیق قلمرو مدنظر برای بازگشت ارز صادراتی گام اول است. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد باید به جای استفاده از مکانیزم تنبیهی، بر مکانیزم‌های تشویقی برای بازگشت ارزهای صادراتی تاکید شود. مطابق این بررسی‌ها کشورهایی که از مکانیزم تنبیهی استفاده کردند، نتوانسته‌اند در اهداف خود برای بازگشت ارز حاصل از صادرات موفق عمل کنند.

**اکنون چه باید کرد
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «اکنون چه باید کرد» در گفت وگو با علیرضا بهشتی فعال سیاسی نوشت: وظیفه کنشگران سیاسی این است که مطالبات ملی را مطرح کنند و راه‌حل ارائه دهند. وقتی کنشگران سیاسی اجازه فعالیت ندارند، سکوت می‌کنند. هنگامی که رابط میان مردم و حکومت؛ یعنی کنشگران سیاسی کنار بروند، مطالبات مردمی به صورت اعتراض ظهور می‌کند و می‌دانیم که حرکت‌های اعتراضی وسعت معینی ندارند و الزاما همیشه قابل کنترل نیستند. اعتراض‌های مردمی که ناشی از مسائل اقتصادی است معمولا بدون آینده‌نگری و برخاسته از ناامیدی بروز می‌کنند. راه‌حل جلوگیری از چنین حالتی بازگشت به مردم است؛ باید مسئولان مترصد جلب اعتماد عمومی باشند.

باید گذشته را جبران و به سمت عدالت جبرانی حرکت کنند. جبران گذشته نشان از قدرت است. مسئولان درک کنند که اگر به صورت واقعی از مردم عذرخواهی کنند، ضعیف نخواهند شد؛ نترسند که اگر در پیشگاه مردم صادقانه بگویند در چه زمینه‌هایی چه اشتباهاتی شده است. اگر این نتیجه حاصل شد که قانون اساسی فعلی آسیب خواهد دید، نیازمند است تحولات اصلاحی در آن ایجاد شود و برای اصلاح قانون اساسی یک گفت‌وگوی ملی شکل بگیرد و نظرات همه حقوق‌دان‌ها و فعالان سیاسی با آزادی کامل مطرح شود. اگر با چنین نگاهی قانون اساسی بازنگری شود.

**باز شـدن پای کنگره به بازی
روزنامه «توسعه ایرانی» در گزارشی با عنوان «باز شـدن پای کنگره به بازی» می نویسد: هرچه کار تنش میان ایران و آمریکا بالاتر می‌گیرد و هرچه آمریکا تحرکاتی از نوع اعزام تجهیزات نظامی و ناوهای متعدد به خلیج فارس را ترتیب می‌دهد، پای کنگره آمریکا نیز بیشتر به این ماجرا باز می‌شود. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اوایل هفته گذشته در مورد تمایل دولت ترامپ برای آغاز جنگ با ایران گفت: دولت ترامپ حق آغاز جنگ با ایران بدون اجازه کنگره را ندارد.

او تاکید کرده بود که «اگر دولت ترامپ در چنین فکری باشد، هرگز نمی‌تواند موافقت کنگره را جلب کند. در کشور ما هیچ تمایلی برای جنگ با ایران وجود ندارد. ما باید به دنبال راه‌های صلح‌آمیز با ایران باشیم.» ترامپ نسبت به این موضع کنگره، نه‌تنها واکنش تندی نشان نداد، بلکه سعی کرد خود را همسو با آن نشان دهد. او درهفته‌ای که گذشت، چندین بار به خبرنگارانی که از او درباره جنگ با ایران می‌پرسیدند به شکل‌های مختلف پاسخ داد که قصد جنگ با ایران را ندارد و امیدوار است که جنگی نیز صورت نگیرد. نه‌تنها او بلکه پمپئو، وزیر خارجه‌اش نیز همین موضع را تکرار کرد.

**در مسیر رونق
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «در مسیر رونق» آورد: شاخص بازار سرمایه طی هفته گذشته هیجانات مثبت و منفی فراوانی را تجربه کرد و در آخر طی هفته با کاهشی تنها 327 واحدی روی 211017 بسته شد اما شاخص هم‌وزن بعد از تشکیل واگرایی مخفی مثبت در نمودار روزانه خود با رشد 2401 واحدی بر روی 45737 بسته شد‌، شاخص هم‌وزن تا الان موفق شده حمایت میانگین ده روزه خود را نگه دارد و بالای آن معامله شود‌. در هفته پیش رو خبرهای مهمی می‌تواند به بازار مخابره شود که در ادامه متن به آن خواهیم پرداخت‌.

بازار سرمایه این روزها در گیر‌و‌دار اصلاحاتی موقت برای کسب انرژی دوباره است‌. اخبار بنیادی و مثبت در مورد سود‌سازی شرکت‌ها و تحولات مثبت برای رونق دوباره بازار و شروع حرکت صعودی بعدی کم نیست اما سایه اخبار سیاسی تریدر‌ها را دچار شک و البته در خیلی از موارد دچار اشتباه کرده است‌. در هفته گذشته سه سهم ثاصفا‌، شمواد‌، فسدید به ترتیب حدودا با 59‌، 52، 51 درصد بیشترین رشد و سه سهم نمرینو‌، سپاها‌، سیلام به ترتیب حدودا با 14‌،12‌، 11 درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند‌.

پژوهشم9370**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحليل روزنامه ها سياسي و اقتصادي 28 ارديبهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته در سالروز این اتفاق تاریخی، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: جوانان، بدانید ۱۰ اردیبهشت افتخار ایرانیان است. در سال ۱۶۲۲ میلادی دلاورمردان ایرانی دست بیگانه را از این سرزمین کوتاه کردند و ما هم امروز اینجا را حتی در اسم با کسی قسمت نخواهیم کرد. اینجا مرقد بزرگان ماست ما اینجا هستیم و می‌میریم و پایبند این سرزمین می‌مانیم.

سردار تنگسیری درباره اهمیت ویژه این منطقه گفت: ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت منطقه در خلیج فارس است، اما اهمیت خلیج فارس را فقط به سهم آن در صادرات نفت و گاز ندانید. اهمیت این منطقه بسیار بیشتر از این‌هاست که موجب شد پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال اینجا بمانند. 

وی افزود: عمیق‌ترین مسیر دریانوردی خلیج فارس در آب‌های ایران است. آبراه بین‌المللی از میان جزایر ما عبور می‌کند و ما افتخار تأمین امنیت تنگه هرمز و تردد روزانه ۸۳ فروند کشتی در 
خلیج فارس را داریم.

امیر سرتیپ «مهدی خواجه‌امیری» معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع هم در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس با اشاره به اهمیت راهبردی دریا اظهار کرد: خلیج فارس بزرگ‌ترین گذرگاه انتقال انرژی جهان است و بیش از ۳۰ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ بنابراین توجه به دریا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های غنی آن می‌تواند موجب پیشرفت‌های بسیار قابل توجه برای کشورمان شود.امیر خواجه‌امیری گفت: دریا، منبع قدرت و ثروت است و کشورهایی که به دریا راه دارند، منابع غنی قدرت و ثروت را دارند.

وزیرامور خارجه هم روز گذشته در همایش خلیج فارس در پیامی گفت: نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده، اما خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است. دولت ما در راستای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، در عمل نشان داده به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه صلح و ثبات در منطقه است. 

امیرعبداللهیان افزود: اینک ایران اسلامی به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد. ما برآنیم تا در مشورت با همسایگان الگویی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا پیشنهاد کنیم.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

دیگر خبرها

  • ایران : تحریم مسابقات مچ اندازی
  • ایران مسابقات مچ اندازی آسیایی ازبکستان را تحریم کرد
  • ایران مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا را به دلیل میزبانی غیرعادلانه ازبکستان تحریم کرد
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان