Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@19:19:01 GMT

حل مشکلات مردم؛ متضمن احیای سرمایه اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۱۲۸۲

حل مشکلات مردم؛ متضمن احیای سرمایه اجتماعی

تهران- ایرنا- اگر قرار بر ایجاد رضایتمندی در مردم و احیای سرمایه اجتماعی است باید تمامی جریانات و نحله‌های سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم کمک کنند.

روزنامه آرمان در سرمقاله ای به قلم محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، آورده است: چندی است که جریانات سیاسی محور مباحث خود را بر احیای سرمایه اجتماعی و به نوعی رضایتمندی مردم استوار ساخته و درصددند تا راهکارهایی برای برون رفت کشور از شرایط موجود و ایجاد رضایت در میان مردم را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید اذعان داشت مساله رضایت مردم بحث بسیار مهمی است، اما باید دید چرا جامعه بدین حد از نارضایتی رسیده و چه چیزهایی موجب جلب رضایت آنها می‌شود. شرایط جامعه در مقطع کنونی به نحوی است که دیگر زمان تعارف و سخن گفتن در این باره گذشته و صرفا باید به عملگرایی پرداخت. چراکه وضعیت اقتصاد و معیشت، اشتغال، تورم و... مشکلات عمده‌ای را پدید آورده که مردم با آنها دست به گریبانند و هنوز برنامه‌ مشخصی برای حل این مسائل ارائه نشده و نوعا در هر خانواده چند جوان بیکار وجود دارد که هر کدام با مشکلاتی مواجه‌اند.

لذا اگر قرار بر ایجاد رضایتمندی در مردم و احیای سرمایه اجتماعی است باید تمامی جریانات و نحله‌های سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم کمک کنند. در حوزه سیاسی نیز بعضا مواردی وجود دارد که موجب نارضایتی مردم می‌شود، چرا که احساس می‌کنند آن اندازه که طبق قانون اساسی حق استفاده از آزادی دارند؛ آزاد نیستند و این آزادی با برخی محدودیت‌ها سلب می‌شود. از طرف دیگر بسیاری معتقدند که فقط دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد؛ در حالی که دولت به معنای قوه مجریه صرفا بخشی از حاکمیت است و حدود اختیارات محدودی دارد. گرچه دولت نیز باید در حدود اختیارات خود پای کار بیاید و وظایف خود را به خوبی انجام دهد. در این خصوص بارها افراد متفاوتی سخن گفته‌اند، اما در عرصه اجرا و عمل شاهد تغییرات چندانی نبودیم. لذا فقط عمل است که می‌تواند این مردم را راضی کند و به احیای سرمایه اجتماعی بینجامد.

در ماده 3 قانون اساسی 15حق برای مردم دیده شده که عمدتا باید حکومت زمینه آنها را فراهم کند و پاسخگو باشد. این در حالی است که وقتی به قانون مراجعه می‌شود و به دنبال مابه‌ازای آن در جامعه می‌گردیم، مشاهده می‌کنیم که به بخشی از این 15مورد توجه کافی نمی‌شود. در حوزه اجتماعی ناهنجاری‌های متعددی دیده می‌شود، به نحوی که برای برخی خانواده‌ها مشکلات قابل توجهی پدید آمده است؛ طلاق، اعتیاد و... شایسته بررسی و دقت بیشتر است چرا که این مسائل می‌توانند موجب نارضایتی بیشتر شوند.

لذا برای حل مشکلات مردم باید همدلی و وحدت وجود داشته باشد، همه دستگاه‌ها دست در دست هم دهند و هر کدام در حوزه‌های مختلف کمک کنند تا مشکلات مردم کم‌کم حل شود. اما اینکه همه به امید دولت بمانند تا دولت به تنهایی همه مشکلات را حل و فصل کند، صحیح نیست. گرچه برخی افراد در جریانات سیاسی وجود دارند که حیات سیاسی خود را در سیاه‌نمایی عملکرد دولت و نظام می‌بینند. لذا مشاهد می‌کنیم که برخی مسائلی که چندان مهم تلقی نمی‌شود توسط این افراد با قصد تخریب و سیاه‌نمایی دولت، بزرگنمایی می‌شود تا دولت و جریان حامی‌اش را تخریب کنند و به تعبیر خود توپ را به زمین آنها بیندازند. در شرایط فعلی کشور واقعا نیاز است که جلوی این کارها و افراد گرفته شود. هرچند صداوسیما نیز خود در برخی موارد به این موضوعات دامن می‌زند.

*منبع: روزنامه آرمان،1398،2،28
**گروه اطلاع رسانی**1893**2002**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان مساله رضايت مردم احياي سرمايه اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۱۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت تقسیم می شود؟

به گزارش تابناک، علیرضا فخاری استاندار تهران عصر امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با تشکیل استان‌های شرقی و غربی تهران اظهار کرد: موضوع تقسیمات استان تهران در حال کارهای مطالعاتی است و در حال حاضر این موضوع در کمیسیون‌های مرتبط دولت با همه مشخصات بررسی شده و باید در هیأت دولت و سپس مجلس شورای اسلامی تصویب و در نهایت پس از قبولی، ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی مخالف و برخی موافق این طرح هستند و هر یک استدلال‌هایی دارند، افزود: باید در فضایی منطقی و معقول به موضوع تقسیمات بپردازیم و به دور از احساسات و نگرش‌های سیاسی و منطبق با شرایط محیطی و منطقه‌ای تصمیم‌گیری شود که زمینه‌ساز رفع مشکلات مردم باشد.

استاندار تهران تاکید کرد: در تقسیمات کشوری باید به نقطه‌ای از اطمینان بخشی برسیم که مردم می‌توانند زندگی توأم با آرامش داشته باشند و در حوزه‌های زیرساختی مشکلاتی از قبیل تأمین آب و برق، حمل‌ونقل و ارتباطات وجود نداشته باشند.

فخاری تصریح کرد: اگر قرار است تقسیمی صورت بگیرد باید این مشکلات زیرساختی نیز مورد کندوکاو قرار بگیرد تا با تقسیمات، موقعیت برتری فراهم و خلق شود نه اینکه فرصت شرایط عادی از مردم سلب شود.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • فرج‌الله شوشتری به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان منصوب شد
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • (تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند