Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@10:23:02 GMT

چرا ايران به افغانستان حمله نکرد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۲۷۵۰

چرا ايران به افغانستان حمله نکرد؟

خبرگزاري آريا - شد تهران- ايرنا- فرشاد مهدي پور سردبير نشريه «پنجره» در بخش هفتم گفت و گو با «پروژه تاريخ شفاهي ايران ايرنا»گفت که پس از اقدام طالبان در به شهادت رساندن ديپلمات هاي ايراني در مزارشريف، موضوع حمله نيروهاي نطامي ايران به خاک افغانستان مطرح شد که مقام رهبري مخالفت کردند.

ايرنا: پنجره، پرونده هايي را درباره جريان هاي سياسي و برخي شخصيت ها منتشر مي کرد که بعضا پر سر و صدا هم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنها بگوييد.
مهدي پور: بله. يکي از مسائلي که براي ما خيلي اهميت داشت، اين بود که جريان اصلاحات به سرکردگي خاتمي تکليف خود را با موسوي و کروبي روشن نکرده بود. موسوي و کروبي مشخص بود دارند چه کار مي کنند، آنها بيانيه و اطلاعيه مي دادند، سخنراني مي کردند، مردم را تهييج به آمدن در خيابان مي کردند ولي خاتمي مشخص نبود چه کار مي کند و با اين هاست يا عليه اين هاست.
قبل از انتخابات هم ابتدا خاتمي اعلام نامزدي کرد و سپس موسوي اعلام کرد. خاتمي هم وقتي ديد موسوي اعلام نامزدي کرد با يک نوع دلخوري از انتخابات کنار کشيد.
در واقع خاتمي در دهه فجر 87 اعلام نامزدي کرد. موسوي گفته بود من با هيچ کس نامزدي ام راهماهنگ نمي کنم.
بعد از انتخابات هم خاتمي در مرحله انتخابات خيلي دير وارد حمايت از موسوي شده بود، تا اين که به جايي رسيد که حمايت هايش را ادامه نداد. يعني يک اختلافي وجود داشت در حمايت او از موسوي.
بعد از انتخابات هم خاتمي در يک مقطعي با اين دو همراهي مي کند و مابقي موارد را خود کروبي و موسوي با هم ادامه مي دهند.
خاتمي در تظاهرات 25 خرداد بود که قبل از سخنراني نمازجمعه رهبري و شنبه درگيري هاي سنگين 30 خرداد به وقوع پيوست، با موسوي و کروبي همراهي کرد.
البته خاتمي خود راسا بيانيه و اطلاعيه مي داد ولي کمتر بيانيه اي را همراه موسوي و کروبي امضا مي کرد.
ما در پنجره يک سوژه درآورديم درباره «پايش نقش خاتمي» در اين ناآرامي ها. خاتمي عضو مجمع روحانيون مبارز بود و از طرفي، کاهش نقش مجمع روحانيون مبارز در اين تحولات براي ما، مهم بود. ما گزارشي راجع به مجمع با نام «عاليجناب خاکستري» منتشر کرديم و گفتيم که آقاي موسوي خوييني ها پشت پرده اين ماجراست که البته آقاي خوييني ها هم با تندي اين ادعاي ما را رد کرد.
ادعاي ما بر اساس کتاب و مجموعه اي بود که شايد اسناد متقني هم نداشت، ولي سال ها قبل منتشر شده بود و موسوي خوييني ها را متهم به همکاري با سرويس جاسوسي روسيه مي کرد؛ البته اين ادهاعا درست نبود و هيچ وقت هم اثبات نشده بود.
ما در اين گزارش نوشته بوديم نقش مجمع روحانيون مبارز در مواجهه اين ناآرامي ها چيست؟ زيرا هميشه از مجمع به عنوان چپ اسلامي عاقل ياد مي شد و آن موقع اين ايراد وجود داشت که چرا مجمع سکوت کرده است؟
ايرنا: و گاهي هم به دولت احمدي نژاد مي پيچيديد؟
مهدي پور: ما منتقد احمدي نژاد بوديم. وقتي آقاي احمدي نژاد مشايي را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد و با مداخله رهبري اين انتصاب منتفي شد، ديگر همه مي گفتند همه کارهاي دولت احمدي نژاد دست مشايي است. نقد مشايي و احمدي نژاد در پنجره به کرات صورت گرفت.
يک گزارشي داشتيم درباره نقش مرموز مشايي در دولت تهيه مي کرديم. فکر مي کنم حدودا آذر يا دي ماه 88 بود. با افراد مختلفي مصاحبه کرديم.
معمولا هفته نامه هايي که شنبه ها روي دکه مي آمد، روز سه شنبه هفته قبل آن، فايل صفحه آرايي و نهايي شده اش روانه چاپخانه مي شد. اما ما در پنجره تا آخر وقت چهارشنبه ها صبر مي کرديم تا آخرين اخبار اين روز را هم داشته باشيم.
محمدعلي رامين معاون مطبوعاتي وقت ارشاد به فريدحدادعادل جانشين مديرمسوول زنگ زده بود که من دارم به آنجا مي آيم تا با شما صحبتي کنم. فريد هم موضوع را به آقاي زاکاني اطلاع داد.
ما البته برآورد دقيقي نداشتيم که رامين چرا مي خواهد يکمرتبه سرزده به پنجره بيايد، ولي حدسمان اين بود که هدفش اين است که جلوي انتشار پرونده اي که درباره مشايي آماده فرستادن به چاپخانه کرده بوديم را بگيرد.
ايرنا: از کجا از تهيه چنين پرونده اي مطلع شده بود؟
مهدي پور: نمي دانم. ما براي تهيه مطالب اين پرونده سراغ مرحوم داود احمدي نژاد برادر رييس جمهور وقت هم رفته بوديم. ايشان مدتي رييس بازرسي دفتر رييس جمهور بود که مدتي بعد البته راهش را از احمدي نژاد جدا کرد. البته منتقد جدي مشايي بود.
داود احمدي نژاد کمک هايي در جمع آوري اطلاعاتي درباره مشايي به ما کرد. گمانه زني ما اين بود که در اين ارتباطاتي که ما با مصاحبه شونده ها برقرار کرده ايم بعضي با رامين و جريان مشايي هم مرتبط بوده اند و آنها را از اين کار پنجره مطلع کرده اند و آنها به صرافت افتاده اند که ببينند چه چيزي قرار است منتشر شود.
خلاصه رامين به پنجره آمد و بازديدي هم کرد و گفت و شنودي هم با تحريريه انجام داد ولي به نظرم چون زاکاني هم آنجا بود، ديگر ترجيح داد وارد اين موضوع نشود؛ چون آقاي زاکاني در همان جلسه هم بحث را به سمت انتقاد از عملکرد دولت برد.
ما اين پرونده را منتشر کرديم؛ پرونده اي که مي گفت پشت پرده احمدي نژاد، مشايي است. هنوز با گذشت ده سال از اين کار، باز دوستان جريان احمدي نژاد همچنان به خاطر انتشار اين پرونده از ما اظهار دلخوري مي کنند.
ايرنا: و مصاحبه هاي بحث برانگيزي هم داشتيد از جمله با آقايان رحيم صفوي و ولايتي؟
مهدي پور: بله. وقتي به ماجراي 9 دي 88 رسيديم و بعد هم 22 بهمن همان سال که فتنه به شکل قابل توجهي فروکش کرد. ما وارد پشت صحنه برخي مسائل از جمله مسائل آن سال شديم و گفت و گوهاي تفصيلي با افرادي چون آقايان مصطفي پورمحمدي، رحيم صفوي، علي اکبر ولايتي، محمد جواد لاريجاني و صفارهرندي داشتيم .
مواردي براي اولين بار در کشور در اين مصاحبه ها بيان شد. مثلا ولايتي براي نخستين بار طرح کرد که منشا پرونده هسته اي ايران، سانتريفوژهاي آلوده اي بوده که از پاکستان وارد ايران شده است و پرفسورعبدالسلام دانشمند معروف انرژي هسته اي پاکستان، متهم اصلي اين کار است.
ولايتي تشريح کرد که چطور به پاکستان رفتند و اين سانتريفوژها را به عنوان وسايل پزشکي همراه خود به تهران آوردند ولي بعدا فهميدند اين سانتريفوژها آلوده بوده است و همين آلودگي باعث شد که آژانس اتهام فعاليت غيرصلح آميز هسته اي را به ايران وارد کند.
نهادهاي امنيتي کشور به انتشار اين مصاحبه واکنش نشان دادند که چرا چنين مطالبي را در سطح جامعه مطرح کرده ايد.
يا مصاحبه با سرلشکر رحيم صفوي فرمانده وقت سپاه پاسداران در هنگام حمله طالبان به ديپلمات هاي ايراني در مزار شريف که مرداد 1377 رخ داد.
آقاي صفوي در مصاحبه با پنجره گفت که بعد از اين اقدام طالبان، رده هاي ارشد نهادهاي نظامي کشور از جمله فرماندهي سپاه، تصميم گرفتند که درس سختي به طالبان بدهند. قرار شد نيروهاي نظامي ايران به خاک افغانستان حمله کنند. حتي دولت آقاي خاتمي هم موافق اين کار بود. اين کار تنها يک مخالف داشت و آن مقام معظم رهبري بود که گفتند نيروهاي نظامي ايران حق ندارند وارد خاک افغانستان شوند.
نقشه ديگر اين بود که سپاه برود و در عملياتي مخفي اين ديپلمات ها را آزاد کنيم؛ آخر در روزهاي ابتدايي هنوز مشخص نبود که آيا ديپلمات هاي ما همگي به شهادت رسيده اند يا هنوز زنده اند؟
سومين نقشه هم اين بود که نيروهاي نظامي ايران وارد خاک افغانستان شده و مساحتي از مرز را به عنوان نقطه امن تصاحب کنند تا طالبان نتواند از آن نقطه به ايران نزديک تر شود. يعني همان کاري که ترکيه با کردهاي شمال عراق کرد.رهبريبا اين اقدام هم مخالفت کردند و ما را از تجاوز به خاک همسايه منع کردند.
گفت و گويي هم با پورمحمدي درباره قتل هاي زنجيره اي داشتيم که البته چيزي از آن يادم نمانده است.
گفت و گو از: ناصرغضنفري
پژوهشم3081**1415
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش

به گزارش همشهری‌آنلاین، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیروهای مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیروهای مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیروهای مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍‌ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

کد خبر 847127 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه دفاع - ارتش جمهوری اسلامی عبدالرحیم موسوی

دیگر خبرها

  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • (تصاویر) برگزاری نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد
  • محمود احمدی نژاد و مادر هوگو چاوز سوژه شدند
  • عکس| سرنوشت ترسناک احمدی نژاد از زبان رائفی‌پور
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • چرا دوباره مادر چاوز؟
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد