Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@00:42:36 GMT

ساخت خانه‌‌های مناسب‌سازی شده معلولان سیل‌زده طی 6 ماه

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۵۱۲۳

ساخت خانه‌‌های مناسب‌سازی شده معلولان سیل‌زده طی 6 ماه

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح اقدامات بهزیستی در سیل اخیر امروز 28 اردیبهشت‌ماه، با حضور معاونان سازمان بهزیستی کشور، در این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمدرضا شجیعی، رئیس ستاد مدیریت بحران بهزیستی کشور، طی سخنانی با اشاره به اینکه در پی سیل اخیر در کشور، ستاد مدیریت بحران در بهزیستی تشکیل شد، گفت: دبیرخانه دائمی نیز برای مدیریت بحران در بهزیستی تشکیل شده است تا آمادگی دائمی برای مواجهه با بحران‌های احتمالی آینده وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فعال شدن سامانه گزارش خسارات و نیازسنجی سیل‌زدگان استان‌ها، واریز کمک هزینه معیشتی به 28 هزار خانوار آسیب‌دیده، انتخاب استان معین و بسیج همگانی در اداره‌های بهزیستی سراسر کشور برای کمک به سیل‌زدگان از جمله اقدامات انجام شده بود. همچنین رئیس و معاونان بهزیستی به استان‌های مختلف سرکشی و از نزدیک مشکلات را بررسی کردند.

خانه‌های جدید طی 6 ماه ساخته می‌شود

ذوالفقار یزدان‌مهر، معاون امور مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی و توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی نیز از تخریب کامل هزار و 908 خانه و آسیب دو هزار و 741 واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در مناطق سیل‌‌زده به غیر از استان خوزستان خبر داد و گفت: براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با بنیاد مسکن و بسیج سازندگی، ظرف مدت شش ماه عملیات ساخت و تعمیر این خا‌نه‌ها انجام می‌شود.

خانواده‌هایی با دو معلول در شهرها 30 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌گیرند

وی افزود: خانواده‌هایی با دو معلول در شهرها 30 میلیون تومان و در روستا‌ها 18 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. سرپرستان خانوار نیز 10 میلیون کمک بلاعوض دریافت خواهند‌ کرد. همچنین براساس مصوبه هیئت وزیران به این خانواده‌ها 50 میلیون تومان وام با اقساط بلند مدت و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض در شهرها و 40 میلیون تومان وام بلند مدت و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض در روستاها پرداخت‌ خواهد شد.

یزدان‌مهر با اشاره به اینکه براساس توافق به عمل آمده هر متر خانه برای مددجویان بهزیستی با هزینه 900 هزار تومان ساخته می‌شود، گفت: تاکنون 21 میلیارد تومان کمک غذایی، بهداشتی، لوازم خانگی، توانبخشی، سرمایشی و ... با 200 کامیون به مناطق‌ سیل‌زده ارسال شده است و استان‌های خراسان رضوی، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران بیشترین کمک‌های غیرنقدی را ارسال کرده‌اند.

بچه‌های مناطق سیل‌زده باز هم درخت و خانه نقاشی می‌کنند

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، نیز با اشاره به اینکه روانشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی طی سال‌های اخیر آموزش‌های لازم برای مواجهه با آسیب‌دیدگان بحران‌های طبیعی را فرا گرفته‌اند، گفت: 82 تیم اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده مستقر شدند. در استان گلستان نیز 23 مهدکودک سیار و موقت، در لرستان 24 و در خوزستان نیز 26 مهد فعال شدند؛ بررسی‌ها گویای آن است که این مهدها تأثیر مثبت روانی بر بچه‌ها دارند و آنها پس از 10 روز که مدام در نقاشی‌های خود سیل را نقاشی می‌کردند، به کشیدن درخت، گل و نقاشی‌های معمول متناسب با سنشان اقدام کرده‌اند.

وی از انجام هماهنگی برای ارائه حمایت‌های اجتماعی در بحران‌ها خبر داد و گفت: از این پس هر کس بخواهد در بحران‌ها مداخلات روانی انجام دهد، باید از دستورالعمل بهزیستی در این خصوص تبعیت کند.

مجید رضازاده، معاون توسعه پيشگيری سازمان بهزيستی كشور نیز طی سخنانی با تأکید بر اینکه مداخلات روانی در مناطق سیل‌زده یک سال به طول می‌انجامد، گفت: 265 تیم «محب؛ مشاوره و حمایت روانی در بلایا» با حضور 844 نفر در سه استان به سیل‌زدگان مشاوره‌های روانی ارائه کردند.

مشکلات روانی شایع بین سیل‌زدگان

وی تزلزل روانی، احساس بی‌عدالتی و نابرابری، اختلال در تمرکز، عدم کنترل احساسات، شب‌ادراری، اضطراب، ترس، شب‌بیداری و ... را از مشکلات روانی شایع بین سیل‌زدگان بیان و اظهار کرد: 24 هزار و 308 نفر در سه استان غربالگری روانی شدند که 31.4 درصد مرد، 39.3 درصد زن و 29.3 درصد کودک بودند. از این تعداد 23 درصد غربال مثبت بودند و به خدمات روانی بعدی نیاز داشتند.

رضازاده به نیاز تعدادی از سیل‌زدگان به روانپزشک نیز اشاره کرد و گفت: 14 هزار و 833 نفر نیز حمایت‌های روانی اجتماعی به صورت فردی و گروهی دریافت کرده‌اند.

محمد نفریه، معاون امور توانبخشی بهزیستی نیز گفت: 157 مرکز توانبخشی در معرض سیل و آبگرفتگی قرار داشتند که از این تعداد سه مرکز نگهداری معلولان ذهنی، بیماران مزمن روانی و سالمندان جابجا و بقیه ایمن‌سازی شده و اقلام غذایی، دارویی، آب و ... به این مراکز منتقل شد تا در صورت بروز حادثه‌ با کمبود مواجه نشوند.

وی ادامه‌ داد: 33 هزار و 644 معلول از سیل متأثر شدند که از این تعداد بیش از چهار هزار معلول شدید و 844 نفر ضایعه نخاعی بودند که به کمپ‌ها منتقل شدند.

در ادامه این نشست خبری، معاون امور مشارکت‌های مردمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا خانه‌های معلولان به صورت مناسب‌سازی شده، بازسازی می‌شود؟ گفت: بله؛ براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته با بنیاد مسکن، خانه‌های معلولان مناسب‌سازی شده و برای هر خانه نیز مشاوره ساخت خانه متناسب با معلولیت فرد ارائه می‌شود.

افزایش آمار خودکشی در مناطق سیل‌زده نداشته‌ایم

رضازاده نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص افزایش یا عدم افزایش میزان خودکشی در مناطق سیل‌زده، گفت: خودکشی ناشی از سیل و یا افزایش آمار خودکشی در مناطق سیل‌زده نداشته‌ایم.

نفریه نیز در پاسخ به سؤالی در خصوص آرم ترافیک معلولان، گفت: افرادی که پلاک ویژه معلولان دارند نیازی به آرم ندارند. البته ناشنوایان ما پلاک ویژه معلولان نمی‌گیرند ولی در حال رایزنی برای حل این مسئله هستیم. معلولانی هم که پلاک ویژه ندارند در صورت نیاز به آرم می‌توانند به ما مراجعه کنند.

دختران دهک‌های پایین بیشتر با اتباع خارجی ازدواج می‌کنند

مسعودی‌فرید نیز در پاسخ به سؤالی در خصوص فرزندان زنان ایرانی که همسران خارجی دارند، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، بیشتر دخترانی که با اتباع خارجی ازدواج می‌کنند جزو دهک‌های پایین جامعه هستند. نباید ازدواج دختران به دلیل فقر انجام شود، شایسته است مجلس به سیاست‌های رفاهی هم در این زمینه توجه داشته باشد.

در پایان نیز رضازاده بر لزوم ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در کشور تأکید کرد و گفت: تیم‌های محب در تلاش برای ارتقای تاب‌آوری اجتماعی با ایجاد محیط‌های شاد و امن در مناطق سیل‌زده هستند؛ اما شاهد هستیم که برخی از رسانه‌ها با انتشار اخباری که شاعبه عدم حمایت دولت و مردم را ایجاد می‌کند، باعث یأس و ناامیدی شده و در مردم احساس بی‌پناهی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی بهزیستی مناطق سیل زده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۵۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب

طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در بازدید از پروژه بیمارستان بهارستان (مرکز جامع درمان سرطان)، روند رفع پایانی نواقص پروژه را مناسب ارزیابی کرد و گفت : با توجه به پیگیری‌های مکرر صورت گرفته، رفع نواقص این پروژه مناسب بوده است و امیدواریم که این روند تا ۱۰ اردیبهشت ماه به اتمام برسد.

وی گفت: تاکنون بیش از هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که پس از بهره برداری می‌تواند کل منطقه غرب کشور و حتی مناطقی از شمال غرب را پوشش درمانی بدهد.

نجفی با بیان اینکه پروژه بیمارستان بهارستان از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به استان است، گفت: این طرح، طرحی مهم و کلیدی است که تمام خدمات آن به بیماران کاملا رایگان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه همچنین از خیرین سازنده همراه سرا واقع در مجتمع بیمارستانی امام رضا تقدیر کرد. این همراه سرا ۳۸۰۰ متر زیر بنا دارد و در ۴ طبقه هتلی و یک طبقه لابی و ۲ طبقه زیرزمین (غذاخوری و تاسیسات) ساخته شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان