Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: برای کسانی که در داخل و خارج از کشور، اخبار جامعه اطلاعاتی ایران را دنبال می‌کنند، تغییرات اطلاعاتی در سپاه در سال 88 یک نقطه عطف محسوب می‌شود. از سوی سال 88 را می‌توان دوران جدیدی از تقویت مجموعه جامعه اطلاعاتی کشور نامید. سازمان اطلاعات سپاه در دل یکی از بزگترین کارزارهای اطلاعاتی معاصر خاورمیانه – فتنه 88- وارد دوران جدید ساختاری خود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته جالب اینکه این نهاد خیلی زود اثر امنیتی خود را نشان داد. در سال 88 توسط سازمان اطلاعات سپاه یک شبکه بیست ساله سازماندهی شده توسط سرویس های اطلاعاتی خارجی در محیط داخلی ایران متلاشی شد. برای بسیاری از سازمان های اطلاعاتی رقیب، هنوز نحوه نفوذ و ادامه مدیریت سازمان اطلاعات سپاه در شبکه داخلی فتنه ارزش اطلاعاتی دارد.

ضمن اینکه در موفقیت این نهاد اطلاعاتی همین بس که حجم قابل توجهی از طراحی‌های جنگ روانی علیه دستگاه های اطلاعاتی کشور، معطوف به این نهاد مهم شده است و شاید بتوان گفت که اکنون در میان دستگاه های اطلاعاتی کشور، هیچ نهادی به اندازه سازمان اطلاعات سپاه مورد هجمه عملیات روانی طرف خارجی قرار ندارد.

در هر صورت، بعد از فتنه 88 سرویس های اطلاعاتی متخاصم به یک گزاره قطعی دست پیدا کردند و آن اینکه هر نوع طراحی عملیات پیچیده امنیتی با لایه سیاسی  و نفوذ در محیط داخلی ایران با هوشیاری و صراحت یک نهاد امنیتی به نام سازمان اطلاعات سپاه روبه رو خواهد شد.

شاید به همین دلیل آشنایی با ساختار و مکانیزم رفتار سازمان اطلاعات سپاه، یکی از  علاقه‌مندی‌های  همیشگی نهادهای اطلاعاتی خارج از کشور بوده است. به خصوص که به نظر می‌رسد که این نهاد اطلاعاتی، شبیه بسیاری از سازمان‌های سنتی اطلاعاتی نیست و قاعدتا حدس نوع رفتار و ساختار اجرایی آن بسیار سخت و پیچیده می‌باشد.

به دلایل گفته شده، مشاهده می‌شود که کمی درز اخبار رسمی درباره برخی تغییرات در این نهاد اطلاعاتی، از همان ابتدا، مساله اصلی رسانه های همچون بی‌بی‌سی فارسی می‌شود! البته اشتیاق بی‌بی‌سی فارسی برای ابهام آفرینی درباره ساختار جدید سازمان اطلاعات سپاه با هدف تحریک برای درز اخبار بیشتر دستیابی به نوع و اخبار ساختار اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه قابل درک است؛ زیرا این رسانه خود یکی از مهمترین سرحلقه های شبکه درونی فتنه 88 محسوب میشده و و بعد از آن تاکنون نیز ضربات جالبی در اینباره دریافت کرده است.

با این وجود اگر کمی به اظهارات سردار سلامی- که عمق ادبیات راهبردی او چندین سال است که مراکز تحلیلی و اطلاعاتی غرب را نیز به خود مشغول کرده- در آیین تکریم و معارفه مسئولان اطلاعات سپاه، دقت بیشتری داشته باشیم، می توانیم آرایش جدید اطلاعاتی سپاه را بیشتر تجزیه و تحلیل کنیم. فرمانده کل سپاه در این مراسم، مقیاس عمل اطلاعات سپاه را کل نظام و انقلاب و جغرافیای تهدید علیه ایران دانست.
وی در ادامه نبرد اطلاعاتی بین ایران و آمریکا را یک واقعیت جدی دانست و افزود: ما امروز در فضای جنگ تمام عیار اطلاعاتی با آمریکا و جبهه دشمنان انقلاب و نظام اسلامی هستیم و این فضا ترکیبی از عملیات روانی و عملیات سایبری، تحرکات نظامی، دیپلماسی عمومی و القای رعب و وحشت است و در این نبرد لحظه‌ای از اندیشیدن به آمریکا و تمرکز بر دشمن، تشخیص راهبردها و الگوی رفتاری آن نباید غافل شویم.

از این سخنان سه نکته راهبردی مهم را می‌توان برداشت کرد:
الف: پس از درخشش سازمان اطلاعات سپاه در شناسایی، انهدام و مدیریت شبکه داخلی همکار با نهادهای اطلاعاتی متخاصم، باید دوران جدیدی از ضربات سهمگین به نهادهای اطلاعاتی متخاصم و شبکه‌ های امنیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنهم در هر نقطه ای که انقلاب را تهدید می کنند، شاهد باشیم. بی شک جغرافیای این نقاط تهدید صرفا و لزوما در داخل ایران محدود نخواهد بود و شاهد دورانی از عزم بیشتر برای گسترش دایره اقدام اطلاعاتی توسط سپاه در ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهیم بود.

ب: اما ترکیب بخش معاونت اطلاعات راهبردی با سازمان اطلاعات سپاه به معنای دورانی خواهد بود که سپاه در جنگ تمام عیار اطلاعاتی همزمان با درک و بکارگیری اطلاعات راهبردی، با ترکیبی از گزینه ها – عملیات روانی، سایبری، تحرکات نظامی، دیپلماسی عمومی و... – عمل خواهد کرد. راز تغییر ساختار اطلاعات سپاه را نیز در ترکیب و بکارگیری همزمان گزینه‌های گفته شده باید جستجو کرد. بدین ترتیب گرچه با این تغییر ساختار در واقع با یک نهاد جدید اطلاعاتی روبه رو نیستیم، اما دوران جدیدی از حرفه ای بودن در نهاد اطلاعاتی سپاه شکل گرفته است.

ج: ساختار جدید اطلاعاتی سپاه دورانی از تمرکز ویژه بر آمریکا نیز خواهد بود. دورانی که سردار سلامی اصرار دارد که از تجزیه و تحلیل راهبردها و الگوی رفتار آمریکا لحظه ای نباید غافل شد و  تقابل هوشمند با این دشمن همیشگی را باید تقویت کرد. این دوران جدید یکی ویژگی جدید هم خواهد داشت و آن اینکه نهادی همانند سپاه، براساس برآوردهای روزانه از الگوی رفتاری آمریکا اقدام خواهد کرد...

*مدیر مسئول جهان نيوز کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت

ایسنا/مرکزی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی در پیش اجلاسیه شهدای آموزش نظامی اظهار کرد: افتخارآفرینی‌های سپاه پاسداران در عرصه‌های مختلف محصول مجاهدت‌ها، روحیه ولایتمداری، انقلابی‌، جهادی و خادمانه پاسداران و بسیجیان و صبر و شکیبایی خانواده‌های آنها و حمایت های ملت بزرگ ایران از این نهاد مقدس است که توانسته دشمنان را در عرصه‌های مختلف شکست دهد.

وی با اشاره به افتخارآفرینی‌های سپاه در عرصه‌های مختلف گفت: پاسداران انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته در همه عرصه‌های پاسداری و خدمت به مردم، اولین نفر وارد صحنه می‌شوند و آخرین نفر از میدان خارج می‌شوند و این به برکت ایمان و اعتقاد راسخ نهاد مقدس سپاه به خداوند و نصرت‌های الهی است.

وی افزود: هویت سپاه، انقلابی ماندن و انقلابی زیستن است و نقش‌آفرینی‌های این نهاد مقدس و مردمی موجب بسط پیام و گفتمان انقلاب اسلامی و انعکاس مقاومت و استکبارستیزی ملت بزرگ ایران به نقاط مختلف جهان شده است.

سردار کریمی تاکید کرد: نقش‌آفرینی‌های حماسی و مجاهدانه سپاه پاسداران در عرصه‌های مختلف همواره برای ملت ایران امیدآفرین، آرامش‌بخش، غرورانگیز و برای دوستداران انقلاب ظرفیت‌ساز برای مقابله با تهدیدات بوده که نمونه این مهم در تشکیل جبهه مقاومت با تاسی از اندیشه‌های امامین انقلاب و تدبیر و هوشمندی شهید حاج قاسم سلیمانی بود که برای جهان اسلام امت‌سازی کرد.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و مطالبه ملت بزرگ ایران در تنبیه رژیم کودک‌کش، جعلی و جنایتکار صهیونیستی بار دیگر اقتدار مردم ایران را به رخ جهانیان کشاند، گفت: به فضل الهی و دعای خیر شهدای بزرگ مقاومت این عملیات تاثیرات راهبردی را در سطح منطقه و جهان داشت.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به آغاز برنامه‌های دومین کنگره شهدای استان مرکزی بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های مهم در استان مرکزی برگزاری کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان بود که در سال ۹۸ اجلاسیه اصلی آن برگزار شد و در طول ۷ سال گذشته این رویداد مهم توانست نمایشگاهی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عظیم مردم و جوانان استان و تاریخ پر افتخار استان را به نمایش بگذارد.

وی افزود: دستاوردهای کنگره شهدای استان در عرصه‌های مختلف بسیار زیاد و گفتنی است و مهمترین آن بیانات مقام معظم رهبری و تشکر ایشان از اقدامات کنگره است که محصول تلاش جمعی همه بخش‌های استان است و این مسیر پر افتخار باید همچنان با قوت ادامه‌دار باشد.

سردار کریمی تاکید کرد: عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری و ادامه راه هدفگذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های ستاد کنگره در گام دوم کنگره مورد توجه بوده و در سال‌جاری با قوت و شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال‌جاری برگزاری چندین اجلاسیه تخصصی را دنبال خواهیم کرد و در رویکردهای مختلف از جمله محرومیت‌زدایی، اجتماعی، خدماتی، فرهنگی، علمی، پژوهشی، هنری، تبلیغاتی، زیرساختی، عمرانی و حمایتی، برنامه‌ها را هدف‌گذاری و اجرایی می‌کنیم. جریان کنگره عظیم شهدای استان متعلق به همه مردم استان مرکزی است و همه می‌توانند در این جریان نقش‌آفرین باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از سپاه روح‌الله استان مرکزی، سردار کریمی خاطرنشان کرد: آموزش عقیدتی و سیاسی در کنار آموزش نظامی از ارکان موفقیت رزمندگان اسلام در طول تاریخ انقلاب بوده و در دفاع مقدس این مهم بسیار مورد توجه بوده که باید تبیین شود و این نیازمند همت و تلاش پیشکسوتان است و جوانان باید علاوه بر بهره مندی از تجربیات و خاطرات پیشکسوتان آنها را در قالب‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی مورد استفاده قرار دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته
  • تیم‌های تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج)
  • دستگیری اعضای چند تیم تروریستی در کرمان توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)
  • دستگیری اعضای چند تیم تروریستی در استان کرمان توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)
  • چندین تیم تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان (عج)
  • شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند
  • عملیات دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بابل برای دستگیری این ۴ نفر
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • سابقه جمع‌آوری اطلاعات صهیونیست‌ها از ایران + فیلم