Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- فرهنگ سازي، برنامه ريزي، آموزش عمومي، پيشگيري و پيش بيني، تامين تجهيزات، و انسجام بين بخشي از جمله نيازهاي اساسي مديريت بحران در کشور است که به اعتقاد کارشناسان ميزگرد ايرنا اصفهان بايد براي تحقق اين مهم به هم پيوسته تدابير اصولي انديشيد.

به گزارش ايرنا، ايران دهمين کشور حادثه خيز جهان و چهارمين در آسياست و از مجموع 45 نوع حادثه ، زمينه براي بروز 35 حادثه در ايران وجود دارد که محتمل ترين آنها زلزله، سيل، گرد و غبار، طوفان و فرونشست زمين به دليل برداشت بي رويه از منابع آب هاي زيرزميني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حادثه سيل نوروز 98 در بسياري از استان هاي کشور بويژه مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان و فارس نشان داد که توجه نکردن به مقوله مديريت بحران و پيشگيري مي تواند خسارت هاي جبران ناپذيري را براي کشور به همراه داشته باشد.
چرخه مديريت بحران پيشگيري، آمادگي، مقابله، بازسازي و بازتواني را شامل مي ‌شود و غفلت در هر کدام از اين بخش‌ ها مي ‌تواند ناهماهنگي ‌هايي را در مراحل ديگر ايجاد کند.
مديريت بحران زنجيره‌اي به هم پيوسته است که رفتارهاي فردي تک تک مردم در افزايش يا کاهش اثرات بحران در منطقه تاثير بسزايي دارد اما متاسفانه به اين مساله مهم توجه نشده است.
متاسفانه مديران دستگاه هاي اجرايي به جاي آنکه به مقوله پيشگيري بيشتر اهميت بدهند و تمام توان خود را صرف جلوگيري از وقوع حوادث کنند به بسيج نيروها پس از وقوع حوادث فکر مي کنند که نشان از عدم درک درست از مقوله مديريت بحران دارد.
به اعتقاد کارشناسان مديريت قبل از بحران و داشتن آمادگي در زمان بروز حوادث بهترين و ارزانترين راهکار در جلوگيري از بروز حوادث ثانويه، نجات جان مجروحان، کاهش خسارات به بخش هاي مختلف باشد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي استان اصفهان در همين ارتباط ميزگردي با عنوان ` چالش و راهکارهاي مديريت بحران در کشور` با حضور منصور شيشه فروش مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان، داريوش کريمي معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان، احمدرضا کريمي دبير ستاد مديريت بحران شهرداري اصفهان، غفور راستين رئيس اورژانس 115 استان اصفهان و مهناز گودرزي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اصفهان برگزار کرد.
** ايران از جمله کشورهاي بلاخيز جهان است
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان گفت : ايران، به واسطه موقعيت جغرافيايي، شرايط اقليمي و وضعيت زمين‌ شناختي از جمله کشورهاي بلاخيز جهان محسوب مي‌شود.
مهناز گودرزي افزود : به گونه‌اي که همه ساله شاهد آن هستيم که به واسطه وقوع سيل و ساير بلاياي طبيعي، خسارات زياد و تلفات جاني جبران ناپذيري به کشور وارد مي ‌شود.
وي اظهارداشت : بلاياي طبيعي، اغلب موارد بسته به نوع و مقياس آن، باعث کاهش رشد اقتصادي مي‌شود و اثر منفي بر تأمين مالي عمومي، تراز پرداخت‌ها، تورم، فقر و رفاه اجتماعي بر جاي مي‌ گذارد، در واقع، بلاياي طبيعي، در ابتدا با کاهش مقدار سرمايه‌ هاي فيزيکي موجب کاهش توليد مي‌شوند، در نتيجه، تأثير منفي بر رشد توليد خواهند داشت.
اين استاد دانشگاه ادامه داد : از نگاه اقتصادي، بلاياي طبيعي شوکي است که باعث ترکيبي از کاهش موجودي سرمايه‌ هاي انساني، اجتماعي و فيزيکي و افول فعاليت اقتصادي به شکل کاهش توليد، سرمايه‌گذاري و اشتغال را در کشور باعث مي‌شود.
به گفته گودرزي اقدامات پيشگيري، حذف يا کاهش اثرات بلاياي طبيعي، به کارگيري و ارتقا امکانات و تجهيزات موجود جهت آمادگي و مقابله ، پيش ‌بيني و تأمين نيازهاي اساسي و اضطراري آسيب‌ديدگان در هنگام رخدادهاي طبيعي و ارائۀ خدمات جستجو، نجات و امداد رساني فوري و از قبل سازمان يافته به آن ‌ها و افزون بر آن، حفظ سلامت، ايمني و بازگرداندن شرايط به حالت عادي ضرورتي انکار ناپذير است.
وي تصريح کرد : موضوعي که با توجه به ماهيت غير مترقبه بودن غالب حوادث طبيعي و لزوم اتخاذ سريع و صحيح تصميم‌ ها و اجراي عمليات، مباني نظري و بنيادي، دانشي را تحت عنوان «مديريت بحران» به وجود آورده است، اين دانش به مجموعه فعاليت‌ هايي در چهار مرحله پيشگيري ، آمادگي ، مقابله و بازسازي و باز تواني اطلاق مي ‌شود.
گودرزي يادآور شد : ‌سه‌ عامل‌ مهم‌ که‌ در تعريف‌ و تشخيص‌ بحران از ديدگاه‌ رويکرد تصميم‌گيري‌ نقش‌ عمده‌ دارند عبارتند از تهديد، زمان و غافلگيري. اين بجران ها برحسب‌ ميزان‌ هريک‌ از اين عوامل‌ سه‌گانه‌ شديد، متوسط‌ يا ضعيف‌ درجه ‌بندي‌ مي ‌شوند.
وي بيان کرد : بحرانها مراحل چهارگانه پيش از بحران و آغاز بحران، گسترش بحران، کاهش بحران و آثار بحران را پشت سر مي گذارند که هر يک داراي مراحل تصميم گيري خاص خود مي باشد که بايد مدنظر قرار گيرد.
اين استاد دانشگاه آزاد اصفهان برخي از راهبرد‌هاي مواجهه با بلاياي طبيعي در ايران، جهت دستيابي به مديريت بحران کارآمد، موثر و پويا در کشور چنين برشمرد : 1- توسعه پايدار 2- تاب‌آوري زيست‌محيطي 3- همکاري منطقه‌اي و بين‌المللي 4- مديريت هوشمند شهري 5- آمايش سرزميني .
**پيش بيني ها و اعتبارات پيشگيري بايد تقويت شود
مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان گفت: امکانات لازم براي پيش بيني هاي حوادث طبيعي و اعتبارات پيشگيري براي مديريت بحران بايد تقويت شود.
منصور شيشه فروش با اشاره به لزوم سرمايه گذاري در حوزه مديريت بحران به ويژه عرصه پيشگيري افزود: سامانه هاي پيش بيني کننده مثل سيل و زلزله بايد تقويت شوند تا اينکه بر اساس اين سامانه شوراهاي هماهنگي مديريت بحران از هشدارها زودتر با خبر شوند.
وي ادامه داد: پيش بيني بارش شديد و سيلاب در نوروز امسال براي استان اصفهان سبب افزايش هماهنگي ها و انجام اقدامات ضروري شد که اگر چنين هماهنگي و اطلاعي از پيش وجود نداشت خسارت ها نيز افزايش مي يافت.
وي آمادگي و اجراي مانور و جلسات پيش از وقوع حادثه را يکي از ضروت ها براي کاهش خسارت و اقدام به موقع اعلام کرد و اظهارداشت: هرچقدر دستگاه هاي عضو شوراي مديريت بحران با همديگر هماهنگ و تعامل بيشتري داشته باشند ورود آن ها به حادثه و اجراي تمهيدات لازم بهتر انجام مي شود.
مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان تقويت اعتبارات براي پيشگيري و پيش بيني تمهيدات لازم براي قبل از حادثه را موضوع مهم بيان کرد و گفت: اين مولفه کمتر در کشور مورد توجه است و برخي از دستگاه ها هزينه براي پيشگيري را اتلاف بودجه قلمداد مي کنند که اين تفکر غلط بلکه چنين کاري سرمايه گذاري بوده و خسارت ها و پرداخت هزينه ناشي از آن را کاهش مي دهد.
وي بر اختصاص بودجه براي کاهش خسارت هاي ناشي از بلاياي طبيعي سيل، زلزله، خشکسالي و گرد و غبار تاکيد و خاطرنشان کرد: وزارت نيرو و جهاد کشاورزي طرح جامع خشکسالي و مديريت سيل و همچنين ساير دستگاه ها از جمله محيط زيست و منابع طبيعي براي ساير حوزه ها تدوين و افق 20 ساله خود براي مقاوم سازي و اقدامات لازم براي کاهش خسارت را انجام دهند.
وي با بيان اينکه احتمال وقوع حادثه در هر منطقه وجود دارد، تصريح کرد: با توجه به احتمال وقوع حادثه تلاش براي کاهش خسارت ها بسياري مهم است و اگر در حوزه سيل مقاوم سازي و انتقال آب ها مورد توجه قرار گيرد هنگام بروز چنين حادثه هايي مثل نوروز امسال خسارت ها کاهش مي يابد.
شيشه فروش اجراي طرح بازآفريني شهري و مقاوم سازي منازل و امکان عمومي را از ضرورت هاي حوزه مديريت بحران اعلام کرد و افزود: بيمه اماکن عمومي و خصوصي يکي از نيازهاي ضروري براي کاهش خسارت در هنگام بحران است که اين موضوع نيازمند فرهنگ سازي است.
اين مسوول استانداري اصفهان به افزايش تعاملات بين استاني در موقع بحران اشاره کرد و يادآورشد: علاوه بر افزايش همکاري و هم افزايي بين دستگاه هاي خدمات رسان در استان و شهرستان ها، تمرين براي انجام تعاملات گسترده تر مثل کار تيمي بين چند استان و يا شهرستان براي خدمت رساني در بحران يک ضرورت است.
وي با تاکيد بر تعريف مشخص از بحران گفت: برخي از مديران و يا مردم تعريف مشخصي از بحران ندارند و کوچکترين اتفاق را بحران تلقي کرده و اين اتفاق باعث فراموشي آمادگي براي حادثه بزرگتر و يا اقدام سريع براي بحران واقعي خواهد شد.
**آموزش عمومي به کاهش خسارت در حوادث منجر مي شود
مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان اظهارداشت: آموزش عمومي مردم يک مولفه اساسي براي کاهش خسارت در موقع حادثه است زيرا اگر مردم نسبت به وظيفه و نقش خود آگاه باشند علاوه بر اينکه به کاهش خسارت به دارايي خود کمک مي کنند در مسير خدمات رساني خللي ايجاد نخواهند کرد.
وي ادامه داد: آموزش مردم بايد به عنوان يک نياز مثل سلامتي مطرح و خانواده ها نسبت به فراگيري آموزش هاي امدادي دغدغه مند و طرح هر خانواده يک امدادگر محقق شود و عموم مردم پيش از حادثه به دنبال فراگيري مفاهيم کمک هاي اوليه و اقدامات لازم در شرايط بحران بروند.
وي با بيان اين که داشتن ايمني يک ميل دروني براي افراد است، يادآورشد: همه به دنبال کسب ايمني و سلامت هستند و اگر سر فصل هاي آموزشي تدوين شود آنگاه مردم به دنبال فراگيري رفته و جامعه آگاهي و دانش خود را ارتقا داده است.
وي ورود ناآگاهانه مردم در برخي از حوادث را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر مردم آموزش هاي لازم را فراگيرند چنين اتفاقي نخواهد افتاد بلکه همکاري خوبي را بر اساس دانش و مهارت خود در هنگام بحران خواهند داشت.
وي اضافه کرد: دوره هاي آموزشي امداد و نجات هلال احمر و آتش نشاني که در پايان نيز گواهي به فراگيران اعطا مي شود در ساماندهي فعاليت هاي آموزشي و بهره گيري از توان مردم در مديريت بحران کمک مي کند.
وي نقش رسانه ها را در اين خصوص مهم بيان کرد و گفت: رسانه ها آگاهي عمومي جامعه براي فراگيري مهارت و آموزش هاي لازم براي موقع بحران و همچنين اقدامات لازم در اين شرايط را با توليد برنامه هاي خبري و تلويزيوني و راديويي افزايش دهند و به مردم بياموزند که اخبار را تنها از مراجع رسمي دريافت کنند.
وي اضافه کرد: شايعه پراکني و دروغ پردازي در حادثه مشکلات را دوچندان و آرامش عمومي را تهديد مي کند.
اين مقام مسئول در حوزه مديريت بحران استان اصفهان مشارکت جمعي را در تبديل اوضاع بحراني به وضع آرام مهم بيان کرد و افزود: همکاري مردم و مسئولان در بهبود شرايط بحراني در کشورمان بسيار خوب است و مکاتب ديني و آموزه هاي اخلاقي در اين امر موثر بوده است.
وي اضافه کرد: همبستگي براي رفع مشکل همنوعان سرعت در خدمت رساني را افزايش مي دهد که مردم اين موضوع را از مباني ديني و اخلاقي فراگرفته ايم.
وي به تحليل حادثه سيل امسال و مشارکت دستگاه ها پرداخت و گفت: تعامل هايي که بين دستگاه هاي اداري عضو شوراي هماهنگي مديريت بحران استان اصفهان و شهرستان ها وجود داشت هر نهاد وظيفه خود را بر اساس شرح وظايف در موقع بحران انجام داد و ارتباط زنجيره اي بين دستگاهي برقرار بود.
وي اقدامات پيش از حادثه را در کاهش خسارت ها مهم خواند و بيان کرد: پس از وقوع حادثه سيل در سال هاي گذشته دستگاه هاي متولي از جمله راه و شهرسازي و شهرداري ها مسيرهاي انتقال آب را بازگشايي کرده بود و پيش بيني هاي لازم براي افزايش بارش و سيلاب را داشتند.
مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان اضافه کرد: هشدار و اقدامات پيش بيني کننده سازمان هاي خدماتي از جمله هواشناسي در احساس خطر و تمرين و تامين امکانات براي شرايط بحراني موثر و کارآمد بود.
وي به تلاش براي توسعه فعاليت ها براي پيشگيري و پيش بيني حوادث اشاره کرد و گفت: هر چقدر برنامه شوراي هماهنگي مديريت بحران در اين حوزه قوي تر باشد در هنگام حادثه و شرايط سخت اقدام بهتر و کاهش خسارت را شاهد خواهيم بود.
**امداد رساني گروهي در کشور توسط استان معين انجام شود
معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان با اشاره به اينکه برخي از استان ها معين ديگر مناطق کشور هستند، گفت: امداد رساني به ساير بخش هاي کشور تيمي و با مشارکت ديگر اعضاي شوراي هماهنگي مديريت بحران استان معين انجام شود.
داريوش کريمي افزود: براي خدمت رساني به ديگر استان هاي کشور نيروها و دستگاه هاي امدادي به صورت انفرادي اعزام نشوند بلکه به صورت تيمي و همکاري ساير دستگاه هاي عضو مديريت بحران به منطقه بروند زيرا اين هماهنگي در بين ساير دستگاه هاي اداري يک استان وجود دارد و بهتر خدمات رساني مي شود.
وي اضافه کرد: اعزام انفرادي دستگاه ها به اندازي کار تيمي استاني بازخود و عملکرد خوبي ندارد که نيازمند تجديد نظر در چنين تصميم گيري است.
وي ادامه داد: اعزام يک تيم کامل از نيروهاي امدادي به يک منطقه و مديريت آن توسط فرماندهي عمليات مشخص و براي يک نقطه مورد نظر کيفيت کار را افزايش داده و ناهماهنگي ها را کاهش مي دهد.
معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان با بيان اينکه در هنگام بحران دستگاه هاي دولتي از فرماندهي عمليات دستور خود را دريافت و به خوبي انجام مي دهند، تصريح کرد: ناهماهنگي ها در خارج از شوراي مديريت بحران اتفاق مي افتد که بدون توجه به فرمان ها و هشدارها اقدام خود سرانه انجام مي دهند.
وي يادآورشد: حضور بدون کارشناسي مردم و اقدامات خودسرانه وقت نيروهاي امدادي را تلف مي کند و مانع از فعاليت موثر آن ها خواهد شد که بايد تدبير لازم براي مديريت صحنه انجام و مردم نسبت به اين وضع نامناسب توسط رسانه ها توجيه شوند تا اينکه صحنه بحران را براي تصميم گيري و اقدام به موقع نيروهاي امدادي آسان کنند.
وي فرهنگ سازي را از مولفه هاي مهم و مورد نياز در حوزه مديريت بحران اعلام کرد و گفت: اگر فرهنگ سازي براي انجام پيش بيني هاي لازم پيش از حادثه و نحوه امداد رساني و همکاري با نيروهاي امدادي پس از وقوع حادثه انجام شود شرايط و بستر براي ارائه خدمات و کاهش خسارت هاي ناشي از بحران کاهش مي يابد.
وي ادامه داد: بايد نقش مردم در حوزه مديريت بحران به معناي واقعي مشخص شود و ميزان نقش، چگونگي ايفاي آن و محورهاي همکاري را تبيين کرد و اين موضوع به اطلاع مردم و همچنين نيروهاي امدادي رسانده شود تا اينکه همکاري همسو و يکپارچگي ايجاد شود.
کريمي اضافه کرد: اگر نقش مردم در مديريت بحران به صورت کامل مشخص شود چالش هاي ناشي از دخالت هاي مردمي و مشکلات پيش روي آن برداشته مي شود.
وي با بيان اين که اقدام به موقع براي امداد رساني و کمک به نيازمندان بايد انجام شود، خاطرنشان کرد: بي توجهي به اقدام به موقع و امدادرساني ها و ارائه اقلام مور نياز به کاهش چالش ها و افزايش مطالبات مردمي منجر خواهد شد.
وي با بيان اين که اگر پيش بيني و اقدامات کارشناسانه قبل از بحران انجام شود بسياري از شرايط ناگوار بهبود مي يابد، خاطرنشان کرد: در حوزه سيل اگر جهاد کشاورزي و منابع طبيعي و آبخيزداري با اجراي طرح هاي مناسب اقدامات پيشگيرانه را انجام بدهند بارش هاي زياد باران کنترل خواهد شد.
**تشکيل ساختار مديريت بحران در شهرداري ها خدمت رساني را تسهيل کرد
دبير ستاد مديريت بحران شهرداري اصفهان با اشاره به تشکيل مديريت بحران در ساختار اداري شهرداري هاي کلانشهرهاي کشور از سال 94 گفت: اين ساختار اداري به خدمت رساني بيشتر کمک کرد و نتايج آن در مديريت بحران سيل نوروز امسال ديده شد.
وي افزود: تعامل شهرداري با ساير اعضاي شوراي هماهنگي مديريت بحران استان اصفهان وجود دارد و تجربه هاي خوبي را به ساير شهرداري هاي کشور انتقال داده که اين عملکرد مناسب در خدمت رساني در اهواز ملاحظه شد.
وي يادآورشد: بايد جايگاه شهرداري ها در شوراي مديريت بحران استان ها و شهرستان ها پيش بيني شود و ساز و کار قانوني پيدا کند.
وي از اقدامات سنتي در مديريت بحران انتقاد کرد و گفت: تمام تلاش دستگاه هاي عضو ستاد بحران بر روي اجراي عمليات حين حادثه و بحران است در حالي که بايد براي پيشگيري از شرايط بحراني تلاش و اقدام جدي از سوي متوليان انجام شود.
دبير ستاد مديريت بحران شهرداري اصفهان ادامه داد: هنگامي که حادثه و اتفاقي ناگوار در کشور رخ مي دهد مديريت بحران وارد عمل مي شود در حالي که پيش بيني تمهيدات لازم براي جلوگيري از خسارت هاي حوادث کمتر مورد توجه است و هزينه هايي که به سبب بحران به کشور تحميل مي شود مي تواند پيش از بحران صرف اقدامات ايمني بشود که خسارت هاي زيادي را به کشور وارد نکند.
وي يادآورشد: هزينه براي کاهش خسارت و پيشگيري از بحران را نبايد اتلاف بودجه بيان کنيم بلکه نتايج خوبي را در کاهش خسارت ها و جلوگيري از پرداخت اعتبارات زياد پس از حادثه را به همراه دارد و کشور را دچار چالش هاي زياد نمي کند.
وي اضافه کرد: با توجه به تنوع وقوع بحران در سراسر استان اصفهان پيش بيني هاي لازم در اين خصوص نيز انجام شود.
وي با اشاره به اينکه نقش مردم در پيشگيري از بحراني شدن حوادث طبيعي و کاهش خسارت ها موثر است، تصريح کرد: آموزش مردم و ارتقاي دانش عمومي براي چگونگي همکاري با نيروهاي امدادي و شرايط بحراني از اهميت خاصي برخوردار است.
وي ادامه داد: رسانه ها براي در عرصه هاي مختلف مديريت بحران با توليد برنامه، خبر و توليدات رسانه اي آگاهي عمومي را افزايش بدهد.
مرادي نقش ديگر رسانه ها را نيز مهم بيان کرد و گفت: آموزش از طريق رسانه ها و جلب مشارکت عمومي بسيار کارآمد و کارساز است چرا که در مديريت بحران نقش مردم را نبايد ناديده گرفت زيرا آن ها در صحنه هستند و اگر نقش آن ها صحيح احيا نشود مشکلات چند برابر مي شود.
وي با بيان اين که سرفصل هاي آموزشي بايد هدفمند باشد، خاطرنشان کرد: سرفصل هاي آموزشي پيرامون مديريت بحران و امداد رساني متمرکز نيست و سرفصل مشخص آموزشي توسط دستگاه ها و نهاد فرهنگي دنبال نمي شود و برخي از نهادها سليقه اي عمل مي کنند.
وي اضافه کرد: بزرگ نمايي در مديريت بحران از چالش هاي مهم و اساسي در اين حوزه است که بسياري از حوادث بحران نيست و تنها بر اساس تعريف سليقه اي بزرگ جلوه داده مي شود.
مرادي نظارت بر توزيع اقلام در بحران را ضروري بيان کرد و گفت: بايد هلال احمر تنها محور توزيع اقلام و وسايل مورد نياز مردم باشد و دستگاه هاي ديگر بدون هماهنگي اين نهاد جمع آوري و توزيع نداشته باشند که مديريت واحد و بر اساس نيازمندي ها انجام شود.
وي يادآورشد: فعاليت هاي جزيره اي در اين خصوص چالش و مشکلات زيادي را به همراه دارد و توزيع عادلانه و صحيحي در بسياري از مواقع انجام نمي شود.
مرادي بيمه منازل مسکوني و واحدهاي تجاري را از ديگر موارد لازم در حوزه بحران و حوادث طبيعي بيان کرد و اظهارداشت: بيمه در جبران خسارت ها براي مردم مورد توجه است و اگر فرهنگ سازي در اين حوزه انجام شود و مردم به سمت انجام بيمه بروند به خوبي قادر به جبران خسارت هاي اين چنيني خواهند بود.
وي با اشاره به اين که برخي از مالکان ساختمان هاي در حال احداث هميشه به دنبال کاهش رعايت اصول ايمني در ساختمان سازي هستند، گفت: کاهش ايمني ساختمان پيامدهاي گاها غيرقابل جبران دارد و بايد خطرات ناشي از اين موضوعات را به اطلاع مردم رسانده شود که اين اقدامات به کاهش خسارت در بحران کمک مي کند.
**آمادگي قبل از حادثه در مديريت بحران بايد دغدغه شود
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني استان اصفهان گفت: آمادگي قبل از حادثه در مديريت بحران بايد دغدغه بين مسوولان و نيروهاي امدادي شود.
غفور راستين به نمايندگي از دانشگاه علوم پزشکي استان اصفهان در ميزگرد ايرنا افزود: تلاش براي اينکه در اتفاقات طبيعي حادثه اي نداشته باشيم و در صورت بروز حادثه خسارت ها به حداقل برسد.
وي ادامه داد: اگر پيش بيني ها و آمادگي براي هنگام حادثه به حداکثر خود برسد آنگاه در بروز حادثه برنامه ريزي مناسبي را به منظور امدادرساني خواهيم داشت و در بروز حوادث ورود و خروج به موقعي خواهيم داشت.
وي يادآورشد: بعد از يک اتفاق ناگوار و امداد رساني به مصدومين بايد به حالت عادي برگرديم و نبايد شرايط بحراني ديگر را تجربه کنيم و فرآيند ديگر خدمت رساني دچار مشکل شود.
وي با اشاره به اين که در حادثه سيل حريم رودخانه و مسيرهاي انتقال آب رعايت نشده بود، تصريح کرد: حوادث به صورت حادثه اتفاق مي افتد اما به دليل اينکه بي توجهي نسبت به هشدارها و رعايت اصول ايمني صورت گرفته اين اتفاق کوچک تبديل به بحران هاي بزرگ مثل سيل امسال مي شود.
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني استان اصفهان با اشاره به ضرورت ارزيابي در مديريت بحران گفت: بايد وضعيت خدمات رساني تا برقراري آرامش توسط تيمي رصد و ارزيابي شود تا اين که نيازهاي هر منطقه و يا مازاد نيروي و امکانات به ديگر مناطق ارسال شود.
وي ادامه داد: به دليل نبود ارزيابي مناسب گاها در خدمات رساني دچار مشکل مي شويم و يا حلقه امداد رساني به دليل نبود پيش بيني تکميل نمي شود و مشکلات بعدي اتفاق مي افتد.
وي با اشاره به اينکه تخليه چاه هاي فاضلاب سرويس هاي بهداشتي اضطراري يکي از موضوعات است که بايد مورد رصد قرار گيرد، گفت: به دليل بي توجهي نسبت به اين موضوع در هنگام بحران، چاه هاي فاضلاب سرريز و بيماري و آلودگي در محل حادثه ايجاد مي شود.
اين نيروي امدادي بر اهميت آموزش مردم تاکيد کرد و گفت: اگر عموم مردم نسبت به فراگيري آموزش هاي امداد و نجات، رعايت اصول ايمني و تهيه امکانات امدادي اضطراري در منزل آگاه بشوند در هنگام بحران همکاري خوبي با نيروهاي امدادي خواهند داشت.
وي اضافه کرد : در بسياري از منازل مسکوني حداقلي ترين امکانات مثل چراغ قوه، سوت و وسايل امدادي براي مواقع اضطراري وجود ندارد و اين موضوع باعث خسارت جاني و مالي زياد و يا مانع خدمت رساني سريع نيروهاي امدادي مي شود.
وي خاطرنشان کرد: نيروهاي امدادي و خدماتي کشور بايد مثل طرح نوروزي و تابستانه همواره در آماده باش، وحدت و تعامل با همديگر در استان و کشور باشند تا در موقع بروز کوچکترين حادثه با هم افزايي شرايط عادي شود.
6026/7131
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان

اهمیت زمان و مدیریت صحیح آن در دنیای امروز بیش از پیش احساس می‌شود و چرخه فعالیت، صنعت و زندگی بر مدیریت صحیح زمان استوار است؛ در واقع زمان، منبعی مهم، اما فناپذیر و مدیریت صحیح این منبع گرانبها، حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بنا بر اعتقاد متخصصان حوزه روانشناسی، زمان یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابعی است که افراد در اختیار دارند و درک اهمیت مدیریت زمان و داشتن برنامه‌ریزی برای رسیدن به چگونگی بهبود عملکرد از دیرباز مورد توجه تمام افراد بوده است.

فرایند برنامه‌ریزی و کنترل زمان مصرف شده برای انجام فعالیت‌های خاص، تحت عنوان فرایند مدیریت زمان شناخته می‌شود که می‌تواند بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری، کاهش فشارها و آسیب‌های روانی، کاهش سطح استرس، تحقق اهداف و تسهیل مسیر رسیدن به هدف را به همراه داشته باشد.

بر اساس نظر صاحبان امر، زمان، منبعی محدود است و مدیریت نامناسب آن نتایج فاجعه‌باری به بار خواهد آورد، اما در مقابل، مدیریت مناسب زمان می‌تواند فرصت‌های بسیاری را در اختیار افراد قرار دهند تا با بهبود کارایی و بهره‌وری، در مدت زمانی کمتر به اهداف خود دست پیدا کنند.

اولویت‌بندی اهداف و فعالیت‌ها و اختصاص دادن زمانی مشخص برای انجام آنها، می‌تواند تعریف ساده‌ای از مدیریت زمان باشد؛ البته مد نظر داشتن فرصتی برای استراحت و تفریح در میان سایر فعالیت‌ها به منظور حفظ انگیزه و قوای روحی و جسمی حائز اهمیت است.

بروز استرس و کاهش کارایی در پی مدیریت نکردن زمان

حسین روزبهانی، دکترای روانشناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که نقش کلیدی در موفقیت دارد و به افراد کمک می‌کند تا بتوانند کنترل زمان و زندگی خود را به دست بگیرند، در واقع مدیریت زمان فرایند نظم بخشیدن و برنامه‌ریزی برای تعیین چگونگی تقسیم زمان به منظور انجام فعالیت‌های خاص است.

وی با بیان اینکه مدیریت زمان به افراد اجازه می‌دهد هوشمندانه‌تر کار کنند و از همین رو می‌توانند فعالیت‌های بیشتری را در مدت زمانی کمتری به پایان برسانند، افزود: در صورتی که افراد نتوانند زمان خود را به خوبی مدیریت کنند، کارایی آنها کاهش خواهد یافت و دچار استرس می‌شوند.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه افراد باید بدانند که اولویت فعالیت‌ها به چه صورت است و اوقات و زمان خود را صرف فعالیت‌هایی کنند که اولویت بالاتری دارند و زندگی آنها را متحول می‌کنند، تصریح کرد: مدیریت زمان در واقع عمل یا فرایند طراحی به‌کارگیری کنترل آگاهانه روی زمانی است که صرف فعالیت‌های مشخص، به منظور افزایش اثربخشی کارایی یا باروری می‌شود.

روزبهانی با بیان اینکه در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن مورد توجه تمام افراد و تمدن‌ها بوده است و امروزه نیز این توجه بیش از پیش احساس می‌شود، ادامه داد: در واقع فناوری‌های نو محیطی فراهم کرده است که در کوتاه مدت افراد می‌توانند به اطلاعات بی‌شماری دسترسی پیدا کنند و فعالیت‌ها را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از پیش انجام دهند.

نقش سرعت عمل در انجام فعالیت‌ها پررنگ‌تر می‌شود

وی با اشاره به اینکه تمایل داشتن سرعت عمل در انجام فعالیت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: اعتقاد بر این است که برای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و در زندگی حرفه‌ای، افراد نیازمند به‌کارگیری راهبردهای مدیریت زمان هستند و این راهبردها برای استفاده بهینه از وقت تنظیم شده و به عنوان روش‌هایی برای پایش و کنترل زمان به کار می‌رود.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور اضافه کرد: در واقع با استفاده مؤثر از زمان، می‌توان اهداف را مشخص و وظایف فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کرد، با برنامه‌ریزی و اختصاص زمان، درک افراد از زمان در دسترس افزایش می‌یابد و در نتیجه می‌توانند از زمان خود به صورت هدفمند و سازمان یافته بهره‌مند شوند.

روزبهانی خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی امور و اختصاص زمان مشخص به هر فعالیت موجب می‌شود وظایف گوناگون به موقع انجام شود، استفاده از روش‌های مدیریت زمان، بینش افراد در خصوص نحوه استفاده از زمان را بهبود می‌بخشد، تخمین دقیق‌تری از مدت زمان لازم برای انجام فعالیت‌ها به افراد ارائه می‌دهد و در نتیجه، نتایج مفیدتری حاصل خواهد شد.

مسیر مه‌آلود هدف

سمیه طاهری، کارشناس روانشناسی با بیان اینکه برنامه‌ریزی راهکاری است که مسیر دستیابی به اهداف را مشخص می‌کند، اظهار کرد: در واقع می‌توان اعتقاد داشت که داشتن برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی در زمان و انرژی را به همراه خواهد داشت و افراد با این شیوه می‌توانند بر احمال کاری و تنبلی غلبه کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی بر اساس اهمیت اولویت‌ها انجام می‌شود و انعطاف‌پذیر بودن از ارکان اصلی یک برنامه مناسب به شمار می‌رود، همچنین اولویت‌ها می‌توانند به صورت دوره‌ای تغییر کنند و افراد حتی در اولویت‌های فعالیت‌های روزمره خود باید بازنگری و امکان ایجاد تغییرات را مدنظر قرار دهند.

این روانشناس با بیان اینکه مدیریت زمان نقش اساسی در موفقیت یا شکست افراد دارد، تصریح کرد: گام برداشتن به سمت هدف بدون برنامه‌ریزی مانند گام برداشتن در مسیری مه آلود است و امکان خطا و بروز اشتباه در این مسیر افزایش می‌یابد.

طاهری با اشاره به افزایش بهره‌وری و کارآمدی افراد در پی داشتن برنامه‌ریزی و مدیریت زمان ادامه داد: افراد هنگام داشتن برنامه‌ریزی، روی اولویت‌های اصلی تمرکز بیشتری خواهند داشت و این موضوع به مرور زمان منجر به افزایش اعتماد به نفس آنها خواهد شد.

افزایش خلاقیت و نوآوری؛ ارمغان مدیریت زمان برای افراد

وی گفت: بسیاری از افراد، هنگام مواجه شدن با تعداد زیادی فعالیت در دستور کار، دچار اضطراب و استرس خواهند شد، از همین رو داشتن برنامه‌ریزی یکی از بهترین راهکارهای کنترل و کاهش استرس و اضطراب به شمار می‌رود.

این روانشناس با بیان اینکه سردرگمی از دیگر مشکلاتی است که افراد هنگام نداشتن برنامه‌ریزی با آن مواجه می‌شوند، اضافه کرد: افزایش خلاقیت و نوآوری از دیگر فوایدی است که مدیریت زمان به افراد هدیه می‌دهد؛ مدیریت زمان همچنین نقاط ضعف افراد را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مانع از دست رفتن فرصت‌ها خواهد شد.

طاهری با اشاره اینکه اختلالات خواب، اختلالات خوردن، درگیر شدن با مشکلات روحی متعدد حتی افسردگی از جمله مواردی است که می‌تواند افراد بدون برنامه‌ریزی را درگیر سازد، خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل میان کار و زندگی، از دیگر دستاوردهای داشتن برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است که اثرات آن بر تمام ابعاد زندگی افراد قابل مشاهده خواهد بود.

متخصصان معتقدند؛ مهارت‌های ضعیف مدیریت زمان می‌تواند مشکلات زیادی از جمله کمبود خواب، نارضایتی، مشکلات سلامتی و اضطراب را به همراه داشته باشد، اما در مقابل، مدیریت زمان می‌تواند باعث شود که فرد در مدت زمان کمتری، فعالیت‌های بیشتری را انجام دهد، همچنین افرادی که مهارت‌های مدیریت زمان را می‌دانند، نظم بیشتری دارند، لذا داشتن توانایی در برنامه‌ریزی و پایبندی موجب بهبود و ارتقای میزان کارایی افراد در زندگی فردی و اجتماعی آنها خواهد شد.

کد خبر 748738

دیگر خبرها

  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی
  • اتمام عملیات بازسازی و تعویض خط لوله در خیابان علامه مجلسی
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود