Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@21:31:52 GMT

تورم و دلال بازي، موريانه بازار ايلام

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۲۵۴۸

تورم و دلال بازي، موريانه بازار ايلام

خبرگزاري آريا - ايلام- ايرنا- بازار استان ايلام طي ماه هاي اخير در صنوف مختلف دچار التهاب و نوسان قيمت شده و نابساماني هايي در سطوح مختلف را مي توان مشاهده کرد.

به گزارش ايرنا، تورم، رکود، کم يا گران فروشي، قاچاق اجناس، وجود دلالان و واسطه ها، تاثيرپذيري بازار از وضعيت ارز و دلار از جمله فاکتورهايي است که در بروز نوسان و التهاب در حوزه بازار دخيل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچند استان ايلام به خاطر عدم وجود صنايع کلان توليدي يا انبارهاي بزرگ ذخيره کالا نقش چنداني در ايجاد نابساماني در بازار ندارد اما بدون ترديد از شرايط نامتعارف بازار ديگر استان هاي کشور تاثير مستقيم مي گيرد.
در اين ميان تلاش دولت و مسئولان و ناظران حوزه بازار اين است کالا و اقلام مورد نياز مصرف کننده به ميزان کافي و وفور در اختيار مردم قرار بگيرد و جامعه با کمبود يا نبود کالا مواجه نشود.
اما اين ميان نبايد از نقش واسطه ها و دلالان در ايجاد نابساماني هاي بازار در صنوف مختلف ساده گذشت و اين گروه را در تحولات اقتصادي ناديده گرفت هرچند بيشتر فعاليت ها و بازي هاي اقتصادي اين اقشار در استان هاي بزرگ کشور رخ مي دهد اما وجود ولو اندک واسطه هاي جزء در بازار استان ايلام قابل انکار نيست.
اين گروه ها که در بيشتر موارد به صورت چراغ خاموش و موريانه وار نبض بازار را به دست مي گيرند و با شيوه هاي مختلف در ايجاد نوسانات بازار نقش مهمي را ايفا مي کنند.
البته ناظران دستگاه هاي مختلف با رصد تحولات بازار سعي در تعديل سازي قيمت ها و تامين کالاهاي مورد نياز مردم دارند و مردم نيز بايد با دقت نظر کافي ضمن امتناع از خريد اجناس در فروشگاه هايي که اقدام به کم يا گران فروشي مي کنند در کنترل تحريکات قيمت ها و ناياب شدن کالاها با بازرسان و ناظران همکاري و مشارکت داشته باشند.
** کميته هاي چهارگانه صنوف تاثيرگذار رصد مي کنند
معاون بازرسي و نظارت صنعت، معدن و تجارت ايلام گفت: ناظران صمت با همکاري دستگاه هاي همکار در طول هفته سه بار وضعيت بازار و نرخ اقلام مختلف را رصد مي کنند.
مهدي شريفي افزود: چهار کميته براي بررسي وضعيت بازار استان ايلام تشکيل شده که هر کميته مشتکل از چندين دستگاه و با مديريت يکي از اين نهادها فعاليت مي کند.
وي يادآور شد: يک کميته با مسئوليت سازمان صمت براي نظارت بر بازار ميوه و تره بار، فروشگاه و سوپرمارکت ها، کميته بعدي با مديريت دانشگاه علوم پزشکي و دامپزشکي براي نظارت بر فراورده هاي خام دامي و عموم غذاخوري ها و ساندويچي ها، کميته ديگر با نظارت شرکت غله براي بررسي واحدهاي عرضه نان، آرد و شيريني جات و کميته بعدي هم با مشارکت شهرداري، بهداشت و ناجا نظارت بر دست فروشان و فروشندگان سيار است.
شريفي تاکيد کرد: اين کميته ها متشکل از چندين دستگاه مرتبط همکار است که وظيفه نظارت کمي و کيفي و نرخ گذاري بر صنوف مختلف استان ايلام را بر عهده دارند و وضعيت کمي و موجوديت کالاهاي مورد نياز بازار به ويژه اقلام ضروري خانوار نيز توسط اين گروه هاي نظارتي انجام مي پذيرد.
وي گفت: براي نقصان کمبود نيروهاي نظارتي با مشارکت و همراهي سپاه تعدادي از ناظران افتخاري بسيج و نيز تشکل هاي مردم نهاد مرتبط با حوزه باراز و فعاليت اي اقتصادي و اجتماعي با ناظران دستگاه هاي دولتي در رصد و بررسي وضعيت صنوف مختلف همکاري مي کنند و براي سهولت و دقت در کار، مناطق مختلف پهنه بندي شده اند.
وي در مورد وضعيت کنوني بازار هم يادآور شد: عمده گراني هاي موجود در ايلام متاثر از تحولات اقتصادي و قيمت ها در ساير نقاط کشور است و در استان واحدهاي توليدي يا انبارهاي بزرگ کالا وجود ندارد و عمده بازاريان را کسبه خرد و انبارداران کوچک تشکيل داده اند که خللي در نظام بازار استان ايجاد کنند.
وي در مورد چندنرخي بودن کالاهاي مشابه نيز توضيح داد: شرايطي چون زمان خريد، هزينه حمل و نقل و قيمت اصلي فروش در کالاهاي مشابه متغير است اما در صورت مشاهده نرخ هاي متفاوت براي کالاهايي با شرايط کاملا يکسان، با آن واحد عرضه کننده به عنوان متخلف گران فروش برخورد مي شود.
شريفي از عامه مردم خواست مشاهدات خود از تخلف هاي کم يا گران فروشي را با شماره تماس 124 گزارش دهند و حتي المقدور از فروشگاه ها و مغازه هايي که در عرضه اجناس کم يا گران فروشي دارند خريد نکنند.
وي در مورد نقش دلالان در وضعيت بازار يادآور شد: در استان ايلام دلالان زياد فضاي جولان و تاثيرگذاري در فضاي بازار را ندارند اما باز هم نمي توان منکر بازي آنها با نوسان قيمت ها شد و اين گروه از هر فرصتي براي ايجاد التهاب در بازار صنوف مختلف استفاده مي کنند.
** هدف عرضه مستقيم کالا به مصرف کننده و حذف واسطه هاست
مدير تنظيم بازار محصولات و نهاده هاي کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي ايلام گفت: تمام تلاش ستاد تنظيم بازار استان ايلام تامين کالاهاي اساسي و مورد نياز مردم به مقدار کافي و به قيمت دولتي است.
علي شکري يادآور شد: کالاهاي اساسي چون شکر، برنج، گوشت قرمز و سفيد با مشارکت بخش خصوصي و عاملين توزيع با نرخ مصوب به مردم عرضه مي شود.
وي تاکيد کرد: اقلام اساسي از سوي ستاد تنظيم بازار کشور و بر اساس سرانه جمعيت به استان تعلق مي گيرد و تا حد امکان وجود واسطه ها و دلالان حذف شده است تا اقلام مورد نياز مستقيم و با نرخ مصوب دولتي به دست مردم برسد.
شکري با تاکيد بر اينکه شيوه توزيع اقلام اساسي نياز به ساماندهي و بازنگري است، افزود: براي حذف کامل واسطه ها از بازار نظارت و کنترل بر قيمت ها و شيوه توزيع کالا تشديد شود.
** بازار ايلام متاثر از وضعيت اقتصادي کشور است
رئيس اتاق اصناف استان ايلام هم اظهار داشت: بايد نرخ اجناس صنوف مختلف به صورت کنترل شده ساماندهي شود و عرضه کننده، فروشنده و خريدار از اين نرخ هاي نهايي مطلع باشند.
يونس حواسيان افزود: يکي از مشکلات عمده بازار در صنوف گوناگون کمبود مواد اوليه است که عمده اين مواد اوليه بايد از کشورهاي خارجي وارد شوند و يا واردکنندگان اين مواد اوليه را به قيمت گزاف تر از بهاي اصلي به توليدکنندگان مي فروشند و اين چرخه کالا از توليد، حمل، عرضه، فروش جزء و خريد به طور کلي از مبدا تا مقصد معيوب است.
وي با بيان اينکه استان ايلام داراي بازار کلان توليد يا عرضه کالا نيست، يادآور شد: تحولات بازار استان ايلام متاثر از ساير نقاط کشور است و عمده تخلف هاي بازار استان ناشي از گران يا کم فروشي فروشندگان جزء است.
** جاي خالي ايجاد سردخانه و ميادين ميوه و تره بار با ظرفيت بالا در استان ايلام احساس مي شود
رئيس اتحاديه ميوه و تره بار استان ايلام گفت: در شرايط کنوني تقاضا زياد و عرضه کم است و گراني و نوسان دلار و ارز تاثير مستقيم روي اقلام خوراکي و به ويژه ميوه و تره بار گذاشته است.
موسي فاطمي راد افزود: همچنين يکي ديگر از دلايل اختلال در بازار ميوه و تره بار افزايش هزينه حمل و نقل محصول از مبدا به مقصد است.
وي تاکيد کرد: استان ايلام نياز به چندين ميدان متعدد و بزرگ ميوه و تره بار و سردخانه هاي با ظرفيت بالا دارد که مسئولان ميوه و تره بار به مقادير زياد محصول مورد نياز بازار را از استان هاي مختلف خريداري و به استان حمل و درسردخانه ها نگهداري و به ميادين ميوه و تره بار براي توزيع در بين بازارهاي خرد عرضه کنند.
فاطمي راد گفت: در استان ايلام گردانندگان ميوه و تره بار به علت نبود سردخانه مناسب در استان اقدام به خريد مقادير اندکي محصول از استان هاي مختلف مي کنند و اين محصولات سريع در بازار توزيع و توسط مشتريان خريداري مي شود و گاها اين موضوع باعث کمبود يک کالاي خوراکي در بازار مي شود.
وي اظهارداشت: در استان ايلام به علت نداشتن سردخانه و انبارهاي بزرگ امکان دپو يا احتکار محصول اندک است هرچند گاه خرده فروشان و مغازه داران اقدام به گران يا کم فروشي مي کنند.
فاطمي راد افزود: در استان ايلام روش خريد محصول به شيوه سوا کردن و خريد محصول سالم و مرغوب است و مشتريان محصول سالم را از خراب و له شده سوا و خريداري مي کند در حالي که ديگر استان ها ميوه و تره بار به صورت درهم است.
وي توضيح داد: به علت اينکه جنس سوا کردني است فروشندگان نيز مي بايست به ازاي محصول خراب يا له شده اي که خريدار ندارد به قيمت ميوه و تره بار اضافه کند و اين مورد نيز ازديگر دلايل کمبود محصول در بازار استان ايلام است.
** توليدکنندگان و وارد کنندگان کالا را قطره چکاني به بازار تزريق مي کنند
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي ايلام نيز گفت: شرکت هاي واردکننده يا توليدکننده کالاي مورد نياز بازار را به صورت قطره چکاني و دير به دير در بازار عرضه مي کنند و همچنين در ماه هاي اخير اين شرکت ها کالاهاي خود را به صورت سبدي در اختيار کسبه خرده فروش قرار مي دهند.
محمود اجلالي در مورد فروش کالاي سبدي توضيح داد: به عنوان مثال توليد و عرضه کنندگان کلان کالا خريداران جزء را مجاب به خريد يک قلم جنس پرتقاضا چون يخچال با اقلامي خرد کم خريدار نظير مايکروفر، چرخ گوشت و ... مي کنند.
وي افزود: اين خريد اجباري کالاهاي خرد کم متقاضي با کالاهاي پرتقاضا باعث افزايش قيمت کالاي اصلي مي شود چرا که فروشنده جزء بايد هزينه کالاهاي خرد پرداخت شده را به بهاي کالاي اصلي براي جلوگيري از ضرر و زيان اضافه کنند و در نتيجه مصرف کننده مجبور به خريد کالايي گران تر از قيمت واقعي محصول است.
اجلالي يادآور شد: همچنين اجاره بهاي مغازه، پرداخت ماليات و قيمت هاي تصاعدي اجناس به قيمت نيز در گران شدن کالاها دخيل است و البته نبود يا کمبود مواد اوليه براي توليد کالا، نوسانات ارزي در اين زمينه تاثير دارند.
وي منکر نقش دلالان و واسطه ها و حتي واردکنندگان کالا يا مواد اوليه در ايجاد تورم و رکود بازار نشد و توضيح داد: واسطه ها کالا را از توليدکنندگان و يا واردکنندگان خريداري و با قيمتي گزاف به فروشندگان خرد عرضه مي کنند.
به گفته اجلالي در يک سال اخير تاکنون نرخ اجناس از 100 تا 300 درصد و حتي در برخي موارد بيشتر هم افزايش يافته و مردم توان خريد کالاهاي مورد نياز خود را ندارند و بازار کالا و لوازم خانگي با رکود و کمبود خريد مردمي مواجه است.
** نرخ هاي حوزه املاک غير منطقي و کارشناسي نشده است
رييس اتحاديه مسکن هم گفت: مشاوران املاک نقش چنداني در نوسانات قيمت خريد يا اجاره مسکن ندارند و عمده تحولات بازار مسکن به علت هزينه هاي غيرکارشناسي مالکان منازل يا مغازه هاست.
اردشير حاتمي افزود: مالکان منزل يا مغازه ها قيمت هايي که بر روي ملک خود براي اجاره يا فروش مي گذارند چندان منطقي و کارشناسي شده نيست و قيمت املاک نياز عاجل به رسيدگي و نظارت جدي از سوي مسئولان دارد.
وي اظهار داشت: اين گونه قيمت گذاري هاي غيراصولي باعث رکود در معاملات املاک شده و اکثر مردم توان خريد يا اجاره بها ندارند.
حاتمي يادآور شد: بايد مسئولان با اعمال سختگيري هايي چون تعيين ماليات برابر اجاره بهاي اخذ شده از مستاجر مالکان را مجاب به تعديل قيمت ها کنند.
وي گفت: همچنين ورود افراد غيرمتخصص متمول و اقشار برج ساز به قول عاميانه بساز بفروش ها و واسطه ها در حوزه املاک در نابساماني قيمت اين صنف هم دخيل هستند.
7172/6119
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به تعطیلات آخر هفته و همچنین تعطیلی بازار طلا، ارز و سکه همچنان مشاهده می‌شود که نرخ‌گذاری دلار در برخی از کانال‌های تلگرامی ادامه دارد به طوری که قیمت دلار در این کانال‌ها از صبح امروز (۱۵ اردیبهشت‌ماه) با نوسان قیمت همراه بوده است.

بنابراین گزارش، باید اشاره کرد که قیمت دلار با شروع سال جاری روند صعودی به خود گرفته بود و متناسب با حوادث بین‌المللی از ۷۰ هزار تومان هم عبور کرد، اما از هفته گذشته تاکنون روند کاهشی به خود گرفته؛ طوری که با توجه به ثبات و آرامشی که در بازار دلار غیررسمی حاکم است، خریدار و فروشی در این بازار نیست.

طبق گفته‌ها، ثبات و آرامش در بازار ارز آزاد حاکم اما نرخ‌گذاری کانال‌های تلگرامی همچنان گریبان‌گیر این بازار است و بدون توجه به تعطیلی بازارها، هم‌اکنون در این کانال‌ها دلار به ۶۱ هزار و ۲۲۰ تومان رسید.

کد خبر 6096245 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳