Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:55:29 GMT

گره بازار نفت به دست ایران باز می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۲۷۳۷

گره بازار نفت به دست ایران باز می‌شود

تهران- ایرنا- اوپک سال گذشته برای مدیریت قیمت نفت توافق کاهش تولید را به مرحله اجرا گذاشت اما تحریم نفتی ایران و چالش‌هایی که بر سر صادرات نفت ایجاد شد، پیمان محدودیت عرضه را با دوراهی بسیار بزرگی مواجه کرد. شاید بتوان به جرات گفت که ایران و وضعیت صادرات نفتش در مناسبات آینده اوپک تعیین‌کننده ادامه حیات اوپک یا مرگ آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار نفت همچنان در ابهام است. یک ماه و نیم به نشست اوپک و متحدانش برای بازنگری در سیاست تولید نفت مانده اما بین کشورهای عضو و غیرعضو، سیگنال‌های مختلفی برای ادامه توافق کاهش تولید ارسال می‌شود. امریکا بر متحدان خاورمیانه خود حساب ویژه‌ای باز کرده و امیدوار است در کنار تحریم نفت ایران و ونزوئلا، عرضه نفت را افزایش می‌دهند تا قیمت‌ها کاهش یابد. هرچند بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که درخواست ترامپ مبنی بر افزایش عرضه نفت توسط امارات و عربستان‌، موازنه قدرت در اوپک را با چالش بسیاری همراه می‌کند که حتی می‌تواند از بین رفتن اوپک را به همراه داشته باشد. این امر تنش‌ها را در جلسه چند هفته آینده اوپک بالاتر خواهد برد.

اوپک سال گذشته برای مدیریت قیمت نفت توافق کاهش تولید را به مرحله اجرا گذاشت اما تحریم نفتی ایران و چالش‌هایی که بر سر صادرات نفت ایجاد شد، پیمان محدودیت عرضه را با دوراهی بسیار بزرگی مواجه کرد. شاید بتوان به جرات گفت که ایران و وضعیت صادرات نفتش در مناسبات آینده اوپک تعیین‌کننده ادامه حیات اوپک یا مرگ آن است. اگر کشورهای عربستان و امارات دنباله روی سیاست‌های امریکا در تحریم ایران باشند، با دست خود سازمان اوپک را از بین برده و سهم‌شان در بازار نفت را به امریکا می‌سپارند و زیر بیرق آن می‌روند.

**حمله به نفتکش‌ها و افزایش قیمت
خاورمیانه هفته گذشته، مرکز خبرهای مهم نفتی بود. چند نفتکش از کشورهای امارات و عربستان مورد حمله قرار گرفتند. در پی این حملات نگرانی تقاضا‌کنندگان از عرضه نفت در بازار؛ آن‌هم در آستانه فصل تابستان، جهش قیمت نفت را به دنبال داشت. این اقدامات در بندر فجیره که نزدیکی بسیاری به تنگه هرمز دارد علاوه بر بالا بردن ریسک ژئوپلیتیک در این منطقه، نگرانی‌های جهانی را برای رساندن روزانه بیش از 18.5 میلیون بشکه نفت خام به بازار جهانی افزایش داد. همین امر جهش قیمت‌ها را تا آستانه 71دلار به دنبال داشت.

**گمانه‌‌زنی در آستانه نشست اوپک
بازار نفت با نزدیک شدن زمان دیدار تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شاهد نوسان بیشتری خواهد بود. روسیه سیگنال‌های مختلفی را درباره پایبندی خود به توافق ارسال می‌کند. البته سایر اعضای اوپک هم سیگنال‌های یکسانی ارسال نمی‌کنند. عربستان نیز مشخص نیست در جریان تحریم نفت ایران، با امریکا همکاری کرده و تولیدش را افزایش می‌دهد‌، یا خیر. تصمیم‌گیری در خصوص قیمت نفت بسیار زود است و معامله‌گران به نظاره خواهند نشست تا شاهد تصمیم‌گیری بعدی اوپک باشند.

خالد الفتاح، وزیر نفت عربستان روز گذشته در اظهارنظری که نشان از باقی ماندن تولید اوپک در سطح فعلی است، گفت: سازمان اوپک قادر به پاسخگویی به تقاضای جهانی نفت است اما در حال حاضر ظاهرا نشانی از کمبود نفت در بازارهای جهانی دیده نمی‌شود. اما ما به تحلیل بازار نگاه خواهیم کرد و قطعا پاسخگو خواهیم بود و بازار تامین خواهد بود. وزیر نفت عربستان معتقد است تمامی شاخص‌ها نشان‌دهنده افزایش ذخایر نفت هستند.

به گفته او، آماری که هفته به هفته از سوی امریکا منتشر می‌شود، رشد قابل توجه ذخایر این کشور را نشان می‌دهد و روشن است که در این کشور وفور عرضه وجود دارد. الفتاح هرگونه تصمیم‌گیری درباره ادامه توافق برای کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه را به جلسه بعدی این گروه موکول کرد. صحبت‌های الفتاح در حالی عنوان شد که پیش‌تر عربستان اعلام کرده بود در کنار امریکا برای پاسخگویی به تقاضای نفت جهانی پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفت ایران، تلاش کرده و تولید خود را افزایش می‌دهد. موضع روسیه نیز همانند عربستان تا روز دیدار با اوپک در اواخر ژوئن مشخص نمی‌شود.

همین امر تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها را افزایش می‌دهد. در خصوص روسیه چند سناریو قابل بررسی است؛ اول اینکه ممکن است روس‌ها تصمیم به توسعه میادین نفتی جدید بگیرند که این کار به منزله افزایش عرضه و رها کردن پیمان نفتی است. اما از سوی دیگر همراهی روسیه با اوپک و به خصوص کشور عربستان ممکن است به مسکو قدرت بیشتری در مدیریت عرضه نفت دهد. سناریوی سوم در علاقه‌مندی عربستان به قیمت بالای نفت است. اصلاحات اقتصادی در عربستان، هزینه‌های اقتصادی در این کشور را افزایش داده و این امر نیاز این کشور به افزایش عایدی‌های نفتی را دو چندان می‌کند.

در سوی دیگر، روسیه نیازی به قیمت‌های بالاتر نفتی ندارد و پوتین می‌تواند از این موضوع برای نفوذ ژئوپلیتیک به نفع کنترل عرضه و ایفای نقش بیشتر در بازار نفت بهره ببرد. روسیه در یک ماه گذشته سیگنال‌های مختلفی به بازار نفت فرستاد. در ابتدا آنتوان سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که اوپک و روسیه ممکن است برای از دست ندادن سهام بازار در برابر امریکا، توافق اوپک پلاس را ترک کنند؛ حتی اگر این عمل به معنی کاهش قیمت‌ها تا سطح 50 دلار باشد. روسیه می‌داند امریکا با تحریم نفت ایران و ونزوئلا، عملا 3 میلیون بشکه نفت را از بازار خارج کرده و عرضه نفت شل خود را نیز افزایش بسیاری داده است.

اگر امریکا با عربستان و امارات متحد شود، بازار نفت از دست روسیه که بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت بعد از امریکا است، خارج می‌شود. شاید بتوان مهم‌ترین استراتژی فعلی روسیه را در نگه داشتن سهمش از بازار و نه بالا بردن قیمت‌ها دانست. اما استراتژی فوق در دو هفته اخیر با چالش مواجه شده است. خبر آلوده بودن نفت روسیه و قطع واردات نفت روس‌ها از سوی برخی کشورها، ارزیابی‌های عرضه جهانی توسط اوپک را با ابهامات بسیاری روبه‌رو کرده است. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از میزان تعهد به توافق اوپک نوشت.

در این گزارش نشان داده شده که عربستان در ماه آوریل، 2.7برابر آنچه متعهد شده بود تولید خود را کاهش داده است. در میان کشورهای غیراوپک اگرچه روسیه تنها به 80 درصد از تعهد خود عمل کرده، اما میزان افت تولید آذربایجان و قزاقستان چندین برابر میزان تعهد کاهش تولید آنها بوده است. بر اساس ارزیابی بلومبرگ نیز، در مجموع، اوپک و کشورهای هم‌پیمان بالای 50 درصد بیشتر از آنچه متعهد شده بودند، کاهش تولید داشته‌اند.

منبع: اعتماد؛ 1398.02.29
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اعتماد اوپك نفت ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد

این لایحه هیچ مخالفی نداشت و همه سناتور‌های حاضر در جلسه به آن رای موافق دادند.مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در ماه دسامبر این لایحه را تصویب کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد از اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کردند.

جان باروسو سناتور جمهوریخواه از ایالت وایومینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وایومینگ اورانیوم کافی برای جایگزین کردن اورانیوم روسیه را دارد و آماده‌ایم که از آن استفاده کنیم.

وی افزود: لایحه دوحزبی ما کمک می‌کند که بودجه ماشین جنگی روسیه را کم کرده، تولید اورانیوم آمریکا را احیا کرده و سرمایه‌گذاری در چرخه عرضه سوخت هسته‌ای آمریکا را افزایش دهیم.

یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر افزایش تولید داخلی سوخت هسته‌ای ایالات متحده، از مصرف‌کنندگان خارجی نیز خواست که وابستگی خود به روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای را کاهش دهند.

«کاترین هاف» دستیار وزیر انرژی آمریکا در حوزه هسته‌ای ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفت که کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس هسته‌ای بروکسل تلاش کردند تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهند.

وی افزود که آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا و انگلیس متعهد شده‌اند ۴.۲ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که سهم آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار است که «گامی تاریخی» به شمار می‌آید.

شرکت هسته‌ای روس‌اتم می‌گوید که ۱۷ درصد از سوخت هسته‌ای دنیا را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • «شویگو» دستور افزایش تولید تسلیحات در روسیه را صادر کرد
  • دستور روسیه برای افزایش تولید تسلیحات
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است