Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@10:10:54 GMT

احداث باغ موزه مشاهیر فارس ۱۰ ساله شد/ خبری از اتمام کار نیست

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۳۶۳۱

احداث باغ موزه مشاهیر فارس ۱۰ ساله شد/ خبری از اتمام کار نیست

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: باغ موزه مشاهیر شیراز شاید مهمترین مطالبه مردم نباشد، اما در شهری که داعیه فرهنگی وهنری دارد کُندی روند ساخت آن به مسئله‌ای تبدیل شده که هرگاه نامی از هفته گرامیداشت موزه یا سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به میان می‌آید، این مطالبه مطرح می‌شود که بالاخره این موزه چه وقت درهایش به روی گردشگران و علاقه مندان به فرهنگ و ادب گشوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیات ساخت این پروژه که با دستان علی لاریجانی، رئیس مجلس در سال ۱۳۸۷ کلید زده شد تاکنون به کندی پیش رفته و هراز چندی که رئیس سازمان میراث فرهنگی سفری به شیراز داشته بازدید از این باغ موزه را در دستور کار قرار داده و وعده‌هایی مطرح شده که برخی عملی و بسیاری به فراموشی سپرده شده است.

در ابتدا قرار بود این باغ موزه ظرف ۳ سال احداث شود که با گذشت بیش از ۱۰ سال عملیات احداث این پروژه همچنان به آرامی پیش می‌رود و عملیات اجرایی آن به روش «Bot» در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

میانگین سالانه کمتر از ۳ درصد پیشرفت فیزیکی / بخش‌هایی از باغ موزه آماده شد

این در حالیست که نیمه سال گذشته، مسئولان میراث فرهنگی فارس میزان پیشرفت این پروژه ملی را حدود ۱۵ درصد عنوان کردند که متعلق به ۶ ماه گذشته بوده که ساخت باغ موزه مشاهیر به بخش خصوصی واگذار شد و قبل از آن، طرح یادشده با وجود عدم دخالت این بخش، بطور میانگین سالانه کمتر از ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سال گذشته بود که احمد رضا دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گلایه‌هایی در این باره مطرح کرد و این شائبه به وجود آمد که واگذاری این پروژه ممکن است برای بخش خصوصی حکم تجاری ساختن اطراف آرامگاه حافظ داشته باشد و بدین خاطر خواستار دخالت استاندار فارس در این خصوص شد در حالی که بعداً عنوان شد از آنچه روابط عمومی شورا در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده اشتباه برداشت شده است.

اما وقتی خبرنگار مهر آخرین وضعیت باغ موزه مشاهیر شیراز را در آستانه سفر معاون سازمان میراث فرهنگی برای افتتاح ۲ طرح خصوصی به مناسبت هفته گرامیداشت موزه به فارس از مدیرکل میراث فرهنگی جویا شد، مصیب امیری اعلام کرد: روند ساخت باغ موزه مشاهیر شیراز ادامه دارد و بخش‌های زیادی از این پروژه آماده شده است.

به گفته امیری، بخشی از نمای شمالی باغ موزه آماده و محوطه حیاط این پروژه مسطح، خاکریزی و کوبیده شده است.

این در حالیست که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس از خاکبرداری باغچه‌های اطراف این باغ موزه خبر داد و افزود: کاشی کاری و کف سازی سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه باغ موزه مشاهیر شیراز انجام پذیرفته و نازک کاری بخش‌هایی هم پایان یافته است.

تکمیل باغ موزه مشاهیر شیراز / حضور بخش خصوصی دائمی نیست

وی در عین حال پایان پذیرفتن و بهره برداری از باغ موزه مشاهیر را روندی ادامه دار ارزیابی کرد و درخصوص اینکه آیا نسبت به سال گذشته تحول فیزیکی در این پروژه به وقوع پیوسته، پاسخ داد: پروژه ساخت باغ موزه مشاهیر شیراز به بخش خصوصی واگذار شده و این تغییرات در پی واگذاری به بخش غیر دولتی است که انجام می‌پذیرد.

امیری با این حال پیشرفت این پروژه را علیرغم ندادن رقمی، خوب دانست و درخصوص واگذاری باغ موزه به بخش خصوصی اعلام کرد: طبق ماده ۲۷ قانون که دولت اجازه می‌داد تکمیل پروژه‌های ناتمام به بخش خصوصی واگذار شود، بخش خصوصی وارد شد تا از بخش‌هایی از این پروژه که خدماتی است پس از اتمام آن بهره مند شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس با تاکید بر اینکه واگذاری باغ موزه مشاهیر شیراز به معنی دائمی بودن حضور بخش خصوصی نیست، تصریح کرد: مالکیت باغ موزه واگذار نمی‌شود بلکه بهره برداری مانند اجاره به بخش خصوصی است.

وی با این حال مدت بهره برداری بخش خصوصی پس از اتمام پروژه را کمتر از آنچه تلقی همگانی است عنوان کرد و در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا واگذاری کاملاً به بخش خصوصی بوده یا آنچه که «خصولتی» نامیده می‌شود، عنوان کرد: خیر، اینگونه نیست بلکه فراخوان داده و سپس بخش خصوصی بطور قانونی برنده مناقصه شد.

تکمیل مرکز فرهنگی سعدی توسط بخش خصوصی / بهره برداری زودتر از موعد

مدیرکل میراث فرهنگی فارس درخصوص نمونه‌های دیگری مانند باغ موزه مشاهیر که لزوماً شیراز هم در بر نگیرد و به بخش خصوصی واگذار شده باشد، گفت: غیر از این پروژه، تکمیل مرکز فرهنگی سعدی به بخش خصوصی واگذار شده است.

امیری در عین حال به بهره برداری رسیدن مرکز فرهنگی سعدی را علیرغم اینکه عنوان شده تا پایان امسال انجام خواهد گرفت، زودتر از موعد فوق دانست.

وی همچنین از افتتاح موزه خصوصی «رودانی» و موزه اشیای مرتبط با آب از دوره سلجوقی به این سو در آب انبار وکیل شیراز توسط بخش غیر دولتی که پیشتر با عنوان «موزه گالری آب» شناخته می‌شد، با حضور معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ۳۴ موزه دولتی و خصوصی در استان فارس توسط یا با نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود.

کد خبر 4620189

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی فارس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۳۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاونت فرهنگی هنری سپاه بقیه الله (عج) عنوان برتر کشور را کسب کرد

پاسدار حمید مرزبان معاون فرهنگی هنری سپاه بقیه الله (عج) شیراز گفت: این معاونت با توجه به عملکرد مناسب و فعالیت‌های موثر یکسال اخیر، عنوان برتر کشور را در طرح شهید حسینعلی جاوادان فر برای دومین سال پیاپی کسب کرد و مورد تجلیل قرار گرفت.

مرزبان این موفقیت را مرهون تلاش، زحمات و پیگیری‌های مجدانه بسیجیان و مسئولین فرهنگی حوزه و پایگاه‌ها دانست و افزود: سپاه بقیه الله (عج) شیراز در سال‌های اخیر به صورت جهادی در حوزه فرهنگی هنری پای کار بوده است و این موفقیت حاصل زحمات و همکاری بسیجیان و مسولین دستگاه‌های اجرایی شهر شیراز است.

او اظهارداشت: الحمدالله پیوند خوبی بین دستگاه‌ها و ادارات فرهنگی استان فارس رقم خورده است و همدلی تا پایین‌ترین رده تداوم دارد. 

معاون فرهنگی هنری سپاه بقیه الله (عج) شیراز کسب این عنوان برای دومین سال متوالی را نوید اتفاقات خوب در عرصه فرهنگی شیراز و استان فارس دانست و ابراز کرد: خوشبختانه ما تاکنون توانسته‌ایم با اجرای برنامه‌های فرهنگی متمرکز و همچنین محله محوری با همکاری مردم و گروه‌های جهادی فرهنگی، با کسب این عنوان پرچم دار انجام امورات فرهنگی در کشور باشیم و این رتبه، حاصل تلاش و زحمات همکارانی که دغدغه فرهنگی دارند، است که توانسته اند با اجرای برنامه‌های خوب و موثر در کنار اطلاع رسانی و ثبت این موفقیت‌ها به کسب مقام برتر نائل شویم.

مرزبان گفت: بدون شک انجام امور فرهنگی نیازمند تجربه، مهارت، نوآوری و تلاش است که این مهم در سپاه ناحیه بقیه الله (عج) توسط بسیجیان به خوبی به منصه ظهور رسیده است و نیازمند آن است تا برخی از ادارت نیز در این حوزه تلاش بیشتری نمایند.

او ابراز امیدورای کرد تا این ناحیه و سایر نواحی سپاه استان با بهره گیری از روش‌های خلاقانه، پویا و با نشاط در تمام عرصه‌ها و حوزه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و... بتوانند با مشارکت دادن بسیجیان در امور موفق عمل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مراکز سلامت فارس آماده خدمت رسانی به مسافران نوروزی
  • افزودن ۳ هزار مشترک جدید به شبکه توزیع برق فارس
  • اتمام مرمت آرامگاه سعدی در آستانه نوروز 
  • اجرای برنامه‌های جدید برای بهبود وضعیت موزه‌های فارس
  • تقویم‌های فرهنگی متناسب در موزه‌ها تهیه و تدوین شود
  • اجرای کامل ۱۱۰۳ پروژه عمرانی محرومیت زدایی در فارس
  • اجرای ۱۱۰۳ طرح عمرانی محرومیت‌زدایی در استان فارس
  • عملیات اجرایی پروژه ۳۰۰ واحدی نیرو‌های مسلح در شیراز آغاز شد
  • معاونت فرهنگی هنری سپاه بقیه الله (عج) عنوان برتر کشور را کسب کرد
  • عملیات اجرایی پروژه ۳۰۰ واحدی نیروهای مسلح در شیراز آغاز شد