Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@21:49:54 GMT

آیا تغذیه درست به درمان بیماری آسم کمک می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۴۰۹۹

به گزارش دویچه‌وله؛ هر حمله آسم می‌تواند به قیمت زندگی فرد مبتلا تمام شود. این بیماری مزمن التهابی، راه تنفس را تنگ می‌کند و تشنج ناشی از حمله می‌تواند آن چنان خطرناک باشد که هوایی به ریه نرسد. اکثر مبتلایان به آسم ناچارند تمام عمر را با دارو سپری کنند.
در کشورهای صنعتی از هر ده نفر، یکی به آسم مبتلاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حدود  ۲۳۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری آسم رنج می‌برند.   جمعیت جهانی آسم این تعداد را ۳۰۰ میلیون نفر می‌داند و از مرگ سالانه ۴۰۰هزار نفر در اثر این بیماری خبر می‌دهد.
اکنون آشکار شده که فرآورده‌های گوشتی مختلف می‌توانند خطرات آسم را افزایش دهند. گوشت‌های نمک سود و فرآوری شده حاوی نیترات هستند که نقشی کلیدی در گسترش التهاب تنفسی دارد.   نیترات و هر ماده نگاهدارنده شیمیایی و مصنوعی می‌توانند ریه را تحریک یا قفسه سینه را تنگ کنند.
پژوهشگران کلینیک دانشگاه کپنهاک به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه درست، تاثیری مثبت و مستقیم روی بیماری آسم دارد. طبق تحقیق آنها، آن دسته از مبتلایان که آگاهانه از خوردن برخی مواد غذایی پرهیز می‌کنند و متقابلا به ورزش روی می‌آورند، احساس بهبودی بارزی دارند.
تغذیه صحیح به شکل ملموسی تنگی نفس، درد قفسه سینه و خس خس ریه را کاهش می‌دهد. نتیجه تحقیق پژوهشگران دانمارکی در کنگره بین‌المللی بیماری‌های تنفسی ارائه شده است.
تغذیه و ورزش
در این مطالعه، ۱۲۵ نفر در چهار گروه مختلف به مدت هشت هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. یک گروه مواد غذایی سرشار از پروتئین دریافت کرد که به ایجاد تعادل در قند خون منجر شد.    در برنامه غذایی این گروه میوه و سبزی فراوانی وجود داشت.
 دومین گروه انواع ورزش‌ها را انجام داد و تمرینات فشرده‌ای را پشت سر گذاشت که ضربان قلب را افزایش می‌داد. گروه سوم، هم ورزش می‌کرد و هم رژیم غذایی خاصی داشت. گروه چهارم نه ورزش ‌کرد و نه از برنامه غذایی خاصی تبعیت کرد.
شرکت کنندگان در گروه دوم گرچه نتوانستند عملکرد ریه خود را بهبود بخشند اما تاثیر مثبت روی وضعیت آسم خود را تجربه کردند. این در حالی بود که بسیاری از بیماران می‌ترسیدند که مبادا ورزش کردن باعث حمله آسم شود.
بهترین نتیجه را گروهی گرفت که هم ورزش کرده بود و هم رژیم غذایی سالم داشت. آنها صرفا عملکرد جسمی خود را بهبود نبخشیدند بلکه علایم اسم در آنها ۵۰درصد کاهش یافت.   به گفته محققان، ورزش و تغذیه مناسب می‌تواند جایگزین برخی از داروهای ضد آسم شود. البته هنوز شواهد علمی معتبری پیرامون ارتباط بین رژیم غذایی و اسم جود ندارد و برای قطعی کردن فرضیه تغذیه به مثابه درمان، به مطالعات بیشتری نیاز است.
در پژوهشی قدیمی‌تر، محققان پی برده بودند که خوردن سوسیس یا سایر گوشت‌های فرآوری شده به وخامت حال بیماران مبتلا به آسم می‌انجامد؛ طوری که تاثیر محصولات گوشتی در حمله آسم به مراتب از تاثیر سیگار، کمبود تحرک یا اضافه وزن بدتر است.
مصرف ویتامین د
بیماران آسمی باید دور آن دسته از مواد خوراکی را نیز که موجب التهاب می‌شوند، خط بکشند. مثلا از افزودنـی‌ها یا مواد نگاهدارنده‌ای که در کنسروها یا فست فودها وجود دارد یا رنگ‌های خوراکی مثل تارترازین دوری کنند.   تارترازین همان رنگی است که نوشابه‌ها یا آب میوه‌ها را زرد یا نارنجی می‌سازد. سولفیت‌ها هم می‌توانند علت تشدید حمله آسم باشند. برای همین بیماران آسمی باید مراقب گلوتامات موجود در سوپ‌ها و سس‌های آماده باشند.
ویتامین د در مهار بیماری آسم نقش بسیار موثری دارد؛ ویتامینی که حتی به تکوین ریه در جنین و سلول‌های سیستم ایمنی کمک می‌رساند تا مانع فعال شدن واکنش‌های آلرژیک در بدن شوند.   در عین حال ویتامین د کمک می‌کند که مکمل‌های دارویی حاوی کورتیزون اثربخشی بیشتری بر درمان آسم داشته باشند. 
آسم عوارض روانی نیز دارد و اکثر مبتلایان پیوسته در بیم خفگی به سر می‌برند. مطالعات نشان می‌دهند که غذا نقش مستقیمی در فراوانی حمله‌ها و تشنج‌ها دارد.   برای همین کارشناسان توصیه می‌کنند که بیماران مبتلا، گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنند تا ضریب آسایش جسمی و روحی خود را بالا ببرند.       

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن

خواه آخرین وعده غذایی خود را آخر شب بخورید و یا تا لحظه خواب در حال رفت و آمد به سمت یخچال باشید، این پرخوری های آخر شب ممکن است به چیزی بیش از سنگینی معده در طول زمان منجر شود. تحقیقات نشان می دهد که غذاخوردن قبل از خواب می تواند عوارض جانبی بی شماری بر همه چیز از جمله وزن و عملکرد شما در محل کار داشته باشد.

چربی کمتری می سوزانید

به گزارش نمناک، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، ممکن است بخواهید قبل از خواب میان وعده های سبک بخورید اما مطالعات در یک گروه 6 نفره بالای 50 سال نشان می دهد؛ کسانی که یک وعده غذایی قبل از خواب می خورند چربی کمتری در مقایسه با کسانی که وعده غذایی خود را چند ساعت زودتر می خوردند، می سوزانند، علارقم اینکه میزان مصرف کالری و فعالیت بدنی هر دو گروه برابر است.

دچار وزن اضافه میشوید

اگر نمی توانید وزن خود را کاهش دهید، شام خود را زودتر بخورید. افرادی که شام خود را به جای ساعت 6، ساعت 10 می خورند، به احتمال زیاد به مشکلات عدم تحمل گلوکز و کاهش اکسیداسیون چربی دچار می شوند. پرخوری قبل از خواب خطر چاقی و سندرم متابولیک را افزایش می دهد.

احتمال ابتلا به سندرم متابولیک در شما بالا میرود

سندرم متابولیک باعث افزایش چربی دور شکم، فشار خون، قند خون، کلسترول، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته مغزی می شود.

مطالعه ای بر روی گروهی از بزرگسالان بین 40 تا 54 سال نشان داد زنانی که قبل از خواب شام می خورند، بیشتر دچار سندرم متابولیک می شوند. همچنین این آزمایش نشان داد که زنان و مردانی که قبل از خواب پرخوری می کنند سطح تری گلیسیرید و کلسترول آن ها بالاتر از حد طبیعی است.

دچار اختلال خواب خواهید شد

وعده های غذایی آخر شب و خستگی صبحگاهی بیش از آن چه که شما فکر کنید به یکدیگر پیوند خورده اند. مطالعه ای بر روی 52 نفر نشان داد افرادی که قبل از خواب پرخوری می کنند در مقایسه با کسانی که چند ساعت قبل از خواب شام خود را می خورند، بیشتر از اختلال خواب رنج می برند و کم تر می خوابند.

عملکرد شما ضعیف می شود

پر خوری قبل از خواب فقط روی وزن شما تاثیر نمی گذارد. افرادی که شب قبل از خواب غذای ناسالم می خورند، بیشتر دچار مشکلات جسمی از جمله سر درد و اسهال در روز بعد می شوند و در نتیجه عملکرد پایین تری در محل کار خود دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟