Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@21:49:21 GMT

بیماری مزمن کلیوی در کمین کارگران

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۶۴۹۷

بیماری مزمن کلیوی در کمین کارگران

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که شیوع بیماری مزمن کلیوی در میان کارگرانی در آب و هوای گرم مشغول فعالیت هستند، بیشتر از سایرین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری مزمن کلیوی (Chronic kidney disease) کم شدن تدریجی عملکرد کلیه‌ها را به همراه دارد و اغلب با نارسایی مزمن کلیه (Chronic renal failure) اشتباه گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اصلی‌ترین علل بروز این بیماری می‌توان دیابت و فشار خون بالا را نام برد اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی و استفاده از آفت‌کش‌ها نیز نقش مؤثری در  ابتلا به CKD  دارد.

 محققان دانشگاه "Colorado Anschutz " طی مطالعه‌ای دریافتند که بیماری مزمن کلیه در میان کارگرانی که در آب و هوای گرم مشغول فعالیت هستند، بسیار شایع  است و کارگران مزارع نیشکر، پنبه، ذرت، پرورش‌دهندگان میگو و کارگران معدن بیشتر از افرادی که در ارتفاعات به سر می‌برند، دچار این بیماری می‌شوند.

بیماری مزمن کلیوی با وارد کردن آسیب به کلیه‌ها منجر به  فشار خون بالا، کم‌خونی، ضعف استخوان و آسیب‌های عصبی می‌شود و در طولانی‌مدت نارسایی مزمن کلیوی را به همراه دارد که با تجمع سموم در بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان CKD می‌تواند از عوارض بعدی این بیماری پیشگیری کند. 

محققان آمریکایی پس از بررسی بعضی مزارع در سریلانکا دریافتند که تغییرات آب و هوایی و استفاده از آفت‌کش‌هایی همچون گلیفوسات (glyphosate)، با افزایش دمای هوا و آلوده کردن آب‌ها منجر به همه‌گیر شدن بیماری مزمن کلیه می‌شود. همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماری‌های عفونی که بیشتر در میان کارگران مزارع نیشکر دیده می‌شود از دیگر علل شیوع CKD است.

بدین ترتیب ترکیبی از تغییرات آب و هوایی، سموم کشاورزی و عفونت‌ها می‌تواند منجر به همه‌گیر شدن بیماری مزمن کلیوی در میان کارگران مزارع شود و از آنجایی که این افراد مسئول فراهم کردن تغذیه مردم هستند، این امر می‌تواند روند زندگی بسیاری از افراد را با مشکل مواجه کند. بر اساس تحقیقات جدید ایجاد شرایط سالم و بهداشتی برای کار در مزارع،  علاوه بر پیشگیری از افزایش بیماری مزمن کلیوی می‌تواند شرایط زندگی تمامی ساکنان جهان را نیز  بهبود بخشد.

نتایج این مطالعه در New England Journal of Medicine منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیماری های کلیوی تازه های پزشکی تغييرات آب و هوايي کشاورزی نارسایی کلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۶۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارتزا در سطح ۲۴۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده است که ۲۶۱ هکتار آن مربوط به بیماری برگی زنگ زردگندم است.

فرشته صادقی نسب افزود: باتوجه به شرایط جوی مناسب برای ایجاد وگسترش بیماری برگی بویژه زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان، لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، درصورت مشاهده بیماری هرچه سریع‌تر اطلاع رسانی لازم را در خصوص  کانون کوبی و سمپاشی  مزارع با سموم توصیه شده به کشاورزان انجام دهند.

صادقی نسب اظهارکرد:  با توجه به نقش بیماریها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه  بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری شود.

صادقی نسب اضافه کرد: عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام  می گیرد.

دیگر خبرها

  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه