Web Analytics Made Easy - Statcounter

غدیر یکی از انواع زیردریایی های ایران است که می تواند همچون یک شبح در عمق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پنهان شود و بدون شناسایی شدن متخاصمان را مورد هدف قرار دهد

غدیر یکی از انواع زیردریایی های ایران است که می تواند همچون یک شبح در عمق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پنهان شود و بدون شناسایی شدن متخاصمان را مورد هدف قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



غدیر زیر دریایی کلاس سبک محسوب می شود که بیشتر در آب های کم عمق کاربرد دارد، از این رو می تواند در محدوده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مورد استفاده قرار گیرد.
این زیردریایی کاملا ایرانی که با توجه به سرعت 30 ثانیه ای جدا شدن آن از اسکله و قابلیت بالا در غوص، صعود و مانور یک زیر دریایی عملیاتی محسوب می شود، می تواند با کمک 2 مقر طراحی شده در جلوی آن اژدر شلیک کند.
این زیردریایی 29 متری می تواند به راحتی در بستر دریا قرار گیرد تا از دید رادارهای دشمن پنهان بماند و از اعماق آب های جنوبی کشور دشمن را غافلگیر کند.
قدرت جابجایی سریع نیرو، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن، قابلیت شناسایی اهداف نظامی، حمل نیروهای تکاور و مدت زمان ماندگاری مناسب در زیر آب از جمله توانمندی‌های این زیرسطحی 115 تنی است.
از دیگر ویژگی‌های غدیر می توان به چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، سونار اندازه کوچک، دستگاه کنترل عمق خودکار، سامانه های هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار، حداقل صدای خروجی و بکارگیری از موتورهای دیزل–الکتریک اشاره کرد که امکان شناسایی آن را توسط دشمن به حداقل می رساند.
سامانه نوین پرتاب اژدر نیز از قابلیت های بسیار مهم این زیرسطحی است که دقت بالای هدف گیری را در اختیار غدیر قرار می دهد.
همچنین سامانه های مخابراتی بسیار پیشرفته غدیر که همگی ساخت صنایع داخلی هستند، برقراری ارتباط با سایر واحدهای شناور، واحدهای هوادریا و مراکز فرماندهی و تبادل اطلاعات را به صورت امن و در یک شبکه هماهنگ و یکپارچه فراهم کرده اند که موجب ارتقا کارایی و هم افزایی توان عملیاتی نیروهای عمل کننده در فضای نبرد نامتقارن شده است.

**از قابلیت حضور در بنادر دشمن تا حضور در آبراه های کم عمق

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح زیر دریایی غدیر را چنین توصیف کرد: این زیردریایی به دلیل کوچک بودن،‌ پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد.
امیر دریادار امیر رستگاری که سازمان زیر نظر وی این زیر دریایی ایرانی را تولید کرده است، در گفت وگویی افزود: زیردریایی غدیر به خوبی می‌تواند در کف دریا بنشیند و با سونار فضای اطراف خود را شناسایی کند. سامانه مدیریت نبرد توسط سازمان صنایع دریایی بر روی این زیردریایی تعبیه شده که شناور با توجه به سرعت، سمت و مسیر آن در این سامانه شبیه سازی می‌شود و بهترین موقعیت زیردریایی را برای شلیک اژدر یا موشک نشان می‌دهد.
وی صرفه جویی ارزی، خودباوری در ساخت، افزایش قدرت دفاعی و تربیت نیروی انسانی را از دیگر دستاوردهای ساخت کلاس غدیر عنوان کرد و گفت: این زیر دریایی که بیش از 12 سال است که در خط تولید قرار دارد، از تسلیحاتی منحصر به فردی بهره می برد که نمونه خارجی ندارد.

**سازگاری با خلیج فارس

شرایط خاص آب خلیج فارس و پدیده‌های فیزیکی به خصوص آن از جمله چگالی بالای آب و جزر و مدهایی با ارتفاعی حدود چهار متر در طراحی این زیردریایی لحاظ شده اند.
جزر و مد در خلیج فارس 2 بار در روز اتفاق می افتد و تفاوت ارتفاعی معادل 3 تا 4 متر ایجاد می‌ کند از این رو به دلیل تغییر چگالی لایه‌های آب دریا وضعیت لایه‌های صوتی و وضعیت تعادل زیردریایی تحت تأثیر قرار می ‌گیرد.

**توانایی شلیک پنهان موشک کروز

غدیرهای ایران اخیرا علاوه بر شلیک اژدر توانایی شلیک موشک های کروز را نیز پیدا کرده اند تا علاوه بر قدرت بیشتر برای هدف قرار دادن کشتی های بزرگ، در صورت نیاز اهداف ساحلی را نیز منهدم کنند.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طرح پرتاب موشک کروز از زیر آب را که چهار سال قبل آغاز کرده بود، بهمن سال قبل در رزمایش ولایت 97 برای نخستین بار به نمایش گذاشت و موشک کروز را با استفاده از زیر دریایی کلاس کوچک غدیر از زیر آب به سمت هدف از پیش تعیین شده شلیک کرد.
موشک کروز همچون موشک های بالستیک برای شلیک نیاز به یک سکو دارد، از این رو پرتاپ کروزها به تنهایی از زیر سطح آب و حالت اختفای زیر دریایی امکان پذیر نیست؛ با این حال نیروی دریایی ارتش برای این که بتواند موشک های کروز را به سطح آب منتقل و شلیک کند عملیات ترکیبی پرتاب اژدر و کروز به مرحله اجرا در می آورد.
برای اجرای این عملیات پیچیده نوعی اژدر طراحی شده است که به جای مواد انفجاری یک فروند موشک کروز را در خود جای می دهد و پس از شلیک از زیر دریایی خود را در نقطه ای که توسط اوپراتور مشخص می شود به سطح آب می رساند و پس از این مرحله به عنوان یک سکوی متحرک عمل و موشک کروز را شیلک می کند.
موشک های کروز پس از شلیک شدن دراین مرحله با توجه به قابلیتی که از نظر هدایت پذیری دارند می توانند به راحتی اهداف خود را مورد هدف قرار دهند.
نخستین مزیت این نوع از شلیک های 2 مرحله ای افزایش بُرد موشک ها با کمک اژدرهای انتقال دهنده است؛ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از قابلیت زیردریایی های خود بدون وارد شدن به صحنه درگیری موشک های کروز را در نزدیک ترین فاصله از هدف مورد نظر از آب خارج کند.
در این حالت از شلیک، امکان مشخص شدن مکان زیردریایی از روی رد موشک شلیک شده برای دشمن غیر ممکن می شود به همین دلیل زیر دریایی های ایران با استفاده از فناوری شلیک موشک از زیر آب می توانند طرف مقابل را غافلگیر و اهداف خود را منهدم کنند.
جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از این قابلیت خود را جز هفت کشور دارای توانایی شلیک موشک از زیر آب قرار داد.
این دانش و به کارگیری زیر دریایی های عملیاتی و غیر قابل شناسایی غدیر، دست نظامیان را برای انجام عملیات تهاجمی و تدافعی بسیار بازتر کرده است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلیک ۳ موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاهی اسرائیلی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع عبری زبان اعلام کردند ۳ موشک از جنوب لبنان به پایگاه اسرائیلی رویسات العلم در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.

حزب الله لبنان همزمان با جنگ در غزه و با هدف حمایت از نیروهای مقاومت فلسطینی، به مقابله با صهیونیست‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر در حالی که شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی از بیم حملات موشکی مقاومت اسلامی لبنان تقریباً خالی از سکنه و به شهر «اشباح» مبدل شده، محافل صهیونیستی علاوه بر ناکامی در کسب دستاوردی در نوار غزه به سردرگمی راهبردی در رویارویی در شمال با رزمندگان حزب الله اذعان دارند.

شبکه خبری المیادین روز دوشنبه در گزارشی به نقل از رسانه‌های اشغالگران از وضعیت درگیری‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی پرداخته، و با آغاز دور تازه‌ای از رونمایی گوشه‌ای از توانمندی‌های نظامی و تاکتیکی حزب الله در تشدید حملات به مواضع صهیونیست‌ها طی هفته‌های اخیر، بار دیگر سردرگمی تحلیلگران و فرماندهان نظامی اشغالگران در مواجهه با تبعات رویارویی در شمال را از زبان این رسانه‌ها افشا کرد.

بر پایه این گزارش، کانال «۱۲» عبری با آغاز موج جدید حملات ترکیبی حزب الله در حمایت از مردم و مقاومت فلسطینی در غزه و واکنش به حملات به شهرک‌های لبنانی در مجاورت مرزها با ابراز نگرانی از وضعیت شبه خالی شدن شهرک‌های اشغالی در شمال اراضی اشغالی، گسترش دامنه حملات حزب الله به فراتر از شهرک‌های مجاور مرز را نگران کننده عنوان کرد.

این رسانه عبری افزود: حزب الله دامنه حملات خود را به اطراف شهر اشغالی حیفا و عکا و شهرک أفیقیم گسترش داده و با تشدید تبادل آتش به نظر «دورنمایی در افق برای پایان» درگیری‌ها و حل و فصل سیاسی با عدم تمایل بازگشت شهرک نشینان به شهرک‌ها در مناطق مرزی با لبنان در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش المیادین، شبکه تلویزیونی ۱۲ عبری در گفت‌وگو با «کوبی مروم» یکی از فرماندهان نیروهای ذخیره در ارتش اشغالگران به وضعیت درگیری‌ها و دورنمای اوضاع در مرزهای شمالی با لبنان پرداخته است.

در همین ارتباط، سرهنگ نیروهای ذخیره ارتش اشغالگران با اذعان به بن بست راهبردی ارتش در مواجهه نظامی با رزمندگان حزب الله در مناطق مرزی اعلام کرد که نیروهای حزب الله در حملات خود با هوشمندی عمل می‌کنند و آنان در این زمینه به هوشمندی بسیار بالایی در طول ۷ ماه گذشته از جنگ کسب کردند.

این فرمانده نظامی اعتراف کرد که «آتشباری ارتش در حمله به مواضع حزب الله دستاوردی راهبردی علی رغم سپری شدن ۷ ماه از جنگ برای ارتش نداشته و تأثیر محسوسی در از کار انداختن زیرساخت‌های نظامی حزب الله نداشته است.»

سرهنگ نیروهای ذخیره اذعان کرد که «اسرائیل» با شرایط کنونی، در جبهه شمالی جنگ را باخته است.

از سوی دیگر، کانال ۱۲ صهیونیستی در گزارشی از وضعیت اقتصادی و زندگی در شهرک‌های اشغالی در نزدیک نواحی مرزی با لبنان به نقل از ساکنان این شهرک‌ها گزارش داد که اوضاع تکان دهنده و ترسناک است و بسیاری از آئین‌های دینی در این نواحی به علت حملات حزب الله تعطیل شده است و اوضاع اقتصادی فاجعه آمیز است.

به گواه این رسانه عبری، یک شهرک نشین در شمال اراضی اشغالی در مجاور مرزهای جنوبی لبنان با توصیف اینکه اوضاع «جنون آمیز و ترسناک» است و پیش بینی کرد که دست‌کم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد شهرک نشینان به علت نگرانی از آسیب دیدن ناشی از حملات موشکی حزب الله هرگز به شهرک‌ها باز نخواهند گشت.

کد خبر 6088819

دیگر خبرها

  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر توسط موشک ایرانی
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
  • شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • شلیک ۳ موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاهی اسرائیلی