Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@04:34:38 GMT

خطرناک‌ترین کیف دنیا!

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۸۳۰۳

خطرناک‌ترین کیف دنیا!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  هفته گذشته و در جریان سفر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا، به روسیه نکته‌ای حاشیه‎ای نظر‌ها را به خود جلب کرد و آن کیف نسبتا بزرگی بود که پمپئو در بدو ورود به فرودگاه مسکو هنگام پایین‌آمدن از پله‌های هواپیما در دست داشت! وجود این کیف در دستان پمپئو باعث شد برخی کاربران فضای مجازی آن را با کیف مشهور اتمی اشتباه بگیرند؛ اما باید گفت کیف پمپئو هر چه که بود و هست قطعا به «چمدان اتمی» ربطی ندارد چه آن‌که وزیرامور خارجه آمریکا نه صلاحیت قانونی حمل آن را دارد و نه اصولا روسیه مقصد مناسبی برای کیف مورد نظر است!

بیشتربخوانید: "چگت" اتمی همراه پوتین در تهران

برنامه‌ریزی برای شلیک
اگر بخواهیم به آن کیف مشهور که اصطلاحا «چمدان اتمی» نام دارد، بپردازیم و تاریخچه‌اش را بدانیم ناچارا گذرمان به سال‌های جنگ سرد و رقابت دو ابرقدرت شرق و غرب در همه سطوح می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایالات متحده آمریکا بعد از نخستین آزمایش‌های موفقیت‌آمیز سلاح اتمی در صحرای نوادا، بلافاصله صحت عملکرد آن را با ساکنان دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ارزیابی کرد. به دست‌آوردن سلاح هسته‌ای تا حد زیادی موازنه قدرت را به نفع اردوگاه کاپیتالیسم تغییر داد، اما روس‌ها هم بیکار ننشسته و با کمک روزنبرگ‌ها -زن و شوهر آمریکایی که اسناد اتمی آمریکا را به شوروی دادند- بمب هسته‌ای خودشان را در سال ١٩٤٩ ساختند. در این سال موازنه قدرت به شکلی مطلوب برقرار شد، اما حالا مشکلی جدید رخ نمود که همانا چگونگی برنامه‌ریزی برای استفاده از سلاح اتمی در مواقع ضروری بود. روس‌ها و آمریکایی‌ها می‌دانستند که در یک جنگ اتمی موفقیت با آن طرفی خواهد بود که زودتر از طرف مقابل شلیک کند؛ اما این‌که فرآیند «شلیک» چگونه باید باشد نیاز به پروتکلی ویژه داشت.

مقابله با دکتر استرنج لاو!
آمریکایی‌ها و روس‌ها قبل از هر چیز به این نتیجه رسیدند که لازم است دایره کسانی که می‌توانند دستور انجام یک حمله اتمی را صادر کنند، بشدت محدود شود تا دنیا اتفاقی مثل آن‌چه در فیلم «دکتر استرنج لاو» افتاد را در عالم واقع تجربه نکند. آن‌ها در همین راستا به تهیه یک‌سری داده‌های رمزی و دستورات ویژه اقدام کردند که در یک کیف با عنوان «چمدان اتمی» قرار می‌گرفت. در ایالات متحده کیف مورد نظر همیشه همراه رئیس‌جمهوری بوده و او قادر است در هر مکان و هر زمان دستور حمله اتمی را صادر کند.

در روسیه، اما روند را کمی پیچیده‌تر کرده و دستورات را در سه کیف مجزا قرار دادند؛ کیف نخست برای رئیس‌جمهوری، کیف دوم برای رئیس ستاد مشترک ارتش و کیف سوم برای وزیر دفاع و ناگفته پیداست که برای انجام یک عملیات اتمی این سه نفر باید با هم فرمان حمله را صادر کنند. اگر تصور می‌کنید داخل این کیف‌ها یک دکمه قرمز قرار دارد که با فشار آن موشک‌های دارای کلاهک اتمی به پرواز در‌می‌آیند باید بگوییم کاملا در اشتباهید! در حقیقت کیف‌ها حاوی کارت‌هایی هستند که کد حمله روی آن‌ها درج شده و تنها کافی است این کد‌ها برای نیرو‌های مسلح فرستاده شوند. به همین راحتی!

منبع:  روزنامه شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی حاشیه های سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۸۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟

برخی از مرگ و میرها در جهان به داروی پرگابالین مرتبط دانسته شده‌اند. بسیاری از مصرف‌کنندگان این دارو، آن را در بازار سیاه و اغلب از وب‌سایت‌های غیرقانونی خریداری می‌کنند.

پرگابالین چیست و چه کاربردی دارد؟

پرگابالین برای درمان بیماری‌هایی مانند صرع، دردهای عصبی (نوروپاتیک) و اضطراب استفاده می‌شود.

این دارو به صورت قرص، کپسول یا به شکل مایع عرضه می‌شود و بسته به برند کارخانه تولیدکننده ممکن است با نام لیریکا یا نام‌های دیگر (Alzain, Axalid, Signature) نامیده شود.

عوارض پرگابالین چیست؟

برخی پرگابالین را والیوم یا «باد» (Bud) جدید (مانند آبجوی بادوایزر) می‌نامند، زیرا می‌تواند مانند آرام‌بخش‌ها و الکل، احساس آرامش در مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

مصرف بیش از حد آن - به ویژه هنگامی که با سایر داروهای خیابانی (غیرقانونی) که اثر آرام‌بخشی نیز دارند ترکیب شود - می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و مشکلات تنفسی شود.

به بیمارانی که برایشان پرگابالین تجویز می‌شود، توصیه می‌شود از مصرف الکل خودداری کنند.


مصرف پرگابالین با مواد افیونی (اُپیوئید)، مانند هروئین، می‌تواند به ویژه خطرناک باشد


مصرف هم‌زمان مواد افیونی و پرگابالین، تنفس را کند می‌کند. پادزهر اضطراری نالوکسان که برای خنثی کردن اثرات مواد اُپیوئیدی به کار می‌رود، هیچ تاثیری برای مقابله با اثرات پرگابالین ندارد.

آیا می‌توانید به پرگابالین معتاد شوید؟

اثر آرامش‌بخش پرگابالین – که گاهی اوقات آن را «نشئه ملایم» توصیف می‌کنند – می‌تواند باعث شود بعضی از مصرف‌کنندگان آن، ماهیت اعتیادآور آن به مرور زمان را دست کم بگیرند.

وابستگی به پرگابالین به ویژه برای کسانی که سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارند خطرناک است.

چگونه می‌توانید آن را کنار بگذارید، و آیا عدم استفاده از آن سخت است؟

برای برخی افراد توقف مصرف پرگابالین سخت است.

عوارض قطع مصرف این دارو می‌تواند شامل تغییرات خلق‌وخو مانند عصبانیت و تحریک‌پذیری، اضطراب و وحشت و همچنین علائم فیزیکی مانند عرق کردن، حالت تهوع و لرز باشد.

کسی که می‌خواهد این دارو را ترک کند باید ابتدا با پزشک مشورت کنند.

نباید به طور ناگهانی مصرف پرگابالین را متوقف کنید مگر اینکه پزشک‌تان توصیه کند. میزان دارو معمولاً طی یک هفته یا بیشتر کاهش می‌یابد.

آیا پرگابالین بدون نسخه غیرقانونی است؟

در چندین کشور، از جمله بریتانیا، پرگابالین دارویی است که فقط با تجویز پزشک عرضه می‌شود، و نگهداری از آن بدون دلیلِ پزشکیِ معتبر، یک جرم کیفری است.

با این حال، این دارو بدون احتیاج به تجویز پزشک در داروخانه‌های چندین کشور در خاورمیانه از جمله ایران و همچنین در بسیاری از ایالت‌های هند به فروش می‌رسد.

چند مورد مرگ و میر با پرگابالین مرتبط بوده‌اند؟

پرگابالین در سال ۱۹۹۳ در ایالات متحده و بریتانیا معرفی و عرضه شد.

مطالعه‌ای که توسط مجله پزشکی نیچر کامیونیکیشنز منتشر شده است تخمین می‌زند که میزان دوزهای پرگابالین و داروی مشابه گاباپنتین که روزانه در سراسر جهان مصرف می‌شود بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ بیش از چهار برابر شده است.

بیش از هشت میلیون مورد پرگابالین در انگلستان در سال ۲۰۲۲ تجویز شد. در آن سال، ۴۴۱ مورد مرگ مربوط به این دارو در انگلستان و ولز گزارش شد.

در سال ۲۰۲۳، گزارش سالانه اوردوز استرالیا، ۸۸۷ مرگ مرتبط با پرگابالین گاباپنتین را بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ شناسایی کرد که ۹۳ درصد آن مربوط به پرگابالین بود.

اسناد بریتانیا در این زمینه حاکی از آن است که بیشترین مرگ و میر بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰ مربوط به پرگابالین زمانی رخ داده است که این دارو در کنار داروی دیگری مانند متادون یا مورفین مصرف شده است.

در بسیاری از موارد، این داروها توسط پزشک تجویز نشده بودند.

کدام کشورهای دیگر شاهد افزایش سوء مصرف پرگابالین بوده‌اند؟

استفاده از پرگابالین و گاباپنتین در صربستان بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ هر سال ۶۰ درصد افزایش یافت.

بر اساس داده‌های مرکز ملی کنترل مسمومیت، ۳۷۴ نفر بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ مسمومیت حاد ناشی از مصرف این داروها را داشتند. از این تعداد، ۹۶ درصد پرگابالین مصرف کرده بودند.

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در عربستان سعودی و اردن نیز به طور فزاینده‌ای مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد که عمدتاً توسط مردان جوان است.

در سال ۲۰۱۷، مرکز ملی توانبخشی امارات متحده عربی اعلام کرد پرگابالین و گاباپنتین رایج‌ترین داروهایی هستند که افراد زیر ۳۰ سال سوء مصرف می‌کنند.

مقادیر زیادی پرگابالین غیرقانونی در امارات و کویت کشف و ضبط شده است.

در ماه مارس، ۲.۷۵ میلیون قرص از یک باند قاچاق در امارات متحده عربی کشف و ضبط شد.

در سال ۲۰۲۳، مقامات کویت ۱۵ میلیون کپسول پرگابالین و نیم تن دیگر از دارو را به شکل پودر کشف و ضبط کردند.

منبع: بی بی سی

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روایت ژنرال اسرائیلی از سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای بمباران تاسیسات اتمی!
  • اعلام تخلیه ساکنان شرقی رفح برای حمله اسرائیل/حملات شدید حزب الله به مواضع نظامی اسرائیل با 70 موشک/ حماس: دستور تخلیه رفح تحولی خطرناک است
  • عملیات خطرناک نجات حیوانات خانگی هنگام فوران آتشفشان + فیلم
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • ناگفته هایی از عملیات حماس و عملیات وعده صادق: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • سرلشکر رشید: رژیم صهیونیستی جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد
  • پرگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟