Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:45:44 GMT

رشد کیفیت مقالات دانشگاه تهران دو برابر شده است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۲۲۸

رشد کیفیت مقالات دانشگاه تهران دو برابر شده است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، با تشریح روند صعودی تولید علم کشور طی در سه دهه گذشته گفت: فاکتور تاثیر دانشگاه تهران (میانگین تعداد ارجاعات به مقالات) به عنوان نماد آموزش عالی در 6 سال اخیر دو برابر شده است که به معنای رشد کیفیت مقالات است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، علی اکبر صبوری گفت: ارجاعات به مقالات کشور رشد یافته و دانشگاه های ایران یکی پس از دیگری در فهرست های رده‌بندی های جهانی قرار گرفتند؛ به طوری که اکنون نام دست کم 20 دانشگاه کشور در رتبه‌بندی های جهانی دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صبوری گفت: اگر مبنای اهتمام حضور دانشگاه های ایران در عرصه بین‌المللی را با کمی تقریب، سال 1369 (سال 1990 میلادی) بگیریم، در آن سال تعداد مقالات ایران، نمایه شده در پایگاه اطلاعات علمی فیلادلفیای آمریکا (ISI آن روز و کلاریویت آنالیتیکس امروز)، 188 مورد گزارش شده است که سهم ما در عرصه بین‌الملل دو صدم درصد (در رده 67 جهان) یا به عبارت دیگر ناچیز بود.
وی افزود: دانشگاه های ایران در دهه 60 و 70 شمسی هیچ جایگاه بین‌المللی نداشتند، چون فقط به آموزش می‌پرداختند و سهمی بسیار ناچیزی در نوآوری علمی و پژوهش داشتند، اما در سال 1379 (2000 میلادی)، راه پژوهش و فعالیت علمی را در پیش گرفتند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: یک دهه فعالیت پژوهشی دانشگاه های کشور از سال 1369 تا 1379 (1900 تا 2000 میلادی) باعث شد سهم ما در تولید اسناد علمی جهان در سال 1379، 14/0 درصد شود و ما را در رتبه 48 جهان قرار دهد.
صبوری گفت: دهه 80 دهه را رشد کمیت تولیدات علمی کشور می دانم که باعث شد تعداد اسناد علمی با نمایه بین‌المللی ایران در پایگاه اطلاعات علمی وبگاه علم (WOS) مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس از 1468 مورد (14/0 درصد سهم جهانی و رتبه 48) در سال 2000 میلادی به 19621 مورد (12/1 درصد سهم جهانی و رتبه 22 جهان) در سال 2010 (1389شمسی) برسد.
این استاد دانشگاه در مورد رشد کیفی علم در دانشگاه های ایران، تاکید کرد: بحث کیفت گرایی در تولیدات علم کشور از 10 سال قبل (سال 2009 میلادی) آغاز شد.
وی افزود: می‌توان فاکتور تأثیر برای دانشگاه ها تعریف کرد که میانگین تعداد ارجاعات به هر مقاله چاپ شده در دانشگاه در دو سال قبل به دست می آید. بر اساس شمارش تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به مقالات در پایگاه اطلاعات علمی آنالیتیکس کلاریویت (تامسون رویترز یا همان آی اس آی قدیم)، فاکتور تأثیر دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور حکایت از آن دارد در طول شش سال اخیر، فاکتور تأثیر، دو برابر شده است.
استاد دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، کیفیت اسناد علمی منتشر شده دانشگاه تهران دو برابر، بهبود پیدا کرد که به معنای رشد کیفیت مقالات است.
صبوری در مورد تولید واقعی علم در ایران، اظهار کرد: دهه 90، رشد کیفیت تولیدات علمی و تلاش برای پرهیز از رشد کمیت است. در همین دوره پارک های علم و فن‌آوری رشد کردند و شرکت های دانش‌بنیان زیادی هم ایجاد شد.
دانام**9492**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي توليد مقاله رشد علمي دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم رئیس دانشگاه تهران برای جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی

آفتاب‌‌نیوز :

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور، قاسم عمو عابدینی معاون وزارت علوم تحقیقات و فناوری، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و زهرا ناظم بکایی رئیس دانشگاه الزهرا افتتاح شد.

رئیس دانشگاه تهران در این مراسم با اعطای حکمی انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور را به عنوان عضو وابسته هیأت علمی و عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی و منصوب کرد.

خزعلی در واکنش به این حکم گفت: من هیچ مسئولیتی را اگر نتوانم کار کنم قبول نمی‌کنم.

محمد مقیمی، همچنین جمیله علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس جمهور را به عنوان عضو دیگر هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی کرد.

در ادامه رئیس دانشگاه تهران فاطمه یزدیان دانشیار دانشکدگان علوم وفناوری‌های میان رشته‌ای را به ریاست این دانشکده منصوب کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • توضیح دانشگاه تهران درباره پست جدید همسر ابراهیم رئیسی
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده
  • حکم رئیس دانشگاه تهران برای جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • همسر ابراهیم رئیسی پُست جدید گرفت+جزئیات
  • دیوارنگاره تمثال شهدای دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور