Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها کسب و کارهای نوظهور بلای جان فعالیت خشکشویی‌های سنتی در مشهد شده و البته رئیس اتحادیه مربوطه نیز تمایلی به پاسخگویی در این زمینه ندارد. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، این روزها به واسطه تغییرات وسیعی و ظهور تکنولوژی‌های نوین در حوزه کسب و کار اصناف سنتی دچار تغییرات جدی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنف خشکشویی و لباسشویی نیز یکی از این اصناف است که فعالان آن اعم از قدیمی و جدید این روزها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم از یک طرف و ظهور رقبای نوین در بستر اینترنت برای این صنف سنتی دو عامل اصلی کاهش محسوس مشتری محسوب می‌شود.

در شرایطی که مردم به دلایل اقتصادی تصمیم به شست‌وشوی البسه و غیره خود در خانه می‌گیرند که تجهیزات قدیمی بسیاری از خشکشویی‌های سطح شهر هم رغبتی برای ارائه البسه به خشکشویی‌ها جهت خدمات بهتر و با کیفیت‌تر باقی نمی‌گذارد.

فعالیت در حوزه کسب و کارهای نوین به شرط مجاز و استاندارد بودن بسیار خوب و نیز به رقابت در ارائه خدمات پیشرفته‌تر و بیشتر منجر می‌شود اما متاسفانه در سایه عدم نظارت، بسیاری از این اپلیکیشن‌ها تنها یک واسطه هستند و فعالیت غیربهداشتی و استفاده از مواد نازل به تعرفه‌ای بسیار پایین‌تر از تعرفه کارشناسی اتحادیه می‌انجامد که مصداق همان مثل قدیمی است که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست.

تجهیزات مدرن خانگی شهروندان را خودکفا کرده است

یک خشکشویی در محدوده بلوار معلم مشهد پیرامون مشکلات صنف می‌گوید: با وجود گران شدن و چند برابر شدن هزینه‌های خدماتی مانند برق  و آب و مواد اولیه ما هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم. واقعا با این هزینه‌های مواد اولیه دیگر تعرفه‌های قبلی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. از طرف دیگر مشتری‌های ما کاهش بسیار محسوسی داشته است.

وی می‌گوید: این مختص این منطقه یا خشکشویی خاصی نیست و در اکثر نقاط شهر همکاران من تا 50 درصد کاهش مشتری داشته‌اند.

صاحب خشکشویی در پاسخ به دلیل این کاهش ادامه می‌دهد: یکی از دلایل این کاهش، راه یافتن ابزار شست وشو و خشکشویی حرفه‌ای به خانه‌ها است. اکثر نوعروسان دیگر میز اتوی بخار دارند یا ماشین لباسشویی‌های جدید حتی قادر به شستشوی پرده و ملحفه هستند. همچنین تورم و وضعیت اقتصادی بسیاری را به سمت خودکفایی سوق می‌دهد.

انفجار مهیب در مغازه خشکشویی + تصاویرنرخ خشکشویی‌ها قبل نوروز 96 گران نمی‌شود7 روز شست‌وشو و خشکشویی رایگان لباس سربازان به یاد "سربازان وطن"

این خشکشویی فعال در مشهد بیان می‌کند: به عنوان مثال ما امسال عید نوروز در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر از نصف سفارش شستشوی پرده داشتیم. متاسفانه اسفندماه تا عید نوروز به بعد که اوج کار این صنف محسوب می‌شود شاهد انتشار برخی تبلیغات تخفیف‌دار با نرخ‌های عجیب از طرف افراد ناشناخته در این صنف هستیم که فصلی می‌آیند و پولی به جیب می‌زنند و بدنامی عملکرد بدشان برای ما می‌ماند. متاسفانه هیچ نظارت یا برخوردی هم با این‌ها نمی‌شود.

زهرا خانه‌دار که یکی از مشتری‌های پر و پا قرض یکی از اپلیکیشن‌های شست‌وشو است در پاسخ به میزان رضایت از خدمات این مجموعه می‌گوید: من در سه ماه گذشته تقریبا هر هفته البسه اعم از پیراهن و شلوار را با استفاده از این «اپ» برای شستشو فرستاده‌ام. اولا که هر زمان که من تعیین کنم ولو 10 شب برای بردن البسه می‌آیند و نیز هر زمان بخواهیم تحویل می‌دهند. تا امروز هیچ مشکلی نداشته‌ام کما اینکه  تقریبا 30 درصد هم کمتر از تعرفه خشکشویی‌های سنتی پرداخت می‌کنم و در بسته‌بندی خیلی خوب تحویل می‌گیرم. 

مواد اولیه نامرغوب و واسطه‌گری عامل ارزانی

مرتضوی صاحب خشکشویی دیگری در محدوده بلوار پیروزی مشهد می‌گوید: یکی از مشکلات اخیر این صنف که بسیاری از واحدهای هم صنفی‌هایمان را به تعطیلی کشانده ظهور اپلیکیشین‌های موبایلی است. به عنوان مثال اپلیکیشن « ر» یا سایت « آ» با ایجاد گزینه‌هایی متنوع از شستشوی البسه، مبلمان و پرده تا خودرو با قیمتی نازل و تحویل در محل به رقیبی جدی برای این صنف تبدیل شده‌اند. متاسفانه شهروندان هم به همین دلیل به این سمت اقبال کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل ارزانی خدمات این مجموعه‌ها چیست اظهار داشت: دو دلیل عمده برای این ارزانی مطرح است اول که این مجموعه با خشکشویی‌های خانگی و زیرزمینی همکاری می‌کنند که چون هزینه اجاره و تجاری و غیره ندارند از طرف دیگر از مواد شوینده باکیفیتی پایین استفاده می‌کنند که خود در دراز مدت منجر به آسیب‌های جدی از جمله رنگ پریدگی، پوسیدگی البسه یا مبلمان و پرده می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی هر بشکه «پرکلروواتلین» 8 میلیون و نایلون از کیلویی 5 هزارتومان به 15 هزارتومان افزایش یافته؛ چطور این اپلیکیشنها با 40 درصد تخفیف و تعرفه سال 95 ارائه خدمات می‌کنند؟ اصلا فعالیت این واحدها از نظر بهداشتی مورد تائید کدام مرجع است؟ برای شست‌وشوی البسه دسته‌بندی داریم و هر  البسه‌‌ای را با البسه دیگر نمی‌شوریم. این واحدها از کجا مشخص است که دقیقا چه می‌کنند و یا چه ماده‌ای استفاده می‌کنند؟

با وجود پیگیری‌های دو هفته‌ای خبرنگار تسنیم خراسان رضوی جهت مصاحبه با علی کاشفی، رئیس اتحادیه لباسشویی و خشکشویی‌های مشهد پیرامون آمار خشکشویی‌های غیرمجاز و اقدامات انجام شده در جهت تعامل با کسب و کارهای نوین در حوزه صنفی این اتحادیه ایشان حاضر به مصاحبه نشده و شماره همراه خبرنگار را نیز به دلیل تماس‌های مکرر مسدود کرد.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

پیترس اوستویس، رئیس بخش خاور میانه، آسیا و اقیانوسیه اتحادیه اروپا در سفر به ولایت هرات با حضور معاون مقام ولایت و رئیس نمایندگی وزارت خارجه با والی هرات دیدار کرد.

شیخ نور احمد اسلام جار، والی هرات در این دیدار بر لزوم همکاری این اتحادیه در بخش‌های کاهش تاثیرات اقلیمی، صنعتی شدن زراعت و مالداری، وصل کردن بانک‌های افغانستان به بانک‌های بین‌المللی و ایجاد سهولت‌ اخذ ویزا برای تاجران افغانستانی در بیرون از کشور تاکید نمود.

از سویی دیگر، مولوی مهاجر فراهی، معاون والی هرات ضمن استقبال از سفر هیئت اتحادیه اروپا به هرات، از همکاری‌های اتحادیه اروپا با افغانستان به خصوص ولایت هرات ابراز قدردانی نمود. 

پیترس اوستویس، رئیس بخش خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه اتحادیه اروپا، از ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی که بر سر آدمی می‌آورد
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی بر سر آدمی می‌آورد
  • بودجه دوربین‌های پلیس در انتظار تصویب
  • مسئولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • واکنش رئیس فدراسیون والیبال به غیبت موسوی و غفور در تیم ملی
  • کشف ۴ و نیم میلیارد تومان البسه قاچاق در غرب تهران
  • کشف بیش از ۴ میلیارد تومان البسه قاچاق در غرب تهران
  • فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!