Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@11:16:39 GMT

قلعه والی؛ از معماری تا مردم‌شناسی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۶۶۵

قلعه والی؛ از معماری تا مردم‌شناسی

قلعه والی که آئینه معماری و مردم‌شناسی ایلام است، این روزها میزبان گردشگرانی است که می‌خواهند ساعاتی در روز را در نوروزگاه ایلامیان بگذرانند.

‌به گزارش ایسنا، ساختمان قلعه والی در مرکز شهر ایلام قلعه‌ای مسکونی - نظامی است که در زمینی به مساحت ۴۶۸۷,۱۷ متر مربع احداث شده که از این مقدار زمین فضای سبزی در ضلع غربی متمایل به جنوب باقی مانده که مساحتی برابر ۱۷۹۲,۴ متر مربع دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قلعه دارای سه در ورودی در سه ضلع جنوب، شرق و غرب بوده که ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار دارد و با ۱۱ پله بیست سانتی‌متری به داخل اتاق نگهبان و سپس با هشت پله دیگر به کف حیاط مرتبط می‌شود. ورودی قلعه به سبک یونانی بنا شده است.

درب‌های دیگر قلعه خصوصی بوده و یا برای تردد مهمان‌ها احداث شده‌اند و با راهروهای سرپوشیده به داخل حیاط قلعه مرتبط می‌شوند در منتهاالیه درب‌ها دو هشتی وجود دارد و نور تعدادی از اتاق‌ها از آنجا تأمین می‌شود این هشتی‌ها که داخل یکی از آنها حوض کوچکی وجود دارد به هشت ضلع منظم تقسیم و با شکستگی در آجرهای دیوار و اجرای انواع قوس بر سر نعل درگاه‌ها و تزئینات آجری بالای آنها و اجرای طاق ضرب‌هایی در دیوار تزئین شده‌اند.

قلعه دو برج نگهبانی به‌صورت نیم‌دایره در رأس ضلع شمال شرقی و شمال غربی دارند و اطراف آن کنگره‌هایی جهت قرار گرفتن نگهبان جهت دیده‌بانی دارد و دارای تعدادی اتاق زیرزمینی است که به سبک خاصی ساخته شده و دارای اشکال هندسی در سقف می‌باشد و با فضاهای سرداب مانندی بصورت زیرزمین با پوشش هلالی آجری تعبیه شده است.

نمای خارجی اضلاع مختلف قلعه که مشرف به حیاط می‌باشد به کمک ارسی‌ها و پنجره‌های چوبی تزئینی با شیشه‌های رنگی در فرم‌ها و اشکال منظم هندسی مزین شده است.

در تزئینات بیرونی از نمای خوشه گندمی آجرها استفاده از آجرهای رنگی در نماها و بالای قوس‌ها درهای چوبی قوسی شکل هم‌چنین روزنه‌های دید و شکل جالب توجه سردر مشخص است. وجود نرده‌های مشبک آجری به رنگ فیروزه‌ای در تراس‌های سرپوشیده ضلع جنوب غربی همراه با پنجره‌های مشبک با شیشه‌های الوان و ارسی‌های قلعه و ستون‌های دایره‌ای با سرستون‌های منقوش در ایوان قوس‌های کمانی و تزئینی و کاربندی بالای آن با کاشی‌های رنگی درختان بلند و کهنسال کاج سرو و چنار و توت و گلستانی از گل‌های محمدی و حوضی مستطیل شکل در صحن جلوی قلعه از جمله تزئینات بیرونی قلعه هستند.

تزئینات فضای درونی آئینه‌کاری در سقف اتاق‌ها معمول بوده که بقایایی از آن در یکی از اتاق‌های ضلع غربی که به‌نحو بسیار زیبایی اجرا شده برجا مانده است، گچبری بر روی دیوارها و سقف اتاق شاه‌نشین در نقوش گل و گیاه اجرا شده و سنگ اداره نمای بیرونی دیوار از سنگ‌های تراشیده شده مستطیل شکل یا برجسته نشان دادن نقش‌های اسلیمی مختلف در نمای دیوار بکار رفته است.

قلعه والی در تاریخ سوم آذر ۱۳۷۶ با شماره ۱۷۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و هم اکنون موزه مردم‌شناسی در این مکان دایر است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قلعه والی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد: با هم‌قوی‌تریم

به گزارش "ورزش سه"، ایوب والی، کاپیتان ارزنده و سابق قرمز پوشان عصر روز سه‌شنبه به صورت سرزده در تمرین فولادی‌ها حضور پیدا کرد و باعث غافلگیری بازیکنان و اعضای کادرفنی و اجرایی شد.

کاپیتان سابق فولاد خوزستان که در نیم فصل رقابت‌ها لیگ برتر کفش‌های خود را آویخت و از دنیای فوتبال خداحافظی کرد، عصر امروز همراه با بهرام رضاییان مدیرعامل باشگاه در تمرین شاگردان عبدالله ویسی حضور یافت و با اعضای تیم دیدار و گفت‌وگو کرد.

والی که با حضور خود در محل تمرین روحیه فولادی‌ها را بالا برده بود، با اشاره به شرایط کنونی تیم گفت: بدون تردید اینکه تیم بزرگ فولاد خوزستان در رده‌های پایینی جدول رده‌بندی قرار داشته باشد و برای بقا در مسابقات تلاش کند، برای هیچ کدام از اعضای خانواده فولاد، پیشکسوتان و هواداران عزیز قابل قبول نیست. متاسفانه سلسله اتفاقاتی رخ داد که باعث شد شرایط فولاد به اینجا برسد اما الان زمان پرداختن به این مسائل نیست.

کاپیتان سابق فولاد خوزستان ادامه داد: در وضعیت کنونی وظیفه همه ما حمایت یکپارچه و پشتیبانی بدون تامل از تیم فولاد خوزستان است. ۶ بازی حساس و سخت پیش روی تیم قرار دارد و همه ما امید داریم تا در این مسابقات نتایج مطلوبی به دست بیاید و هواداران شریف و عزیزمان خوشحال شوند.

والی در بخش بعدی صحبت‌هایش گفت: امروز در محل تمرین فولاد با هم تیمی‌های سابق خودم دیدار و تجدید خاطرات کردیم؛ وقتی با آنها صحبت کردم متوجه شدم که یک عزم جدی برای جبران نتایج گذشته و خوشحال کردن هواداران دارند. انتظار همه فولادی‌ها این است که کل اعضای مجموعه همه توان و ظرفیت‌ خود را به کار بگیرند تا در شش مسابقه پایانی لیگ برتر امتیازات لازم جمع آوری شود و انشاالله با عبور از وضعیت کنونی بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به دوران افتخارآفرینی برگردیم.

والی در پایان افزود: از همه هواداران عزیز می‌خواهم همچون گذشته پشت تیم باشند و در دیدارهای آینده با حضور در ورزشگاه و حمایت همه جانبه زمینه را برای موفقیت فولاد عزیزمان فراهم کند. قطعا وقتی همه کنار یکدیگر و متحد باشیم، قوی‌تر هستیم و ساده‌تر از پس حریفان برخواهیم آمد.

دیگر خبرها

  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • برنامه ملی بازآفرینی در کشور اجرا می‌شود
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد: با هم‌قوی‌تریم