Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:00:55 GMT

سامانه شاهکار آمده خدمت‌رسانی به بانکهاست

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۱۲۴۱

سامانه شاهکار آمده خدمت‌رسانی به بانکهاست

تهران-ایرنا- سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه داده شد تا به کمک کسب‌وکارها بیاید. یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند از این سیستم استفاده کند، بانک مرکزی است. اما رئیس سازمان فناوری می‌گوید در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز یکشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات در خصوص وضعیت فعلی سامانه شاهکار گفت: شاهکار اکنون متصل است و پنج هزار تست هم روی آن انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر فردی باید مشخص کند به چه دلیل به استفاده از این برنامه نیاز دارد.
وی افزود: متقاضی با یک نامه درخواستش را به ما ارائه می‌دهد. طی یک فرآیند حداکثر 10 روزه، ما به او اطلاع می‌دهیم که چطور می تواند از سامانه استفاده کند و قراداد مالی را نیز به پیوست برایش ارسال می کنیم. پس از طی شدن این فرآیندها فرد می تواند به سامانه متصل شود.
بانک مرکزی قرار بود برای خدمات مبتنی به کارت خود از سامانه شاهکار سازمان فناوری استفاده کند، اما این اتفاق رخ نداد. ناظمی در این خصوص گفت: در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی، چند اشکال مهم که در این خصوص وجود داشت را مطرح کردیم و درخواست دادیم که این مسائل بازبینی شود.
او به ترتیب این موارد را شمرد و گفت: برای دریافت رمز دوم، چهار راه وجود دارد؛ اول اینکه کاربر به بانک مراجعه کند و یک OTP (رمز‌های یک بار مصرف) بگیرد و با آن رمز دوم تولید کند. با توجه به سخت افزار مورد نیاز برای این کار، هر توکن حدود 100هزار تومان برای متقاضی هزینه در بر دارد بنابراین مشکل این روش گران بودن آن است.
راه حل دوم استفاده از اپلیکیشن است اما ایرادی که به آن وارد است، این که حدود50 درصد از مردم ایران به گوشی هوشمند ندارند و نمی توانند از آن استفاده کنند. با به کارگیری این روش، 50 درصد از جمعیت حذف می‌شوند.
راه حل سوم گرفتن رمز دوم از طریق USSD (ارسال پیام از طریق کد دستوری) است که مشکل این روش امنیت پایین آن است.
راه‌حل چهارم مبتنی بر پیامک است؛ مشکل این روش این است که پول پیامک را چه کسی باید بپردازد؟ مشتری یا بانک؟ اگر تعداد تراکنش ها بالا باشد چه می شود؟ در راه حل چهارم اگر بانک مرکزی بخواهد از سامانه شاهکار استفاده کند ما آمادگی کامل را داریم. اکنون برخی بانک ها از این سامانه استفاده می کنند و حتی نصب اپلیکیشن‌شان هم از این طریق انجام می شود.
او در خصوص هزینه استفاده از سامانه شاهکار گفت: هر یک مرتبه که شخص بخواهد اپلیکیشنی را نصب کند که نیاز به احراز هویت دارد، 120 تومان هزینه دارد. این هزینه برای یک بار نصب است. حالا اگر تراکنش از یک حدی بالاتر برود شاید این کارمزد منطقی نباشد و میزان آن تغییر کند. الان تراکنش‌های بالای سه میلیون، کارمزدی حدود 700 تومان دارد و مردم پذیرفته اند آن را پرداخت کنند.
او افزود: ما به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم برای تراکنش های خُرد نیاز به رمز داینامیک نباشد و این رمز را برای یک حدی به بالا بگذارند. رمز دوم مبتنی بر تراکنش باشد. همان طور که مردم پذیرفته اند در ATM کارمزد بدهند، این جا هم کارمزد بدهند.
الان تعدادی از بانک‌ها اپلیکیشن تولید رمز را توسعه داده‌اند، ما هم پیشنهاد داده‌ایم بانک ها از اپلیکیشن‌های غیردولتی که اکنون ارائه شده‌اند استفاده کنند و خدماتشان را بر بستر آن ارائه بدهند.
ناظمی در ادامه کمی از سرویس های ارزش افزوده گفت: یکسری از این سرویس‌های ارزش افزوده با استفاده از روش‌هایی که درست و منصفانه نیست، برخی مردم را عضو این شبکه‌هایشان می‌کنند، در حالی که فرد هیچ اطلاعی در این خصوص ندارد و حتی مایل نیست. این کار به روش های مختلف انجام می‌شود. حتی ممکن است بدافزار یا ویروسی روی گوشی شما نصب شود و برای عضویت در سرویس های ارزش افزوده، درخواست بفرستد.
برای چک کردن این که عضو سرویسی هستید یا نه، ناظمی یک‌ مرتبه دیگر توضیحات کاملی ارائه داد: برای خارج شدن از سرویس های ارزش افزوده کافیست #800* را شماره‌گیری کنید. یک منو روی گوشی باز می‌شود، با استفاده از این منوها می‌توانید ببینید عضو کدام سرویس ارزش افزوده هستید و آن را سریعا لغو کنید.
او درباره بازگشت پول‌هایی که به این واسطه از مشترکان تلفن همراه دریافت شده است، گفت: حدود شش ماه قبل پرونده 33 میلیارد تومانی در این خصوص تشکیل و پول‌های مالباختگان از طریق قبض های موبایل به آنها برگشت داده شد.
ناظمی با اشاره به این که در همین راستا با اپراتورها و صاحبان سرویس برخوردی نیز انجام شده است، درباره بازیگران اصلی حوزه ستاره مربع‌ها گفت: یکی از آنها اپراتوری است که سرویس را ارائه می دهد. دیگری CP ها (شرکتهای تولیدکنندگان محتوا) هستند، بازیگر بعدی اگریگیتور است که سیستم پیامک های محتوایی را در دست دارد. با هر کدام از اینها به شکل جداگانه برخورد کرده ایم.
رئیس سازمان فناوری ایران معتقد است این برخوردها با بازیگران این حوزه ثمربخش بوده است و می گوید: یک سال قبل اگر کد #800* را شماره گیری می کردید به اکثر مواقع مشاهده می کردید که عضو سه چهار سرویس شده اید، اما امروزه این تعداد بسیار کمتر شده است.
علمی **9207** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سامانه شاهكار سازمان فناوري اطلاعات بانك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۱۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان گفت: سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت‌، ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سطح استان، اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، غلامرضا ملایی اظهار کرد: بسیج سازندگی همواره برای رفع مشکلات مردم در زمینه‌های سازندگی، محرومیت زدایی، مسکن، فرهنگی و در همه بحران‌ها و شرایط در کنار مردم است.

وی ضمن گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج و نیز هفته بزرگداشت بسیج سازندگی افزود: اهم برنامه‌های این هفته در دو سطح استانی و شهرستانی، برنامه‌ریزی شده است.

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان، گفت: دیدار با امام جمعه، اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی و همچنین غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدای جهادگر، حضور جهادگران و بسیجیان در نماز جمعه و همچنین برپایی میز خدمت از ویژه برنامه‌های استانی در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت امسال بود.

وی ادامه داد: ۱۵ اردیبهشت نیز به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) در سطح استان موکب عزاداری نیز برپا می‌شود.

ملایی از سایر اقدامات این هفته به اهدای فرش سجاده‌ای به مساجد مناطق محروم منطقه سیستان در ۱۵ اردیبهشت ماه اشاره و خاطرنشان کرد: توزیع پانزده هزار بسته معیشتی و تهیه و توزیع ۲۰ سری اقلام و اثاث به منزل محرومان در ۱۶ اردیبهشت در سطح استانی انجام می‌شود.

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، عیادت از بیماران خاص در ۱۶ اردیبهشت ماه را یکی از برنامه‌های ویژه شهرستان زاهدان اعلام کرد و افزود: اجرای طرح «هر گروه جهادی، یک خدمت بی‌منت» و اهدای خون توسط جهادگران در ۱۷ اردیبهشت گامی دیگر در راستای خدمت‌رسانی به هم نوعان در استان است.

وی ادامه داد: افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی، اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به نوعروسان، برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین افتتاح ۱۵ صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی و مردمیار در سطح استانی و نیز برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان زاهدان در ۱۸ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده است.

ملایی از سایر فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی در ۱۹ اردیبهشت در سطح استانی به افتتاح ۲۵۰ پروژه محرومیت زدایی شامل ۱۰۰ باب احداث و مرمت مسکن محرومان، ۳۰ مورد گازکشی منازل، ۱۲۰ مورد احداث چشمه سرویس بهداشتی اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه توانمندسازی جهادگران، تجلیل از جهادگران برتر در ۲۰ اردیبهشت از برنامه‌های مهم و پایانی این هفته است که در شهرستان زاهدان برگزار می‌شود.

کد خبر 750423

دیگر خبرها

  • گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • بسیج سازندگی الگوی خدمت‌رسانی و خدمتگزاری خالصانه است
  • هیچ پروژه‌ای در بابلسر نباید تعطیل شوند
  • بانک کشاورزی چک الکترونیک سایر بانک‌ها را نقد می کند
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان
  • هوشمند سازی در سند تحول جهت تسریع خدمت‌رسانی به مردم است
  • ورودی کاشان از سمت آزادراه امیرکبیر مسدود شد
  • تسهیل خدمت‌رسانی به مردم با هوشمندسازی امور قضایی