Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:08:13 GMT

معاون میراث فرهنگی کشور:هویت در معماری شهری ما مفقود است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۴۴۵۴

معاون میراث فرهنگی کشور:هویت در معماری شهری ما مفقود است

شیراز-ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه سنت های فرهنگی با خلاقیت تاریخی گره خورده و روح تاریخ و فرهنگ در آن نهادینه شده گفت: هویت حلقه مفقوده شهرسازی و معماری دهه های اخیر در ایران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،محمدحسن طالبیان شامگاه یکشنبه در آیین نکوداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به همراه افتتاح دومین فستیوال روز معمار در شیراز افزود: اگر از ریشه و تاریخ در معماری بهره برده نشود قطعا دچار خودباختگی هویتی خواهیم شد و نتیجه این می شود که بسیاری از شهرهای ما اکنون از هویت اصلی خود باز مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه سابقه زیست انسانی با قدمت بیش از 10 هزار سال در ایران وجود دارد،گفت: در معماری هایی که در سطح کشور وجود دارد به عینه می بینیم که آنهایی که از تاریخ در معماری آن بهره گرفته شده ماندگار است.
وی ادامه داد: استفاده از تاریخ در معماری به معنای کپی کردن نیست بلکه استفاده از خلاقیت مدنظر است.
طالبیان اظهار داشت: راه آینده باید از گذشته بگذرد و اگر اینگونه نباشد معماری و هنر پایدار نخواهد بود.
وی به وجود دو هزار و 200 طرح مرمتی آثار تاریخی و فرهنگی در حال انجام در سطح کشور توسط بخش هایی به جز سازمان میراث فرهنگی سخن گفت و بیان کرد: در سالهای اخیر شهر یزد در فهرست جهانی به ثبت رسید و این اقدام مناسب این افسوس را نیز به دنبال داشت که اگر ده سال پیش شهرهای مانند شیراز و مشهد نیز ثبت جهانی شده بود به سرنوشتی که امروزه بافت تاریخی این شهرها با آن مواجه شده اند دچار نمی شدند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: در سه سال گذشته حتی یک مورد تخریب اماکن و خانه های تاریخی در شهر یزد اتفاق نیفتاده و بلعکس این خانه ها ارزش اقتصادی نیز پیدا کرده است.
وی گفت: در سالهای اخیر مطالبه عمومی در سطح کشور نسبت به حفظ میراث فرهنگی ایجاد شده که این مساله تاثیر خوبی بر حفاظت از میراث باقی مانده ایران خواهد داشت.
وی با بیان اینکه 23 اثر ثبت جهانی در ایران وجود دارد گفت: کشور ما با این تعداد میراث ثبت جهانی شده در جایگاه 11 دنیا از این نظر قرار دارد و اگر هشت سال جنگ تحمیلی بر ایران تحمیل نشده بود این ظرفیت از نظر میراث فرهنگی در کشور ما وجود داشت که اکنون هم ردیف ایتالیا و چین که بیشترین میراث ثبت جهانی را دارند قرار داشته باشیم.
طالبیان اظهار داشت: امیدوارم معماران و طراحان کشور از ظرفیت تاریخی غنی ایران استفاده و الگوهای جدید متناسب با هویت این مرز و بوم ارائه کنند.

** به دنبال حل مشکل ارگ و آسمان
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان معماری شیراز درباره ساخت هتل آسمان در حریم درجه یک مجموعه زندیه در شیراز گفت: این مساله به مشکلی برمی گردد که در طرح تفصیلی این شهر وجود دارد.
طالبیان مجموعه زندیه شیراز را کاملترین سازه موجود این دوران در دنیا عنوان کرد و افزود: به دنبال حل این مشکل هستیم اما باید در نظر داشت که طرح تفصیلی شهرها باید جامع نگر و تکمیل تهیه شود.
هتلی به نام آسمان در نزدیکی ارگ کریمخان زند ساخته شده که گفته می شود وجود این هتل مانع ثبت ارگ در آثار جهانی است.

** باران و تغییر محل
آیین نکوداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به همراه افتتاح دومین فستیوال روز معمار در شیراز قرار بود در ارگ کریم خان زند برگزار شود که بارندگی عصر یکشنبه، محل برگزاری این مراسم را به مکانی دیگر تغییر داد و بسیاری از مدعوین و خبرنگاران حاضر در این محل بصورت ایستاده حدود دو ساعت این مراسم را که بیش از یکساعت و نیم هم با تاخیر آغاز شده بود، نظاره کردند و یا پوشش خبری دادند.
هواشناسی فارس نسبت به بارش در روزهای اخیر در استان، اطلاعیه داده بود.

** 20 اثر تاریخی فرهنگی کشور هیات امنایی اداره می شود
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنینی در حاشیه افتتاح نمایشگاه مجموعه آثار مربوط به آب در دوره های مختلف تاریخی در شیراز گفت: با مصوبه هیئت دولت اداره 20 اثر تاریخی و فرهنگی کشور از جمله تخت جمشید و پاسارگاد تا پایان سال جاری بصورت هیئت امنایی خواهد بود.
طالبیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره زمان اداره هیئت امنایی مجموعه های ثبت جهانی شده کشور افزود: دستورالعمل اداره هیئت امنایی مجموعه های تاریخی فرهنگی کشور که 12 مورد آن مشخص شده و 8 مورد دیگر هم بزودی به آن اضافه می شود برای تصویب نهایی به دولت ارائه شده و پیش بینی می شود این کار در سال جاری به مرحله اجرا در آید.
طالبیان ادامه داد: اداره مجموعه های تاریخی و فرهنگی تخت جمشید، پاسارگاد ، حافظیه و سعدیه در استان فارس در قالب این طرح به صورت هیئت امنایی انجام خواهد شد و اگر مسولان استان فارس محور باستان شناسی ساسانی را که در این استان واقع شده را برای اداره هیئت امنایی به سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد کنند قطعا پذیرفته خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی تاکید زیادی برای حمایت از مجموعه داران بخش خصوصی دارد که 12 نمونه آن در استان فارس حضور دارند.

** اشیای تاریخی مجموعه داران بخش خصوصی بیمه می شود
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طرح بیمه کردن اشیای تاریخی مجموعه داران بخش خصوصی اخیرا در مجلس شورای اسلامی مصوب شده که با تایید شورای نگهبان عملیاتی خواهد شد.

** ظرفیت افزایش تعداد آثار تاریخی محور ساسانی وجود دارد
طالبیان ادامه داد: این امکان وجود دارد که میراث دیگری از ساسانیان نظیر آثاری که در شهرستان داراب وجود دارد با انجام کاوش های باستان شناسی در آینده به پرونده ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی در استان فارس افزوده شود.
9873 / 1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي شهرسازي معماري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۴۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه سینما، مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سهیلی و با حضور پژمان مظاهری‌پور، مستندساز و اسکندر مختاری، پژوهشگر و استاد معماری و مرمت و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه در قالب برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما روی پرده رفت. پژمان مظاهری‌پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است. او آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران‌شناسی را در موسسه «ایران پژوه» که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند انجام می‌دادند. یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسید اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصاویری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستندسازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پور همچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فرد بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران تراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره‌شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند افرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان کرد: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهرهای ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او ۳۳ فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق‌محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است؛ سهیلی دارای نشان درجه ۲ هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست اسکندر مختاری از استادان حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش‌اندوزی می‌پرداخت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم‌نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی اظهار کرد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکاران را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه‌ دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه‌گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری‌پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت ۱۶ میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه‌کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند. او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شناخته‌شده سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال‌شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور یادآور شد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزییات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی در پایان بیان کرد: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارایه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر 6087717

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • برنامه ملی بازآفرینی در کشور اجرا می‌شود
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود