Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@06:01:19 GMT

سامانه شاهکار آماده خدمت‌رساني به بانکهاست

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۴۴۲

سامانه شاهکار آماده خدمت‌رساني به بانکهاست

خبرگزاري آريا - سامانه شاهکار (شبکه احراز هويت کاربران ايران) توسط سازمان فناوري اطلاعات ايران توسعه داده شد تا به کمک کسب‌وکارها بيايد. يکي از دستگاه‌هايي که مي‌تواند از اين سيستم استفاده کند، بانک مرکزي است. اما رئيس سازمان فناوري مي‌گويد در اين مسير مشکلاتي وجود دارد که بايد حل شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، امير ناظمي رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران در حاشيه مراسم گراميداشت روز جهاني ارتباطات در خصوص وضعيت فعلي سامانه شاهکار گفت: شاهکار اکنون متصل است و پنج هزار تست هم روي آن انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر فردي بايد مشخص کند به چه دليل به استفاده از اين برنامه نياز دارد.
وي افزود: متقاضي با يک نامه درخواستش را به ما ارائه مي‌دهد. طي يک فرآيند حداکثر 10 روزه، ما به او اطلاع مي‌دهيم که چطور مي تواند از سامانه استفاده کند و قراداد مالي را نيز به پيوست برايش ارسال مي کنيم. پس از طي شدن اين فرآيندها فرد مي تواند به سامانه متصل شود.
بانک مرکزي قرار بود براي خدمات مبتني به کارت خود از سامانه شاهکار سازمان فناوري استفاده کند، اما اين اتفاق رخ نداد. ناظمي در اين خصوص گفت: در نامه‌اي به رئيس بانک مرکزي، چند اشکال مهم که در اين خصوص وجود داشت را مطرح کرديم و درخواست داديم که اين مسائل بازبيني شود.
او به ترتيب اين موارد را شمرد و گفت: براي دريافت رمز دوم، چهار راه وجود دارد؛ اول اينکه کاربر به بانک مراجعه کند و يک OTP (رمز‌هاي يک بار مصرف) بگيرد و با آن رمز دوم توليد کند. با توجه به سخت افزار مورد نياز براي اين کار، هر توکن حدود 100هزار تومان براي متقاضي هزينه در بر دارد بنابراين مشکل اين روش گران بودن آن است.
راه حل دوم استفاده از اپليکيشن است اما ايرادي که به آن وارد است، اين که حدود50 درصد از مردم ايران به گوشي هوشمند ندارند و نمي توانند از آن استفاده کنند. با به کارگيري اين روش، 50 درصد از جمعيت حذف مي‌شوند.
راه حل سوم گرفتن رمز دوم از طريق USSD (ارسال پيام از طريق کد دستوري) است که مشکل اين روش امنيت پايين آن است.
راه‌حل چهارم مبتني بر پيامک است؛ مشکل اين روش اين است که پول پيامک را چه کسي بايد بپردازد؟ مشتري يا بانک؟ اگر تعداد تراکنش ها بالا باشد چه مي شود؟ در راه حل چهارم اگر بانک مرکزي بخواهد از سامانه شاهکار استفاده کند ما آمادگي کامل را داريم. اکنون برخي بانک ها از اين سامانه استفاده مي کنند و حتي نصب اپليکيشن‌شان هم از اين طريق انجام مي شود.
او در خصوص هزينه استفاده از سامانه شاهکار گفت: هر يک مرتبه که شخص بخواهد اپليکيشني را نصب کند که نياز به احراز هويت دارد، 120 تومان هزينه دارد. اين هزينه براي يک بار نصب است. حالا اگر تراکنش از يک حدي بالاتر برود شايد اين کارمزد منطقي نباشد و ميزان آن تغيير کند. الان تراکنش‌هاي بالاي سه ميليون، کارمزدي حدود 700 تومان دارد و مردم پذيرفته اند آن را پرداخت کنند.
او افزود: ما به بانک مرکزي پيشنهاد داديم براي تراکنش هاي خُرد نياز به رمز دايناميک نباشد و اين رمز را براي يک حدي به بالا بگذارند. رمز دوم مبتني بر تراکنش باشد. همان طور که مردم پذيرفته اند در ATM کارمزد بدهند، اين جا هم کارمزد بدهند.
الان تعدادي از بانک‌ها اپليکيشن توليد رمز را توسعه داده‌اند، ما هم پيشنهاد داده‌ايم بانک ها از اپليکيشن‌هاي غيردولتي که اکنون ارائه شده‌اند استفاده کنند و خدماتشان را بر بستر آن ارائه بدهند.
ناظمي در ادامه کمي از سرويس هاي ارزش افزوده گفت: يکسري از اين سرويس‌هاي ارزش افزوده با استفاده از روش‌هايي که درست و منصفانه نيست، برخي مردم را عضو اين شبکه‌هايشان مي‌کنند، در حالي که فرد هيچ اطلاعي در اين خصوص ندارد و حتي مايل نيست. اين کار به روش هاي مختلف انجام مي‌شود. حتي ممکن است بدافزار يا ويروسي روي گوشي شما نصب شود و براي عضويت در سرويس هاي ارزش افزوده، درخواست بفرستد.
براي چک کردن اين که عضو سرويسي هستيد يا نه، ناظمي يک‌ مرتبه ديگر توضيحات کاملي ارائه داد: براي خارج شدن از سرويس هاي ارزش افزوده کافيست #800* را شماره‌گيري کنيد. يک منو روي گوشي باز مي‌شود، با استفاده از اين منوها مي‌توانيد ببينيد عضو کدام سرويس ارزش افزوده هستيد و آن را سريعا لغو کنيد.
او درباره بازگشت پول‌هايي که به اين واسطه از مشترکان تلفن همراه دريافت شده است، گفت: حدود شش ماه قبل پرونده 33 ميليارد توماني در اين خصوص تشکيل و پول‌هاي مالباختگان از طريق قبض هاي موبايل به آنها برگشت داده شد.
ناظمي با اشاره به اين که در همين راستا با اپراتورها و صاحبان سرويس برخوردي نيز انجام شده است، درباره بازيگران اصلي حوزه ستاره مربع‌ها گفت: يکي از آنها اپراتوري است که سرويس را ارائه مي دهد. ديگري CP ها (شرکتهاي توليدکنندگان محتوا) هستند، بازيگر بعدي اگريگيتور است که سيستم پيامک هاي محتوايي را در دست دارد. با هر کدام از اينها به شکل جداگانه برخورد کرده ايم.
رئيس سازمان فناوري ايران معتقد است اين برخوردها با بازيگران اين حوزه ثمربخش بوده است و مي گويد: يک سال قبل اگر کد #800* را شماره گيري مي کرديد به اکثر مواقع مشاهده مي کرديد که عضو سه چهار سرويس شده ايد، اما امروزه اين تعداد بسيار کمتر شده است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیام صادر کرد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت ۱۷ اردیبهشت سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری پیامی صادر کرد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَ‌ةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْ‌عُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإذْنِ رَ‌بِّهَا ۗ وَیَضْرِ‌بُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ونَ»
(آیا ندیدی که خداوند چگونه مثلی زد و سخن نیک را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرد که ریشه‌اش ثابت و شاخه آن در آسمان است؟ میوه‌اش را هر دم به اذن پروردگارش می‌دهد؛ و خدا مَثَلها را برای مردم می‌زند، شاید که آنان پند گیرند.)

بسیج شجره طیبه انقلاب اسلامی است که به تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام راحل عظیم‌الشأن بنیان نهاده شد؛ سازمانی مردمی که در برهه‌های خطیرِ بیش از چهار دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی خدمات بی‌شماری را در عرصه‌های مختلف، از حضور خالصانه در دفاع مقدس تا عرصه خدمت‌رسانی به محرومان جامعه، سازندگی و... به نظام مقدس جمهوری اسلامی و میهن اسلامی تقدیم کرده است.

۱۷ اردیبهشت؛ سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری می‌باشد که فرمودند: «این کارِ اردوهای هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند».

از این‌رو فرصت را غنیمت شمرده و سلام، خدا قوت و ارادت قلبی خود را به جوانان عزیز بسیجی در گروه‌های جهادی که مایه فخر و مباهات کشور هستند، تقدیم می‌کنم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903328

دیگر خبرها

  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • فرمانده کل سپاه پیام داد
  • رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیام صادر کرد +جزئیات
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • بسیج سازندگی الگوی خدمت‌رسانی و خدمتگزاری خالصانه است
  • هیچ پروژه‌ای در بابلسر نباید تعطیل شوند
  • بانک کشاورزی چک الکترونیک سایر بانک‌ها را نقد می کند
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی