Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، نخستین فصل کاوش باستان شناختی تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز با هدف لایه نگاری به منظور شناسایی دوره‌های فرهنگی به سرپرستی طاهر قسیمی در فروردین ۱۳۹۸ آغاز و هم اکنون نیز در حال انجام است.

بنا به اظهارات سرپرست تیم کاوش؛ نتایج اولیه در این فصل، شامل کشف بقایای معماری از دو دوره فرهنگی قرون میانه اسلامی و دوران تاریخی است که جهت مشخص شدن تاریخ گذاری مطلق آن‌ها می‌بایست آزمایش سالیابی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسیمی افزود: ساختار‌های مشخص شده از دوره اسلامی بیانگر استقرار‌های روستانشینی بوده و از دوره تاریخی نیز ساختاری خشتی مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مطالعه مواد فرهنگی، مطالعات میان رشته‌ای همچون باستان _جانورشناسی، باستان_گیاه شناسی، زمین_ریخت شناسی، سالیابی دیرین مغناطیس، سالیابی کربن ۱۴ و سالیابی به شیوۀ گرمالیان انجام خواهد شد.

سرپریت تیم کاوش خاطرنشان کرد: برنامه پژوهشی باستان شناختی تپه کوشکله، نخستین پروژه لایه نگاری در شهرستان سقز است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داده و بخشی از جدول گاهنگاری منطقه را مشخص سازد. در این راستا، برای حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان انجام شده است.

سیدمحسن علوی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز با تشکر از تیم کاوش تپه کوشکله سقز، بر الزوم انجام کاوش‌های باستان شناسی و نقش مهم این پژوهش‌ها در روشن سازی پیشینه فرهنگی و سکونتی انسان در استان کردستان تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: نتایج این کاوش‌ها با برنامه ریزی دراز مدت و ایجاد سایت موزه در جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان و شهرستان سقز بتواند موثر واقع شود.

انتهای پیام/م

ساختار‌های معماری دوران تاریخی و اسلامی در سقز کشف شد

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثارتاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ‌سازی با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش انجام شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسائل فرهنگی و ایجاد فرهنگ سازی میان اقشار مختلف جامعه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، محمدمهدی اسماعیلی در آئین تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش سراسر کشور که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن تبریک هفته معلم به جامعه فرهنگی کشور، گفت: اگر از مفاخر و بزرگان نام می‌بریم نباید اسیر مشهورات باشیم، چرا که مانع تعمیق و تعمد جدی می‌شوند.

وی افزود: معلمان همه داشته‌های اخلاقی و فرهنگی و تمامی مواردی که برای رشد یک کودک، نوجوان و جوان لازم است را به جامعه منتقل می‌کنند در این میان جامعه‌ای توسعه یافته و پیشرفته است که به اساتید با تمام وجودش نسبت به جایگاه آن تعمیم پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه امید داریم بتوانیم برای پیشبرد اهداف فرهنگی خود از جامعه فرهنگی به ویژه معلمان کمک بگیریم، اضافه کرد: سعی داریم در زمینه فرهنگ‌سازی با همکاری آموزش و پرورش اقدامات موثرتری داشته باشیم.

کد خبر 751853

دیگر خبرها

  • فرهنگ‌سازی با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش انجام شود
  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • کشف یک سنگ که در دوران روم باستان بیشتر از طلا ارزش داشته است
  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • اثر کشف‌شده در خیابان باباطاهر همدان به دوره ایلخانی برمی‌گردد
  • معین وزارت اقتصاد طالبان: در دوران جمهوریت «فساد» به فرهنگ تبدیل شده بود/ به عنوان فردی «شیعه» با صلاحیت کامل در ساختار امارت اسلامی مشغول هستم
  • مسجد یوردشاهی ارومیه مرمت و ساماندهی می شود
  • معلمان معمار ساختار فرهنگی جامعه هستند
  • هفدهمین دوره میرمیران و روز معمار
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی