Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@04:25:14 GMT

گندم هايي که در نبود سيلو دچار افت مي شوند

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۶۶۵۴

گندم هايي که در نبود سيلو دچار افت مي شوند

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - بيش از يک دهه از آغاز ساخت کارخانه آرد و سيلوي ذخيره گندم شهرستان سلسله مي گذرد اما هنوز خبري از نگهداري گندم با کيفيت اين شهرستان در سيلوهاي ذخيره نيست.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سلسله شهرستاني در 50 کيلومتري خرم آباد است که به دليل شرايط جوي مناسب و خاک حاصلخيز منطقه، اقتصادي مبتني بر کشاورزي و توليدات وابسته به اين بخش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين شهرستان داراي تقريبا 40 هزار هکتار زمين کشاورزي مستعد و قابل کشت است که هرساله حدود يک سوم اين زمين ها توسط کشاورزان شهرستان به کشت محصول حياتي و راهبردي گندم اختصاص مي يابد.
سلسله را مي توان يکي از توليدکنندگان عمده گندم با کيفيت در لرستان محسوب کرد اما نبود کارخانه آرد و سيلوي ذخيره گندم يکي از مشکلات عمده اي است که هرساله کشاورزان اين شهرستان در فصل برداشت محصول گندم با آن مواجه هستند.
بيش از 66 واحد خبازي فعال در سطح اين شهرستان وجود دارد که براي پخت نان مورد نياز جمعيت 75 هزار نفري آن مجبور به وارد کردن ماهيانه بيش از 600 تن آرد هستند.
به گفته مديرعامل کارخانه آرد سلسله، اين کارخانه سال 85 در زميني به مساحت 47 هزار مترمربع کلنگ زني شد.
که تاکنون بيش از 25 ميليارد ريال براي احداث اين کارخانه هزينه شده که پنج ميليارد ريال آن اعطاي تسهيلات از سوي بانک کشاورزي بوده و اکنون براي تکميل سيلوهاي ذخيره اين کارخانه به حدود 20 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
*** بيش از 45 هزار تن غلات در سلسله برداشت مي شود
رضا سوخته زاري رئيس جهاد کشاورزي سلسله با اشاره به اينکه سلسله به واسطه اراضي حاصلخيزي که دارد يکي از قطب هاي کشاورزي لرستان محسوب مي شود، افزود: اين شهرستان بيش از 40 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که حدود 25 هزار هکتار از آنها ديم، 12 هزار هکتار آبي و چهار هزار هکتار نيز باغات است.
وي با بيان اينکه 6 کميسيون خريد غلات دراين شهرستان براي خريد محصولات کشاورزان ايجاد شده است، بيان کرد: پنج کميسيون مختص خريد گندم و جو بوده و يک کميسيون نيز به خريد کلزا اختصاص يافته است.
وي با اشاره به اختصاص 12 هزار هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان به کاشت گندم اظهارداشت: چهار هزارو 500 هکتار از مجموع اين اراضي آبي و مابقي ديم هستند که بيش از 35 هزار تن گندم از آنها برداشت خواهد شد.
رئيس جهاد کشاورزي سلسله با اشاره به کاشت جو در سطح 6 هزار و 500 هکتار از اراضي شهرستان، ادامه داد: 500 هکتار از اين اراضي آبي و 6 هزار هکتار نيز ديم هستند و پيش بيني مي شود بيش از هفت هزارو500 تن محصول برداشت صورت گيرد.
سوخته زاري با اشاره به اينکه مراکز خريد گندم شهرستان از انبار متناسب با حجم خريد برخوردار هستند، يادآور شد: داشتن باسکول استاندارد و کاليبره، امکانات لازم براي تخليه و بارگيري محصولات، دوربين مداربسته ديد در شب و همچنين بستر ارتباط اينترنتي و تجهيزات مربوط به آن براي کميسيون هاي خريد فراهم شده است.
وي اظهار داشت: ممکن است به دليل نگهداري در فضاي سرباز و آزاد کيفيت گندم هاي برداشت شده دچار افت ‌شود و به دليل احتمال بارش زودرس بايد تدابيري براي نگهداري مناسب آنها صورت گيرد.
وي با اشاره به اينکه طرح احداث سيلوي ذخيره گندم شهرستان سلسله داراي سه دهنه 9 هزار تني است که دو دهنه آن در حال آماده سازي است، افزود: درصورت احداث سيلو و کارخانه توليد آرد شهرستان، ظرفيت توليد سالانه 70 هزار تن آرد و ذخيره 50 هزار تن محصولات کشاورزي در شهرستان وجود خواهد داشت که تحقق اين امر ظرفيت منحصر به فردي براي افزايش سطح توليد بخش کشاورزي شهرستان خواهد بود.
سوخته زاري مهمترين عامل آماده نشدن سيلوي شهرستان را عدم پرداخت بموقع تسهيلات لازم از سوي بانک عامل اعلام و بيان کرد: درصورت اتمام عمليات احداث سيلوي ذخيره به طور قطع کشاورزان بيشتري به کاشت گندم ترغيب مي شوند و ميانگين توليد گندم شهرستان نيز افزايش مي يابد.
*** لزوم تکميل و بهره برداري ازسيلوهاي ذخيره گندم
فرماندار سلسله نيز با بيان اينکه آرد و نان يکي از نيازهاي اساسي مردم است و بايد براي خودکفايي در اين زمينه اقدام کرد، اظهار داشت: شهرستان سلسله با اختصاص ساليانه حدود 17 هزار هکتار زمين ديم و آبي به کشت گندم و وجود زمين هاي حاصلخيز ظرفيت بالايي در توليد محصول گندم دارد.
شريف خسروي افزود: با همکاري جهاد کشاورزي و ارائه آموزش هاي لازم به کشاورزان، شهرستان سلسله مي تواند به يکي از قطب هاي کشت گندم تبديل شود.
وي بيان کرد: بيش از 12 سال است که روند ساخت کارخانه آرد و انبار محصولات غذايي شهرستان که با مشارکت بخش خصوصي آغاز شده به دليل مشکلات مالي و عدم پرداخت بموقع اعتبار متوقف شده است.
فرماندار سلسله گفت: با توجه به اينکه سلسله يکي از قطب هاي توليد گندم استان محسوب مي شود و گندم نيز يکي از کشت هاي غالب شهرستان بوده لازم است که اين طرح به عنوان يکي از نيازهاي ضروري شهرستان هرچه سريعتر تکميل و مورد بهره برداري قرار گيرد.
7265/7273
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۶۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار امسال مجموع سطح زیرکشت گندم ۶ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم است.

به گفته او، اولین برداشت خوشه های طلایی گندم در هفته اول فروردین از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان آغاز شد و همچنان استان های خوزستان، ایلام و جنوب استان فارس اضافه شدند.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند درصدی از افزایش تولید بدلیل آن است که برداشت نسبت به سال قبل ۱۰ روز زودتر آغاز شده است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه بیش از ۱۱۵۰ مرکز خرید آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم هستند و در مناطق معتدل و سرد کشور عملیات داشت و مبارزه با بیماری و کودپاشی مزارع ادامه دارد.

او با بیان‌ اینکه ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، گفت: وزارت جهاد پیگیری لازم برای دریافت وجوه کشاورزان را انجام داده است, براین اساس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه سریع تر بودجه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • خریدار بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران