Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- جریان های سیاسی در حالی به پیشواز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می روند که طرح استانی شدن انتخابات؛ رقابت جریانات سیاسی برسر هیات رییسه، عدم اقبال مردم به جریان های سیاسی و بی انگیزگی جریان های سیاسی از محورهای قابل تامل برای آنها می باشد.

سوم اردیبهشت ماه جاری، نمایندگان، طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را تصویب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرده بود طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس برای بررسی به شورای نگهبان ارجاع داده شده است. حال پس از بررسی توسط شورای نگهبان به گفته عباسعلی کدخدایی، عدالت انتخاباتی با طرح استانی شدن انتخابات تامین نشده و این مصوبه مجلس دارای بیش از 10 مورد ابهام ، 4 مورد ایراد خلاف شرع و تعدادی ایراد خلاف قانون است.
گروه نشریات خبری؛ با بررسی رسانه های داخلی اعم روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماها به طرح موضوعات و محورهای طرح شده در این باره و نیز موضوع های انتخاباتی دیگر در رسانه های نزدیک به اصلاح طلب و اصولگرا پرداخته است.
رسانه های اصلاح طلب
...............................
بررسی رسانه های اصلاح طلب نشان می دهد که علاوه بر موضوع طرح استانی شدن انتخابات؛ محورهای دیگری چون رقابت جریانات سیاسی بر سر هیات رییسه؛ احتمال حضور احمدی نژاد در انتخابات؛ بی انگیزگی جریانات سیاسی برای شرکت در انتخابات و عدم اقبال مردم به جریان های سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
برخی عبارت های مهم طرح شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از: رفع شدن ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات با حضور اعضای شورای نگهبان؛ این طرح خلاف موازین شرع و مغایر با بند 15 اصل سوم قانون اساسی تشخیص داده شد؛ از نظر شورای نگهبان این طرح مغایر با اصل 75 قانون اساسی است؛ کاهش مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت خود از دیگر دلایل شورای نگهبان بود؛ محمدرضا عارف برای ریاست مجلس شورای اسلامی نهایی شد؛ بازنده اصلی میدان رقابت اصولگراها در اجلاسیه قبل بودند؛ برخی تلاش داشتند که جریان دولت موسوم به دولت اعتدالی و اعتدال‌گرایی را جریان سوم سیاسی قلمداد کنند؛ جریان احمدی‌نژاد از دل جریان اصولگرایی برخاسته ولی حالا خودش را اصولگرا نمی‌داند؛ حلقه مخفی یاران احمدی‌نژاد؛ فضای کشور انتخاباتی نیست؛ جریان‌ها و جناح‌های سیاسی خیلی بی‌رمق هستند و تمایل چندانی از سوی آنها به انتخابات مشاهده نمی‌شود؛ مردم نسبت به احزاب سیاسی عنایت چندانی نداشته و ندارند؛ مردم اعتماد کافی به احزاب ندارند و احزاب هم در بین مردم فعالیت چشم‌گیر و موثری ندارند.

** طرح استانی شدن انتخابات
با اعلام حضور اعضای شورای نگهبان در مجلس برای رفع ایرادات طرح استانی شدن انتخابات روزنامه ایران می نویسد: محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس می‌گوید ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات با حضور اعضای شورای نگهبان رفع خواهد شد. اتفاقی که البته در جریان تدوین اولیه این طرح در کمیسیون شوراها هم رخ داده بود و بخش‌های مربوط به استانی شدن و تناسبی شدن انتخابات در حضور اعضای شورای نگهبان تهیه شده بود. شورای نگهبان آن گونه که عباسعلی کدخدایی گفته، 10 ایراد به مصوبه مجلس وارد کرده و آن را برای اصلاح به بهارستان فرستاده است. کولیوند در گفت‌وگو با خانه ملت گفته است که «شورای نگهبان10 ابهام درباره مصوبه انتخاباتی مجلس داشته و 4 خلاف شرع و مابقی نیز اشکالات سؤالی بوده است.» او در ارزیابی خود گفته که احتمالاً ایراد شورای نگهبان به شیوه تخصیص کرسی‌ها در سیستم تناسبی و استانی است. با این ترتیب افق پیش روی مجلس و شورای نگهبان در این زمینه حکایت از آن دارد که این ایرادها و اختلاف‌ها هم رفع شدنی باشند.

خبرگزاری ایسنا با طرح این سوال سرانجام قانون انتخابات مجلس چه می‌شود؟ نوشت: شورای نگهبان اما به دلیل ایراد مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی نخستین طرح مصوب مجلس ششم را به مجلس شورای اسلامی برگرداند. ایرادات شورای نگهبان عمدتاً بر چهار محور تشدید اختلاف‌های محلی، قومی و قبیله‌ای، کاهش مشارکت مردم در انتخابات، افزایش هزینه عمومی و ایجاد تبعیض ناروا مبتنی بود. شورای نگهبان معتقد بود که برگزاری استانی انتخابات موجب بروز و ازدیاد اختلاف‌های محلی، قومی، قبیله‌ای و مذهبی می‌شود و این خلاف همبستگی و وحدت ملی است. بنابراین این طرح خلاف موازین شرع و مغایر با بند 15 اصل سوم قانون اساسی تشخیص داده شد. کاهش مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت خود از دیگر دلایل شورای نگهبان بود. شورای نگهبان این مشکل را مغایر بند 8 اصل 3 قانون اساسی می‌دانست. از نظر شورای نگهبان این طرح موجب افزایش هزینه عمومی انتخابات می‌شد که مغایر با اصل 75 قانون اساسی بوده است.

**رقابت جریانات سیاسی بر سر هیات رییسه
روزنامه اعتماد می نویسد: 3 فراکسیون و 3 جریانی که تقریبا همه معادلات خانه ملت از مسیر آنها عبور می‌کند. یکی داعیه‌دار اصلاح‌طلبی است و دیگری به نام مستقلین از اصولگرایانی با دز پایین‌تر محسوب می‌شود؛ دیگری هم اصولگرایانی با تب و تاب تندتر به نام فراکسیون ولایی نقش‌آفرینی می‌کنند. هر چند اوج رقابت این 3 فراکسیون در جریان انتخابات هیات‌رییسه مجلس رقم می‌خورد اما تقریبا برای هر طرح و لایحه‌ای یا حتی سوال و استیضاح موافقت دو فراکسیون می‌تواند برگ برنده قطعی باشد. فارغ از این ماجرا با نزدیک شدن به آخرین انتخابات هیات رییسه اینکه فراکسیون‌ها این‌ روزها چه برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند، می‌تواند جالب باشد.

روزنامه آرمان نوشت: در جلسه شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی کاندیداتوری محمدرضا عارف برای ریاست مجلس شورای اسلامی نهایی شد. در حالی که تاکنون صحبت‌های ضدونقیضی در خصوص کاندیداتوری محمدرضا عارف برای ریاست مجلس شنیده می‌شد، اما در جلسه فراکسیون امید مجلس که روز گذشته برگزار شد، کاندیدا شدن عارف برای ریاست مجلس قطعی شد. گفتنی است انتخابات هیات‌رئیسه مجلس 5 خردادماه برگزار می‌شود.

حمیده زرآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقادهای اصولگرایان به لاریجانی شانس وی برای تکیه مجدد به صندلی ریاست مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: اگر اجلاسیه قبل را در نظر بگیریم، به نظر من بازنده اصلی میدان رقابت اصولگراها بودند؛ چراکه هویت خودشان را با کاری که آقای حاجی‌بابایی انجام داد و به نفع آقای لاریجانی کنار رفت، زیر سوال بردند، چون حتی حاضر نشدند تا انتها در این رقابت باقی بمانند و این باعث شد در جریان نوپای فراکسیون مستقلین ذوب شوند. به نظر من این بزرگترین شکست برای یک جریان سیاسی است.

** احتمال حضور احمدی نژاد در انتخابات
روزنامه شرق عنوان داشت: در تاریخ جمهوری اسلامی همواره دو جریان راست و چپ اسلامی یا اصولگرا و اصلاح‌طلب بعدی میان‌دار اصلی عرصه سیاست بوده‌اند. تلاش‌هایی هم اگر برای راه‌افتادن جریان سوم شکل گرفته، ناکام مانده است.در‌این‌میان برخی هم تلاش داشتند که جریان دولت موسوم به دولت اعتدالی و اعتدال‌گرایی را جریان سوم سیاسی قلمداد کنند؛ اما در شرایطی که دولت فعلی خودش را از گفتمان دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی جدا نمی‌داند و در واقع شاکله جریان اعتدال، امتداد تعدیل‌شده همان چپ و راست است، اعتدال‌گرایان که در اصل نمی‌توان آنها را حتی یک جریان مشخص هم دانست؛ نه خودشان چنین باوری دارند که جریان سوم‌اند و نه ناظران بیرونی می‌توانند یا می‌خواهند آنها را جریان سوم قلمداد کنند؛ چراکه جریان سوم به‌نوعی قرار است یا می‌خواهد در مسیر انکار و جدایی از دو جریان اصلی، خود را رقیب‌شان بداند. جدی‌ترین جریانی که این روزها تلاش دارد خود را بدیل و رقیب دو جریان اصلی معرفی کند، محمود احمدی‌نژاد و یارانش است. آنها جابه‌جا در شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌های تلگرامی متعلق به خود مانند دولت بهار خود را جریان سوم می‌دانند. مشخص و هویدا شد که جریان احمدی‌نژاد از دل جریان اصولگرایی برخاسته؛ ولی حالا خودش را اصولگرا نمی‌داند.

خبرگزاری ایسنا با تیتر «حلقه مخفی یاران احمدی‌نژاد» نوشت: اخبار و شنیده‌ها حاکی از این است که از قضا این چهره‌ها ته دلشان همچنان به رئیس سابق دولت باور دارند اما از ترس طرد از سوی جریان اصولگرایی، نه جرأت نزدیک‌شدن به یار سابق را دارند و نه نقد او را به سود خود می‌بینند. برخی از این چهره‌ها امید وافر دارند که روزی دوباره امکان بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت فراهم شود تا آنها هم همراهش به قدرت بازگردند.

** بی انگیزگی جریانات سیاسی برای شرکت در انتخابات
«مشارکت به شرط تاثیرگذاری» عنوان گزارش روزنامه ابتکار است.
در بخشی از آن آمده است: با توجه به اینکه ما اسفندماه 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم اما فضای کشور انتخاباتی نیست. جریان‌ها و جناح‌های سیاسی خیلی بی‌رمق هستند و تمایل چندانی از سوی آنها به انتخابات مشاهده نمی‌شود. گمانه‌زنی‌های زیادی در رابطه با حضور جریان‌های سیاسی برای انتخابات اسفندماه وجود دارد.درواقع اگر همین روال فعلی در کشور ادامه یابد، این انتخابات برای جریان‌های سیاسی کشور و همه مسئولان، مسئله‌ای به نام چگونگی دعوت مردم را به همراه خواهد داشت. این سکوت سنگین نشانه نبود گفتمان از سوی جریان‌هاست و یا عدم تمایل بدنه اجتماعی به برنامه‌ها و راهکارهای آنان است؟ اگر در طی این روزهای اخبار جریان‌های سیاسی را دنبال کرده باشیم می‌بینیم که تلاشی از سوی آنها برای به صحنه کشاندن مردم در انتخابات دیده نمی‌شود. تحرکات انتخاباتی اصولگرایان نشان می‌دهد که به نوعی از انتخابات مجلس عبور کرده‌اند و بیشتر برای انتخابات 1400 متمرکز شده‌اند. اصلاح‌طلبان نیز به مشارکت مشروط اشاره کرده‌اند و موانع سر راه خود را عامل این تصمیم بیان کرده‌اند. اصلاح‌طلبان می‌گویند اساس نگاه ما به بحث انتخابات، مشارکت‌جویی بوده است، اما ممکن است شرایط اجازه مشارکت ندهد.

** عدم اقبال مردم به جریان های سیاسی
محمد نعیمی‌پور عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، درباره اقبال مردم به جریان‌های سیاسی در انتخابات مجلس یازدهم گفت: مردم نسبت به احزاب سیاسی عنایت چندانی نداشته و ندارند. نظرسنجی که در این‌ باره تاکنون انجام شده حاکی از این است که کمتر از 10 درصد مردم به احزاب توجه دارند یا با آن‌ها آشنایی دارند و برای آن اعتبار قائل هستند.
وی تصریح کرد: عموم مردم چه مسائل معیشتی داشته باشند و چه نداشته باشند، اعتماد کافی به احزاب ندارند و احزاب هم در بین مردم فعالیت چشم‌گیر و موثری ندارند. به همین دلیل است که احزاب در سایه شخصیت‌های موثر کارهایشان پیش می‌رود.

رسانه های اصولگرا
........................
بررسی رسانه های اصولگرا نشان می دهد که این جریان رسانه ای کمتر به انتخابات توجه نشان داده اند. طرح استانی شدن انتخابات و عدم تصمیم گیری اصلاح طلبان به حضور در انتخابات دو موضوع مورد بررسی این جریان رسانه ای می باشد. اغلب ایرادات شورای نگهبان در حوزه مبنایی است؛ تاکنون در جریان اصلاحات بحثی درباره انتخابات نشده است و پارلمان اصلاحات خودش کار اجرایی نمی‌کند از مهم ترین عبارت های کانونی است.

** طرح استانی شدن انتخابات
اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به مفاد ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به استانی شدن انتخابات مجلس، به خبرگزاری تسنیم گفت: اغلب ایرادات شورای نگهبان در حوزه مبنایی است و به‌نظر می‌رسد راه‌حلی برای رفع آن وجود نداشته باشد، جز اینکه به‌کلی مصوبه را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 29 اردیبهشت) پارلمان در تذکری شفاهی، گفت: خوشبختانه شورای نگهبان طرح استانی شدن انتخابات مجلس را در یک بازه زمانی فشرده بررسی کرده و ایراداتی را نیز به این طرح گرفته و به مجلس برگشت داده شده است، اما متأسفانه این طرح در دستور کار این هفته مجلس مشاهده نمی‌شود و هفته آینده نیز با توجه به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس و تعطیلاتی که وجود دارد، نمی‌توان این طرح را مورد بررسی قرار داد.

**عدم تصمیم گیری اصلاح طلبان به حضور در انتخابات
احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات آتی مجلس گفت: تاکنون در جریان اصلاحات بحثی درباره انتخابات نشده است.
وی درباره آخرین خبرها از بررسی پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: پارلمان اصلاحات بحثِ این دوره انتخابات و آن دوره نیست، بلکه سازوکاری است که می‌خواهد انسجام و هماهنگی جبهه اصلاحات را افزایش دهد. هم اکنون در حال پیگیری هستیم که آخرین مواد آن به تصویب برسد؛ پارلمان اصلاحات خودش کار اجرایی نمی‌کند بلکه تعیین خواهد کرد که فعالیت‌های جبهه اصلاحات به چه نحوی دنبال شود.
پژوهشم**9351**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات رسانه هاي داخلي بررسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها که در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که ایرادات و ابهاماتی داشت و با رفع ابهامات، خلاف موازین شرع شناخته نشد.

به گزارش مشرق، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲در نخستین نشست خبری خود، به گزارشی از نظرات اخیر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اماره بها که از سال گذشته میان محلی و شورای نگهبان در رفت و آمد بود، در نهایت خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم این طرح به اهداف خود دست یابد.

تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید

وی افزود: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) نیز در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی گاز ایران با هند به داوری نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نیز است سوی شورای نگهبان نگهبان مورد بر سی قرار گرفت که به تایید شورا نرسید. همچنین اصلاح قانون نظام صنفی کشور نیز با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

وی همچنین گفت که شورای نگهبان نسبت به قانون مصباح نشان صنفی ابهاماتی وارد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: دو طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها و  استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران اجتماعی و همچنین لایحه دو فوریتی تمدید امرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست و لایحه ارجاع اختلاف توانیر و شرکت گنت ترکیه به داوری  خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف با اشاره به اساسنامه‌های بررسی شده از سوی شورای نگهبان گفت: اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، اصلاح اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی، اصلاح اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و همچنین اصلاح اساسنامه سازمانهای مناطق آزاد  کیش،قشم، ارسباران، جلفا و انزلی نیز خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

وی با بیان این‌که « ۳ استعلام از دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است» اظهار کرد: دو مورد از این موارد خلاف موازین شرع شناخته نشد و یک مورد بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شد.

فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز شد

به گزارش ایسنا سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در انتهای هفته مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده در ۱۵ استان برگزار می‌شود؛ در ۸ خوزه انتخابیه که بالای دو نفر از داوطلبان آن‌ها تعیین تکلیف نشدند (تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم شهر و ملایر) انتخابات بصورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود.

طحان نظیف افزود: از امروز فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که «تعداد ناظران شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات بیش از ۴۰ هزار نفر هستند»، عنوان کرد: در مرحله قبل همه موارد تخلفاتی که به شورای نگهبان اعلام شد، مورد بررسی قرار گرفت؛ برخی از موارد در روز انتخابات و طی تذکر، برخی با اعزام بازرس و باز شماری و برخی دیگر نیز به دستگاه قضا ارجاع شد.

هنوز بررسی لایحه عفاف و حجاب به اتمام نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: اخیرا اصلاحیه مجلس را در این خصوص دریافت کردیم و در حال رسیدگی هستیم هنوز بررسی به اتمام نرسیده است؛ تا اینجای کار برخی از ایرادات شورای نگهبان همچنان به قوت خود باقیست که عمدتا این موارد شامل مواد ۴۷ و ۴۸ است.

« شفافیت» در دستور کار شورای نگهبان است

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت لایحه‌های برنامه هفتم و شفافیت اظهار  کرد: برنامه هفتم تاکنون دومرتبه برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال شده است؛ هنوز اصلاحیه اخیر مجلس را دریافت نکردیم. درباره شفافیت نیز اصلاحیه را دریافت کردیم و در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته است.


وی در پاسخ به پرسشی درباره سیستم انتخابات تناسبی اظهار کرد: این موضوع در مصوبه اصلاح قانون انتخابات مطرح و از سوی شورای نگهبان تأیید شد اما اعضای هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام دراین زمینه نکاتی داشتند که در آن مقطع مجلس تصمیم گرفت آن را از مصوبه خارج کند.

برخی وقتی تایید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود تاکید کرد: بررسی صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تاکید عزیزان نیز همیشه بر اجرای قانون بوده است؛ این حرفها تازگی ندارد  ظاهراً برخی وقتی تایید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند.

ایرادی به مصوبه مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نداشتیم

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما نسبت به این موضوع ایرادی نداشتیم و تایید آن را قبلاً اعلام کردیم اما ما درباره لایحه برنامه هفتم ایرادات و ابهامات دیگری داشتیم که در حال رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان است و پس از رفع این ایرادات لایحه بطور کامل ابلاغ می‌شود. طبق مفاد این مصوبه نیز قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل رد صلاحیت حسن روحانی تاکید کرد: مواردی که بصورت مکتوب به ایشان اعلام شده موارد متعددی است و محدود به چند موردی که ایشان مطرح کردند نیست؛ البته همین چند مورد نیز به صوت دقیق مطرح نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم انتشار دلایل رد صلاحیت حسن روحانی گفت: بارها گفتیم که موارد را به افراد می‌گوییم اما درباره انتشار عمومی نیاز به مجوز قانون داریم.

تمهیدات شورای نگهبان برای نظارت بر  برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تمهیدات شورای نگهبان برای نظارت بر  برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی گفت: آموزش‌هایی را برای عوامل اجرایی و نظارتی در نظر گرفتیم که انجام شده است؛ همچنین در حوزه‌هایی که انتخابات بصورت الکترونیکی انجام می‌شود آموزش‌هایی برای مردم ارائه و پیش‌بینی‌هایی برای آشنایی با فرآیند انجام شده است؛ فرآیند نظارتی شورای نگهبان نیز متناسب با این نوع برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است.

بخش دوم بودجه عمومی مصوبه مجلس را دریافت نکردیم

وی همچنین درباره روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت:نسبت به بخش دوم بودجه عمومی مصوبه مجلس را دریافت نکردیم و به محض دریافت در دستور کار قرار خواهیم داد.

ادامه دارد ...

دیگر خبرها

  • زندگی لاکچری قالیباف زیر ذره بین /رضاخان حزب اللهی‌ها، تکنوکرات می‌شود؟ /۵ پرده از زندگی سیاسی رئیس مجلس
  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶مرحله اخذ رای الکترونیک/نشست رئیسی با استانداران
  • با نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس در استان اردبیل آشنا شوید
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان