Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@01:16:15 GMT

فشار خون عامل ۵۰ درصد مرگ و میرها در گیلان است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۸۹۸۴

فشار خون عامل ۵۰ درصد مرگ و میرها در گیلان است

به گزارش خبرنگار مهر، شاهرخ یوسف زاده چابک پیش از ظهر دوشنبه در جلسه ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون استان گیلان که در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه هدف ما صیانت از سلامت جامعه است، اظهار کرد: از روز جمعه طرح ملی بسیج کنترل فشار خون بالا در سطح کشور و در دو فاز اطلاع رسانی و عملیاتی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پیش بینی تیم‌های سه نفره برای اجرای فازهای اطلاع رسانی و عملیاتی، افزود: این تیم‌ها در ادارات، مراکز پرتردد در راستای شناسایی و هدایت افراد مبتلا به فشار خون بالا و درمان مستقر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای نظام ارجاع الکترونیک از سال گذشته در این دانشگاه، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های گلستان، گیلان و زنجان پیشگام نظام ارجاع الکترونیک هستند و در استان گیلان ۹ شهرستان تحت پوشش نظام ارجاع هستند.

یوسف زاده با بیان اینکه آغاز پرونده الکترونیک فرصتی برای دانشگاه و مردم است، بیان کرد: پرونده الکترونیک از طریق کد ملی آغاز و در سامانه یکپارچه بهداشت و اتصال به سامانه درمان ثبت شد تا استان گیلان در تشکیل پرونده الکترونیک پیشتاز و در جایگاه نخست کشور باشد.

وی با اشاره به بیماری‌های غیر واگیر همانند فشارخون، دیابت، انواع سرطان‌ها و تصادفات، تصریح کرد: طول عمر آقایان ۷۵ و بانوان ۸۰ سال است و در سال ۹۶ از ۱۴ هزار مرگ، ۷۵۰۰ مورد آن ناشی از بیماری‌های قلب و عروق و مغزی بوده است.

رژیم غذایی نامناسب و کاهش تحرک مهمترین عامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مهمترین عامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر رژیم غذایی نامناسب و کاهش فعالیت‌های فیزیکی است، افزود: برای محدود کردن فشارخون و دیابت نیازمند توجه خاص و تغییر رفتار در مصرف نمک و قند در انواع مواد غذایی هستیم.

یوسف زاده چابک با اشاره به اقدامات نامحسوس دانشگاه برای کنترل بیماری‌های دیابت و فشارخون، بیان کرد: همکاری و همگام سازی شرکت‌های کلوچه سازی، شیرینی، دوغ و نان و سایر واحدهای تولیدی برای کاهش مصرف قند و نمک در تولید مواد غذایی از جمله این اقدامات است.

وی با تاکید بر اینکه فشارخون ۵ بر روی ۹، سه برابر سبب ایجاد مرگ زود رس می‌شود، ادامه داد: ۴۰ درصد از مجموع کسانی که مبتلا به فشارخون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و از تعداد افراد مطلع ۵۰ درصد در فکر درمان نبوده و ۵۰ درصد باقی مانده درمان مناسبی انجام نمی‌دهند.

یوسف زاده چابک فشار خون را قاتل خاموش عنوان کرد و گفت: فشارخون زمینه ساز بیماری‌های قلب و عروق و عامل بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها در گیلان است.

کد خبر 4621562

منبع: مهر

کلیدواژه: فشار خون دانشگاه علوم پزشكی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد

همشهری آنلاین – مجیدجباری: در حالی که وسعت و تعداد آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری را تجربه کرد و به نسبت، سال آرام طبیعت ایران نام گرفت، اما سال ۱۴۰۲ آتش سوزی طبیعت ایران هم به لحاظ تعداد و هم از نظر وسعت با افزایش چشمگیری مواجه شد. این درحالی است که براساس آخرین داده‌های آماری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به صورت میانگین سالانه بیش از ۲۱هزار هکتار جنگل‌ و مرتع ایران در آتش می‌سوزد.

حالا علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع هزار و ۷۰۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبر داد و گفت:« بررسی این آمار در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۸۲ درصدی تعداد آتش سوزی ها و ۳۲۳درصدی مساحت آتش سوزی‌ها را نشان می دهد. آتشی که به گفته عباسعلی نوبخت، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عامل ۹۵درصد آن عامل انسانی دارد.

سیدناصرالدین عمادی،مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اما درگفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کشور بیان کرد: «حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را می‌توان به شکل‌های سطحی، تنه‌ای، تاجی و زیرزمینی مشاهده کرد که در کشور ما اکثر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی به شکل سطحی اتفاق می‌افتد.»

قلب سبز ایران، هیزم آتش کباب و قلیان | ۸.۵ میلیون مترمکعب جنگل در سال ذغال می‌شود | روزانه ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور ازبین می‌رود + اینفوگرافیک

او افزود: «عوامل مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»

او تصریح کرد: «گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ و وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره... از دیگر عوامل آتش سوزی در طبیعت و عرصه‌های منابع طبیعی کشور است.»

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ساعات آتش سوزی در طبیعت ایران اشاره کرد و گفت: «با بررسی آمارهای موجود، بیشترین ساعات حریق در شبانه‌روز بین ساعت ۱۲ظهر تا ۱۸ است. ضمن اینکه در عرصه های شمالی کشور ماه‌های آذر، دی و بهمن و در عرصه های خارج از شمال، خرداد، تیر و مرداد، حادترین ماه‌های حریق هستند و روزهای تعطیل و آخر هفته نیز بحرانی‌ترین روزهای وقوع حریق در هفته به حساب می آیند.»

کد خبر 847542 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها منابع طبیعی آتش‌ سوزی گیاهان و درختان محیط زیست جنگل حریق محیط زیست ایران محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

دیگر خبرها

  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • رفع مشکل کمبود فشار آب در مناطق کوی دانشگاه شهرستان نقده
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان