Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@22:19:44 GMT

چرا قیمت دلار ارزان شد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۹۷۰۵

چرا قیمت دلار ارزان شد؟

خبرگزاری تسنیم: ریزش چشم‌گیر قیمت‌ها در بازار ارز، صرافی‌های بانکی و بانک‌ها درحالی از صبح امروز شدت گرفته که بازاری‌ها دلایل مختلفی را برای این کاهش قیمت‌ها اعلام می‌کنند.

اما مهمترین و البته اصلی‌ترین علت کاهش قیمت دلار در بازار ارز ایران، به سیاست بانک مرکزی در حوزه درهم مربوط می‌شود؛ حضور پُرقدرت بانک مرکزی از چند روز قبل در بازار درهم موجب شده تا بازار ارز شاهد اُفت قیمت‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند: میزان مداخله بانک مرکزی در روز‌های اخیر قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری نیست؛ بانک مرکزی این روز‌ها با قدرت خاصی وارد بازار شده است.

یکی از کهنه‌کار‌های بازار ارز به خبرنگار تسنیم گفت: بعد از فشار آمریکایی در بازار درهم در فروردین ۹۸ تصور این بود که التهاب شدیدی در قیمت‌ها داشته باشیم، ولی اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که نه‌تن‌ها بانک مرکزی تحت تأثیر فشار آمریکایی‌ها ضعیف نشد بلکه با قدرت بیشتری در بازار حاضر شد.

قبلاً تمرکز بانک مرکزی بیشتر روی بازار نقد بود، ولی با تغییر سیاست و افزایش تمرکز بر بازار درهم، کنترل قیمت‌ها بیشتر از قبل در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

بد نیست یادآور شویم که هر روز صبح نرخ تبدیل درهم امارات (ارز کاملاً الصاق‌شده به دلار آمریکا) به ریال ایران در بازار دبی به دست می‌آید. در تهران بر اساس خروجی نرخ فوق، نرخ فردایی دلار تهران محاسبه می‌شود و بعد نرخ نقد تهران از روی نرخ فردایی به دست می‌آید، این همان فرایندی است که هر روز صبح تا قبل از ظهر، تکرار می‌شود و شما وقتی قبل از تکمیل فرآیند به صرافی می‌روید صراف به شما می‌گوید: «نرخ امروز در نیامده است».

* دومین دلیل کاهش قیمت ارز/ تصور جنگ کمرنگ شد

به گزارش تسنیم، اما دلیل جانبی دیگری نیز موجب کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شده است، بازاری‌ها می‌گویند کاهش تصور افراد از تنش امنیتی در منطقه نیز منجر به کاهش قیمت‌ها در این بازار شده است.

در روز‌های اخیر تنش‌های منطقه‌ای و اظهارنظر‌های چهره‌های سیاسی موجب شده تا بازار تحت تأثیر این اخبار با نوسان همراه شود؛ عده‌ای در بازار بر طبل جنگ منطقه‌ای می‌کوبیدند و عده‌ای هم با همین بهانه‌ها سعی در تشدید تنش قیمتی در بازار داشتند. اما به‌نظر می‌رسد اطمینان از برقراری آرامش در منطقه، فضا را تغییر داده و به‌زودی شاهد برقراری آرامش بیشتر در بازار خواهیم بود.

مشاهدات میدانی از خیابان فردوسی بیانگر کناره‌گیری خریداران از خرید انواع ارز به‌دلیل نگرانی از ریزش ادامه‌دار قیمت‌هاست؛ هم‌اکنون خریداری در بازار ارز وجود ندارد و خریداران کنار کشیده‌اند تا بعد از ثبات قیمتی در بازار، اقدام به معامله کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت دلار بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۹۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۲۳۱۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا در روز دوشنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و افزایش خوشبینی نسبت به آسان شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.45 درصد افزایش به 2312 دلار و 19 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش 0.51 درصدی به 2320 دلار و 30 سنت رسیده است.

قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه 0.4 درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات اشتغال آمریکا هستند که حاکی از آرام شدن رشد اقتصاد این کشور است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/15

آستان گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه گفت سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال جاری میلادی آسان‌تر خواهد شد. نرخ بالای بهره به ضرر فلزات گرانبها از جمله طلاست، چون هزینه نگهداری آن به عنوان یک سرمایه غیرسودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر، آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه و امید به جلوگیری از یک جنگ تمام عیار تمایل به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن پایین آورده است.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی علی رغم تورم بالا و بی‌ثباتی نسبت به زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، 12 درصد افزایش یافته است. قیمت طلا در ماه آوریل به یک رکورد جدید رسید که از دلایل اصلی آن می‌توان خرید بالای بانک‌های مرکزی، تقاضای بالا از سوی بازارهای آسیا و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه دانست.

در میان سایر فلزات گرانبه، قیمت نقره با 1.76 درصد افزایش به 27 دلار و 16 سنت رسید. پلاتین هم با یک کاهش 0.7 درصدی  955 دلار و 80 سنت معامله می‌شود.

انتهای پیام/2

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند