Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:54:14 GMT

25 میلیون نفر سال گذشته از موزه‌های کشور بازدید کردند

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۲۰۰۰

25 میلیون نفر سال گذشته از موزه‌های کشور بازدید کردند

تهران- ایرنا- مدیر اداره کل موزه‌ها از بازدید 25 میلیون نفر در سال گذشته از موزه‌های کشور خبر داد.

محمد رضا کارگر روز دوشنبه در نشستی به منظور روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت: نمی‌توان توسعه اجتماعی را صرفاً ایجاد موزه توسط دولت بدانیم. هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد موزه از سوی دولت، توسعه اجتماعی محسوب نمی‌شود و امکانات مادی آن نیز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: از سویی بسیاری از میراث و آثار در اختیار مجموعه‌داران و تشکل‌های خصوصی است و دولت نمی‌تواند نسبت به حفظ و نگهداری آنها در موزه‌ها اقدام کند؛ به این دلیل تلاش کردیم این میراث توسط مردم در قالب موزه‌های خصوصی حفظ و معرفی شود.
کارگر افزود: بخشی از موزه‌های غیردولتی شخصی هستند و افراد قصد دارند حاصل زحمات چندساله خود را در قالب موزه‌ها ماندگار کنند؛ اما برخی موزه‌ها نیز مربوط به تشکل‌ها و یا مردم یک روستاست که سعی در حفظ هویت خود دارند.
وی از رشد 250 درصدی راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی خبر داد و گفت: در حال حاضر 129 موزه خصوصی در کشور فعال است. در سال های اخیر شاهد نهضتی هستیم که مردم نسبت به میراث فرهنگی، موزه ها و تاریخ سرزمین خود علاقمند و پیگیر شدند و علاقمند همکاری در عرصه های یاد شدن هستند.
کارگر در پاسخ به چرایی فعال نبودن موزه ملی قرآن در گستره کشورهای اسلامی، گفت: زمانی که مرحوم حسن حبیبی (معاون اول اسبق رئیس جمهوری) تصمیم به احداث موزه ملی قرآن گرفت پیشنهاداتی مطرح شد تا این موزه در قامت موزه ملی هنرهای قرآنی فعالیت کند در آن زمان بنا به مقتضیات زمانی با ایجاد موزه ملی قرآن موافقت شد. در حالیکه موزه ملی قرآن یعنی اینکه بهترین و فاخرترین قرآن‌هایی که توسط ایرانیان نوشته شده است را جمع‌آوری کنیم ولی این قرآن‌ها عمدتاً خارج از کشور یا در اختیار موزه‌های مختلف همچون آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت‌الله نجفی است.
وی ادامه داد: بسیاری از این قرآن‌ها در سطح جهانی شناخته شده هستند و نمی‌توان آنها را از سایر موزه‌ها به موزه ملی قرآن انتقال داد.
وی با بیان اینکه نام موزه ملی قرآن بسیار سنگین است و مردم توقع کار شاخص قرآنی در این حوزه دارند، اظهار داشت: اعتبار خوبی برای خریداری آثار قرآنی از سایر کشورها در نظر گرفته و تعدادی خریداری شد اما آنچه در شأن موزه ملی قرآن بود محقق نشد.
مدیر اداره کل موزه ها در زمینه چرایی برگزار نشدن نمایشگاه‌های قرآنی از سوی این موزه در کشورهای اسلامی گفت: باید پیشنهاداتی از سوی کشورهای اسلامی وجود داشته باشد تا ما نسبت به برپایی نمایشگاه اقدام کنیم.
وی افزود: معمولا کشورهای اسلامی در این زمینه دستاوردی ندارند و از تبحر کافی نیز برخوردار نیستند. اگر موزه ملی اقدام به نمایش آثار قرآنی خود در سایر کشورها می‌کند به این دلیل است که مجموعه هنرهای اسلامی را به نمایش می گذارد و آثار قرآنی نیز بخشی از آن محسوب می‌شود.
فراهنگ**3377**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۲۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»

آئین معنوی جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانستانی در محل برگزاری نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مسئولان برگزاری جشن تکلیف 2 هزار دختر افغانستانی در نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم بیان کردند که برگزاری این جشن یک خاطره شیرین تربیتی و معنوی است.

این برگزارکنندگان افزودند به همین خاطر در نمایشگاهی که با شعار تربیت قرآنی گشایش یافته است، این مراسم معنوی برگزار شده است.

این مسئولان همچنین ابراز امیدواری کردند که در سال‌های آینده نیز با تعداد بیشتری بتوانند در چنین فضاهای معنوی جشن تکلیف برگزار کنند.

 

.

 

نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، عصر چهارشنبه (12 اردیبهشت 1403) با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقامات کابل و برخی کشورهای اسلامی در کابل گشایش یافت.

این نمایشگاه با شعار «جامعه افغانی، تربیت قرآنی» برای یک هفته در 25 غرفه درحال برگزاری است.

گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستانحضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود