Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- رهبر معظم انقلاب اسلامي همزمان با شب ولادت با سعادت کريم اهل‌بيت حضرت امام حسن مجتبي (عليه‌السلام) در ديدار جمعي از استادان زبان و ادب پارسي و شاعران جوان و پيشکسوت در خصوص زبان فارسي ابراز نگراني کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسي حقيقتاً نگرانم زيرا در جريان عمومي، زبان فارسي در حال فرسايش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي دوشنبه شب در اين ديدار، حرکت و پيشرفت جريان شعر انقلاب را اميدوارکننده دانستند و گفتند: البته جريانهاي شعري ديگري نيز وجود دارد اما اين جريان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوري در مضامين و صيقل‌يافتگيِ الفاظ پيشرفت بسيار چشمگيري داشته است.
رهبر انقلاب اسلامي، بيان و پديده شعر را از معجزات آفرينش خواندند و افزودند: شعر از جنبه‌ي جمال و زيبايي برخوردار است و اين امتياز، شعر را به يک رسانه اثرگذار و مسئوليت‌آور تبديل مي‌کند که بايد اين تعهد را در خدمت جريان روشنگري و هدايت قرار داد.
ايشان با اشاره به يک مغالطه ناشيانه که شعر را به «شعر هنري» و «شعر متعهد» تقسيم مي‌کند و مي‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدايي کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌هاي شعر فارسي همچون حافظ، سعدي، فردوسي و مولوي آکنده از اخلاق، تعليم، تعهد، حکمت، عرفان، معنويت و اسلام ناب است، بنابراين تفکيک جنبه هنري و زيباشناختي شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌اي واضح و ناشي از غفلت يا کم‌سوادي است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي قرار دادن شعر در خدمت معارف توحيدي، فضائل اهل‌بيت عليهم‌السلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنياي اسلام را موجب اعتلاء شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زيبايي‌هاي رفتاري ملت همانند حماسه زيبا و پر شکوه حضور فداکارانه مردم در کمک‌رساني به سيل‌زدگان را به تصوير بکشيد، زيرا اين کار، شعر شما را به پرچم هويت ملت تبديل مي‌کند.
ايشان تأکيد کردند: حفظ هويت ملت بسيار مهم است، چرا که ملتي که هويت خود را گم کند، در مشت بيگانگان آب مي‌شود و از بين مي‌رود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، در خصوص زبان فارسي ابراز نگراني کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسي حقيقتاً نگرانم زيرا در جريان عمومي، زبان فارسي در حال فرسايش است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: من از صداوسيما گله‌مندم، به دليل اينکه به جاي ترويج زبان صحيح و معيار و زبان صيقل‌خورده و درست، گاهي زبان بي‌هويت و تعابير غلط و بدتر از همه تعابير خارجي را ترويج مي‌کند. انتشار فلان لغت فرنگي يک مترجم يا نويسنده از تلويزيون، موجب عمومي شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ مي‌شود.
ايشان با تقبيح استفاده فراوان از لغات بيگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکيد کردند: نگذاريد زبان فارسي دچار فرسودگي و ويراني شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين از ولنگاري زباني و ساخت لفظي بسيار نازل برخي ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسيما در سريالها نيز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسي قرنهاي متمادي است که عمدتاً بوسيله شاعران بزرگ حفظ شده و اينگونه سالم و فصيح به دست ما رسيده است، بنابراين ما بايد حرمت زبان را حفظ کنيم و اجازه نداريم با بي‌مبالاتي آن را به دست فلان ترانه‌سراي بي‌هنر بدهيم که الفاظ را خراب کند و بعد نيز با پول بيت‌المال در صداوسيما و دستگاههاي دولتي و غيردولتي پخش شود.
در اين ديدار 29 تن از شاعران جوان و پيشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامي قرائت کردند.
پيش از نماز مغرب و عشاء نيز تعدادي از شاعران از نزديک با رهبر انقلاب اسلامي ديدار و گفت‌وگو و آثار خود را به ايشان تقديم کردند.
شبس**1613
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۶۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر مجدد رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از تلاش‌ها و نوآوری‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، به اطلاع اعضای این مجموعه رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مسئولان این مجموعه در اسفندماه سال گذشته (۱۴۰۲)، گزارش مکتوبی از وضعیت و اقدامات دفتر مطالعات و نیز فهرستی از ایده‌هایی که در صورت پشتیبانی سازمان‌های فرهنگی حاکمیتی، امکان پیگیری و به ثمر رسیدن در «حسینیه هنر» را دارند، خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند.

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در حاشیه این گزارش مرقوم فرموده‌اند: «از تلاش‌ها و نوآوری‌های این جوانان عزیز تشکر کنید»

پیام تشکر رهبر معظم انقلاب، هفته گذشته طی تماس تلفنی حسین محمدی، به اطلاع اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب رسید؛ محمدی سال گذشته نیز، پیام خشنودی و تشکر رهبر انقلاب از انتشار دو کتاب انتشارات راه‌یار با عناوین؛ «ایام سبزوار» و «شهیدآوردند…» را اطلاع رسانی کرده بود.

رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «سرباز روز نهم» نیز یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی مرتبط با آثار دفتر مطالعات در سال گذشته بوده است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دی ماه ۱۴۰۱، در دیدار با مسئولان حوزه هنری، از جشنواره مردمی فیلم عمار به عنوان یک نمونه خوب در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی یاد کردند.

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۶ با انتشار مجله راه، فعالیت خود را با هدف ایجاد هم افزایی میان چهار ضلع هنر، اندیشه، رسانه و فرهنگ انقلاب اسلامی آغاز کرد. اینک با گذشت پانزده سال از تأسیس این مجموعه فرهنگی، «جشنواره مردمی فیلم عمار»، «مدرسه سینمایی اندیشه هنر (ماه)»، سامانه «عماریار»، «واحد اکران مردمی عمار»، «خانه هم‌بازی»، «باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی»، «مدرسه راه»، «واحد تاریخ شفاهی» و «انتشارات راه‌یار» ذیل این تشکل فرهنگی مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 751203

دیگر خبرها

  • توییت نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر انقلاب
  • قدردانی رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی‌انقلاب
  • تشکر مجدد رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
  • رهبر انقلاب: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، راه را نشان خواهد داد
  • دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب تا ساعتی دیگر
  • دیدارمسوولان وکارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند