Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@03:36:45 GMT

مروري بر خسارت سيل به اقتصادي ترين بخش لرستان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۲۵۸

مروري بر خسارت سيل به اقتصادي ترين بخش لرستان

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - سيل فروردين ماه سالجاري در لرستان علاوه بر خساراتي قابل توجهي که به بخش هاي زيرساختي استان وارد کرد، مهمترين بخش اقتصادي استان را که کشاورزي بود نيز متضرر کرد.

به گزارش ايرنا در اين سيل بيشتر زيرساخت هاي کشاورزي، منابع و امکانات کشاورزي لرستان در حاشيه رودخانه ها وهمچنين مزارع و باغات به شدت آسيب ديد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيش از پنج هزارهکتار يعني حدود 10 درصد از باغات استان به صورت مستقيم و غيرمستقيم و حدود يکهزارو 800 هکتار انجير سياه و منحصر بفرد استان واقع در منطقه زيودار معمولان در اثر سيل به شدت آسيب ديد.
بيش از 500 ايستگاه پمپاژ، ابنيه فني و خطوط انتقال بهره‌برداري از بين رفت که بر عملکرد 2هزارو 500 هکتار از باغات که زير پوشش اين ايستگاه‌ها هستند تأثير منفي خواهد گذاشت.
خسارت وارد شده به باغات استان، بزرگ‌ترين انارستان کشور در زيرتنگ سياب در بخش کوهناني را نيز تحت تأثير قرار داده است.
توليد سالانه اين انارستان، حدود 37 هزار تن محصول ارگانيک است که بخشي از آن به مصرف داخلي مي‌رسد و بخش ديگر به کشور‌هاي خارجي صادر مي‌شود.
استان لرستان در بخش شيلات، رتبه اول استان‌هاي غيرساحلي را به خود اختصاص داده که سيل اخير اين بخش را نيز در امان نگذاشته است.
50 هزار ماهي در سيلاب اخير از بين رفت و 421 مزرعه پرورش ماهي دچار خسارت شده و اشتغال مستقيم و غيرمستقيم يکهزار نفر از کارکنان اين بخش، تحت تأثير قرار گرفته است.
** 40هزار بهره بردار کشاورزي متحمل خسارت سيل شدند
به گفته رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان بيش از 40 هزار بهره بردار مرتبط با اين سازمان نسبت به خسارت سيل خود اظهاري کرده اند که براين اساس برآوردهاي نهايي در دست انجام است.
عبدالرضا بازدار همچنين مي گويد: کشاورزي، باغداري، شيلات و دامپروري استان از30 رودخانه دائمي ارتزاق مي کردند که با وقوع سيل آسيب جدي به اين بخش ها وارد شده و آخرين برآورد اين خسارت ها 15 هزار و 670 ميليارد ريال است.
وي ادامه داد: تاکنون 119 دستگاه ماشين الات سنگين براي کمک به اين مناطق ارسال، هفت چشمه قنات بازسازي، 120 کيلومتر جاده بين مزارع و 120 کيلومتر کانال آبياري نيز تعمير شده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان با اشاره به راه اندازي 120 موتور پمپاژ آب بيان کرد: خسارت هاي سيل به کشاورزي استان به زودي جبران نمي شود و بسياري از محصولات از جمله توليدات باغي امسال اقصادي نخواهند بود.
بازدار با بيان اينکه 80 درصد تسهيلات اشتغال روستايي در حوزه کشاورزي جذب شده اظهار داشت: يکهزار و 440 ميليارد ريال به 730 بهره بردار پرداخت شد و 60 طرح با پيشرفت 20 تا 80 درصد نيز نيازمند تسهيلات بالاتر از پنج ميليارد ريال هستند که بايد تورم در اين طرح ها ديده شود.
** سيل 15هزارو700 ميليارد ريال به بخش کشاورزي لرستان خسارت زد
رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان گفت: براساس ارزيابي هاي انجام شده سيل 15هزار و 700 ميليارد ريال خسارت به بخش‌هاي مختلف کشاورزي اين استان خسارت زد.
بازدار اظهار داشت: به زيرساخت هاي بخش دام، طيور و آبزيان بيشترين خسارت وارد شده همچنين حوزه آب و خاک و زيربنايي ( ايستگاه‌هاي پمپاژ، جاده هاي بين مزارع، کانال هاي آبرساني و آبياري عمومي، مزارع پرورش ماهي، دام و طيور و آبزيان، زراعت، باغباني، کلني هاي زنبورعسل و مرغداري هاي) استان آسيب جدي وارد شد.
وي اضافه کرد: بخش کشاورزي لرستان يکي از فعال ترين و پويا ترين بخش هاي اقتصادي استان در حوزه توليد و درآمد و فعاليت بوده و بيش از 150 هزار خانواده به طور مستقيم دراين حوزه فعال هستند و قطعا خسارات سيل در آمد و ارتزاق مردم را متاثر کرده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان اضافه کرد: برنامه هايي در حال اجرا است تا درکمترين زمان ممکن عمليات بازسازي زيرساخت ها انجام و دامنه خسارات نيز به کمترين حد‌‌ ممکن برسد.
** انجيرستان معمولان تا 20 روز آينده پاکسازي مي شود
رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان گفت: حداکثر ظرف 20 روز آينده کار پاکسازي ناشي از سيل فروردين ماه انجيرستان معمولان به پايان مي رسد.
بازدار اظهار داشت: باغباني يکي از پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي استان در حوزه درآمد، توليد و اشتغال است و در حال حاضر حدود 40 هزار هکتار انواع باغات از گونه‌هاي مختلف در سطح استان وجود دارد.
وي افزود: خيلي از باغات استان را رسوب گل ولاي احاطه کرده و آن بخشي را هم که خيلي آسيب نديده است منبع تامين آب و آبياري و آبرساني آن مشکل دارد و اگر آب مورد نياز آن تامين نشود از بين خواهد رفت.
بازدار بيان کرد: بنابراين اولين اولويت ما آبرساني به باغاتي است که منبع تامين آب و خطوط انتقال آب آن از بين رفته و يا برق آن قطع شده است و يا ايستگاه کاملا از بين رفته، خواهد بود.
وي اضافه کرد: بيش از 70 درصد منابع آب مورد نياز باغات شامل ايستگاه‌هاي پمپاژ ، کانال هاي آبياري بازسازي و راه اندازي شده و ظرف کمتر از 20 روز آينده همه به شرايط مطلوب و پايدار مي رسند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان همچنين گفت: در حال راه اندازي چهار ايستگاه پمپاژ سيار با مشارکت مردم هستيم که بجاي ايستگاه هايي که به طور کامل از بين رفته با استفاده از اين ايستگاهها آب باغات و مزارع را تامين نماييم تا در اين فصل گرم باغات آسيبي نبينند.
بازدار تصريح کرد: چندين هکتار از انجيرستان زيودار معمولان و انارستان تنگ سياب کوهدشت زير گل و لاي رفتند، بدين منظور ماشينهاي مخصوص مثل باب کت اجاره کرده‌ايم و با استفاده از بيل مکانيکي، لودر و کمپرسي در حال تخليه رسوب موجود در سطح اين باغات هستيم.
وي ادامه داد: حداکثر ظرف 20 روز آينده کار پاکسازي انجام خواهد شد و پس از انجام اين مرحله کار اقدامات تحقيقاتي ، ترويجي ، تهيه سم و کود و توصيه هاي ترويجي را انجام خواهيم داد که کشاورزان و باغداران خسارت نبينند.
3210/6060
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان

‌به گزارش خبرنگار مهر، سید عماد شاهرخی روز دوشنبه در جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر رعایت تناوب کشت در دیمزارها، اظهار داشت: اگر بتوانیم کشت کاملینا را به‌عنوان جایگزین در دیمزارها توسعه بدهیم علاوه بر تأمین روغن موردنیاز کشور اقتصاد کشاورز هم تأمین می‌شود.

افزایش تولید سیب، انار و زردآلو

وی به تولید سیب قبل از دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: میزان تولید سیب قبل از دولت سیزدهم ۶۵ هزار تن بود درحالی‌که این رقم در دولت سیزدهم به ۷۵ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان کرد: میزان تولید انار قبل از دولت سیزدهم ۵۵ هزار تن بود و در دولت سیزدهم این رقم به ۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

شاهرخی به تولید زردآلو در استان هم اشاره کرد و گفت: میزان برداشت سالانه زردآلو از باغات استان تا قبل از دولت سیزدهم دو هزار و ۵۰۰ تن بود، درحالی‌که این رقم در دولت سیزدهم به دو هزار و ۷۰۰ تن افزایش پیدا کرد.

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای لرستان

وی به میزان برداشت نخود از مزارع استان هم اشاره کرد و افزود: تولید نخود قبل از دولت سیزدهم ۱۶ هزار و ۵۲۷ تن بود درحالی‌که این رقم در دولت سیزدهم به ۴۳ هزار و ۵۹۳ تن افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تولید کل حبوبات استان را قبل از دولت سیزدهم ۶۲ هزار و ۹۴۲ تن عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم حجم تولیدات حبوبات به ۸۷ هزار و ۴۳۴ هزار تن افزایش پیدا کرد.

شاهرخی با اشاره به طرح جهش تولید در دیمزارها اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ سطح جهش تولید در دیمزارها ۲۷۰ هزار هکتار بود درحالی‌که سال ۱۴۰۱ این عدد به ۳۵۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

وی گفت: سطح زیر کشت در طرح جهش تولید در سال گذشته به ۳۷۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به جذب ادوات در طرح جهش تولید در دیمزارها هم اشاره کرد و افزود: سال ۱۴۰۱، ۲۵۵ دستگاه با اعتبار ۲۴۲ میلیارد ریال، سال گذشته ۵۳۲ دستگاه با اعتبار ۶۶۹ میلیارد ریال جذب شد که از لحاظ اعتباری ۱۷۷ درصد افزایش و از لحاظ تعداد دستگاه ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش محصولات کشاورزی

شاهرخی با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز در سطح مزارع استان هم ادامه داد: امسال مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۲۳۴ هزار هکتار انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در ۱۰۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مبارزه با آفت سن انجام شد که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شاهد افزایش ۱۴ درصدی محصولات کشاورزی بودیم، گفت: به دنبال این هستیم که تولیدات بخش کشاورزی ظرف برنامه پنج‌ساله ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

شاهرخی به افزایش تولید تخم‌مرغ در استان هم اشاره کرد و گفت: تولید تخم‌مرغ در دولت سیزدهم از هفت هزار تن به ۱۲ هزار تن رسیده و برنامه ما این است که تا پایان دولت این رقم به ۱۸ هزار تن برسد و استان در تولید تخم‌مرغ به خودکفایی برسد.

وی به احیا و مرمت ۸۰ قنات و بهره‌برداری از سه ایستگاه پمپاژ در دولت سیزدهم هم اشاره کرد و افزود: دو ایستگاه پمپاژ دیگر هم ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان احیای ۲۳۹ واحد راکد و بهره‌برداری از ۳۳۰ پروژه بخش کشاورزی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در لرستان عنوان کرد و گفت: برنامه ما این است که طی یک برنامه ۵ ساله لرستان را به قطب تولید ماهیان خاویاری کشور تبدیل کنیم.

کد خبر 6098821

دیگر خبرها

  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • حقابۀ لرستان فدای بازی سیاسی شد/ کشاورزان مهاجرت کرده‌اند
  • روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت
  • بارش تگرگ به باغات و مزارع شهرستان پاوه خسارت وارد کرد
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت