Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:57:47 GMT

توانمندسازی نیازمندان راهبرد کریم اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۴۷۱

توانمندسازی نیازمندان راهبرد کریم اهل بیت(ع)

تهران- ایرنا- یکی از ویژگی‌های سیره امام حسن مجتبی(ع)، بخشندگی و سخاوت آن حضرت است؛ تا آن‌ جا که امام(ع)، به واسطه این خُلق الهی، ملقب به کریم اهل‌بیت(ع) شدند. آن حضرت، در سراسر عمر بابرکتشان، دو بار تمام اموال و دارایی‌های خود را در راه خدا انفاق کردند و سه بار، نیمی از دارایی خود را به مستمندان مرحمت فرمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آموزه‌ های اسلامی، کمک به نیازمندان، یکی از بهترین و برترین اعمال است. کسانی که با انفاق اموالشان، مشکلات همنوعان خود را برطرف می‌کنند و به آن ها زندگی دوباره می‌بخشند، در قرآن کریم، این‌گونه توصیف شده‌اند: «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛ مَثَل [صدقاتِ‏] کسانی که اموالِ خود را در راه خدا انفاق می ‏کنند همانند دانه‏ ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‏ ای صد دانه باشد؛ و خداوند برای هر کس که بخواهد [آن را] چند برابر می کند، و خداوند گشایشگر داناست‏.» (بقره-261) اما نباید از یاد برد که در موضوع بخشش مال و گشودن گره از کار خلق، چگونه انجام دادن کار نیز، مهم است. بسیار پیش می‌آید که فرد خیّری، به یاری برادر دینی خود بر می‌خیزد، اما گره از کار فرو بسته او، باز نمی‌شود.

در واقع باید اهمیت چگونه بخشیدن را فراتر از خود بخشیدن دانست. سفره‌داری امام مجتبی(ع) در شهر مدینه، در میان خاص و عام مشهور بود و بسیار بودند در راه ماندگان و نیازمندانی که بر خوان پرسخاوت پسر رسول‌خدا(ص) گرسنه نشستند و سیر برخاستند. با این حال، مطالعه سیره سبط اکبر(ع) نشان می‌دهد که آن حضرت، برای اعطای کمک مالی، آداب مخصوصی داشتند و پاسخ دادنشان به خواهش‌ها و نیازهای دیگران، به گونه‌ای بود که ضمن تأمین حرمت و شرافت امروز، عزت و کرامت فردا را برای فرد در پی داشت. به مناسبت سالروز ولادت باسعادت کریم اهل بیت(ع)، برآنیم تا به بررسی شاخص های چگونه بخشیدن در سیره آن امام همام، بپردازیم.

** بخشیدن، پیش از درخواست
امام حسن مجتبی(ع)، هنگامی که از درماندگی و نیاز فردی آگاهی می‌یافتند، برای کمک کردن به او، درنگ نمی‌کردند.

آن حضرت به اطرافیان و یارانشان می‌فرمودند: «الإعطاءُ قَبلَ السُّؤالِ مِن أکبَرِ السُّؤدُد؛ بخشیدن پیش از طلب کردن، از بزرگ ترین سروری هاست.» امام(ع) در اعطا کردن مال به دیگران، همواره عزت و آبروی افراد را مد نظر قرار می‌دادند و منتظر نمی‌ماندند که کارد به استخوان فرد برسد و او خود، نیازش را مطرح کند. در بطن این رفتار الهی، اولاً توجه به اطرافیان و غافل نبودن از معیشت و زندگی آن ها و ثانیاً، پیش‌دستی در اعطای مال به نیازمند، پیش از درخواست وی، به عنوان دو آموزه راهبردی برای آنان که می‌خواهند در اجر عظیم و خیر کثیر کمک به همنوعان شریک باشند، قابل احصاست.

** اعطای به اندازه
نکته بسیار مهم دیگری که در سیره امام حسن مجتبی(ع) درباره بخشیدن و اعطای مال به نیازمندان جلوه می‌کند، در نظر گرفتن اندازه نیاز و اعطای بر اساس آن است. گاه بخشش بی‌جا و بیش‌ از اندازه، به جای آن‌که کارگشا باشد، باعث فساد و تباهی است. توجه امام حسن مجتبی(ع) به این مقوله را، می‌توان در روایتی که علامه مجلسی در جلد 43 بحارالانوار آورده است، مشاهده کرد: روزی مردی نیازمند وارد مسجدالنبی(ص) شد و به سراغ یکی از صحابه رفت و از او کمک خواست. آن فرد پنج درهم به وی بخشید؛ اما آن نیازمند درخواست مبلغ بیشتری کرد و از او خواست اگر توانایی ندارد، وی را به فردی معرفی کند که به اندازه می‌بخشد. آن صحابی، امام حسن(ع) را که در گوشه‌ای از مسجد نشسته بودند، نشان داد. مرد نیازمند به خدمت امام(ع) شرفیاب شد و عرض نیاز کرد.

امام مجتبی(ع) فرمودند: از دیگران کمک مالی خواستن، تنها در سه مورد رواست؛ دیه‌ای بر گردن انسان باشد و نتواند پرداخت کند یا بدهی کمرشکنی که از بازپرداخت آن عاجز باشد یا فقر و عسرتی که نتواند از آن خلاصی یابد و دستش هم به جایی نرسد. برای تو، کدام یک از این مشکلات پیش آمده است؟ مرد نیازمند موضوع نیاز خود را که یکی از این سه مورد بود، اظهار کرد و امام حسن(ع)، 50 دینار به وی بخشید. هنگامی که مرد نیازمند دوباره از کنار آن صحابی گذشت، وی از نتیجه درخواست پرسید و آن مرد گفت: از تو کمک خواستم و به من پول دادی و نپرسیدی که برای چه می‌خواهم؛ اما او، از من درباره نیازم پرسید و به اندازه عطا کرد.

** بخشش کارساز
امام حسن مجتبی(ع)، در صورت امکان، طوری به فرد نیازمند می‌بخشید که وی، از درخواست دوباره کمک مالی، بی‌نیاز شود. در واقع هدف امام(ع) از اعطای کمک مالی به فرد نیازمند، ایجاد زندگی آبرومندانه و ریشه‌کن کردن فقر و عسرت از خانواده وی بود. گاه پیش می‌آمد که آن حضرت، مبلغ قابل توجهی را به افراد نیازمند می‌بخشید؛ طوری که باعث حیرت و شگفتی اطرافیان می‌شد؛ اما همین کمک به موقع و کافی، می‌توانست همه نیازهای روزمره فرد را برآورد و برای او، زندگی آبرومندی فراهم کند. در واقع امام مجتبی(ع) هنگامی که در فرد نیازمندی، این توانایی را می‌دید که قادر است با کمک مالی، دستش را بر زانو بگذارد و برخیزد، از کمک به اندازه و به هنگام، دریغ نمی‌کرد.

منبع: روزنامه خراسان؛ 1398،02،31
گروه اطلاع رسانی**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي روزنامه خراسان ميلاد امام حسن مجتبي ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: آموزش و ارتقای مهارت روستائیان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، شهرام ملایی‌هزاروندی امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به آموزش مهارت بین روستائیان و عشایر، اظهار داشت: در راستای توسعه، تبیین اهمیت مهارت‌آموزی و توانمندسازی بین روستائیان و عشایر در سال گذشته 4هزار و 288 نفر آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند.

وی ادامه داد و افزود: این آموزش ها در قالب  750 هزار و 99 نفرساعت در حرفه هایی  ازقبیل پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، زعفران‌کاری، سرمه‌دوزی، خیاطی، قالی‌بافی و ... بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان  اجرای دوره‌های آموزشی مهارت در روستاها را بر مبنای نیاز بازار کار و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه دانست و گفت: آموزش و ارتقای مهارت روستاییان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای در آموزش به روستاییان، عشایر و مناطق محروم گفت: اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزش‌های مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنین در روستاها ازاهداف اجرای آموزش مهارتی دراین مناطق است.

ملایی‌هزاروندی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، گفت:  ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارتی در بین روستاییان  وعشایر مطمئناً در جلوگیری از مهاجرت به شهرها نقش مهمی را ایفا می‌کند از این رو دهیاران روستاها می‌توانند در نقش روایتگران وتبیین این حوزه ظاهر شوند و فنی حرفه‌ای را در تحقق اهداف یاری کنند. اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با 55 مرکز آموزش دولتی و یک هزارو 530 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در راستای توانمندسازی جوانان و مهارت جویان استان فعالیت دارد.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند
  • توانمندسازی مددجویان راهبرد اصلی کمیته امداد است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است