Web Analytics Made Easy - Statcounter

موزه ماتر از جمله مکان‌هایی است که هر کسی توان دیدنش را ندارد زیرا یکی از چندش‌آورترین موزه‌های جهان است.

به گزارش شریان نیوز،شاید از شنیدن این حرف که کتاب‌هایی با پوست انسان جلد شده‌اند چندشتان بشود، اما به طور حتم تا اندازه‌ای هم کنجکاو می‌شوید که بدانید این کتاب‌ها چه هستند، برای چه منظوری تهیه شده‌اند و در کجا از آن‌ها نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان از این قرار است که خانمی به نام مری لینچ به دلیل ابتلا به بیماری باتریشین (باتریشین بیماری کرم گوشت خوک است) جان خود را از دست می‌دهد و تکه بزرگی از پوست بدن او در طول عملیات کالبد شکافی جدا شده و سال‌ها از آن نگهداری می‌شود. اما بعد‌ها به دلایلی تصمیم گرفته می‌شود با همین تکه پوست ۳ کتاب با موضوع تولد کودک را روکش کنند. این کتاب‌ها در حال حاضر در موزه ماتر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه ماتر از جمله مکان‌هایی است که هر کسی توان دیدنش را ندارد زیرا یکی از چندش‌آورترین موزه‌های جهان است.

این موزه بیش از هر کس دیگری، برای محققان دنیای زیست پزشکی جذابیت دارد و دنیای مملو از سرگرمی را برای آن دسته از افراد فراهم آورده است که حس کنجکاوی آمیخته با رگه‌هایی از شیطنت بیمارگونه دارند.

از بخش‌های متعدد موزه ماتر می‌توان به بخش نمونه‌های خیس اشاره کرد. این بخش موزه ماتر قسمت‌هایی از کالبد انسان که در شیشه‌های مملو از فرمالدهید نگهداری می‌شوند را به نمایش گذاشته است.

موزه ماتر پس از اهدای مجموعه شگفت‌انگیز و نادر توماس دنت ماتر به کالج طب فیلادلفیا در سال ۱۸۶۳ درایالت پنسیلوانیا و مرکز شهر فیلادلفیا با هدف کمک به آموزش و تحقیقات پزشکی راه‌ندازی شد.

برش‌هایی از مغز نابغه‌ی معروف جهان «آلبرت اینشتین» در موزه ماتر نگهداری می‌شود.

از مشهورترین اشیایی که در غرفه‌های موزه ماتر قرار گرفته‌اند، می‌توان به برش‌هایی از مغز آلبرت اینشتین، بخشی از حنجره آبراهام لینکلن، مجموعه جمجمه‌های هرتل، مهره‌های سوم، چهارم و پنجم ستون فقرات جان ویلکس بوث (کسی که آبراهام لینکلن را ترور کرد)، بانوی صابونی، تومور آرواره گروور کلیولند (یکی از رئیس جمهور‌های سابق آمریکا)، اسکلت هری ایستلک (فردی که بافت‌های بدنش به تدریج تبدیل به بافت استخوانی شدند)، دیوار چشم و مجموعه شوالیه جکسن اشاره کرد.

مجموعه جمجمه‌های هِرتل (Hyrtl)

این مجموعه‌ی تماشایی و جالب توجه از نزدیک ۱۳۹ جمجمه‌ی انسان تشکیل شده است که به کالبد شناس وینی “ژوزف هِرتل” (Joseph Hyrtl) تعلق داشته‌اند. متخصصی که تمام عمر خود را صرف مطالعه‌ی جمعیت قفقازی‌های اروپا کرد. او می‌خواست نشان دهد که برخلاف تئوری‌های موجود، تنوع در آناتومی جمجمه در یک نژاد قابل مشاهده است. هر جمجمه روی دیوار آویخته شده و با جزئیاتی دقیق پیرامون سن فرد، نژاد و علت مرگ معرفی و تشریح شده است. این شرح کامل توسط خود هِرتل آماده و جمع آوری شده است.

کبد دوقلوهای سیامی

“چَنگ و اینگ بانکر” (Chang & Eng Bunker)، دوقلوهای به هم چسبیده‌ی تایلندی- آمریکایی بودند که در سال ۱۸۱۱ متولد شده و در ۱۸۷۴ فوت کردند. آنها از ناحیه‌ی استخوان جناغ سینه به هم چسبیده و دارای یک کبد مشترک بودند. از طرف دیگر، جدا از این به هم پیوستگی، آنها هر کدام از نظر ساختار بدنی، یک مرد بالغ و مستقل بودند. دوقلوها هر کدام زندگی جداگانه داشته و اتفاقا با دو خواهر ازدواج کردند. چنگ صاحب ۱۱ فرزند شد در حالی که اینگ تنها ده فرزند داشت. پس از مرگ آنها این کبد مشترک در موزه‌ی ماتر به نمایش گذاشته شده است.

جنین دو سر

این جنین که در میان ظرف فرمالدهید قرار گرفته از بدنی واحد اما دارای دو سر برخوردار است. این دو سر به نام‌های جیم و جو (Jim & Joe) شناخته می‌شوند.

بانوی صابونی

این جسد که در پی نبش قبری در سال ۱۸۷۵ به دست آمده، به نام بانوی صابونی خوانده می‌شود آن هم به علت بقایای عجیب باقی مانده از جسد که حالتی شبیه به موم و صابون دارد. ظاهرا اجسادی که دارای چربی زیاد بدنی هستند، پس از مرگ به ندرت دچار چنین وضعیتی می‌شوند. وضعیتی که طی آن بدن به واسطه در هم شکستن چربی که به نام “چربی لاشه” (Adipocere) شناخته می‌شود، حالتی مومی به خود می‌گیرد.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۸۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی رجحانی در بازدید از روند تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: ساخت باغ موزه دفاع مقدس سال‌هاست آغاز شده اما همچنان شاهد پیشرفت چشمگیری در ساخت این پروژه نیستیم، طبق زمان بندی امیدواریم فاز اول این مجموعه در نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری برسد که می‌تواند روند ساخت فازهای تکمیلی را هم افزایش بدهد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت هویت‌سازی و ضرورت وجود المان‌های دفاع مقدس در ساخت موزه تصریح کرد: باغ موزه دفاع مقدس باید با محوطه‌سازی همراه باشد به طوری که در جای جای آن نمادهای دفاع مقدس را مشاهده و با حضور در آن احساس کنیم که در دروان دفاع مقدس قدم می‌زنیم، در همین راستا باید محوطه سازی مناسب صورت بگیرد و ادوات مربوطه به دفاع مقدس در سکوهای طراحی شده به نمایش گذاشته شود.

این مسئول افزود: حتی در ساختمان اداری که از قبل در این مجموعه ساخته شده نیز می‌شد از نمادها و آثار دفاع مقدس استفاده شود تا با سایر فضاهای شهری و اداری موجود تفاوت داشته باشد.

رجحانی تاکید کرد: منابع ساخت محدود است بنابراین باید در چنین پروژه‌هایی هویت سازی و پرداختن به ماهیت کار بیش از هر پروژه دیگری مورد توجه قرار گیرد به شکلی که به خصوص نسل جوان با حضور در این مجموعه حال و هوای دفاع مقدس را احساس کند.

معاون عمرانی استانداری قزوین اظهار کرد: اولویت ما مفهوم است، باید در طراحی همه اجزای این باغ موزه این مفهوم جاری باشد نه اینکه ما ابنیه‌ای را بسازیم و بعد در آینده بخواهیم به آن رنگ دفاع مقدسی بدهیم.

وی تاکید کرد: مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی، مثلاً می‌توان سوئیت سنگر ایجاد کرد که دانش آموزان و علاقمندان شب را در آن بگذارند، سوئیت‌هایی که در بیرون شبیه سنگرهای دفاع مقدس باشد اما در داخل امکانات لازم را داشته باشد یا می‌توان به جای سالن‌های نمایش معمول از معبر و سنگر و خاکریز برای روایت‌های هنرمندانه از دفاع مقدس استفاده کرد

کد خبر 6086137

دیگر خبرها

  • دریبل دیدنی و وحشتناک امباپه که مدافع حریف را نابود کرد + ویدئو
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اتفاق مرموز؛ چرا دشمن حسن یزدانی بزرگترین طرفدارش شد؟!
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • راه رفتن وارونه!
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است