Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:16:17 GMT

حرکت معکوس ارز

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۸۴۱۴

حرکت معکوس ارز

تهران- ایرنا- شدت بخشیدن به تحریم‌های نفتی ایران از سوی دولت آمریکا و به راه انداختن کارزار حداکثر فشار علیه بازار اقتصادی کشورمان هر چند گمانه‌زنی‌ها را به سمت صعود مجدد قیمت ارز هدایت می‌کرد اما پاتک بازارساز توانست قیمت ارز را یک پله دیگر کاهش دهد تا افسار قیمت‌گذاری بازار را خود در دست بگیرد‌.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «حرکت معکوس ارز، تهدید توخالی، لزوم توجه به اشتغال «کم آب بر»، اکنون چه باید کرد؟، مناسبت‌های جهانی در حد آرزو، نقره داغ شدن مستأجران در بازار مسکن، من دامادم؛ یک معتاد به گیم!، تحریم‌های امریکا علیه ایران را قبول نداریم و تمدنی به بزرگی خانواده» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**حرکت معکوس ارز
روزنامه «جهان صنعت» درگزارشی با عنوان «حرکت معکوس ارز» آورده است: به راه انداختن کارزار حداکثر فشار علیه بازار اقتصادی کشورمان و شدت بخشیدن به تحریم‌های نفتی ایران از سوی دولت آمریکا هر چند گمانه‌زنی‌ها را به سمت صعود مجدد قیمت ارز هدایت می‌کرد، اما پاتک بازارساز توانست قیمت ارز را یک پله دیگر کاهش دهد تا افسار قیمت‌گذاری بازار را خود در دست بگیرد‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش مرحله‌ای قیمت ارز درست بعد از آن اتفاق می‌افتد که افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بیش از هر چیز بازار ارزی کشور را نشانه گرفته است. نوسانات بالای ارز طی هفته‌های گذشته نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود افزایش شکاف‌ها بین روابط دو کشور بتواند بازار ارز را دستخوش تلاطمات بسیاری کند‌.

اما با وجود آنکه سیاست‌های متعدد دولت از ابتدای سال جاری توانسته مانع از رشد بی‌رویه قیمت‌ها شود، با این حال ادامه حرکت بازار بر چنین مسیری بستگی زیادی به جنس سیاستگذاری‌های ارزی بانک مرکزی دارد‌.بر این اساس و با فرض اینکه بانک مرکزی در مقابل هجمه‌های اقتصادی متعدد دولت آمریکا می‌تواند به مقاوم‌سازی بازار ارز با سیاست‌های دستوری بپردازد، فتح قله‌های جدید قیمتی در بازار ارز ممکن نخواهد شد. این فرض زمانی قابل تحقق خواهد بود که وعده‌های متعدد سیاستگذار برای راه‌اندازی بازار جدید ارزی و اعمال کنترل بیشتر بر بازار ارز تداوم یابد‌.

**تهدید توخالی
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «تهدید توخالی» آورده است: دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر می نویسد که «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به طور رسمی پایانش خواهد بود. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکنید». این توئیت باعث واکنش‌های بسیاری هم از طرف غربی‌ها هم برخی از مقامات رسمی ایران شد. به باور ناظران آمریکا در پی جنگ نیست پس هدف از ملتهب ساختن فضای عمومی جامعه ایران از سوی این کشور، فشار بیشتر بر مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

از سوی دیگر ترامپ هیچ مجوز قانونی برای جنگ علیه ایران نه از طرف کنگره و نه از طرف سازمان ملل متحد ندارد و حتی برخی گزارش‌هایی که از ایران ارائه می‌دهند، اغراق شده هستند که مبتنی بر واقعیت نیست، به عبارتی دیگر چیزی است که ترامپ از آن برای توجیه تصمیمات خود استفاده می‌کند. او برای مقابله نظامی با ایران هیچ همراهی ندارد. بنابراین هر اقدام نظامی ایالات متحده آمریکا علیه ایران، تجاوز محسوب خواهد شد و در هرگونه درگیری با ایران، هیچ متحدی به جز اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت نخواهند کرد.

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «همدلی» ضمن اشاره به توئیت تهدیدآمیز ترامپ، گفت: «این روزها در ایران بسیاری در مورد احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار با ایالات متحده صحبت می‌کنند. اما طبق مستندات موجود و توازن فراگیری که آمریکا در منطقه به دنبال آن است این اقدام فرصت وقوع نخواهد یافت». او در ادامه افزود: «ممکن است رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم بگیرد وارد یک قمار علیه ایران شود، اما بسیار بعید است این قمار نتیجه مورد نظر او را در پی داشته باشد و به همین دلیل قطعا آمریکایی‌ها ترجیح خواهند داد همین جنگ تمام عیار اقتصادی را که علیه ایران شروع کرده‌اند، ادامه دهند».

**لزوم توجه به اشتغال «کم آب بر»
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «لزوم توجه به اشتغال «کم آب بر»» آورد: در چند دهه اخیر فراوانی وقوع و بزرگی سیلاب‌ها در ایران افزایش چشمگیری یافته است که متاسفانه برخی این موضوع را به ساخت سدهای مخزنی مرتبط می‌کنند! این در حالی است که تقریبا همه کشورهای جهان با این پدیده مواجه هستند و در این شرایط خسارات سیل در جهان رو به افزایش است. دلیل اصلی این موضوع تغییرات اقلیمی است. پیش از این، بخش بسیار بزرگی از بارندگی‌های کشور نرمال و یکنواخت بوده و بخش دیگری نیز به صورت برف در ارتفاعات ذخیره شده و همانند یک مخزن عمل می‌کرد. ولی انتشار بی‌اندازه گازهای گلخانه‌ای در چند دهه اخیر منجر به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بسیار شدیدی شده و دیگر نه از آن بارش‌های یکنواخت خبری هست و نه از برف‌های ماندگار در داخل شهرها و حتی ذخیره برف در ارتفاعات.

البته موضوع افزایش نسبی دما و بالا رفتن میزان تبخیر، تعرق و نیاز آبی طی چند دهه اخیر نیز مزید بر علت شده است. در این شرایط وقوع بارش‌های حدی (خیلی شدید یا خیلی اندک)، افزایش چشمگیری یافته است به نحوی که از طرفی فراوانی بارش‌های کمتر از 10 میلیمتر که قادر نخواهند بود روانابی را ایجاد کنند و به راحتی تبخیر شده و از دسترس خارج می‌شوند و باعث تداوم خشکسالی‌ها شده، افزایش یافته است و از طرف دیگر، وقوع بارش‌های خیلی شدید نیز فراوان شده که وقوع سیلاب‌های خسارت‌بار را در پی داشته است. این وضعیت را مطابق با آمار و اطلاعات موجود می‌توان در یک جمله خلاصه کرد که طی چند دهه اخیر یا در خشکسالی‌های طولانی قرار داشته‌ایم یا اینکه با سیلاب‌های بزرگ مواجه بوده‌ایم، یعنی سکه‌ای با 2 روی خشکسالی و سیلاب.

**اکنون چه باید کرد؟
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «اکنون چه باید کرد؟» می نویسد: فعالان سیاسی، تحلیلگران و استادان عرصه علوم سیاسی و اجتماعی درباب سیاست‌گذاری بهنگام و نابهنگام در ایران تاکنون نقطه‌نظرات مختلفی را مطرح کرده‌اند. مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به‌عنوان مخرج مشترک این نظرات‌ به‌ویژه درباره علت نابهنگامی سیاست‌گذاری در ایران روی آن انگشت گذاشت، «فقدان رابطه علت‌و‌معلولی یا دیالکتیکی بین عرصه تصمیم‌سازی و عرصه رخدادهای اجتماعی است». دکتر امیر محبیان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد فلسفه غرب معتقد است سیاست‌گذاری بهنگام نیاز به نگرشی تحت عنوان «حکمروایی» دارد. نگرشی که تعامل بین مردم و حکومت و مدیریت جامعه و توده‌های مردم را یک تعامل دیالکتیکی و دائم می‌بیند. شرایطی که باید دائم بین مطالبات مردم و امکان سوءاستفاده از قدرت توسط دولتمردان یک توازن ایجاد شود به گونه‌ای که تصور شود دولتمردان منصوبان مردم برای حل مسایل آنها هستند و نه بیشتر.

به اعتقاد محبیان نهادهایی که می‌توانند این مسئله را تاحدودی حل کنند، احزاب، نهادهای مدنی، نخبگان و روشنفکران هستند. به اعتقاد او این نهادها توازنی بین مطالبات توده‌های مردم یعنی مطالبات روز و درعین‌حال نیازها و ضرورت‌های آینده‌نگرانه آنها برقرار می‌کنند و در نتیجه کسی که می‌خواهد حکمروایی کند، از یک‌سو مدیر است و از سویی دیگر منافع درازمدت توده‌ها را در نظر می‌گیرد و آن را قربانی نیازهای روزشان نمی‌کند.

**مناسبت‌های جهانی در حد آرزو
روزنامه «اطلاعات» با بازتاب عنوان «مناسبت‌های جهانی در حد آرزو» آورده است: امید بر این بود که پس از شکل‌گیری سازمان ملل، احوال جهان رو به بهبود نهد؛ ولی نه! اینکه اینگونه نشد، بلکه بدتر شد؛ نه البته کوتاهی از سازمان ملل بوده باشد بلکه این سرشت جهان هستی‌ست که همانگونه روزی پیدایش یافت و زاده شد، همانگونه نیز رو به نیستی رود و بمیرد. ‏روزی زمین با همه بود و نبودهایش، غبار شده و در سیاه‌چاله‌ای فرو خواهد رفت؛ اما شگفت این‌جاست که همه ماندگاران زمین با این که آگاه به این حقیقت‌اند ولی نه که راهکاری برای پیشگیری نمی‌یابند بلکه با همه توان، سرگرم شتاب‎بخشی به فرایند این نابودی‌اند.

حقیقت‌های ریز و درشتی در جهان وجود دارد که مردم تنها شمای واقع‎شده آن را می‌بینند، آن هم با چشم رسانه‌ها. برای نمونه رسانه‌ها می‌گویند «خیزش طالبان، القاعده و‎‏ (Isis‏) داعش سبب شد جهانیان دریابند که کودکان و انسان‌های گریزان از جنگ تا چه‌اندازه آسیب‎پذیرند» در حالی که پیش‎تر نیز پدیده‌های بسیاری به کودکان و انسان‎های سازش‎‏‎‏جو آسیب زده است.یا این که «خروج امریکا از پیمان پاریس، نفس محیط‎زیست را گرفت» حال آن که پیش از آن بسیاری از کشورهای متعهد به پیمان پاریس، در کنش‎وری(در عمل) چندان متعهد به پیمان نبوده‌اند.

نمونه دیگر قدرت کشورهای عضو شورای امنیت است که به سستی ساختار بنیادین سازمان‌ملل انجامیده است. امکان حق وتوی پنج کشور دایمی شورای امنیت(چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و امریکا) این امکان را فراهم آورده که هر یک از آن‌ها جهان را کش‎سان به سوی خود بکشند. حتی حق وتوی چرخشی در میان 193 کشور نیز راهکار خوبی نیست و تنها سبب افزایش کش‌مکش‌ میان ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها و خرده‎قدرت‌‎ها و بی‎‏قدرت‌ها در جهان می‌شود.

**نقره داغ شدن مستأجران در بازار مسکن
روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «نقره داغ شدن مستأجران در بازار مسکن» نوشت: افزایش شدید اجاره بها به نحو عجیبی از هم‌اکنون آغاز شده است؛ این افزایش شدید در حالی صورت می‌گیرد که هنوز فصل اجاره شروع نشده، مدارس تعطیل نشده و فرزندان مستأجران همچنان به مدرسه می‌روند، و گذشته از این، در ماه رمضان قرار داریم که تمایل به جابجایی‌ها در آن، بسیار اندک است! در بازار اجاره آپارتمان‌های مسکونی چه می‌گذرد و مستأجران قرار است تا چه میزان نقره‌داغ شوند؟! سوای این‌ها، برای ساماندهی بازار اجاره چه باید کرد؟

اگر سری به بنگاه‌های املاک در کلان‌شهری نظیر تهران زده باشید یا وب‌سایت‌هایی نظیر دیوار را چک کرده باشید، پی خواهید برد که افزایش غیرمتعارفِ نرخ اجاره‌ از هم‌اکنون آغاز شده است. اجاره یک واحد 85 متریِ هشت سال ساخت در مرکز تهران در خیابان جمالزاده با رهن کامل 200 میلیون تومانی به مستأجران پیشنهاد شده است. در تابستان سال 96، رهن کاملِ چنین واحد مسکونی‌ای برای مستأجران بین 90 تا 100 میلیون تومان، هزینه در برداشت و حالا تنها در عرض دو سال، اجاره بها حداقل دو برابر شده است!

در تابستان سال گذشته، همزمان با التهابات ارزی در کشور، اجاره بها در تهران نسبت به فصل تابستان سال 96، حدود 40 درصد افزایش یافت. امسال با وجود این‌که هنوز وارد تابستان و فصل جابجایی مستأجران نشده‌ایم، اجاره بها نسبت به تابستان سال 97، بیش از 40 درصد افزایش یافته و هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم ممکن است بر میزان افزایش نرخ‌ها افزوده شود. تازه در برخی مناطق تهران، افزایش اجاره بها بیش از این میزان بوده است.

**من دامادم؛ یک معتاد به گیم!
روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «من دامادم؛ یک معتاد به گیم!» آورده است: یکی از مهمان‌های اخیر برنامه «کودک شو» که از شبکه نسیم پخش می‌شود، خاطره عجیبی از شب دامادی‌اش تعریف کرد که «پژمان بازغی» را برای ثانیه‌هایی شوکه و متحیر کرده بود! این مهمان درباره اقدام عجیب‌اش در شب دامادی‌اش می‌گوید: «راستش من شب عروسی از مجلس اومدم بیرون و خانواده خودم و عروس، منتظر من بودند تا بیایم و شام را بدهند. تقریبا یک ساعتی دنبال من می‌گشتند. ما یک لیگ پلی‌استیشن داشتیم در خانه همسایه. من هم با کت و شلوار و لباس دامادی، نشسته بودم اون‌جا و مربع و ضربدر رو می زدم. اون موقع خیلی بازی برام مهم بود و اصلا آرامش نداشتم تو مراسم!»

نکته عجیب این‌که دقیقا یک روز بعد، اقدام مشابهی توسط یک داماد هندی صورت گرفت که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دنیا بازتاب زیادی داشت. در کلیپ منتشر شده از یک مراسم عروسی که به تازگی برگزار شده، داماد حتی حین برگزاری مراسم جشن عروسی‌اش هم دست از بازی کردن بر نمی‌دارد! «اسپوتنیک نیوز» در توضیح مختصری برای این کلیپ پربازدید نوشت: «از نگاه‌های پر از سوال عروس خانم به نظر می‌رسد به آینده‌ای که در انتظارش هست، فکر می‌کند. جالب‌تر آن‌که در این میان یکی از مهمانان هدیه‌ای به داماد تقدیم می‌کند اما با واکنشی غیرمنتظره از جوان بی‌توجه مواجه می‌شود.» این دو اتفاق متفاوت، بهانه‌ای است تا چند نکته مهم درباره اعتیاد به بازی‌های دیجیتال را مطرح کنیم.

**تحریم‌های امریکا علیه ایران را قبول نداریم
روزنامه «ایران» با درج تیتر «تحریم‌های امریکا علیه ایران را قبول نداریم» می نویسد: ارزیابی‌های بسیاری پیرامون نقش شرکای اقتصادی و همسایگان نزدیک ایران در مواجهه با تحریم‌های امریکا و سامان بخشیدن مناسبات تجاری‌شان با تهران مطرح شده است. ارزیابی‌هایی که اغلب تصویر چندان مطلوبی را ارائه نمی‌کنند و بر این نگرانی دامن می‌زنند که ناتوانی متحدان ایران سبب تقویت جبهه فشار علیه ایران شود. با این حال سفیر عراق در ایران عزم این کشور را برای مقابله با تحریم‌های دولت امریکا جدی می‌داند.

«سعد جواد قندیل» در گفت ‌وگو با «ایران» از برنامه دولتش در این زمینه سخن گفته است. طی چند روز گذشته با توجه به تحولاتی که پیرامون جمهوری اسلامی ایران رخ داده و به تعمیق تنش دیپلماتیک میان ایران و امریکا انجامیده، اخباری مبنی بر ارسال پیام واشنگتن به تهران از طریق دولت عراق منتشر شده است. چنانکه گفته شده آقای مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در سفر اخیری که به بغداد داشته، حاوی پیامی برای ایران بوده و از عراق خواسته است به عنوان کانال ارتباطی میان واشنگتن و تهران نقش آفرینی کند. این خبر را تأیید می‌فرمایید؟ما بارها در زمینه مذاکرات میان ایران و امریکا فعالیت داشته‌ایم و در روزهای حضور نیروهای نظامی امریکا در عراق پیام‌هایی بین ایران و امریکا رد و بدل می‌کردیم تا از شدت نزاع میان طرفین بکاهیم.

**تمدنی به بزرگی خانواده
روزنامه «رسالت» در گزارشی با عنوان «تمدنی به بزرگی خانواده»می نویسد: دیرزمانی است که غرب و الگوهای رفتاری آنها بر جوامع مختلف سایه گسترانده و توسعه اقتصادی و اجتماعی اکثر آنها از جمله ایران، بر پایه فردگرایی و اصالت فردی در جوامع غربی در حال شکل گیری و پایه ریزی است؛ امری که آثار و تبعات بسیاری داشته و به اذعان کارشناسان و صاحبنظران خانواده در کشور عامل بسیاری از ناهنجاری ها و ناملایمات شخصی و اجتماعی بوده است. تا جایی که با ویژگی‌های الگوی خانواده‌گرایی یا خانواده محوری که از مبانی ارزشی دینی و ملی ما محسوب می شود، سازگار نبوده و ناخواسته درگیر آثار منفی آن در جامعه شده ایم.

«طاهره همیز» عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، استاد و مشاورخانواده و جوانان و نویسنده کتاب قرار در همین خصوص و بررسی آثار چنین امری و پاسخ به چرایی لزوم محوریت خانواده بر جامعه با توجه به ارزش های اسلامی به رسالت می گوید: «متأسفانه نظام حاکمی که اکنون بر جامعه جهانی، فرمانروایی می‌کند استکبار است که تمام نیروهای افراد را به سمت و سوی مقاصد سودجویانه خود به کار می‌گیرند و انسانها برده‌های زندگی زمانی آنها می‌شوند در صورتی که قرآن کریم از انسانهای مستقلی صحبت می‌کند که باید بالنده باشند و به رشد برسند.»

پژوهشم**9280**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحليل روزنامه ها 31 ارديبهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۸۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد

سامانه‌های ضد‌موشکی «آرو۲» و «آرو۳» رژیم‌صهیونیستی به طور مشترک با امریکا توسعه یافته‌اند. «آرو۲» از کلاهک‌های انفجاری برای نابودی موشک‌های بالستیک ورودی در فاز نهایی حرکت آنها در جو فوقانی استفاده می‌کند و دارای برد ۹۰کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۵۱کیلومتری است. «آرو۲» را می‌توان ارتقایی از سامانه پدافندضد هوایی و ضد‌موشکی پاتریوت امریکا دانست که اسرائیل زمانی در این نقش از آن استفاده می‌کرد. سامانه ضد‌موشکی «آرو۳» از فناوری برخورد جنبشی برای رهگیری موشک‌های بالستیک ورودی در فضا، قبل از ورود مجدد آنها به جو در مسیر رسیدن به اهداف استفاده می‌کند.

 پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در موضع‌گیری رسانه‌ای به توانمندی نظامی ایران در پاسخ نظامی علیه اسرائیل اذعان کرده است: اقدامی که ایران علیه اسرائیل انجام داد یک حمله بی‌سابقه و گسترده از داخل خاک ایران بود. نیروی هوافضای سپاه شامگاه شنبه و بامداد یک‌شنبه ۲۵ و ۲۶ فروردین عملیات تنبیهی «وعده‌صادق» را با رمز «یا رسول‌الله (ص)» اجرا کرد و با ده‌ها موشک و پهپاد، اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با موفقیت مورد اصابت قرار داد.

 این عملیات در راستای انتقام از تل‌آویو در حمله موشکی به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت هفت تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق انجام شد. به گفته ارتش رژیم‌صهیونیستی، در مجموع حدود ۱۷۰پهپاد، بیش از ۳۰موشک کروز و بیش از ۱۲۰موشک بالستیک از سوی ایران به سوی فلسطین‌اشغالی شلیک شد. سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه با اشاره به اینکه با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم، تصریح کرد: در این مرحله از موشک‌های خرمشهر، سجیل، شهید حاج قاسم، خیبرشکن ۲ و هایپرسونیک فتاح استفاده نکردیم.

حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی باعث خشم زیاد امریکایی‌ها شد و شبکه۱۴ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی در این باره گفت: «باید اذعان کرد بازدارندگی ایالات‌متحده امریکا در نتیجه حمله اخیر ایران علیه اسرائیل ضربه مهلکی خورد.» همچنین رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی اعلام کردند ایران تابوی چنددهه‌ای عدم‌حمله از خاک ایران به فلسطین‌اشغالی را شکست. دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اهداف ایران از عملیات وعده‌صادق می‌گوید: «اگر اصابت موشک‌ها و پهپاد‌ها به اهداف تعیین‌شده کوچک‌ترین اهمیتی برای ایران می‌داشت، نباید ۷۲ساعت قبل، تصمیم به عملیات نظامی را به کشور‌ها اطلاع می‌داد. هدف ایران نظامی نبود، سیاسی بود؛ نمایش اراده و شهامت برای حمله مستقیم و آشکار به قلمرو اسرائیل.»
 
کمک‌های گسترده

نکته مهم در زمینه عملیات تنبیهی وعده‌صادق کمک‌های گسترده امریکا، انگلیس و فرانسه در کنار برخی کشور‌های منطقه به رژیم‌صهیونیستی برای مقابله با پهپاد‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک ایرانی است. یک منبع امریکایی اذعان کرد: ۱۰ کشور به اسرائیل برای رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی کمک کردند. در واقع ایران در جریان این عملیات علیه رژیم‌صهیونیستی با ناتو و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آنها مقابله کرد. امریکا به عنوان مهم‌ترین عضو ناتو از همه تجهیزات پدافند هوایی و ضد‌موشکی خود برای کمک به رهگیری و انهدام پهپاد‌ها و موشک‌های پرتاب‌شده از سوی ایران استفاده کرد. از جمله تجهیزات مهم در این زمینه رادار‌های تجسسی AN/TPY- ۲ است که یک سامانه راداری زمین‌پایه است که در کشور‌های قطر، ترکیه و نیز در فلسطین‌اشغالی مستقرشده و کار ویژه آن کشف موشک‌های بالستیک و هشدار درباره پرتاب آنها به سامانه‌های ضد‌موشکی برای رهگیری آنهاست. رادار AN/TPY- ۲ یک رادار آرایه فازی باند ایکس است که از ۷۲ماژول فرستنده و گیرنده با بیش از ۲۵هزار آرایه برخوردار است و می‌تواند در فاصله هزارکیلومتری انواع اهداف هوایی را شناسایی کند. این رادار که اصلی‌ترین حساسه سامانه پدافندی تاد امریکایی است، بزرگ‌ترین رادار جهان است که قابلیت جابه جایی اجزای آن وجود دارد. 

به رغم کمک‌های گسترده امریکا و متحدان غربی و برخی کشور‌های منطقه به رژیم‌صهیونیستی برای رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک در کنار استفاده کامل این رژیم از همه امکانات پدافند هوایی و ضد‌موشکی خود، در عمل شمار قابل توجهی از موشک‌های ایرانی به اهداف خود در فلسطین‌اشغالی برخورد کردند. اسکات ریتر، تحلیلگر نظامی مشهور امریکایی در رابطه با شکست پیشرفته‌ترین رادار جهان در برابر موشک‌های ایران با اشاره به اینکه ایالات‌متحده یک رادار پیشرفته AN/TPY- ۲ مستقر در صحرای نقب دارد، تصریح کرد: بهترین سامانه دفاع موشکی جهان نتوانست از سایت‌هایی که وظیفه حفاظت از آنها را در برابر حملات موشک‌های ایران بر عهده داشتند، محافظت کند. 

 ساختار سامانه‌های پدافند موشکی رژیم‌صهیونیستی

طبق اعلام سازمان دفاع موشکی اسرائیل (IMDO)، گنبدآهنین پایین‌ترین لایه دفاع موشکی اسرائیل است. حداقل ۱۰سامانه گنبد‌آهنین در فلسطین‌اشغالی وجود دارد که هر کدام به راداری مجهز شده است که راکت‌ها را تشخیص می‌دهد و سپس از یک سیستم فرماندهی و کنترل استفاده و به سرعت محاسبه می‌کند که آیا یک پرتابه ورودی تهدیدی ایجاد یا احتمالاً به منطقه‌ای غیرمسکونی برخورد می‌کند. اگر موشک تهدیدی ایجاد کند، گنبدآهنین موشک‌هایی را از زمین شلیک می‌کند تا آن را در هوا نابود کند. سطح بعدی در هرم دفاع موشکی رژیم‌صهیونیستی، طبق اعلام IMDO سامانه «فلاخن داوود» است که برای حفاظت در برابر تهدیدات کوتاه‌برد و میان‌برد موشکی است. «فلاخن داوود» یک پروژه مشترک بین شرکت «سامانه دفاع پیشرفته رافائل» اسرائیل و شرکت امریکایی «ریتیون»، از موشک‌های رهگیر «استونر» و «اسکای‌سپتور» برای نابودی اهداف تا فاصله ۳۰۰کیلومتری استفاده می‌کند. در رده بعدی، سامانه‌های ضد‌موشکی «آرو۲» و «آرو۳» رژیم‌صهیونیستی قرار دارند که به طور مشترک با امریکا توسعه یافته‌اند. «آرو۲» از کلاهک‌های انفجاری برای نابودی موشک‌های بالستیک ورودی در فاز نهایی حرکت آنها در جو فوقانی استفاده می‌کند و دارای برد ۹۰کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۵۱کیلومتری است. «آرو۲» را می‌توان ارتقایی از سامانه پدافندضد هوایی و ضد‌موشکی پاتریوت امریکا دانست که اسرائیل زمانی در این نقش از آن استفاده می‌کرد. سامانه ضد‌موشکی «آرو۳» از فناوری برخورد جنبشی برای رهگیری موشک‌های بالستیک ورودی در فضا، قبل از ورود مجدد آنها به جو در مسیر رسیدن به اهداف استفاده می‌کند. رژیم‌صهیونیستی همچنین دارای هواپیما‌های جنگنده نسل پنجمی اف ۳۵‌ای است که در جریان عملیات وعده‌صادق از آنها برای سرنگونی پهپاد‌ها و موشک‌های کروز استفاده کرد. 

خسارات رژیم‌صهیونیستی

با وجود ادعای نابودی ۹۹ درصد از پهپاد‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک شلیک‌شده ایران از سوی رژیم‌صهیونیستی و متحدان آن، اما واقعیت جز این است. روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی درباره خسارات حمله موشکی ایران نوشت: از تجزیه و تحلیل ویدئویی به نظر می‌رسد حداقل چهار موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده است. بر اساس تحلیل‌ها، همچنین احتمالاً پنج موشک به پایگاه رامون اصابت کرده است، در مورد رآکتور اتمی در دیمونا، با توجه به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، به نظر می‌رسد حداقل یک موشک به یکی از ساختمان‌های رآکتور اتمی و دو موشک به اطراف پایگاه اصابت کرده است. همچنین بر اساس تصاویر، یک پهپاد به پایگاه حرمون اصابت کرده است. به نظر می‌رسد میزان رهگیری موشک‌ها حدود ۸۴ درصد است، نه آنطور که سخنگوی نیرو‌های رژیم اسرائیل دیوانه‌وار مطرح می‌کند. 

 نتایج عملیات برای ایران

عملیات وعده‌صادق نتایج چشمگیر نظامی را برای ایران به همراه داشته است. نفوذ موشک‌های ایرانی و اصابت آنها به اهداف، خود نشان‌دهنده وجود ضعف‌های جدی در سامانه‌های پدافند موشکی رژیم‌صهیونیستی است که در حملات احتمالی بعدی ایران می‌تواند از این نقاط ضعف برای واردآوردن خسارات جدی به رژیم‌صهیونیستی استفاده کند. در واقع سامانه‌های پدافند ضد‌موشکی چندلایه اسرائیل نشان داده است قادر به دفاع از فلسطین‌اشغالی در برابر رگبار‌های راکتی و موشکی محدود (مثلاً راکت‌های پرتاب‌شده از غزه یا جنبش حزب‌الله) و حجم کمی از پهپاد‌ها و موشک‌هاست، اما به طور بالقوه می‌تواند در صورت یک حمله بزرگ پهپادی یا حملات گسترده موشکی اشباع و فلج شود. اذعان سخنگوی پنتاگون به توانمندی نظامی ایران در پاسخ به رژیم‌صهیونیستی و انجام‌دادن حمله‌ای گسترده و بی‌سابقه از داخل خاک ایران به فلسطین‌اشغالی با وجود اطلاع قبلی متحدان منطقه‌ای امریکا از این حمله ۷۲ ساعت قبل از آغاز آن که طبیعتاً به اطلاع واشینگتن هم رسیده است، نشان می‌دهد ایران قادر است با وجود همه آمادگی‌های نظامی اسرائیل، امریکا و متحدان منطقه‌ای و اروپایی آن ضربات کوبنده‌ای را به دشمن صهیونیستی وارد کند. 

اسکات ریتر، تحلیلگر نظامی معتقد است: آنچه ایران در حمله شنبه و یک‌شنبه به اهداف رژیم‌صهیونیستی در اراضی اشغالی انجام داد، احیای قدرت بازدارندگی این کشور بود. او عملیات تنبیهی «وعده‌صادق» را بسیار موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و با اشاره به تثبیت قدرت بازدارندگی ایران اظهار کرد: «می‌توان گفت که این عملیات نه‌تن‌ها برای ایران، بلکه برای تمام جهان بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، زیرا بازدارندگی ایران اکنون واقعیتی است که می‌تواند امریکا و اسرائیل را کنترل کند.» به نظر می‌رسد با اجرای عملیات تنبیهی وعده‌صادق از سوی ایران، رژیم‌صهیونیستی شاهد فروپاشی کامل بنیان‌های دکترین دفاعی- امنیتی چندین دهه‌ای خود شد که مبتنی بر سه اصل بازدارندگی استراتژیک، هشدار استراتژیک و غلبه قاطع بود.
منبع: روزنامه جوان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟