Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمد جعفر صادقی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مشاوره و تشخیص ژنتیک را به صورت کمی و کیفی گسترش داده که بتواند خدمات ژنتیک بسیاری را که در بستر تحول سلامت ایجاد شده حمایت کند تا بتوان ، به هدف مشخص شده در برنامه تحول سلامت و برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ژنتیک اولویت دار، دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی وزارت بهداشت در یک بازه زمانی ۱۰ ساله، بیماری‌های ژنتیکی باید ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه، تمامی شبکه‌های بهداشت ودرمان ملزم به اجرای غربالگری ژنتیکی برای زوجین متقاضی ازدواج می‌باشند و در صورتی که در پرسشنامه غربالگری، زوجین در معرض خطر داشتن فرزند بیمار بودند، باید مشاوره‌های ژنتیک برای زوجین انجام شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این راستا هزینه زوجین بی بضاعت توسط نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تقبل می‌شود، بنابراین افراد بی بضاعت در این زمینه حمایت خواهند شد.

صادقی افزود: در راستای اجرایی شدن برنامه غربالگری ژنتیک زمان ازدواج، از ابتدای سال ۹۷ غربالگری ژنتیک زوجین در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه مشاوره ژنتیک شهرستان مشهد و طرقبه و شاندیز آغاز گردید و حدود۱۷ هزار زوج متقاضی ازدواج غربالگری شده اند و از ابتدای اردیبهشت سال ۹۸ در تمامی شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه غربالگری ژنتیک زمان ازدواج انجام می‌شود.
وی ادامه داد: برای اینکه به ازدواج‌های مردم آسیب وارد نشود، به آن‌ها اجازه می‌دهیم که قبل از ازدواج یا پیش از بارداری، به مشاوره‌های ژنتیک مراجعه کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ژنتیک قابل مقایسه با دهه‌های گذشته نیست و پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است، زمانی به خانواده‌ها می‌گفتیم که شما راهی برای ازدواج و زندگی مشترک ندارید، زیرا با مشکل ژنتیکی مواجه بودند، اما در حال حاضر، چندین راه را برای داشتن ازدواج و فرزند سالم به زوجین پیشنهاد می‌شود و اگر خانواده‌ای بخواهد فرزند سالمی داشته باشد، مانعی برای آن وجود ندارد.

صادقی با تاکید بر اینکه غربالگری ژنتیک زمان ازدواج، به تنهایی هرگز نمی‌تواند معلولیت‌ها را کاهش دهد، افزود: غربالگری‌های ژنتیک باید در دوران مختلف زندگی مانند زمان ازدواج، حاملگی، نوزادی، کودکی و میانسالی انجام شود تا بیماری‌های ژنتیکی کاهش پیدا کنند.   انتهای پیام // ف.ک    اجرای غربالگری ژنتیکی برای زوجین متقاضی ازدواج الزامی است 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

سازمان «افغانستان بدون پولیو» در افغانستان اعلام کرد از امروز 10 اردیبهشت در تمام ولایت‌ها، واکسیناسیون فلج اطفال آغاز شده است، همچنین هم‌زمان برای تقویت ایمنی کودکان در برابر بیماری به آنان ‌ویتامین E نیز داده می‌شود.

پیش‌تر وزارت بهداشت طالبان تأکید کرده بود: از آغاز سال 2024 تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به فلج اطفال در افغانستان مشاهده نشده است.

گفتنی است افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که بیماری فلج اطفال هنوز کودکان آنها را تهدید می‌کند، این بیماری ویروسی درمان ندارد، دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و فقط با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

رسانه‌های افغانستان نیز پیش‌تر به نقل از گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بودند دلیل اصلی گسترش این ویروس رفت‌ و آمدهای نامنظم مردم و بیماران از پاکستان به افغانستان در گسترش این ویروس تاثیرگذار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزییات
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت