Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@05:05:03 GMT

پیکانی به دنبال نوستالژی‌های از بین رفته ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۱۲۷۸

پیکانی به دنبال نوستالژی‌های از بین رفته ایران

ربکا اگلین، زن آلمانی تبار است که بعد از تجربه خاطرات کودکی خود در آلمان و نظاره روند مرگ نوستالژی‌های کودکی‌اش در این کشور، ایران امروز را محکوم به سرنوشت کشورش، آلمان دانست. با دانش محدودش از خاطرت ایران قدیم، با پیکان، ماشین خاطرات ایرانیان، به دنبال کشف و ثبت باقی خاطرات ایرانیان است.


به گزارش ایسنا، زن بور و چشم روشنی که در مقابل چشمان تیره و پوست سبزه من نشسته، جزئی از آلمان کنونی است که آینده ایران کنونی را ناظر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ربکا بعد از خواندن یک کتاب از شرح "گردش در ایران"، که شروع آن از مناطق بختیاری بوده، خیال تکرار تجربه آن سفر، سال‌ها پس از چاپ به سرش می‌زند و کارش را آغاز می‌کند.

ایده اولیه این سفر، مقایسه تغییرات به وجود آمده در این کشور از سال چاپ کتاب "20 روز در ایران" تا به امروز بوده، کشف این تغییرات برای اون جالب است؛ چرا که تغییرات احتمالی رخ داده در ایران را از سنین کودکی تا به امروز در کشور خودش، آلمان به شکل دیگری تجربه کرده است.

در زمان کودکی او، "دیوار برلین" در ذهنش علاوه بر نماد جنگ سرد، پرده‌ای میان دو دنیای متفاوت آلمانی بود؛ دنیایی میان آلمان شرقی و غربی. دو دنیای متفاوت در یک کشور که تا پیش از فروریزی آن، همسایگان این دیوار بدون لمس یکدیگر، بعضا مکمل هم بودند، اما با ریختن این دیوار و پدیداری اختلافات دو بخش این کشور، شرایط هر دو بخش رو به جهت هم رشد یا سقوط کرد!

سنت‌ها در اختلاط این دو فرهنگ کم و کمرنگ شدند و مدرنیزه و سنت ترکیبی به وجود آورد که نه به دنیای سنتی شباهت داشت و نه به دنیای کاملا مدرن، در این بین، ربکا دلتنگ سنت‌ها، اتفاقات و نمادهای سنتی کودکی خود شد. او بعد از مطالعه کتاب و سفر اولش به ایران، متوجه شد ایران هم در شرف تغییر است.

بعد از بازگشتش به آلمان، متوجه شد ایرانی‌های مقیم آلمان، دلتنگ ایران قدیمی هستند؛ در یکی از سفرهایش به ایران، در سال 2013 یکی از دوستان ایرانی‌اش، خانه دوران کودکی خود را به او نشان داده بود؛ خانه‌ای که تقریبا تخریب شده بود ولی حوض و فواره وسط آن، هنوز دلچسبی آن عمارت را گواه بود.

همراه ربکا به او گفته بود که در زمان کودکی او، هر سال نو، این حوض پر از آب و ماهی‌های قرمز و کوچک می‌شده ولی امروز تمام آن حوض‌ها تخریب شده‌اند. ربکا متوجه شده بود که امروز ساختمان‌ها و خانه‌های کوچک در طبقات زیاد، جای خانه‌های بزرگ و یک طبقه با حیاط‌های زیبا و هوشربا را گرفته‌اند.

به نظر او، اخلاق و فرهنگ مردم ساکن در خانه‌های قدیمی ایرانی، با مردمی که امروز روی سر هم و در طبقات مختلف یک برج رشد می‌کنند بسیار متفاوت و جالب توجه است و احتمالا امروز با ظهور این تغییرات، نوع و نحوه همزیستی مردم ایران دستخوش تحول قرار گرفته است.

ربکا در سفرهای خود با "حمام عمومی" ایرانیان آشنا شده بود، جایی که مردان ایرانی معامله می‌کردند و معاشرت‌های اجتماعی زنان در آن شکل می‌گرفته، او با این که حمام عمومی را تجربه نکرده است، اما مشتاق به تحقیق و حتی تجربه‌ی آن است و در این فکر است، تا مسائلی که برای ایرانیان عزیز بوده و هست اما به دلیل روزمرگی‌ها در زندگی آنها، کمرنگ و کمرنگ‌تر شده را به تصویر بکشد.

ربکا در یک سفر به شیراز و هم‌صحبتی با یک معمار، متوجه شده بود که باغ‌ها و فضاهای سبز این شهر که به بهشت شهره است، جای خودشان را به ساختمان‌ها و هتل‌های تنگ و تاریک داده‌اند. او اطمینان دارد که مردم این شهر متوجه تغییرات شهر نمی‌شوند تا روزی که دیگر باغی وجود نداشته باشد و مردم دلتنگ باغ شوند؛ اتفاقی که او در آلمان شرقی تجربه کرده بود!

-بعد از ریزش دیوار برلین، مردم آلمان شرقی خوشحال بودند، چرا که از این به بعد می‌توانستند محصولات غربی را بخرند و موسیقی غربی گوش کنند ولی بعد از گذشت 10 سال مردم فهمیدند چه اتفاقی افتاده و از آن به بعد، به دنبال یافتن گم شده‌هایشان هستند، حتی چیزهای کم اهمیتی مثل غذا، یا یک نقاشی روی دیوار خیابان.

ایده اول پشت ماجراجویی‌های ربکا در ایران، همین مسائلی بود که احساس می‌کرد در شرف محو شدن هستند و الان با سفر خاص خود، قصد دارد تا  چیزهایی مثل توالت ایرانی، پارک‌های شیراز و حمام عمومی را ثبت و یادآوری کند، با کمک "خودروی خاطرات ایرانیان"، پیکان.

او معتقد است که بعضی از این مسائل تاثیرات زیادی بر ایران دارند مثل فضای سبز تخریب شده در شیراز و بعضی دیگر جنبه نوستالژیک دارند، مثل پیکان؛ البته انتخاب پیکان برای او صرفا جنبه نوستالژیک نداشته است چون به نظر او، پیکان نماد اقتصاد ایران است که زمانی شکوفا شد و حالا که می‌داند اقتصاد ایران، در شرایط سختی قرار دارد، قصد دارد تا با سفرش در ایران به وسیله‌ی پیکان، به مردم ایران یادآور شود که می‌توانند گذشته را شکست دهند.

ماجراجویی ربکا، برای زنده نگه داشتن چیزهای کوچک و خاص است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4


 گزارش از: پرستو حسنی، خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نوستالژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۱۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است

به گزارش خبرنگار مهر، «سالیو نیانگ دینگ» بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی گیلان اظهار کرد: هدف از سفر به گیلان توسعه همکاری و ارتباط بیشتر با تجار و بازرگانان این استان است.

سفیر سنگال با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در ابعاد مختلف بیان کرد: سفر به استان‌ها موضوعی است که همیشه پیگیری می‌کنیم تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق مختلف را بشناسیم.

دینگ با تاکید بر گسترش روابط و مناسبات تجاری سنگال با ایران اضافه کرد: سفر به استان‌ها بر اساس نیازسنجی کشور و برای رفع این نیازها صورت می‌گیرد.

به گفته وی توسعه روابط تجاری و اقتصادی خروجی نشست‌ها، سفرها و دیدارهای دیپلماتیک است.

سفیر سنگال با بیان اینکه پس از یک دهه کمیسیون مشترک میان ایران و سنگال در دسامبر (دیماه) گذشته شکل گرفت، گفت: تصمیمات مهمی در بخش‌های مختلف کشاورزی در این کمیسیون مشترک اتخاذ شد که نتیجه آن سفر سه گروه اقتصادی از سنگال در بخش‌های دامداری، پرورش ماهی و مکانیک به ایران بود.

دینگ با اشاره به حضور و بازدید رئیس اتاق بازرگانی کشورش از غرفه استان گیلان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران اضافه کرد: گیلان یکی از استان‌های هدف برای توسعه روابط تجاری با سنگال است و در سه سال گذشته گروهای تجاری مختلفی از ۲ کشور بازدید داشتند و در این راستا زمینه‌های سرمایه گذاری‌های زیادی بین دو کشور بررسی و پیگیری شد.

به گفته وی سطح سیاسی دو کشور بسیار عالی بوده و دیدار دو رئیس جمهور ایران و سنگال در آفریقای جنوبی نیز موجب شد در بخش‌های مختلفی مانند کشاورزی، پتروشیمی و سایر حوزه‌ها برای مستحکم‌تر کردن روابط تلاش بیشتری داشته باشیم.

سفیر سنگال با اشاره به اینکه این کشور برای کاهش همکاری‌ها با کشورهای غربی به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با ایران است، گفت: ایران یکی از برترین مدل‌های جهان در حوزه توسعه اقتصادی است تا بتواند مسیر پیشرفت را طی کند.

گشایش اقتصادی از طریق ریل رشت- کاسپین

«قاسم رضائیان» رئیس اتاق بازرگانی گیلان هم در این دیدار با تاکید بر ارتباط بیشتر بین اتاق‌های بازرگانی کشورهای ایران و سنگال اظهار کرد: رسالت اتاق بازرگانی گیلان برقراری ارتباط بیشتر و افزایش تراز تجاری است.

وی با بیان اینکه گیلان استانی سرسبز و برخوردار از آب و هوای دلنشین است، افزود: حدود ۹۰ درصد چای ایران در گیلان تولید می‌شود که طبیعی‌ترین چای دنیاست، همچنین این استان با کیفیت ترین برنج دنیا، سالم‌ترین و لذیذ ترین زیتون جهان، بیشترین تولید کیوی، ۲۲ نوع دمنوش، محصول بادام زمینی، پنج گمرک و سه بندر دارد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه افتتاح ریل راه آهن رشت- کاسپین به ریل سراسری روابط تجاری بین دو کشور را گسترش می‌دهد، گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدی ایران در کشورهای آفریقایی تجارت فرا سرزمینی دارند که امیدواریم در این زمینه با کشور سنگال هم این همکاری‌ها را بسط دهیم

کد خبر 6100854

دیگر خبرها

  • جود بلینگام: از کودکی رویای این شب‌ها را می‌دیدم
  • ۷ ویژگی افرادی که در کودکی کمبود محبت داشته‌اند
  • ستاره بوشهری از کجا شروع کرد؟ تصویری از مهدی قایدی در دوران کودکی
  • سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده‌اند، این ۷ ویژگی را دارند
  • عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده اند این ۷ ویژگی را دارند
  • نوستالژی نوکیا تکرار می‌شود!
  • میزبانان لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ مشخص شدند
  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان