Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@15:06:00 GMT

نگرانی از آینده کاری کارگران بخش شیلات لرستان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۲۱۷۱

نگرانی از آینده کاری کارگران بخش شیلات لرستان

چند سالی است لرستان خود را به رده های بالای تولید ماهیان پرورشی رسانده و خودرا به عنوان قطب تولید ماهیان سرد آبی در کشور مطرح کرده است؛ به گونه ای که امسال اگر سیلی در کار نبود می توانست از مرز 32 هزار تن تولید در بخش شیلات بگذرد ، اما سیل فروردین ماه آنقدر بی سابقه بود که به بسیاری از زیرساخت‌های پرورش ماهی در این استان غربی آسیب‌های جدی زد و بیش از 7 هزار تن ماهی را تلف کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهره افشار خبرنگار

---

آمار اعلام شده نشان می دهد، در جریان سیلاب امسال 412 مزرعه پرورش ماهی متحمل خسارت جزئئ تا کلی شدند ، جدا از خسارت هایی که به مزارع ماهی وارد شد صددرصد سازه‌های ۲۵ مزرعه پرورش ماهی با سیل روانه منطقه دیگری شد و معیشت 14 هزار نفر شاغل در این بخش تحت الشعاع سیل ویرانگر قرار گرفت . این کارگران که بیشتر آنان در واحدهایی کار می کردند که خود واحد نیز بیمه نبود حالا در گیر و دار روزی فردایشان هستند . این در حالیست که مالکان مزارع پرورش ماهی نیز درد و دل خود را دارند و می گویند که وقتی دولت هنوز ریالی بابت خسارت این سیل ویرانگر به ما نداده سرمایه لازم برای ادامه کار را نداریم .

«کیارش بیرانوند» مدیر کل شیلات لرستان در این زمینه می گوید: از آنجا که عمده مزارع پرورش ماهی استان در کنار رودخانه قرار دارد با طغیان رودخانه ها نخستین چیزی که آسیب دید همین مزارع بود .

مجموع خسارت وارده به بخش شیلات لرستان ۱۸۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته وی بخشی از مزارع پرورش ماهی لرستان تحت پوشش بیمه بودند که مشکلی ندارند و بیمه خسارت آنها را پرداخت می کند، اما بیشتر مشکل مربوط به واحدهایی است که تحت پوشش بیمه نیستند و به تبع کارگرانشان نیز با مشکلات بیشتری روبرو هستند .

 بیرانوند خاطرنشان می کند : هر چند در حال رایزنی و مذاکره هستیم تا مشکل واحدهایی که بیمه نداشته اند را هم حل کنیم و بتوانیم خسارت آنها را نیز هر چه زودتر حل کنیم ولی تاکنون ریالی برای جبران خسارت بخش شیلات به دستمان نرسیده است .امیدواریم با مساعدت دولت و همکاری استانداری این مشکل بزودی رفع شود .

وی با اشاره به اینکه در هر هکتار از مزارع پرورش ماهی در لرستان ۲۵۰ تن ماهی تولید می‌شود، می افزاید : تا قبل از بروز سیلاب انتظار داشتیم به تولید بالای 32 هزار تن برسیم ولی سیل معادلاتمان را به هم زد و در حال حاضر پیش بینی ما تنها تولید 25 هزار تن است .

وی اما تاکید می کند، لرستان با توجه به منابع آبی که در اختیار دارد و بارش های خوبی که امسال داشته می تواند در درازمدت به  تولید 50 هزار تن انواع آبزیان در سال برسد .

در حال حاضر لرستان دارای 453 مزرعه سردآبی ، 24 مزرعه گرمابی، 14 مرکز تکثیر ماهیان سردابی و یک مزرعه با ظرفیت تولید 50 تن ماهیان خاویاری است.

در همین حال قرار بود، امسال لرستان کل بچه ماهی چشم زده کشور را تامین کند که مدیر کل شیلات لرستان می گوید : متاسفانه بدنبال وقوع سیلاب این امکان دیگر برایمان میسر نیست و شاید تنها بتوانیم بچه ماهی مورد نیاز استان را فراهم کنیم .

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

منتخب نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس آینده می‌تواند با هماهنگی اصناف و اتحادیه‌های کارگری و نهادهای دیگر هم قانون کار را بازبینی کند و هم برای نظام پرداخت حقوق و دستمزدهای کارگری برنامه‌ریزی‌ داشته باشد که در نهایت به نفع این قشر تمام شود و مشکلات آنان در این شرایط اقتصادی تا حد امکان کاهش یابد.

عبدالوحید فیاضی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدات رهبری انقلاب درباره حل مشکلات کارگران از سوی مسئولان، اظهار کرد: باتوجه به اینکه شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم است، حمایت از کارگران که یکی از پایه‌های اساسی تولید محسوب می‌شوند، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. جایگاه کارگران همواره در فرهنگ ما گرامی حفظ شده است اما باید متوجه شرایط اقتصادی فعلی باشیم و مشکلات معیشتی کسانی که نقش اصلی در فرایند تولید را برعهده دارند، رفع کنیم.

وی افزود: ناراضیتی‌های در حوزه کارگری که بیشتر ناشی از نظام حقوق و دستمزدها و وضعیت بیمه آنان است و اگر در این بخش تصمیم‌گیری‌هایی برای بهترشدن وضعیت پرداخت‌ها انجام شود، طبیعتاً به رونق جریان تولید و سرمایه‌گذاری که به رشد اقتصادی منجر خواهد شد، کمک کرده‌ایم. مجلس دوازدهم باید نگاهی ویژه به قانون کار و نیز نظام پرداخت دستمزد کارگران داشته باشد و کمیسیون اجتماعی در این زمینه می‌تواند نقشی مفید داشته باشد.

منتخب نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم ادامه داد: کمیسیون اجتماعی مجلس آینده می‌تواند با هماهنگی اصناف و اتحادیه‌های کارگری و نهادهای دیگر هم قانون کار را بازبینی کند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد و هم برای نظام پرداخت حقوق و دستمزدهای کارگری برنامه‌ریزی داشته باشد که در نهایت به نفع این قشر نجیب و قانع تمام شود و مشکلات آنان در این شرایط اقتصادی تا حد امکان کاهش یابد.

فیاضی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای حل مشکل بیمه کارگران، یادآور شد: در این حوزه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در طول بیش از ۱۲ سال گذشته شرایطی ایجاد کرده که کارگران ساختمانی یا رانندگان تاکسی با مشکلاتی در زمینه تامین بیمه مواجه شوند و بیمه آنان کم شود یا به حداقل برسد. اگر یک کارگر از بیمه حداقلی هم برخوردار نباشد چطور می‌توانیم از حمایت از اقشار فرودست صحبت یا خود را حامی آنان معرفی کنیم؟ در این زمینه هم نیازمند اقداماتی عاجل و اثرگذار هستیم تا باتوجه به زوایای گوناگون بیمه تامین اجتماعی، وضعیتی بهتر از امروز برای آینده کارگران و دیگر اقشار مستضعف جامعه فراهم شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند
  • مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد