Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@14:18:18 GMT

آثاری از بیانیه گام دوم انقلاب در نمایشگاه قرآن مشهود نبود

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۳۶۸۳

آثاری از بیانیه گام دوم انقلاب در نمایشگاه قرآن مشهود نبود

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از بیست و هفتیمن نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: با توجه به اینکه بُن مایه و شاکله بیانیه گام دوم قریب به ۲۰۰ آیه از قرآن کریم می‌باشد، شایسته بود آثاری از این بیانیه مهم را در نمایشگاه بین المللی قرآن شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بهمن ۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و وجود فرصت حدود ۴ ماهه تا شروع نمایشگاه قرآن با عنایت به این‌که این بیانیه مستند به قریب به ۲۰۰ آیه از آیات قرآنی است، اما در مهمترین و بزرگترین رویداد قرآنی کشور – نمایشگاه بین المللی قرآن کریم- آثاری از آن به چشم نمی‌خورد که سزاوار توجه در این رویداد فرهنگی به مقوله مهمی همچون بیانیه گام دوم در تارک آن بدرخشد.

*کم فروغی غرفه‌های مرتبط با تعلیم و تربیت

این کارشناس مسائل تربیتی به کم فروغی غرفه‌های مرتبط با تعلیم و تربیت اشاره کردو افزود: غرفه‌های مربوط به تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش عالی و آموزش‌وپرورش به طور خاص بسیار کم رونق، کم‌محتوا و بدون برنامه بود.

رحیمی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن می‌تواند فرصت بی‌بدیلی برای معرفی فعالیت‌های قرآنی بزرگترین دستگاه تعلیم و تربیت کشور باشد، بیان داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی، جمع‌آوری پیشنهادات و حتی انتقادات بازدیدکنندگان در حوزه آموزش قرآن و علوم قرآنی، فرصت خوبی برای آموزش‌وپرورش می‌باشد که جای خالی آن در سراسر نمایشگاه احساس می‌شد.

معاون ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اذعان داشت: نمایشگاه قرآن فرصت مغتنمی است که ظاهراً برای استفاده از آن برنامه جامع و کاملی وجود ندارد و بیشتر به محلی برای عرضه محصولات قرآنی تبدیل شده و حرکت، انگیزه و تلاش در توسعه، تعمیق و اُنس بیشتر جامعه با قرآن کمتر به چشم می‌خورد و ستاده های آن نه تنها بیشتر از داده‌ها نیست که برابری هم نمی‌کند.

وی گفت: انتظار می‌رود در طول یک سال (فاصله بین دو نمایشگاه) مطالعات و برنامه‌ریزی‌های جدی صورت گیرد که فضای مورد نیاز برای گام دوم انقلاب که به آن نیازاست، تحقق یابد.

رحیمی اظهارداشت: نمایشگاه قرآن در ماه نزول قرآن کار ارزشمند و مبارکی است و اهداف متعالی را قصد کرده است و می‌تواند فرصتی برای معرفی ابعاد و زوایای آن به مخاطبین باشد، شعار امسال نمایشگاه هم که تحت عنوان قرآن برای زندگی انتخاب شده بود بسیار بجا و منطقی است، اما این‌که این عنوان به چه میزان تحقق پیدا می‌کند بحث دیگری است.

وی ادامه داد: هر چند به دلیل کوتاه بودن بازه زمانی نمایشگاه، محدویت زمان بازدید روزانه به دلیل ماه مبارک رمضان و روزه‌داری مخاطبین، صرفاً نمایشگاه فرصتی است تا ریل‌گذاری‌هایی برای پیاده شدن قرآن در زندگی فراهم کند و مخاطبین و مراجعه کنندگان، ارائه کنندگان خدمات در این زمینه را بشناسند، از ظرفیت‌های موجود مطلع شوند و در آینده از آن بهره ببرند، ولی با این‌حال باید اهداف متعالی نمایشگاه چکونه محقق می‌شود.

*وضع عمومی نمایشگاه و فضای فرهنگی آن

این کارشناس مسائل تعلم و تربیت در ادامه با بیان اینکه آنچه باید در نمایشگاه قرآن به آن توجه کرد در دو بخش «نکات مثبت و قوت» و «نکات قابل توجه یا ضعف‌های قابل اصلاح» قابل ارائه می‌باشد، گفت: نکات مثبت، وضع عمومی نمایشگاه خوب بود، فضای فرهنگی حاکم بر بازدیدکنندگان نسبت به سال‌های قبل بویژه در مورد حجاب بانوان مشهود بود. امکانات رفاهی مطلوب بود، آرامش حاکم در نمایشگاه خوب و سر و صداهای صوتی کمتر به گوش می‌رسید.

رحیمی ادامه داد: اگر بخواهیم به نکات قابل توجه، ضعف و یا قابل اصلاح این دوره از نمایشگاه اشاره کنم باید بگویم؛ وجه غالب نمایشگاه و غرفه‌ها رویکرد هنری بود، چاپ قرآن در رنگ‌های مختلف، جلدهای متفاوت، قطع‌های متنوع دکوراسیون منازل، هدایای مناسبتی و تکمیل ویترین‌ها، تا کتابی که ابزار زندگی است، مراجعه به آن نیاز روزانه و گاهی ساعتی است و مرتب باید در دسترس و قابل استفاده باشد.

وی افزود: نقوش آیات روی فرش‌ها و قاب‌های مختلف درصد قابل توجهی از غرفه‌ها را به خود اختصاص می‌داد، نوشتن آیه روی دانه برنج، ظروف آشپزخانه و سنگ‌های تزئینی از این قبیل بود.

معاون ستاد همکاریها بیان داشت؛ غرفه‌های مربوط به حجاب در طبقه دوم تعبیه شده بود که کمتر به آن مراجعه می‌شد، چون طی پله‌ها آن هم با زبان روزه و برای افراد میان سال و مسن کاری قابل تأمل بود.

وی افزود؛ هر چند در قسمت محاسن نمایشگاه به وضع مطلوب حجاب بازدید کنندگان اشاره شد ولی تعداد قابل توجهی از غرفه‌داران که خانم بودند از وضعیت حجاب مناسبی برخوردار نبودند و اگر سیستم‌های دولتی مقیّد بودند که کارمندان آنها حدود حجاب را در محل‌های رسمی رعایت نمایند به مرور وضع حجاب در کل جامعه اصلاح می‌شد، جای تأسف است که حدود اسلامی در سیستم‌های اداری دولتی که باید مجری احکام اسلام باشند و مدافع آن گاهی وضعی بمراتب بدتر از محیط‌های عمومی دارند.

رحیمی تصریح کرد: برای مثال اگر شما یک روز مقابل درب یکی از وزارتخانه‌ها (بویژه وزارتخانه‌هایی که خود مسئولیت تحقق فرهنگ اسلامی در جامعه را دارند) بایستید و وضع حجاب بانوان محترمه‌ای که بعنوان کارمند وارد این مجموعه‌ها می‌شوند ببینید پی به وضعیت این موضوع خواهید برد.

*کارهای تکراری سالهای گذشته

این کارشناس مسائل تربیتی بیان داشت: نمایشگاه از لحاظ توان برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان، ارائه محتوای مناسب با اهداف نمایشگاه، ایجاد تفاوت معرفتی افراد هنگام ورود با خروج آنها، برنامه نظامند و خاصی ندارد و تقریباً بازدیدها بدون یک سازمان منطقی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: فرآیندی که در غرفه‌ها وجود دارد یک فرآیند تکراری از سال‌های گذشته است و نوآوری و خلاقیت خاصی در آن به چشم نمی‌خورد این در حالیست که نمایشگاه قرآن باید به سمت ارائه راهکارهای تحقق برنامه‌ها و آموزه‌های آن در زندگی حرکت کند.

رحیمی گفت: نحوه بهره‌برداری از مفاهیم و آموزه‌های آن، شیوه‌های انس با قرآن، برگزاری نشست‌های تخصصی، سخنرانی‌های دینی و علمی با برد ملی و با حضور شخصیت‌های صاحب نظر در این زمینه مثل آیت‌الله جوادی آملی، حاج آقای قرائتی و امثالهم و نشست‌های نقد ونظر.

معاون ستاد همکاریها در انتهای گفت وگوی خود اظهارداشت: برگزاری نشست‌های تخصصی در شبکه‌های رادیو و تلویزیون به بهانه نمایشگاه قرآن قبل از شروع بکار و معرفی ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه همچنین معرفی متخصصین در علوم مختلف قرآنی و ایجاد زمینه آشنایی مردم با ایشان می‌تواند به نقش بی بدیل و اثر گذار این رویداد فرهنگی در کشورمان جامعه عمل بپوشاند.

کد خبر 4622799

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب نمایشگاه قرآن علیرضا رحیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های کمیته اجرایی در آستانه برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب تهران گفت: فضای مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه شده و نقشه‌ها و جانمایی ناشران حوزه‌های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین‌الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه‌ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آینده تکمیل می‌شود.

تیموری با بیان اینکه غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند، عنوان کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مصلی امام خمینی(ره) همچون غرفه‌های تبلیغات، غرفه‌های رفاهی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی از سه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز شده است.

وی افزود: ارتباط با نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری این رویداد برقرار شده و جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده است. همچنین کمیته‌های تخصصی شکل گرفته تا در فرآیندی ضمن بازدید از محل برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پیش‌بینی کنند. بیش از ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه همکاری دارند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228350 برچسب‌ها کتابخوانی

دیگر خبرها

  • هراس اسرائیلی‌ها از افتتاح غرفه در شصتمین دو سالانه هنر ونیز + فیلم
  • هراس اسرائیلی‌ها از افتتاح غرفه در شصتمین دو سالانه هنر ونیز
  • میزبانی نمایشگاه و جشنواره سلامت از شهروندان
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس+عکس
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • حضور موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان در نمایشگاه سلامت
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد