Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:56:11 GMT

روسیه: اقدامات ایران درچارچوب برجام است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۴۱۲۴

روسیه: اقدامات ایران درچارچوب برجام است

مسکو - ایرنا- نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: اقدامات ایران خارج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست و ایران این توافق بین المللی را نقض نکرده است.

«میخاییل اولیانوف» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ریانووستی در وین تاکید کرد: ایران که در اوایل ماه می توقف اجرای برخی تعهدات خود در چارچوب برجام را اعلام کرد در شرایط کنونی از پارامترهای برنامه هسته ای اجازه داده شده در این توافق بین المللی خارج نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این اقدام ایران متناقض تعهدات این کشور در چارچوب برجام نیست و مطابق برجام ایران حق دارد 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و 130 تن آب سنگین دراختیار داشته باشد.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت: ایران در عرصه ذخیره اورانیوم غنی شده و آب سنگین هنوز با پارامترهای اجازه داده شده فاصله زیادی دارد.
اولیانوف افزود: به این ترتیب افراد منتقد سیاست های ایران به دلایلی قادر به ایراد گرفتن از این کشور نیستند و مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در این باره اظهار نظر نمی کنند زیرا اقدامات ایران برجام را نقض نکرده است.

**ایران با مسئولیت رفتار می کند
مقام روس در ادامه سخنان خود گفت: ایران بسیار بامسئولیت تعهدات خود را اجرا می کند و بخاطر موضع این کشور معامله هسته ای حفظ شده است.
دیپلمات روس خاطرنشان کرد: معامله هسته ای (برجام) از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول خود برنامه هسته ای است و بخش دوم نیز شامل مسائل اقتصادی آن می شود.
وی افزود: باید برای برقراری دوباره موازنه بین بخش های اقتصادی و هسته ای برجام تلاش کرد، ما برای چنین کاری آماده ایم بنابراین طرف های اروپایی باید فعالتر شوند.

**روسیه دست به بزرگ نمایی در برجام نمی زند
اولیانوف در ادامه مصاحبه خود گفت: روسیه وضعیت پیرامون برجام را بزرگنمایی نمی کند اما در عین حال نمی خواهد تنش های پیرامون این مساله از سوی یکی از طرف ها پرتنش شود.
وی در پاسخ به این پرسش که پس از بسر آمدن مهلت 60 روزه اعلام شده از سوی ایران چه رخ خواهد داد و آیا توافق جدیدی بدست می آید، اظهار داشت: این بستگی به ایران دارد، گام بعدی تهران ممکن است بازبینی در طرح مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک و افزایش سطح اورانیوم غنی شده باشد.
وی با تاکید بر اینکه روسیه خواهان تشدید تنش ها نیست، افزود: فقط می توانم بگویم که در صورت تحقق مقاصد اعلام شده از سوی ایران هیچ تهدیدی برای نظام عدم انتشار سلاح هسته ای بوجود نخواهد آمد برای اینکه مهم ترین چیز این است که ایران از اجرای مفاد پروتکل الحاقی پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی خودداری نکند.
پس از خروج آمریکا از برجام در روز 18 اردیبهشت‌ماه سال 97 و بازگشت تحریم‌ها، ایران به تازگی به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد و تأکید کرد: هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف‌ شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی مرحله‌ به‌ مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که برای پیاده‌سازی کامل برجام تلاش می‌کند. در همین پیوند وزرای 28 کشور اروپایی در نشستی در بروکسل درباره تصمیم ایران تشکیل جلسه دادند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان این نشست ضمن تاکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری کرد: نخستین تراکنش سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران ظرف چند هفته آینده انجام شود.
اروپام*391*1346**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه ايران برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۴۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا

به گزارش «تابانک» به نقل از ایرنا از تاس، زاخارووا تصریح کرد: ما به این دلیل با این پیش‌نویس مخالفت کردیم که آمریکا تلاش کرد در شورای امنیت سازمان ملل تعهدات حقوقی جدیدی درباره امنیت فضا ایجاد کند که فراتر از پیمان‌ها و توافقنامه‌های فعلی است؛ که مهمترین آنها پیمان ماورای جو ۱۹۶۷ است.

روسیه چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد. آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

مسکو این ادعاها را رد کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد